Styl życia a radzenie sobie ze stresem studentów AGH

master
dc.abstract.enIntroduction: The influence of lifestyle and stress on human health is widely known. It is important then to eliminate unfavorable behavioral patterns in society and create health-promoting ones. Especially among young people who are willing to change their habits. Understanding the behavior of academic youth plays an important role in the planning of proper education and health promotion.The primary objective of the research was to evaluate the impact of lifestyle management on the selection of strategies for coping with stress among AGH students. Material and methods: The research was carried out at the turn of March and April 2018. A study group of 108 people were students of the Faculty of Mechanical Engineering and Robotics of the AGH University of Science and Technology in Cracow. The method of the diagnostic survey was used in the research. Two research tools were used: the COPE standardized questionnaire on stress coping strategies and the author's questionnaire, created for the needs of the research, referring to the lifestyle. To assess the existence of the relationship between the analyzed variables, the following tests were used: U. Mann-Whitney, Kruskal-Wallis and Spearman's correlation.Results: Socio-demographic variables that significantly affect the strategy of coping with difficult situations for students are: sex, marital status, place of residence, father's education, place of residence during studies and degree of study. Elements of lifestyle influencing the choice of coping strategies are: learning, time management, physical activity, sleep and leisure, diet, use of stimulants, interpersonal contacts, faith and life satisfaction.Conclusions: The research shows that strategies for coping with stress depend on both socio-demographic variables and the lifestyle.Therefore, activities aimed at health education and shaping health-promoting behaviors among students should be intensified.pl
dc.abstract.plWstęp: Powszechnie znany jest wpływ stylu życia i stresu na zdrowie człowieka. Ważne jest więc eliminowanie niekorzystnych wzorców zachowań w społeczeństwie i kreowanie zachowań prozdrowotnych. Zwłaszcza jest to istotne wśród ludzi młodych, skłonnych do zmiany nawyków. Poznanie zachowań młodzieży akademickiej odgrywa kluczową rolę w planowaniu adekwatnej edukacji i promocji zdrowia.Cel: Celem badań była ocena zależności pomiędzy prowadzonym stylem życia a wyborem strategii radzenia sobie ze stresem wśród studentów AGH.Materiał i metody: Badania zostały przeprowadzone na przełomie marca i kwietnia 2018 roku. Grupę badaną, liczącą 108 osób stanowili studenci Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankiety. Do oceny stylu życia zastosowano kwestionariusz autorski. Drugim narzędziem badawczym był kwestionariusz standaryzowany COPE dotyczący strategii radzenia sobie ze stresem. Do oceny istnienia zależności między analizowanymi zmiennymi użyto testów U Manna-Whitney’a, Kruskala-Wallisa oraz korelacji Spearmana. Wyniki: Zmiennymi socjo-demograficznymi, które w sposób istotny uzależniają to jaką strategię radzenia sobie z sytuacjami trudnymi obierają studenci są: płeć, stan cywilny, miejsce zamieszkania, wykształcenie ojca, miejsce zamieszkania w czasie studiów oraz stopień studiów. Wybór strategii radzenia sobie ze stresem młodzieży akademickiej zależny jest od elementów stylu życia takich jak: nauka, sposób gospodarowania czasem, aktywność fizyczna, sen i wypoczynek, dieta, stosowanie używek, kontakty międzyludzkie, wiara oraz zadowolenie z życia. Wnioski: Z przeprowadzonych badań wynika, że strategie radzenia sobie ze stresem zależą zarówno od zmiennych socjo-demograficznych, jak i prowadzonego stylu życia. Powinno się więc zintensyfikować działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu wśród studentów.pl
dc.affiliationWydział Nauk o Zdrowiupl
dc.areaobszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznejpl
dc.contributor.advisorOgórek-Tęcza, Beata - 133025 pl
dc.contributor.authorPigoń, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WNOZpl
dc.contributor.reviewerOgórek-Tęcza, Beata - 133025 pl
dc.contributor.reviewerMakara-Studzińska, Martapl
dc.date.accessioned2020-07-27T18:37:50Z
dc.date.available2020-07-27T18:37:50Z
dc.date.submitted2018-07-11pl
dc.fieldofstudypielęgniarstwopl
dc.identifier.apddiploma-126032-178882pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230171
dc.languagepolpl
dc.subject.enlifestyle, stress, students, strategies for coping with stresspl
dc.subject.plstyl życia, stres, studenci, strategie radzenia sobie ze stresempl
dc.titleStyl życia a radzenie sobie ze stresem studentów AGHpl
