Performatywność rytuału. Rola rytualnej maski w duchowych przemianach na przykładzie tańców kachina Hopi i Zuñi.

licenciate
dc.abstract.enSince the Enlightenment, in European culture, a mask is thought to be an item made in order to cover a face making it an artificial one. However, in ritual context masking and the act of putting it on is the practice of showing the truth and also it is often the moment of activating supernatural powers which remain deactivated in normal conditions. In the process of searching for the explanation of this cultural phenomenon which is still present in annual kachina ceremonies of Hopi and Zuñi Pueblo groups, I will demonstrate similarities and differences between masked dances and performative arts concentrating on the way in which mask, as the element of dancer’s costume, changes identity of its wearer. Furthermore, the other question undertaken in this paper is, does ritual can be seen as a theatrical spectacle? For this purpose, I will use the iconology method by Erwin Panofsky and analyze one of the ritual masks of Western Pueblos.pl
dc.abstract.plW kulturze europejskiej od czasów nowożytnych maska jest uważana za przedmiot zakrywania, niejako fałszywą, pełną sztuczności twarz. W rytuale natomiast zamaskowanie jest procesem ujawniającym to, co prawdziwe, a sam akt założenia maski staje się nierzadko metodą aktywizacji nadprzyrodzonych sił, które w normalnych warunkach pozostają w uśpieniu. W poszukiwaniu wyjaśnienia znaczenia tego kulturowego fenomenu występującego w odbywających się rokrocznie ceremoniach kachina Indian Hopi i Zuñi z Południowego Zachodu, w niniejszej pracy wykażę podobieństwa i różnice pomiędzy zamaskowanymi tańcami a sztukami performatywnymi, koncentrując się przede wszystkim na sposobie w jaki maska – element scenicznego kostiumu – zmienia tożsamość noszącej ją osoby i czy rytuał może być traktowany jako widowisko teatralne. W tym celu wykorzystam metodę ikonologiczną Erwina Panofsky’ego analizując jedną z rytualnych masek Zachodnich grup Pueblo.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorŹrałka, Jarosław - 132952 pl
dc.contributor.authorRudnicka, Emanuelapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerŹrałka, Jarosław - 132952 pl
dc.contributor.reviewerPalonka, Radosław - 144669 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T17:23:19Z
dc.date.available2020-07-27T17:23:19Z
dc.date.submitted2018-06-28pl
dc.fieldofstudyarcheologiapl
dc.identifier.apddiploma-124772-180649pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229039
dc.languagepolpl
dc.subject.enHopi, kachina, mask, performance, Pueblo, ritual, theatre, Southwestern Native American beliefs, Zuñipl
dc.subject.plHopi, kachina, maska, performans, Pueblo, rytuał, teatr, wierzenia Indian północnoamerykańskich, Zunipl
dc.titlePerformatywność rytuału. Rola rytualnej maski w duchowych przemianach na przykładzie tańców kachina Hopi i Zuñi.pl
dc.title.alternativeRitual as performing art. The role of ritual mask in spiritual transformation by the example of kachina dances of Hopi and Zuñi people.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Since the Enlightenment, in European culture, a mask is thought to be an item made in order to cover a face making it an artificial one. However, in ritual context masking and the act of putting it on is the practice of showing the truth and also it is often the moment of activating supernatural powers which remain deactivated in normal conditions. In the process of searching for the explanation of this cultural phenomenon which is still present in annual kachina ceremonies of Hopi and Zuñi Pueblo groups, I will demonstrate similarities and differences between masked dances and performative arts concentrating on the way in which mask, as the element of dancer’s costume, changes identity of its wearer. Furthermore, the other question undertaken in this paper is, does ritual can be seen as a theatrical spectacle? For this purpose, I will use the iconology method by Erwin Panofsky and analyze one of the ritual masks of Western Pueblos.
dc.abstract.plpl
W kulturze europejskiej od czasów nowożytnych maska jest uważana za przedmiot zakrywania, niejako fałszywą, pełną sztuczności twarz. W rytuale natomiast zamaskowanie jest procesem ujawniającym to, co prawdziwe, a sam akt założenia maski staje się nierzadko metodą aktywizacji nadprzyrodzonych sił, które w normalnych warunkach pozostają w uśpieniu. W poszukiwaniu wyjaśnienia znaczenia tego kulturowego fenomenu występującego w odbywających się rokrocznie ceremoniach kachina Indian Hopi i Zuñi z Południowego Zachodu, w niniejszej pracy wykażę podobieństwa i różnice pomiędzy zamaskowanymi tańcami a sztukami performatywnymi, koncentrując się przede wszystkim na sposobie w jaki maska – element scenicznego kostiumu – zmienia tożsamość noszącej ją osoby i czy rytuał może być traktowany jako widowisko teatralne. W tym celu wykorzystam metodę ikonologiczną Erwina Panofsky’ego analizując jedną z rytualnych masek Zachodnich grup Pueblo.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Źrałka, Jarosław - 132952
dc.contributor.authorpl
Rudnicka, Emanuela
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Źrałka, Jarosław - 132952
dc.contributor.reviewerpl
Palonka, Radosław - 144669
dc.date.accessioned
2020-07-27T17:23:19Z
dc.date.available
2020-07-27T17:23:19Z
dc.date.submittedpl
2018-06-28
dc.fieldofstudypl
archeologia
dc.identifier.apdpl
diploma-124772-180649
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229039
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Hopi, kachina, mask, performance, Pueblo, ritual, theatre, Southwestern Native American beliefs, Zuñi
dc.subject.plpl
Hopi, kachina, maska, performans, Pueblo, rytuał, teatr, wierzenia Indian północnoamerykańskich, Zuni
dc.titlepl
Performatywność rytuału. Rola rytualnej maski w duchowych przemianach na przykładzie tańców kachina Hopi i Zuñi.
dc.title.alternativepl
Ritual as performing art. The role of ritual mask in spiritual transformation by the example of kachina dances of Hopi and Zuñi people.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
60
Views per month
Views per city
Krakow
11
Warsaw
9
Wroclaw
6
Clonee
4
Dobczyce
3
Brzeszcze
1
Bydgoszcz
1
Dublin
1
Gdansk
1
Gliwice
1

No access

No Thumbnail Available