Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Motywacje krakowskiej młodzieży akademickiej do konsumpcji odzieży markowej
Motivations of Cracow university students to consume branded clothes
Motywacja, struktura motywacji, konsumpcja odzieży markowej, marki odzieżowe, młodzi konsumenci, zachowania konsumenckie osób młodych
Motivation, the structure of motivation, the consumption of branded clothes, the brands od clothing, young consumers, the consumer behavior of young people
Przedmiotem niniejszej pracy są motywacje, które powodują, że młodzi ludzie konsumują odzież wybranych marek. Marka jest rodzajem zasobów przedsiębiorstwa o relatywnie dużej mocy wywierania wpływu na decyzje konsumenckie. Dzieje się tak szczególnie w przypadku osób młodych, które są wyjątkowo podatne zarówno na przekaz medialny, jak i na wpływ grup rówieśniczych. Dlatego w pracy uwzględniono i sprecyzowano specyfikę wieku oraz etapu rozwojowego tej grupy. W badaniach skoncentrowano się na młodzieży akademickiej. Rozpoczęcie edukacji na szczeblu wyższym w większości przypadków wiąże się z dużymi zmianami w życiu młodych ludzi. Zmianom tym może ulegać między innymi sposób konsumowania dóbr oraz powody, dla których konkretne produkty są konsumowane. Istnieją liczne publikacje opisujące zagadnienie zachowań konsumenckich tego segmentu rynku, jednak sama motywacja do konsumpcji marek odzieżowych przez osoby młode nie została dotąd szczegółowo przebadana na gruncie polskim.Motywacja w klasycznym rozumieniu to „fenomen o charakterze abstrakcyjnym, który przejawia się w konkretnym zachowaniu ukierunkowanym na cel” i leży w zainteresowaniu różnych dyscyplin z obszaru nauk społecznych. Dlatego w teoretycznej części pracy została przedstawiona zarówno z perspektywy klasyków psychologii, jak i bardziej współczesnych koncepcji marketingowych.W empirycznej części zamieszczono raport z badań własnych Podstawowym celem badań była identyfikacja struktur motywacyjnych młodzieży akademickiej. Fenomen motywacji został zoperacjonalizowany w taki sposób, aby możliwe było zastosowanie metod o charakterze ilościowym. W wyniku przeprowadzenia analizy porównawczej metod redukcji wymiarów wybrano tę, która lepiej sprawdziła się przy badaniu danego problemu. Za jej pomocą zidentyfikowano i opisano strukturę motywacji młodzieży akademickiej. Przeprowadzono również analizę regresji liniowej w celu zweryfikowania hipotez badawczych odnoszących się do czynników, które różnicują nasilenie poszczególnych typów motywacji w badanej próbie.
Subject of this work is motivations that cause young people consume selected brands of clothing. The brand is a kind of resource companies with a relatively high power to influence consumer decisions. This is particularly the case for young people who are vulnerable to both the media coverage and the impact of peer groups. Therefore, the work included and clarified specific age and stage of development of the group. The study focused on university students. Starting at a higher level of education in most cases is associated with significant changes in the lives of young people. These changes may include patterns of consumption goods and the reason for which specific products are consumed. There are numerous publications describing the issue of consumer behavior in this market segment, but the motivation to consume fashion brands by young people has not yet been studied in detail on Polish soil.Motivation in the classical sense is " an abstract phenomenon that manifests itself in a specific goal-oriented behavior " and belongs to the interest of social sciences. Therefore, in the theoretical part of the work the problem is presented from the perspective of psychology and more modern marketing concepts.In the empirical part of the research report, the primary aim of was to identify structures incentive students. The phenomenon of motivation has been operationalized in such a way as to allow for a quantitative method. As a result of the benchmarking techniques to reduce the size selected, one proved to be better in the examination of the problem. The method was used to identify and describe the structure of the motivation of students. After that the analysis of linear regression was used in order to verify hypotheses as the factors differentiate the severity of different types of motivation in the sample.
dc.abstract.en | Subject of this work is motivations that cause young people consume selected brands of clothing. The brand is a kind of resource companies with a relatively high power to influence consumer decisions. This is particularly the case for young people who are vulnerable to both the media coverage and the impact of peer groups. Therefore, the work included and clarified specific age and stage of development of the group. The study focused on university students. Starting at a higher level of education in most cases is associated with significant changes in the lives of young people. These changes may include patterns of consumption goods and the reason for which specific products are consumed. There are numerous publications describing the issue of consumer behavior in this market segment, but the motivation to consume fashion brands by young people has not yet been studied in detail on Polish soil.Motivation in the classical sense is " an abstract phenomenon that manifests itself in a specific goal-oriented behavior " and belongs to the interest of social sciences. Therefore, in the theoretical part of the work the problem is presented from the perspective of psychology and more modern marketing concepts.In the empirical part of the research report, the primary aim of was to identify structures incentive students. The phenomenon of motivation has been operationalized in such a way as to allow for a quantitative method. As a result of the benchmarking techniques to reduce the size selected, one proved to be better in the examination of the problem. The method was used to identify and describe the structure of the motivation of students. After that the analysis of linear regression was used in order to verify hypotheses as the factors differentiate the severity of different types of motivation in the sample. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem niniejszej pracy są motywacje, które powodują, że młodzi ludzie konsumują odzież wybranych marek. Marka jest rodzajem zasobów przedsiębiorstwa o relatywnie dużej mocy wywierania wpływu na decyzje konsumenckie. Dzieje się tak szczególnie w przypadku osób młodych, które są wyjątkowo podatne zarówno na przekaz medialny, jak i na wpływ grup rówieśniczych. Dlatego w pracy uwzględniono i sprecyzowano specyfikę wieku oraz etapu rozwojowego tej grupy. W badaniach skoncentrowano się na młodzieży akademickiej. Rozpoczęcie edukacji na szczeblu wyższym w większości przypadków wiąże się z dużymi zmianami w życiu młodych ludzi. Zmianom tym może ulegać między innymi sposób konsumowania dóbr oraz powody, dla których konkretne produkty są konsumowane. Istnieją liczne publikacje opisujące zagadnienie zachowań konsumenckich tego segmentu rynku, jednak sama motywacja do konsumpcji marek odzieżowych przez osoby młode nie została dotąd szczegółowo przebadana na gruncie polskim.Motywacja w klasycznym rozumieniu to „fenomen o charakterze abstrakcyjnym, który przejawia się w konkretnym zachowaniu ukierunkowanym na cel” i leży w zainteresowaniu różnych dyscyplin z obszaru nauk społecznych. Dlatego w teoretycznej części pracy została przedstawiona zarówno z perspektywy klasyków psychologii, jak i bardziej współczesnych koncepcji marketingowych.W empirycznej części zamieszczono raport z badań własnych Podstawowym celem badań była identyfikacja struktur motywacyjnych młodzieży akademickiej. Fenomen motywacji został zoperacjonalizowany w taki sposób, aby możliwe było zastosowanie metod o charakterze ilościowym. W wyniku przeprowadzenia analizy porównawczej metod redukcji wymiarów wybrano tę, która lepiej sprawdziła się przy badaniu danego problemu. Za jej pomocą zidentyfikowano i opisano strukturę motywacji młodzieży akademickiej. Przeprowadzono również analizę regresji liniowej w celu zweryfikowania hipotez badawczych odnoszących się do czynników, które różnicują nasilenie poszczególnych typów motywacji w badanej próbie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sagan, Adam - 131779 | pl |
dc.contributor.author | Drelicharz, Eliza | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kocór, Marcin - 102875 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sagan, Adam - 131779 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T22:08:16Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T22:08:16Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-23 | pl |
dc.fieldofstudy | socjologia | pl |
dc.fieldofstudy | badania społeczne i analiza danych | pl |
dc.identifier.apd | diploma-83783-115642 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/193204 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Motivation, the structure of motivation, the consumption of branded clothes, the brands od clothing, young consumers, the consumer behavior of young people | pl |
dc.subject.pl | Motywacja, struktura motywacji, konsumpcja odzieży markowej, marki odzieżowe, młodzi konsumenci, zachowania konsumenckie osób młodych | pl |
dc.title | Motywacje krakowskiej młodzieży akademickiej do konsumpcji odzieży markowej | pl |
dc.title.alternative | Motivations of Cracow university students to consume branded clothes | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |