Opinion in the mass print media of Albania

2022
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-10T01:44:43Z
dc.abstract.enIn the print media in Albania, opinions are a very controversial part of the way public discourse is created. Positioned in the capital of Albania, they often circulate the same information. Important in this genre of information are: comments, analysis and opinions in editorial form, and headlines. It seems that the most important information is served on a golden plate for the public that is being overloaded and bombarded by other media such as television, radio, or online media. Mass communication here unfolds in a wider range, that, apparently informative, turns into a game with gates between political camps. Opinionism openly announces its strategies from one medium to another where more than the public benefits those who make these opinions, i.e. journalists, politicians or explicitly linked exponents for the purposes of political communication. On the other hand, we see a lot of spectacle in the form of entertainment and so far the information stagnates. Necessary information for citizens is missing. This paper tends to theoretically analyze the genre issues of opinion in the print media.pl
dc.abstract.plW albańskich mediach drukowanych opinie są kontrowersyjną częścią procesu tworzenia dyskursu publicznego. Media mające siedzibą w stolicy Albanii często rozpowszechniają te same informacje. Ważne w tym kontekście są: komentarze, analizy i opinie w formie redakcyjnej oraz nagłówki. Wydaje się, że najważniejsze informacje są podawane na złotym talerzu dla publiczności przeciążonej wiadomościami z innych mediów, jak telewizja, radio czy media internetowe. Komunikacja masowa rozwija się tu w szerszym zakresie, który, z pozoru informacyjny, zamienia się w grę między obozami politycznymi. Opinie różnią się w zależności od mediów, a największą korzyć przynoszą nie odbiorcom, ale opiniotwórcom, tzn., dziennikarzom, politykom i ich przedstawicielom. Z drugiej strony widzimy dużo elementów rozrywkowych i jak na razie niewiele się w tym względzie zmienia. Brakuje informacji niezbędnych dla obywateli. Celem artykułu jest teoretyczna analiza kwestii gatunkowych dotyczących tekstów wyrażających opinie w albańskich mediach drukowanych.pl
dc.contributor.authorBajrami, Lumnijepl
dc.date.accessioned2023-08-14T07:28:12Z
dc.date.available2023-08-14T07:28:12Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 71-72. W tekście artykułu błędnie podane DOI: 10.4467/22996362PZ.22.024.15960pl
dc.description.number3 (251)pl
dc.description.physical63-72pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume65pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.22.033.15960pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317711
dc.languageengpl
dc.language.containerengpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enconvergencepl
dc.subject.endiscoursepl
dc.subject.endiversitypl
dc.subject.eneditorialspl
dc.subject.enhomogenizationpl
dc.subject.enopinionismpl
dc.subject.ensensationalismpl
dc.subject.plkonwergencjapl
dc.subject.pldyskurspl
dc.subject.plwstępniakipl
dc.subject.plhomogenizacjapl
dc.subject.plopiniepl
dc.subject.plsensacyjnośćpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleOpinion in the mass print media of Albaniapl
dc.title.alternativeTeksty opiniotwórcze w prasie albańskiejpl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-10T01:44:43Z
dc.abstract.enpl
In the print media in Albania, opinions are a very controversial part of the way public discourse is created. Positioned in the capital of Albania, they often circulate the same information. Important in this genre of information are: comments, analysis and opinions in editorial form, and headlines. It seems that the most important information is served on a golden plate for the public that is being overloaded and bombarded by other media such as television, radio, or online media. Mass communication here unfolds in a wider range, that, apparently informative, turns into a game with gates between political camps. Opinionism openly announces its strategies from one medium to another where more than the public benefits those who make these opinions, i.e. journalists, politicians or explicitly linked exponents for the purposes of political communication. On the other hand, we see a lot of spectacle in the form of entertainment and so far the information stagnates. Necessary information for citizens is missing. This paper tends to theoretically analyze the genre issues of opinion in the print media.
dc.abstract.plpl
W albańskich mediach drukowanych opinie są kontrowersyjną częścią procesu tworzenia dyskursu publicznego. Media mające siedzibą w stolicy Albanii często rozpowszechniają te same informacje. Ważne w tym kontekście są: komentarze, analizy i opinie w formie redakcyjnej oraz nagłówki. Wydaje się, że najważniejsze informacje są podawane na złotym talerzu dla publiczności przeciążonej wiadomościami z innych mediów, jak telewizja, radio czy media internetowe. Komunikacja masowa rozwija się tu w szerszym zakresie, który, z pozoru informacyjny, zamienia się w grę między obozami politycznymi. Opinie różnią się w zależności od mediów, a największą korzyć przynoszą nie odbiorcom, ale opiniotwórcom, tzn., dziennikarzom, politykom i ich przedstawicielom. Z drugiej strony widzimy dużo elementów rozrywkowych i jak na razie niewiele się w tym względzie zmienia. Brakuje informacji niezbędnych dla obywateli. Celem artykułu jest teoretyczna analiza kwestii gatunkowych dotyczących tekstów wyrażających opinie w albańskich mediach drukowanych.
dc.contributor.authorpl
Bajrami, Lumnije
dc.date.accessioned
2023-08-14T07:28:12Z
dc.date.available
2023-08-14T07:28:12Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 71-72. W tekście artykułu błędnie podane DOI: 10.4467/22996362PZ.22.024.15960
dc.description.numberpl
3 (251)
dc.description.physicalpl
63-72
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
65
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.22.033.15960
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317711
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
eng
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
convergence
dc.subject.enpl
discourse
dc.subject.enpl
diversity
dc.subject.enpl
editorials
dc.subject.enpl
homogenization
dc.subject.enpl
opinionism
dc.subject.enpl
sensationalism
dc.subject.plpl
konwergencja
dc.subject.plpl
dyskurs
dc.subject.plpl
wstępniaki
dc.subject.plpl
homogenizacja
dc.subject.plpl
opinie
dc.subject.plpl
sensacyjność
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Opinion in the mass print media of Albania
dc.title.alternativepl
Teksty opiniotwórcze w prasie albańskiej
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
3
Views per month
Views per city
Poznan
1
San Jose
1
Downloads
bajrami_opinion_in_the_mass_print_media_of_albania_2022.pdf
15