Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Forma czasopisma o formie – "Projekt" (1956–1997)
Form of a magazine about form ‒ “Projekt” (1956‒1997)
Projekt, czasopismo "Projekt", projektowanie graficzne, wzornictwo, sztuki wizualne, layout czasopisma, okładka czasopisma, okładka plakatowa, PRL, typografia, magazyn poświęcony sztuce, polski design, polska szkoła plakatu
Projekt, "Projekt" magazine, graphic design, design, architecture, magazine layout, magazine cover, poster cover, PRL, typographic, art magazine, polish design, polish school of poster art
Celem niniejszej pracy było przyjrzenie się ewoluującej przez lata formie polskiego czasopisma „Projekt” (1956‒1997) poświęconego sztuce, architekturze i wzornictwu. Analizę layoutu oraz ukształtowania graficznego okładek poprzedzono rozważaniami dotyczącymi specyficznych realiów historyczno-kulturowych towarzyszących powstaniu czasopisma, a także przybliżeniem sylwetek osób i instytucji odpowiedzialnych za jego stworzenie. W drugim rozdziale niniejszej pracy zrekonstruowano najważniejsze założenia projektowe sformułowane przez twórców „Projektu” oraz omówiono techniczne i plastyczne środki wyrazu, które stanowiły o funkcjonalności i estetycznej atrakcyjności jego layoutu. Ze szczególną uwagą przyjrzano się sposobom organizowania obszernego materiału ilustracyjnego, a także sposobom przystosowania szaty graficznej do potrzeb zagranicznych odbiorców. W trzecim rozdziale niniejszej pracy omówiono ukształtowanie graficzne okładek „Projektu”, a także sposoby realizowania przez nie funkcji identyfikacyjnych, informacyjnych oraz promocyjno-reklamowych. Analizując poligraficzne ukształtowanie, layout oraz plakatowe okładki „Projektu”, w pracy starano się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób poszczególne elementy czasopisma brały udział w budowaniu jego wizualnego tonu oraz w jaki sposób realizowały estetyczne i ideologiczne postulaty formułowane na jego łamach.
The main aim of this paper was to analyze evolving form of the Polish magazine “Projekt” (1956‒1997) devoted to visual art, architecture and design. Before main analysis of layout and cover’s design author presents reflection on the specific historical and cultural background of the decades when the magazine was created. In the first chapter author also presents the figures of artists and institutions associated with the “Projekt” magazine. In the second chapter author reconstructs the main design assumptions and analyzes technical and artistic means of expression which determined the functionality and aesthetic attractiveness of “Projekt’s” layout. Furthermore, special attention has been paid to the ways of organizing illustrations, as well as ways of adapting the graphic design to the needs of foreign readers. In the last chapter of this paper author analyzes graphic design of “Projekt’s” covers and ways they realize identification, information and promotional functions. The paper also discusses how the various elements of the magazine (polygraphic shape, layout and poster covers) take part in building its visual charisma and how they implement the aesthetic and ideological postulates formulated in its pages.
dc.abstract.en | The main aim of this paper was to analyze evolving form of the Polish magazine “Projekt” (1956‒1997) devoted to visual art, architecture and design. Before main analysis of layout and cover’s design author presents reflection on the specific historical and cultural background of the decades when the magazine was created. In the first chapter author also presents the figures of artists and institutions associated with the “Projekt” magazine. In the second chapter author reconstructs the main design assumptions and analyzes technical and artistic means of expression which determined the functionality and aesthetic attractiveness of “Projekt’s” layout. Furthermore, special attention has been paid to the ways of organizing illustrations, as well as ways of adapting the graphic design to the needs of foreign readers. In the last chapter of this paper author analyzes graphic design of “Projekt’s” covers and ways they realize identification, information and promotional functions. The paper also discusses how the various elements of the magazine (polygraphic shape, layout and poster covers) take part in building its visual charisma and how they implement the aesthetic and ideological postulates formulated in its pages. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy było przyjrzenie się ewoluującej przez lata formie polskiego czasopisma „Projekt” (1956‒1997) poświęconego sztuce, architekturze i wzornictwu. Analizę layoutu oraz ukształtowania graficznego okładek poprzedzono rozważaniami dotyczącymi specyficznych realiów historyczno-kulturowych towarzyszących powstaniu czasopisma, a także przybliżeniem sylwetek osób i instytucji odpowiedzialnych za jego stworzenie. W drugim rozdziale niniejszej pracy zrekonstruowano najważniejsze założenia projektowe sformułowane przez twórców „Projektu” oraz omówiono techniczne i plastyczne środki wyrazu, które stanowiły o funkcjonalności i estetycznej atrakcyjności jego layoutu. Ze szczególną uwagą przyjrzano się sposobom organizowania obszernego materiału ilustracyjnego, a także sposobom przystosowania szaty graficznej do potrzeb zagranicznych odbiorców. W trzecim rozdziale niniejszej pracy omówiono ukształtowanie graficzne okładek „Projektu”, a także sposoby realizowania przez nie funkcji identyfikacyjnych, informacyjnych oraz promocyjno-reklamowych. Analizując poligraficzne ukształtowanie, layout oraz plakatowe okładki „Projektu”, w pracy starano się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób poszczególne elementy czasopisma brały udział w budowaniu jego wizualnego tonu oraz w jaki sposób realizowały estetyczne i ideologiczne postulaty formułowane na jego łamach. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Komorowska, Magdalena | pl |
dc.contributor.author | Nowak, Lidia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Frodyma, Teresa | pl |
dc.contributor.reviewer | Komorowska, Magdalena | pl |
dc.date.accessioned | 2023-08-30T21:30:39Z | |
dc.date.available | 2023-08-30T21:30:39Z | |
dc.date.submitted | 2020-09-03 | pl |
dc.fieldofstudy | edytorstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-143009-225874 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318119 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Projekt, "Projekt" magazine, graphic design, design, architecture, magazine layout, magazine cover, poster cover, PRL, typographic, art magazine, polish design, polish school of poster art | pl |
dc.subject.pl | Projekt, czasopismo "Projekt", projektowanie graficzne, wzornictwo, sztuki wizualne, layout czasopisma, okładka czasopisma, okładka plakatowa, PRL, typografia, magazyn poświęcony sztuce, polski design, polska szkoła plakatu | pl |
dc.title | Forma czasopisma o formie – "Projekt" (1956–1997) | pl |
dc.title.alternative | Form of a magazine about form ‒ “Projekt” (1956‒1997) | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |