Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ urządzeń technologii Informacyjno-komunikacyjnych na rozwój poznawczy dzieci w wieku wczesnodziecięcym. Badanie świadomości rodziców
The impact of ICT devices on the cognitive development of children, aged from birth to three years old. Study of parents' awareness.
TIK, okres wczesnodziecięcy, świadomość rodziców
ICT, parents’ awareness, children from birth to 3 years-of-age
Celem niniejszej pracy było zarówno zdobycie wiedzy odnoszącej się do zagadnienia wpływu wysokich technologii na rozwój dziecka jak i zbadanie poziomu świadomości rodziców/opiekunów dziecka w wieku wczesnodziecięcym, dotyczącego wpływu nadmiernego użytkowania technologii informacyjno-komunikacyjnych na rozwój ich dzieci. Część teoretyczna pracy została skonstruowana w oparciu o gruntowny przegląd literatury przedmiotu, jak również kwerendę międzynarodowych badań naukowych i sondażowych. W części empirycznej posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, a narzędziem badawczym obrano kwestionariusz ankiety, który rozesłano drogą elektroniczną. W badaniu wyodrębniono pięć głównych obszarów, za pośrednictwem których można wysuwać przypuszczenia dotyczące poziomu świadomości rodziców. Wśród nich wyróżniono: zakres użytkowania mediów przez ich dzieci, częstotliwość i czas przebywania pociech w świecie urządzeń elektronicznych, zwyczaje dotyczące korzystania z TIK, opinie rodziców dotyczące wpływu mediów na rozwój dziecka w wieku wczesnodziecięcym oraz postawy rodziców dotyczące zagrożeń płynących z nadmiernego użytkowania tychże sprzętów.Wnioski z badań pokazały, że obrana przez badacza hipoteza badawcza była błędna, bowiem okazało się, iż stopień świadomości rodziców dzieci w wieku wczesnodziecięcym odnośnie wpływu wysokich technologii na rozwój poznawczy ich dzieci jest wysoki. Niemniej jednak, wiedza w dużej mierze nie przekładała się na postępowanie rodziców wobec dzieci w codziennym ich funkcjonowaniu. W związku z otrzymanymi wynikami, koniecznym działaniem jest ciągłe aktualizowanie wiedzy opiekunów. Dane zagadnienia powinny być upowszechniane w przestrzeni publicznej jak i medialnej, aby dotrzeć do jak największego grona obecnych czy też przyszłych rodziców.
The purpose of this thesis was to acquire knowledge about the impact of high technologies on a child's growth as well as to investigate the parents’ awareness about the influence of the excessive use of ICT on their children's (aged from the birth to 3 years old) development.The theoretical part of the work was constructed on the basis of a thorough review of the subject’s literature and query of international research and surveys.In the empirical part, a diagnostic survey was chosen as the method and the questionnaire as a research instrument. The last mentioned was sent out electronically.The study identified five main areas through which it was possible to make assumptions about the level of parental awareness. These areas included: the extent of children's use of media, the frequency and duration of children's presence in the world of electronic devices, ICT usage habits, parents' views about the impact of media on the development of child from the birth to 3 year-of-age and parents’ attitudes towards the potential risks associated with excessive usage of these devices by children in aforementioned age bracket.The conclusions from the research demonstrated that the chosen research hypothesis proved to be wrong, because it turned out that the level of parents’ awareness about the influence of high technologies on their children's cognitive development, is high. Nevertheless, the knowledge was largely not transferred into parents' behaviour towards their children in daily living. Due to the results obtained, it is necessary to constantly update the knowledge of the carers. Issues described in this thesis should be disseminated in the public space as well as in the media in order to reach the largest possible group of present or future parents.
