Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Młodzieńcze pejzaże Stanisława Wyspiańskiego z Muzeum Narodowego w Warszawie i ich związki z malarstwem francuskim
The Early Landscapes of Stanislaw Wyspianski from the National Museum in Warsaw and their Relations with French Art
Stanisław Wyspiański, sztuka francuska, artyści polscy we Francji, pejzaż, impresjonizm
Stanislaw Wyspianski, French art, Polish artists in France, landscape, impressionism
Pobyt Stanisława Wyspiańskiego we Francji w latach 1890-1894 miał niewątpliwie ogromne znaczenie dla poszukiwań własnego, indywidualnego stylu, jednak dla historyków sztuki jest to temat dość trudny ze względu na niewielką ilość źródeł, a przede wszystkim zaskakująco małą ilość prac obecnie znanych z tego okresu. Najczęściej poruszanym zagadnieniem w kolejnych badaniach było stanowisko artysty wobec malarstwa impresjonistycznego.Autorka pracy skupia się na trzech pejzażach podmiejskich ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie wykonanych w roku 1893, a więc w czasie kiedy Wyspiańskiego opuścił już młodzieńczy entuzjazm XIX-wieczną stolicą sztuki, a poglądy zdążyły się skrystalizować. Autorka stara się podsumować dotychczasowe opinie na temat tych prac, jak również zweryfikować je celem ostatecznego ustalenia na ile Wyspiański faktycznie pozostawał pod wpływem malarstwa francuskiego. Aby to uczynić, przedstawia kolejno chronologię pobytu artysty w Paryżu, opis i analizę dzieł, podejmuje problem obecności pejzażu industrialnego w XIX wieku we Francji, aż w końcu prezentuje sylwetki artystów aktywnych w tym czasie.
Despite the fact that the importance of Stanisław Wyspiański's journey to the capital of France (1890-1894) was unquestionable, art historians seemed to be unable to treat this problem comprehensively. Instead, they focused attention to several, singular issues, mostly the influence of the impressionists on his work from that time. The main subject of presented paper consists three landscapes held in the National Museum of Warsaw seen as an example of change which Wyspiański experienced during those years. In order to value the real impact of French art on the artist, the author had to confront Wyspiański's letters, our one and only source of information, and events which took place in Paris in the 90s. The paper argues not only its significance for Wyspiański himself but also puts it into the French context.
dc.abstract.en | Despite the fact that the importance of Stanisław Wyspiański's journey to the capital of France (1890-1894) was unquestionable, art historians seemed to be unable to treat this problem comprehensively. Instead, they focused attention to several, singular issues, mostly the influence of the impressionists on his work from that time. The main subject of presented paper consists three landscapes held in the National Museum of Warsaw seen as an example of change which Wyspiański experienced during those years. In order to value the real impact of French art on the artist, the author had to confront Wyspiański's letters, our one and only source of information, and events which took place in Paris in the 90s. The paper argues not only its significance for Wyspiański himself but also puts it into the French context. | pl |
dc.abstract.pl | Pobyt Stanisława Wyspiańskiego we Francji w latach 1890-1894 miał niewątpliwie ogromne znaczenie dla poszukiwań własnego, indywidualnego stylu, jednak dla historyków sztuki jest to temat dość trudny ze względu na niewielką ilość źródeł, a przede wszystkim zaskakująco małą ilość prac obecnie znanych z tego okresu. Najczęściej poruszanym zagadnieniem w kolejnych badaniach było stanowisko artysty wobec malarstwa impresjonistycznego.Autorka pracy skupia się na trzech pejzażach podmiejskich ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie wykonanych w roku 1893, a więc w czasie kiedy Wyspiańskiego opuścił już młodzieńczy entuzjazm XIX-wieczną stolicą sztuki, a poglądy zdążyły się skrystalizować. Autorka stara się podsumować dotychczasowe opinie na temat tych prac, jak również zweryfikować je celem ostatecznego ustalenia na ile Wyspiański faktycznie pozostawał pod wpływem malarstwa francuskiego. Aby to uczynić, przedstawia kolejno chronologię pobytu artysty w Paryżu, opis i analizę dzieł, podejmuje problem obecności pejzażu industrialnego w XIX wieku we Francji, aż w końcu prezentuje sylwetki artystów aktywnych w tym czasie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bałus, Wojciech - 127190 | pl |
dc.contributor.author | Bogusławska, Maja | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szczerski, Andrzej - 132215 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bałus, Wojciech - 127190 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T19:21:07Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T19:21:07Z | |
dc.date.submitted | 2015-10-30 | pl |
dc.fieldofstudy | historia sztuki | pl |
dc.identifier.apd | diploma-102249-116095 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209197 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Stanislaw Wyspianski, French art, Polish artists in France, landscape, impressionism | pl |
dc.subject.pl | Stanisław Wyspiański, sztuka francuska, artyści polscy we Francji, pejzaż, impresjonizm | pl |
dc.title | Młodzieńcze pejzaże Stanisława Wyspiańskiego z Muzeum Narodowego w Warszawie i ich związki z malarstwem francuskim | pl |
dc.title.alternative | The Early Landscapes of Stanislaw Wyspianski from the National Museum in Warsaw and their Relations with French Art | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |