Zmiana modelu finansowania prasy

2016
journal article
article
dc.abstract.enAccording to "World Press Trends" report, in 2014 income from sales of content to readers was higher in global press than income from sales of advertisements. The symptoms of a change in the model of financing press publishers' activity were noticeable for a long time and indicated transformations in the system of social communication. Before that a reversal of proportions of television financing took place, as income acquired from paid television subscribers has outrun advertisement income. This article aims to answer the question of reasons for the change in press financing model and to analyze that phenomenon in Polish press market. For unlike television, change in printed media financing does not result from the increase in income collected from the audience but from a continuous decrease in press advertisement expenditures.pl
dc.abstract.plWedług raportu "World Press Trends" w 2014 roku przychody ze sprzedaży treści czytelnikom były w światowej prasie wyższe niż przychody ze sprzedaży reklam. Symptomy zmiany w finansowaniu działalności wydawnictw prasowych widoczne były od dłuższego czasu i świadczyły o przekształceniach w systemie komunikacji społecznej. Wcześniej doszło do odwrócenia proporcji w finansowaniu telewizji, bo przychody pozyskiwane od abonentów płatnej telewizji przewyższyły wpływy z reklam. Celem niniejszego tekstu jest odpowiedź na pytanie o przyczyny zmiany modelu finansowania prasy i analiza tego zjawiska na polskim rynku prasowym. Inaczej bowiem niż w telewizji, zmiana finansowania mediów drukowanych nie wynika ze wzrostu przychodów od odbiorców, lecz z postępującego spadku nakładów reklamowych w prasie.pl
dc.contributor.authorDzierżyńska-Mielczarek, Jolantapl
dc.date.accessioned2024-01-04T10:36:17Z
dc.date.available2024-01-04T10:36:17Z
dc.date.issued2016pl
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.additionalBibliogr. s. 421-423pl
dc.description.number2 (226)pl
dc.description.physical408-423pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume59pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.16.027.5431pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/325063
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enpress marketpl
dc.subject.enmedia financingpl
dc.subject.enadvertisement revenuepl
dc.subject.encontent salepl
dc.subject.plrynek prasypl
dc.subject.plfinansowanie mediówpl
dc.subject.plprzychody reklamowepl
dc.subject.plsprzedaż treścipl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleZmiana modelu finansowania prasypl
dc.title.alternativeChange in press financing modelpl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
According to "World Press Trends" report, in 2014 income from sales of content to readers was higher in global press than income from sales of advertisements. The symptoms of a change in the model of financing press publishers' activity were noticeable for a long time and indicated transformations in the system of social communication. Before that a reversal of proportions of television financing took place, as income acquired from paid television subscribers has outrun advertisement income. This article aims to answer the question of reasons for the change in press financing model and to analyze that phenomenon in Polish press market. For unlike television, change in printed media financing does not result from the increase in income collected from the audience but from a continuous decrease in press advertisement expenditures.
dc.abstract.plpl
Według raportu "World Press Trends" w 2014 roku przychody ze sprzedaży treści czytelnikom były w światowej prasie wyższe niż przychody ze sprzedaży reklam. Symptomy zmiany w finansowaniu działalności wydawnictw prasowych widoczne były od dłuższego czasu i świadczyły o przekształceniach w systemie komunikacji społecznej. Wcześniej doszło do odwrócenia proporcji w finansowaniu telewizji, bo przychody pozyskiwane od abonentów płatnej telewizji przewyższyły wpływy z reklam. Celem niniejszego tekstu jest odpowiedź na pytanie o przyczyny zmiany modelu finansowania prasy i analiza tego zjawiska na polskim rynku prasowym. Inaczej bowiem niż w telewizji, zmiana finansowania mediów drukowanych nie wynika ze wzrostu przychodów od odbiorców, lecz z postępującego spadku nakładów reklamowych w prasie.
dc.contributor.authorpl
Dzierżyńska-Mielczarek, Jolanta
dc.date.accessioned
2024-01-04T10:36:17Z
dc.date.available
2024-01-04T10:36:17Z
dc.date.issuedpl
2016
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 421-423
dc.description.numberpl
2 (226)
dc.description.physicalpl
408-423
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
59
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.16.027.5431
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/325063
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
press market
dc.subject.enpl
media financing
dc.subject.enpl
advertisement revenue
dc.subject.enpl
content sale
dc.subject.plpl
rynek prasy
dc.subject.plpl
finansowanie mediów
dc.subject.plpl
przychody reklamowe
dc.subject.plpl
sprzedaż treści
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Zmiana modelu finansowania prasy
dc.title.alternativepl
Change in press financing model
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
13
Views per month
Views per city
Krakow
6
Poznan
1
Downloads
dzierzynska-mielczarek_zmiana_modelu_finansowania_prasy_2016.pdf
21