dc.abstract.en | The purpose of this thesis was to acquire knowledge about the impact of high technologies on a child's growth as well as to investigate the parents’ awareness about the influence of the excessive use of ICT on their children's (aged from the birth to 3 years old) development.The theoretical part of the work was constructed on the basis of a thorough review of the subject’s literature and query of international research and surveys.In the empirical part, a diagnostic survey was chosen as the method and the questionnaire as a research instrument. The last mentioned was sent out electronically.The study identified five main areas through which it was possible to make assumptions about the level of parental awareness. These areas included: the extent of children's use of media, the frequency and duration of children's presence in the world of electronic devices, ICT usage habits, parents' views about the impact of media on the development of child from the birth to 3 year-of-age and parents’ attitudes towards the potential risks associated with excessive usage of these devices by children in aforementioned age bracket.The conclusions from the research demonstrated that the chosen research hypothesis proved to be wrong, because it turned out that the level of parents’ awareness about the influence of high technologies on their children's cognitive development, is high. Nevertheless, the knowledge was largely not transferred into parents' behaviour towards their children in daily living. Due to the results obtained, it is necessary to constantly update the knowledge of the carers. Issues described in this thesis should be disseminated in the public space as well as in the media in order to reach the largest possible group of present or future parents. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy było zarówno zdobycie wiedzy odnoszącej się do zagadnienia wpływu wysokich technologii na rozwój dziecka jak i zbadanie poziomu świadomości rodziców/opiekunów dziecka w wieku wczesnodziecięcym, dotyczącego wpływu nadmiernego użytkowania technologii informacyjno-komunikacyjnych na rozwój ich dzieci. Część teoretyczna pracy została skonstruowana w oparciu o gruntowny przegląd literatury przedmiotu, jak również kwerendę międzynarodowych badań naukowych i sondażowych. W części empirycznej posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, a narzędziem badawczym obrano kwestionariusz ankiety, który rozesłano drogą elektroniczną. W badaniu wyodrębniono pięć głównych obszarów, za pośrednictwem których można wysuwać przypuszczenia dotyczące poziomu świadomości rodziców. Wśród nich wyróżniono: zakres użytkowania mediów przez ich dzieci, częstotliwość i czas przebywania pociech w świecie urządzeń elektronicznych, zwyczaje dotyczące korzystania z TIK, opinie rodziców dotyczące wpływu mediów na rozwój dziecka w wieku wczesnodziecięcym oraz postawy rodziców dotyczące zagrożeń płynących z nadmiernego użytkowania tychże sprzętów.Wnioski z badań pokazały, że obrana przez badacza hipoteza badawcza była błędna, bowiem okazało się, iż stopień świadomości rodziców dzieci w wieku wczesnodziecięcym odnośnie wpływu wysokich technologii na rozwój poznawczy ich dzieci jest wysoki. Niemniej jednak, wiedza w dużej mierze nie przekładała się na postępowanie rodziców wobec dzieci w codziennym ich funkcjonowaniu. W związku z otrzymanymi wynikami, koniecznym działaniem jest ciągłe aktualizowanie wiedzy opiekunów. Dane zagadnienia powinny być upowszechniane w przestrzeni publicznej jak i medialnej, aby dotrzeć do jak największego grona obecnych czy też przyszłych rodziców. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Prizel-Kania, Adriana | pl |
dc.contributor.author | Bielak, Karolina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Prizel-Kania, Adriana | pl |
dc.contributor.reviewer | Miodunka, Władysław - 130631 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T07:11:43Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T07:11:43Z | |
dc.date.submitted | 2020-07-07 | pl |
dc.fieldofstudy | logopedia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-142310-264565 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/241671 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | ICT, parents’ awareness, children from birth to 3 years-of-age | pl |
dc.subject.pl | TIK, okres wczesnodziecięcy, świadomość rodziców | pl |
dc.title | Wpływ urządzeń technologii Informacyjno-komunikacyjnych na rozwój poznawczy dzieci w wieku wczesnodziecięcym. Badanie świadomości rodziców | pl |
dc.title.alternative | The impact of ICT devices on the cognitive development of children, aged from birth to three years old. Study of parents' awareness. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |