Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Styl życia a radzenie sobie ze stresem studentów AGH
Lifestyle and coping with stress of AGH students
styl życia, stres, studenci, strategie radzenia sobie ze stresem
lifestyle, stress, students, strategies for coping with stress
Wstęp: Powszechnie znany jest wpływ stylu życia i stresu na zdrowie człowieka. Ważne jest więc eliminowanie niekorzystnych wzorców zachowań w społeczeństwie i kreowanie zachowań prozdrowotnych. Zwłaszcza jest to istotne wśród ludzi młodych, skłonnych do zmiany nawyków. Poznanie zachowań młodzieży akademickiej odgrywa kluczową rolę w planowaniu adekwatnej edukacji i promocji zdrowia.Cel: Celem badań była ocena zależności pomiędzy prowadzonym stylem życia a wyborem strategii radzenia sobie ze stresem wśród studentów AGH.Materiał i metody: Badania zostały przeprowadzone na przełomie marca i kwietnia 2018 roku. Grupę badaną, liczącą 108 osób stanowili studenci Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankiety. Do oceny stylu życia zastosowano kwestionariusz autorski. Drugim narzędziem badawczym był kwestionariusz standaryzowany COPE dotyczący strategii radzenia sobie ze stresem. Do oceny istnienia zależności między analizowanymi zmiennymi użyto testów U Manna-Whitney’a, Kruskala-Wallisa oraz korelacji Spearmana. Wyniki: Zmiennymi socjo-demograficznymi, które w sposób istotny uzależniają to jaką strategię radzenia sobie z sytuacjami trudnymi obierają studenci są: płeć, stan cywilny, miejsce zamieszkania, wykształcenie ojca, miejsce zamieszkania w czasie studiów oraz stopień studiów. Wybór strategii radzenia sobie ze stresem młodzieży akademickiej zależny jest od elementów stylu życia takich jak: nauka, sposób gospodarowania czasem, aktywność fizyczna, sen i wypoczynek, dieta, stosowanie używek, kontakty międzyludzkie, wiara oraz zadowolenie z życia. Wnioski: Z przeprowadzonych badań wynika, że strategie radzenia sobie ze stresem zależą zarówno od zmiennych socjo-demograficznych, jak i prowadzonego stylu życia. Powinno się więc zintensyfikować działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu wśród studentów.
Introduction: The influence of lifestyle and stress on human health is widely known. It is important then to eliminate unfavorable behavioral patterns in society and create health-promoting ones. Especially among young people who are willing to change their habits. Understanding the behavior of academic youth plays an important role in the planning of proper education and health promotion.The primary objective of the research was to evaluate the impact of lifestyle management on the selection of strategies for coping with stress among AGH students. Material and methods: The research was carried out at the turn of March and April 2018. A study group of 108 people were students of the Faculty of Mechanical Engineering and Robotics of the AGH University of Science and Technology in Cracow. The method of the diagnostic survey was used in the research. Two research tools were used: the COPE standardized questionnaire on stress coping strategies and the author's questionnaire, created for the needs of the research, referring to the lifestyle. To assess the existence of the relationship between the analyzed variables, the following tests were used: U. Mann-Whitney, Kruskal-Wallis and Spearman's correlation.Results: Socio-demographic variables that significantly affect the strategy of coping with difficult situations for students are: sex, marital status, place of residence, father's education, place of residence during studies and degree of study. Elements of lifestyle influencing the choice of coping strategies are: learning, time management, physical activity, sleep and leisure, diet, use of stimulants, interpersonal contacts, faith and life satisfaction.Conclusions: The research shows that strategies for coping with stress depend on both socio-demographic variables and the lifestyle.Therefore, activities aimed at health education and shaping health-promoting behaviors among students should be intensified.
dc.abstract.en | Introduction: The influence of lifestyle and stress on human health is widely known. It is important then to eliminate unfavorable behavioral patterns in society and create health-promoting ones. Especially among young people who are willing to change their habits. Understanding the behavior of academic youth plays an important role in the planning of proper education and health promotion.The primary objective of the research was to evaluate the impact of lifestyle management on the selection of strategies for coping with stress among AGH students. Material and methods: The research was carried out at the turn of March and April 2018. A study group of 108 people were students of the Faculty of Mechanical Engineering and Robotics of the AGH University of Science and Technology in Cracow. The method of the diagnostic survey was used in the research. Two research tools were used: the COPE standardized questionnaire on stress coping strategies and the author's questionnaire, created for the needs of the research, referring to the lifestyle. To assess the existence of the relationship between the analyzed variables, the following tests were used: U. Mann-Whitney, Kruskal-Wallis and Spearman's correlation.Results: Socio-demographic variables that significantly affect the strategy of coping with difficult situations for students are: sex, marital status, place of residence, father's education, place of residence during studies and degree of study. Elements of lifestyle influencing the choice of coping strategies are: learning, time management, physical activity, sleep and leisure, diet, use of stimulants, interpersonal contacts, faith and life satisfaction.Conclusions: The research shows that strategies for coping with stress depend on both socio-demographic variables and the lifestyle.Therefore, activities aimed at health education and shaping health-promoting behaviors among students should be intensified. | pl |
dc.abstract.pl | Wstęp: Powszechnie znany jest wpływ stylu życia i stresu na zdrowie człowieka. Ważne jest więc eliminowanie niekorzystnych wzorców zachowań w społeczeństwie i kreowanie zachowań prozdrowotnych. Zwłaszcza jest to istotne wśród ludzi młodych, skłonnych do zmiany nawyków. Poznanie zachowań młodzieży akademickiej odgrywa kluczową rolę w planowaniu adekwatnej edukacji i promocji zdrowia.Cel: Celem badań była ocena zależności pomiędzy prowadzonym stylem życia a wyborem strategii radzenia sobie ze stresem wśród studentów AGH.Materiał i metody: Badania zostały przeprowadzone na przełomie marca i kwietnia 2018 roku. Grupę badaną, liczącą 108 osób stanowili studenci Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankiety. Do oceny stylu życia zastosowano kwestionariusz autorski. Drugim narzędziem badawczym był kwestionariusz standaryzowany COPE dotyczący strategii radzenia sobie ze stresem. Do oceny istnienia zależności między analizowanymi zmiennymi użyto testów U Manna-Whitney’a, Kruskala-Wallisa oraz korelacji Spearmana. Wyniki: Zmiennymi socjo-demograficznymi, które w sposób istotny uzależniają to jaką strategię radzenia sobie z sytuacjami trudnymi obierają studenci są: płeć, stan cywilny, miejsce zamieszkania, wykształcenie ojca, miejsce zamieszkania w czasie studiów oraz stopień studiów. Wybór strategii radzenia sobie ze stresem młodzieży akademickiej zależny jest od elementów stylu życia takich jak: nauka, sposób gospodarowania czasem, aktywność fizyczna, sen i wypoczynek, dieta, stosowanie używek, kontakty międzyludzkie, wiara oraz zadowolenie z życia. Wnioski: Z przeprowadzonych badań wynika, że strategie radzenia sobie ze stresem zależą zarówno od zmiennych socjo-demograficznych, jak i prowadzonego stylu życia. Powinno się więc zintensyfikować działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu wśród studentów. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Ogórek-Tęcza, Beata - 133025 | pl |
dc.contributor.author | Pigoń, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Ogórek-Tęcza, Beata - 133025 | pl |
dc.contributor.reviewer | Makara-Studzińska, Marta | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T18:37:50Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T18:37:50Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-11 | pl |
dc.fieldofstudy | pielęgniarstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-126032-178882 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230171 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | lifestyle, stress, students, strategies for coping with stress | pl |
dc.subject.pl | styl życia, stres, studenci, strategie radzenia sobie ze stresem | pl |
dc.title | Styl życia a radzenie sobie ze stresem studentów AGH | pl |
dc.title.alternative | Lifestyle and coping with stress of AGH students | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |