Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kayfabe: The Key Concept in Professional Wrestling and Beyond
Kayfabe: kluczowa koncepcja w wrestlingu profesjonalnym i nie tylko
kayfabe, wrestling, polityka, Donald Trump, telewizja reality
kayfabe, wrestling, politics, Donald Trump, reality television
Niniejsza praca podejmuje się zbadania konceptu „kayfabe” (akt udawania, że coś fikcyjnego jest prawdziwe), pochodzącego z dziedziny profesjonalnego wrestlingu. Celem tej pracy jest wyjaśnienie zakresu definicyjnego tego terminu oraz zbadanie sposobów, w jakie manifestuje się on zarówno w świecie wrestlingu, jak i poza nim. Szczególny nacisk położono na idee kayfabe jako przecięcia prawdy i fikcji, oraz jako relacji między wykonawcami i widowniami. Obie te myśli zostały przeanalizowane poprzez studia przypadków wybranych zawodników WWE (CM Punk, Roman Reigns), a następnie zastosowane w dziedzinach polityki i telewizji reality, odpowiednio za pośrednictwem Donalda Trumpa i RuPaul’s Drag Race, jako przykładów obszarów, w których kayfabe może być używane jako narzędzie interpretacyjne. Oba te podmioty wybrano ze względu na ich unikatowy związek z wrestlingiem, ponieważ Trump jest wieloletnim fanem, sponsorem i współpracownikiem WWE, a forma sztuki jaką jest drag istnieje na równoległej płaszczyźnie do wrestlingu.
This paper deals with the concept of “kayfabe” (the act of pretending that something fictional is real), originating from professional wrestling. The purpose of this thesis is to explain the definitional scope of the term and to explore the ways it manifests both within the world of professional wrestling and outside of it. A particular emphasis is put on the ideas of firstly kayfabe as the intersection of truth and fiction, and secondly as a performer - audience relationship. Both of these thoughts are analyzed through case studies of select WWE wrestlers (CM Punk, Roman Reigns), and later applied to the fields of politics and reality television, respectively by way of Donald Trump and RuPaul’s Drag Race, as examples of areas where kayfabe can be used as an interpretive tool. Both of these subjects were chosen due to their unique connection to professional wrestling, with Trump being a longtime fan, sponsor, and collaborator of WWE, and the art form of drag existing as a parallel to wrestling.
dc.abstract.en | This paper deals with the concept of “kayfabe” (the act of pretending that something fictional is real), originating from professional wrestling. The purpose of this thesis is to explain the definitional scope of the term and to explore the ways it manifests both within the world of professional wrestling and outside of it. A particular emphasis is put on the ideas of firstly kayfabe as the intersection of truth and fiction, and secondly as a performer - audience relationship. Both of these thoughts are analyzed through case studies of select WWE wrestlers (CM Punk, Roman Reigns), and later applied to the fields of politics and reality television, respectively by way of Donald Trump and RuPaul’s Drag Race, as examples of areas where kayfabe can be used as an interpretive tool. Both of these subjects were chosen due to their unique connection to professional wrestling, with Trump being a longtime fan, sponsor, and collaborator of WWE, and the art form of drag existing as a parallel to wrestling. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca podejmuje się zbadania konceptu „kayfabe” (akt udawania, że coś fikcyjnego jest prawdziwe), pochodzącego z dziedziny profesjonalnego wrestlingu. Celem tej pracy jest wyjaśnienie zakresu definicyjnego tego terminu oraz zbadanie sposobów, w jakie manifestuje się on zarówno w świecie wrestlingu, jak i poza nim. Szczególny nacisk położono na idee kayfabe jako przecięcia prawdy i fikcji, oraz jako relacji między wykonawcami i widowniami. Obie te myśli zostały przeanalizowane poprzez studia przypadków wybranych zawodników WWE (CM Punk, Roman Reigns), a następnie zastosowane w dziedzinach polityki i telewizji reality, odpowiednio za pośrednictwem Donalda Trumpa i RuPaul’s Drag Race, jako przykładów obszarów, w których kayfabe może być używane jako narzędzie interpretacyjne. Oba te podmioty wybrano ze względu na ich unikatowy związek z wrestlingiem, ponieważ Trump jest wieloletnim fanem, sponsorem i współpracownikiem WWE, a forma sztuki jaką jest drag istnieje na równoległej płaszczyźnie do wrestlingu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Robson, Garry - 199785 | pl |
dc.contributor.author | Ormianek, Martyna - USOS318240 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Robson, Garry - 199785 | pl |
dc.contributor.reviewer | Vaughan, Patrick - 132497 | pl |
dc.date.accessioned | 2025-07-07T22:54:25Z | |
dc.date.available | 2025-07-07T22:54:25Z | |
dc.date.createdat | 2025-07-07T22:54:25Z | en |
dc.date.submitted | 2025-07-07 | pl |
dc.fieldofstudy | amerykanistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-183874-318240 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/555711 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | kayfabe, wrestling, politics, Donald Trump, reality television | pl |
dc.subject.pl | kayfabe, wrestling, polityka, Donald Trump, telewizja reality | pl |
dc.title | Kayfabe: The Key Concept in Professional Wrestling and Beyond | pl |
dc.title.alternative | Kayfabe: kluczowa koncepcja w wrestlingu profesjonalnym i nie tylko | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |