Młodzieńcze pejzaże Stanisława Wyspiańskiego z Muzeum Narodowego w Warszawie i ich związki z malarstwem francuskim

master
dc.abstract.enDespite the fact that the importance of Stanisław Wyspiański's journey to the capital of France (1890-1894) was unquestionable, art historians seemed to be unable to treat this problem comprehensively. Instead, they focused attention to several, singular issues, mostly the influence of the impressionists on his work from that time. The main subject of presented paper consists three landscapes held in the National Museum of Warsaw seen as an example of change which Wyspiański experienced during those years. In order to value the real impact of French art on the artist, the author had to confront Wyspiański's letters, our one and only source of information, and events which took place in Paris in the 90s. The paper argues not only its significance for Wyspiański himself but also puts it into the French context.pl
dc.abstract.plPobyt Stanisława Wyspiańskiego we Francji w latach 1890-1894 miał niewątpliwie ogromne znaczenie dla poszukiwań własnego, indywidualnego stylu, jednak dla historyków sztuki jest to temat dość trudny ze względu na niewielką ilość źródeł, a przede wszystkim zaskakująco małą ilość prac obecnie znanych z tego okresu. Najczęściej poruszanym zagadnieniem w kolejnych badaniach było stanowisko artysty wobec malarstwa impresjonistycznego.Autorka pracy skupia się na trzech pejzażach podmiejskich ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie wykonanych w roku 1893, a więc w czasie kiedy Wyspiańskiego opuścił już młodzieńczy entuzjazm XIX-wieczną stolicą sztuki, a poglądy zdążyły się skrystalizować. Autorka stara się podsumować dotychczasowe opinie na temat tych prac, jak również zweryfikować je celem ostatecznego ustalenia na ile Wyspiański faktycznie pozostawał pod wpływem malarstwa francuskiego. Aby to uczynić, przedstawia kolejno chronologię pobytu artysty w Paryżu, opis i analizę dzieł, podejmuje problem obecności pejzażu industrialnego w XIX wieku we Francji, aż w końcu prezentuje sylwetki artystów aktywnych w tym czasie.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorBałus, Wojciech - 127190 pl
dc.contributor.authorBogusławska, Majapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerSzczerski, Andrzej - 132215 pl
dc.contributor.reviewerBałus, Wojciech - 127190 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T19:21:07Z
dc.date.available2020-07-26T19:21:07Z
dc.date.submitted2015-10-30pl
dc.fieldofstudyhistoria sztukipl
dc.identifier.apddiploma-102249-116095pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209197
dc.languagepolpl
dc.subject.enStanislaw Wyspianski, French art, Polish artists in France, landscape, impressionismpl
dc.subject.plStanisław Wyspiański, sztuka francuska, artyści polscy we Francji, pejzaż, impresjonizmpl
dc.titleMłodzieńcze pejzaże Stanisława Wyspiańskiego z Muzeum Narodowego w Warszawie i ich związki z malarstwem francuskimpl
dc.title.alternativeThe Early Landscapes of Stanislaw Wyspianski from the National Museum in Warsaw and their Relations with French Artpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Despite the fact that the importance of Stanisław Wyspiański's journey to the capital of France (1890-1894) was unquestionable, art historians seemed to be unable to treat this problem comprehensively. Instead, they focused attention to several, singular issues, mostly the influence of the impressionists on his work from that time. The main subject of presented paper consists three landscapes held in the National Museum of Warsaw seen as an example of change which Wyspiański experienced during those years. In order to value the real impact of French art on the artist, the author had to confront Wyspiański's letters, our one and only source of information, and events which took place in Paris in the 90s. The paper argues not only its significance for Wyspiański himself but also puts it into the French context.
dc.abstract.plpl
Pobyt Stanisława Wyspiańskiego we Francji w latach 1890-1894 miał niewątpliwie ogromne znaczenie dla poszukiwań własnego, indywidualnego stylu, jednak dla historyków sztuki jest to temat dość trudny ze względu na niewielką ilość źródeł, a przede wszystkim zaskakująco małą ilość prac obecnie znanych z tego okresu. Najczęściej poruszanym zagadnieniem w kolejnych badaniach było stanowisko artysty wobec malarstwa impresjonistycznego.Autorka pracy skupia się na trzech pejzażach podmiejskich ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie wykonanych w roku 1893, a więc w czasie kiedy Wyspiańskiego opuścił już młodzieńczy entuzjazm XIX-wieczną stolicą sztuki, a poglądy zdążyły się skrystalizować. Autorka stara się podsumować dotychczasowe opinie na temat tych prac, jak również zweryfikować je celem ostatecznego ustalenia na ile Wyspiański faktycznie pozostawał pod wpływem malarstwa francuskiego. Aby to uczynić, przedstawia kolejno chronologię pobytu artysty w Paryżu, opis i analizę dzieł, podejmuje problem obecności pejzażu industrialnego w XIX wieku we Francji, aż w końcu prezentuje sylwetki artystów aktywnych w tym czasie.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Bałus, Wojciech - 127190
dc.contributor.authorpl
Bogusławska, Maja
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Szczerski, Andrzej - 132215
dc.contributor.reviewerpl
Bałus, Wojciech - 127190
dc.date.accessioned
2020-07-26T19:21:07Z
dc.date.available
2020-07-26T19:21:07Z
dc.date.submittedpl
2015-10-30
dc.fieldofstudypl
historia sztuki
dc.identifier.apdpl
diploma-102249-116095
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209197
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Stanislaw Wyspianski, French art, Polish artists in France, landscape, impressionism
dc.subject.plpl
Stanisław Wyspiański, sztuka francuska, artyści polscy we Francji, pejzaż, impresjonizm
dc.titlepl
Młodzieńcze pejzaże Stanisława Wyspiańskiego z Muzeum Narodowego w Warszawie i ich związki z malarstwem francuskim
dc.title.alternativepl
The Early Landscapes of Stanislaw Wyspianski from the National Museum in Warsaw and their Relations with French Art
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
13
Views per month
Views per city
Gdansk
4
Dublin
2
Krakow
2
Wroclaw
2
Malbork
1
Paris
1

No access

No Thumbnail Available