dc.title.alternativeLifestyle and coping with stress of AGH studentspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Introduction: The influence of lifestyle and stress on human health is widely known. It is important then to eliminate unfavorable behavioral patterns in society and create health-promoting ones. Especially among young people who are willing to change their habits. Understanding the behavior of academic youth plays an important role in the planning of proper education and health promotion.The primary objective of the research was to evaluate the impact of lifestyle management on the selection of strategies for coping with stress among AGH students. Material and methods: The research was carried out at the turn of March and April 2018. A study group of 108 people were students of the Faculty of Mechanical Engineering and Robotics of the AGH University of Science and Technology in Cracow. The method of the diagnostic survey was used in the research. Two research tools were used: the COPE standardized questionnaire on stress coping strategies and the author's questionnaire, created for the needs of the research, referring to the lifestyle. To assess the existence of the relationship between the analyzed variables, the following tests were used: U. Mann-Whitney, Kruskal-Wallis and Spearman's correlation.Results: Socio-demographic variables that significantly affect the strategy of coping with difficult situations for students are: sex, marital status, place of residence, father's education, place of residence during studies and degree of study. Elements of lifestyle influencing the choice of coping strategies are: learning, time management, physical activity, sleep and leisure, diet, use of stimulants, interpersonal contacts, faith and life satisfaction.Conclusions: The research shows that strategies for coping with stress depend on both socio-demographic variables and the lifestyle.Therefore, activities aimed at health education and shaping health-promoting behaviors among students should be intensified.
dc.abstract.plpl
Wstęp: Powszechnie znany jest wpływ stylu życia i stresu na zdrowie człowieka. Ważne jest więc eliminowanie niekorzystnych wzorców zachowań w społeczeństwie i kreowanie zachowań prozdrowotnych. Zwłaszcza jest to istotne wśród ludzi młodych, skłonnych do zmiany nawyków. Poznanie zachowań młodzieży akademickiej odgrywa kluczową rolę w planowaniu adekwatnej edukacji i promocji zdrowia.Cel: Celem badań była ocena zależności pomiędzy prowadzonym stylem życia a wyborem strategii radzenia sobie ze stresem wśród studentów AGH.Materiał i metody: Badania zostały przeprowadzone na przełomie marca i kwietnia 2018 roku. Grupę badaną, liczącą 108 osób stanowili studenci Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankiety. Do oceny stylu życia zastosowano kwestionariusz autorski. Drugim narzędziem badawczym był kwestionariusz standaryzowany COPE dotyczący strategii radzenia sobie ze stresem. Do oceny istnienia zależności między analizowanymi zmiennymi użyto testów U Manna-Whitney’a, Kruskala-Wallisa oraz korelacji Spearmana. Wyniki: Zmiennymi socjo-demograficznymi, które w sposób istotny uzależniają to jaką strategię radzenia sobie z sytuacjami trudnymi obierają studenci są: płeć, stan cywilny, miejsce zamieszkania, wykształcenie ojca, miejsce zamieszkania w czasie studiów oraz stopień studiów. Wybór strategii radzenia sobie ze stresem młodzieży akademickiej zależny jest od elementów stylu życia takich jak: nauka, sposób gospodarowania czasem, aktywność fizyczna, sen i wypoczynek, dieta, stosowanie używek, kontakty międzyludzkie, wiara oraz zadowolenie z życia. Wnioski: Z przeprowadzonych badań wynika, że strategie radzenia sobie ze stresem zależą zarówno od zmiennych socjo-demograficznych, jak i prowadzonego stylu życia. Powinno się więc zintensyfikować działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu wśród studentów.
dc.affiliationpl
Wydział Nauk o Zdrowiu
dc.areapl
obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
dc.contributor.advisorpl
Ogórek-Tęcza, Beata - 133025
dc.contributor.authorpl
Pigoń, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WNOZ
dc.contributor.reviewerpl
Ogórek-Tęcza, Beata - 133025
dc.contributor.reviewerpl
Makara-Studzińska, Marta
dc.date.accessioned
2020-07-27T18:37:50Z
dc.date.available
2020-07-27T18:37:50Z
dc.date.submittedpl
2018-07-11
dc.fieldofstudypl
pielęgniarstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-126032-178882
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230171
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
lifestyle, stress, students, strategies for coping with stress
dc.subject.plpl
styl życia, stres, studenci, strategie radzenia sobie ze stresem
dc.titlepl
Styl życia a radzenie sobie ze stresem studentów AGH
dc.title.alternativepl
Lifestyle and coping with stress of AGH students
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
220
Views per month
Views per city
Warsaw
50
Krakow
29
Wroclaw
15
Poznan
9
Gdynia
8
Lublin
8
Lodz
5
Reda
5
Zielona Góra
5
Rzeszów
4

No access

No Thumbnail Available