Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Motyw przemiany i wyzwolenia w twórczości Alejandra Jodorowskiego
Theme transformation and liberation in the work of Alejandro Jodorowsky
przemiana, oświecenie, wyobraźnia, racjonalizm, akt artystyczny, pantomima, panika, Nietzsche, symbol, Jung, psychomagia, autobiografia, tarot, dekonstrukcja
transformation, enlightenment, imagination, rationalism, artistic act, pantomime, panic, Nietzsche, symbol, Jung, psychomagic, autobiography, tarot, deconstruction
Praca podejmuje temat analizy twórczości Alejandra Jodorowskiego w kontekście szeroko rozumianej metody osiągnięcia wyzwolenia, oświecenia bądź przemiany. Punktem wyjścia jest ujęcie zainteresowań reżysera oscylujących wokół poszukiwań nowych form ekspresji, integracji osobowości, poszerzenia wyobraźni, wzrostu potencjału psychicznego. Analiza koncentruje się na porządku autobiograficznym, z uwzględnieniem roli filmu jako podstawowego narzędzia umożliwiającego transmutację. Pierwsza część pracy obejmuje przybliżenie metod tworzenia wyzwalających narracji artystycznych negujących sposób racjonalnego partycypowania w rzeczywistości. Analizuje więc zainteresowanie ezoteryką, alchemią, ekspresją ciała, techniką kontroli snów, performatywnych sposobów tworzenia faktów artystycznych - pantomimy, aktów poetyckich i efemerycznych. Przedstawia także akces do surrealizmu oraz zainteresowania koncepcjami Antonina Artauda i opis działań Ruchu Panicznego – złamanie reguł sztuki, autoironicznej zabawy konwencją artystyczną. Praca koncentruje się również na analizie jungowskich koncepcji odnowy, indywiduacji oraz recepcji języka symboli z jej komponentami obrazowymi, wyobrażeniowymi, irracjonalnymi i aluzyjnymi. Powyższe rodzaje poznania zostają uznane za najpełniejsze sposoby wieloaspektowego odczytu i pełniejszej integracji ze światem. Temat obejmuje również nietzscheańską narrację o upadku i potrzebie przewartościowania wartości mającej finał w tytułowym oświeceniu, które koniec końcem nie dochodzi do skutku. Kolejna część pracy różnicuje w złożony sposób dwa porządki epistemiczne, konfrontując intelekt europejski z kulturą południowoamerykańską. Skupia się na potrzebie odnowy zachodniego człowieka zniszczonego określonymi formami oświeceniowych paradygmatów, represji imperialnych, kolonialnych, iluzji egzystencjalnych, militaryzmu, indoktrynacji, płytkiej duchowości. Temat zrealizowany jest w oparciu o założenia Szkoły Frankfurckiej. Ta część przedstawia również charakterystyczną kontestatorską manierę krytyczną skupiającą się na prześmiewczości, obnażeniu ułomności patosu. Kolejny fragment opisuje techniki ikonograficznej wizualizacji filmów metodą tarota i Enneagramu, konstruując jednocześnie narrację na temat terapeutycznej mocy oddziaływania kart. W pracy uwidoczniono także specyficzną metodę autorską dekonstruującą możliwość osiągnięcia oświecenia metodami filozoficznymi. Wreszcie temat obejmuje również psychologiczną stronę metod prowadzących do poszerzenia świadomości – opis autorskiej metody terapeutycznej Jodorowskiego zwanej psychomagią, jak i zastosowanie jej jako strategii filmowej.
The paper takes on the analysis of the work of Alejandro Jodorowsky in the context of the broader methods of achieving liberation, enlightenment or transformation. The starting point is an approach interests director oscillating around the search for new forms of expression, personality integration, expanding the imagination, the growth of mental potential.The analysis focuses on the autobiographical order with consideration of the role of film as a basic tool for transmutation. The first part includes methods creating liberating narrative art denying the rational way to participate in reality. It analyzes the interest in the esoteric, alchemy, physical expression, technique dreams, create artistic facts – pantomime, poetic acts, ephemeris. It also shows the adherence to the surrealist movement, interests ideas of Antonin Artaud and a description of the Movement of panic - breaking the rules of art, ironic fun artistic convention.Transformation techniques also focus on the analysis of Jungian concept of renovation, individuation, and reception of language symbols. These types of knowledge are considered the most comprehensive multi-faceted ways to read and fuller integration with the world.Subject also includes Nietzschean narrative of decline and the need to reevaluate the value.Another part of the work differentiates the two orders epistemic, confronting Europe intellect with the South American culture, focuses on the need for renewal of the Western man destroyed certain forms postenlightenment paradigms, repression imperial, colonial, existential illusion, militarism, indoctrination. This part also presents a characteristic manner of presenting counter-cultural critical focusing on disability pathos. The paper takes on to techniques of visualization iconographic movies using tarot and the enneagram.The study also revealed specific method of deconstructing the author's ability to achieve enlightenment philosophical methods.Finally, theme also includes psychological methods to expand awareness - a description of therapeutic method of Jodorowsky called psychomagic, as well as its use as a strategy of film.
dc.abstract.en | The paper takes on the analysis of the work of Alejandro Jodorowsky in the context of the broader methods of achieving liberation, enlightenment or transformation. The starting point is an approach interests director oscillating around the search for new forms of expression, personality integration, expanding the imagination, the growth of mental potential.The analysis focuses on the autobiographical order with consideration of the role of film as a basic tool for transmutation. The first part includes methods creating liberating narrative art denying the rational way to participate in reality. It analyzes the interest in the esoteric, alchemy, physical expression, technique dreams, create artistic facts – pantomime, poetic acts, ephemeris. It also shows the adherence to the surrealist movement, interests ideas of Antonin Artaud and a description of the Movement of panic - breaking the rules of art, ironic fun artistic convention.Transformation techniques also focus on the analysis of Jungian concept of renovation, individuation, and reception of language symbols. These types of knowledge are considered the most comprehensive multi-faceted ways to read and fuller integration with the world.Subject also includes Nietzschean narrative of decline and the need to reevaluate the value.Another part of the work differentiates the two orders epistemic, confronting Europe intellect with the South American culture, focuses on the need for renewal of the Western man destroyed certain forms postenlightenment paradigms, repression imperial, colonial, existential illusion, militarism, indoctrination. This part also presents a characteristic manner of presenting counter-cultural critical focusing on disability pathos. The paper takes on to techniques of visualization iconographic movies using tarot and the enneagram.The study also revealed specific method of deconstructing the author's ability to achieve enlightenment philosophical methods.Finally, theme also includes psychological methods to expand awareness - a description of therapeutic method of Jodorowsky called psychomagic, as well as its use as a strategy of film. | pl |
dc.abstract.pl | Praca podejmuje temat analizy twórczości Alejandra Jodorowskiego w kontekście szeroko rozumianej metody osiągnięcia wyzwolenia, oświecenia bądź przemiany. Punktem wyjścia jest ujęcie zainteresowań reżysera oscylujących wokół poszukiwań nowych form ekspresji, integracji osobowości, poszerzenia wyobraźni, wzrostu potencjału psychicznego. Analiza koncentruje się na porządku autobiograficznym, z uwzględnieniem roli filmu jako podstawowego narzędzia umożliwiającego transmutację. Pierwsza część pracy obejmuje przybliżenie metod tworzenia wyzwalających narracji artystycznych negujących sposób racjonalnego partycypowania w rzeczywistości. Analizuje więc zainteresowanie ezoteryką, alchemią, ekspresją ciała, techniką kontroli snów, performatywnych sposobów tworzenia faktów artystycznych - pantomimy, aktów poetyckich i efemerycznych. Przedstawia także akces do surrealizmu oraz zainteresowania koncepcjami Antonina Artauda i opis działań Ruchu Panicznego – złamanie reguł sztuki, autoironicznej zabawy konwencją artystyczną. Praca koncentruje się również na analizie jungowskich koncepcji odnowy, indywiduacji oraz recepcji języka symboli z jej komponentami obrazowymi, wyobrażeniowymi, irracjonalnymi i aluzyjnymi. Powyższe rodzaje poznania zostają uznane za najpełniejsze sposoby wieloaspektowego odczytu i pełniejszej integracji ze światem. Temat obejmuje również nietzscheańską narrację o upadku i potrzebie przewartościowania wartości mającej finał w tytułowym oświeceniu, które koniec końcem nie dochodzi do skutku. Kolejna część pracy różnicuje w złożony sposób dwa porządki epistemiczne, konfrontując intelekt europejski z kulturą południowoamerykańską. Skupia się na potrzebie odnowy zachodniego człowieka zniszczonego określonymi formami oświeceniowych paradygmatów, represji imperialnych, kolonialnych, iluzji egzystencjalnych, militaryzmu, indoktrynacji, płytkiej duchowości. Temat zrealizowany jest w oparciu o założenia Szkoły Frankfurckiej. Ta część przedstawia również charakterystyczną kontestatorską manierę krytyczną skupiającą się na prześmiewczości, obnażeniu ułomności patosu. Kolejny fragment opisuje techniki ikonograficznej wizualizacji filmów metodą tarota i Enneagramu, konstruując jednocześnie narrację na temat terapeutycznej mocy oddziaływania kart. W pracy uwidoczniono także specyficzną metodę autorską dekonstruującą możliwość osiągnięcia oświecenia metodami filozoficznymi. Wreszcie temat obejmuje również psychologiczną stronę metod prowadzących do poszerzenia świadomości – opis autorskiej metody terapeutycznej Jodorowskiego zwanej psychomagią, jak i zastosowanie jej jako strategii filmowej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Loska, Krzysztof - 101044 | pl |
dc.contributor.author | Kopańska, Sylwia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Loska, Krzysztof - 101044 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T21:35:32Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T21:35:32Z | |
dc.date.submitted | 2016-06-15 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-104884-189558 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/211288 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | transformation, enlightenment, imagination, rationalism, artistic act, pantomime, panic, Nietzsche, symbol, Jung, psychomagic, autobiography, tarot, deconstruction | pl |
dc.subject.pl | przemiana, oświecenie, wyobraźnia, racjonalizm, akt artystyczny, pantomima, panika, Nietzsche, symbol, Jung, psychomagia, autobiografia, tarot, dekonstrukcja | pl |
dc.title | Motyw przemiany i wyzwolenia w twórczości Alejandra Jodorowskiego | pl |
dc.title.alternative | Theme transformation and liberation in the work of Alejandro Jodorowsky | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |