Eine Komödie und auch keine: Irreführung des Publikums durch den Autor in den Dramen "Romulus der Große" und "Die Physiker" Friedrich Dürrenmatts

master
dc.abstract.enThe subject of this paper is to present the process of manipulating the reader or viewer by the writer. This phenomenon has been discussed on the example of two dramas by FriedrichDürrenmatt "Romulus der Große" and "Die Physiker".The presented process has been divided into three phases, identical to the ones introduced by the author while creating the image of the main character – Romulus or Mobius. The tasks of the various phases were: strengthening the image of the main character in the eyes of the audience as a clown or a madman; surprising the spectator by revealing his true, noble intentions and finally showing the definite defeat of his plan at the end of the drama. This method was intended to illustrate the process of manipulation at the level of semantic plays, with particular emphasis on the role of a clown or a madman as figures intended to manipulate the audience. The figure and its absurd actions completely dominated the action in the described dramas, pushing its tragic circumstances, which undoubtedly are the downfall of the Roman Empire ("Romulus der Große") and the police investigation into the murder of a nurse in a psychiatric hospital ("Die Physiker") into the background.The second part is devoted to formal measures of manipulation, used by Dürrenamtt in the discussed dramas. The most important of them seems to be setting a comic framework around the clearly tragic action. The reader or spectator, not expecting sublime themes and existential questions which he will face at the end of the drama, initially gets manipulated by the power of his own laughter. An important aesthetic category for the theory of Dürrenmatt's drama is also grotesque, whose role in the process of manipulating the viewer is based on the disturbance of normal categories in the perception of reality. The homogeneous language and its importance for creating an image of individual heroes in both dramas has also been analyzed in this paper.pl
dc.abstract.otherGegenstand meiner Untersuchung in der vorliegenden Arbeit ist die Irreführung des Publikums durch den Autor, die ich am Beispiel von zwei Dramen Friedrich Dürrenmatts – „Romulus der Große“ und „Die Physiker“ – darlegen möchte. Einer Analyse sollen sowohl die Strategien der Irreführung als auch ihr Zweck unterzogen werden.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem niniejszej pracy jest przedstawienie procesu manipulacji czytelnikiem bądź widzem, dokonywanej przez pisarza. Zjawisko to zostalo omówione na przykladzie dwóch dramatów Friedricha Dürrenmatta „Romulus der Große” i „Die Physiker”. Omawiany proces podzielony został na trzy fazy, tożsame z fazami kreowania przez autora obrazu głównego bohatera – Romulusa bądź Möbiusa. Zadaniem poszczególnych faz było: ugruntowanie obrazu głównego bohatera w oczach publicznosci jako błazna czy też wariata; zaskakujące dla widza wyjawienie jego prawdziwych, szlachetnych intencji; aż po ukazanie definitywnej klęski jego planu na końcu dramatu. Zabieg ten miał na celu unaocznienie procesu manipulacji widzem na płaszczyznie treściowej dramatów, ze szczególnym podkreśleniem roli błazna lub wariata jako figury służącej manipulacji publicznoscią. Figura ta i jej absurdalne poczynania zupełnie zdominowały akcję opisywanych dramatów, spychając na dalszy plan ich tragiczne okoliczności, jakimi niewątpliwie są: upadek imperium Rzymskiego („Romulus der Große”) oraz policyjne dochodzenie w sprawie morderstwa pielęgniarki w szpitalu psychiatrycznym („Die Physiker”). Druga część pracy poświęcona jest formalnym środkom manipulacji, zastosowanym przez Dürrenamtta w omawianych dramatach. Najistotniejszym z nich wydaje się ujęcie w ramy komedii jednoznacznie tragicznej akcji. Czytelnik lub widz, nie oczekujący wzniosłych tematów i egzystencjalnych pytań, przed jakimi zostanie postawiony na końcu dramatu, daje się początkowo manipulować za pomocą efektów komicznych. Istotną dla teorii dramatu Dürrenmatta kategorią estetyczną jest również groteska, której rola w procesie manipulacji widzem polega na zaburzeniu normalnych kategorii postrzegania rzeczywistosci. Analizie poddany został również homogeniczny język obydwu dramatów i jego znaczenie dla kreowania obrazu poszczególnych bohaterów.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.contributor.advisorJaśtal, Katarzyna - 128503 pl
dc.contributor.authorJackowska, Magdalenapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerKita-Huber, Jadwiga - 128810 pl
dc.contributor.reviewerJaśtal, Katarzyna - 128503 pl
dc.date.accessioned2020-07-14T20:58:57Z
dc.date.available2020-07-14T20:58:57Z
dc.date.submitted2011-07-11pl
dc.fieldofstudyfilologia germańskapl
dc.identifier.apddiploma-56587-65667pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171001
dc.subject.enmanipilation, audience, Dürrenmatt, comedypl
dc.subject.otherIrreführung, Manipulation, Publikum, Dürrenmatt, Komödiepl
dc.subject.plmanipulacja, publiczność, komedia, Dürrenmattpl
dc.titleEine Komödie und auch keine: Irreführung des Publikums durch den Autor in den Dramen "Romulus der Große" und "Die Physiker" Friedrich Dürrenmattspl
dc.title.alternativeManipulacja publicznością dokonywana przez autora na przykładzie dramatów F. Dürrenmatta "Romulus der Große" i "Die Physiker"pl
dc.title.alternativeManipulation of the audience by the writer on exemple of dramas by Friedrich Dürrenmatt "Die Physiker" and "Romulus der Große"pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this paper is to present the process of manipulating the reader or viewer by the writer. This phenomenon has been discussed on the example of two dramas by FriedrichDürrenmatt "Romulus der Große" and "Die Physiker".The presented process has been divided into three phases, identical to the ones introduced by the author while creating the image of the main character – Romulus or Mobius. The tasks of the various phases were: strengthening the image of the main character in the eyes of the audience as a clown or a madman; surprising the spectator by revealing his true, noble intentions and finally showing the definite defeat of his plan at the end of the drama. This method was intended to illustrate the process of manipulation at the level of semantic plays, with particular emphasis on the role of a clown or a madman as figures intended to manipulate the audience. The figure and its absurd actions completely dominated the action in the described dramas, pushing its tragic circumstances, which undoubtedly are the downfall of the Roman Empire ("Romulus der Große") and the police investigation into the murder of a nurse in a psychiatric hospital ("Die Physiker") into the background.The second part is devoted to formal measures of manipulation, used by Dürrenamtt in the discussed dramas. The most important of them seems to be setting a comic framework around the clearly tragic action. The reader or spectator, not expecting sublime themes and existential questions which he will face at the end of the drama, initially gets manipulated by the power of his own laughter. An important aesthetic category for the theory of Dürrenmatt's drama is also grotesque, whose role in the process of manipulating the viewer is based on the disturbance of normal categories in the perception of reality. The homogeneous language and its importance for creating an image of individual heroes in both dramas has also been analyzed in this paper.
dc.abstract.otherpl
Gegenstand meiner Untersuchung in der vorliegenden Arbeit ist die Irreführung des Publikums durch den Autor, die ich am Beispiel von zwei Dramen Friedrich Dürrenmatts – „Romulus der Große“ und „Die Physiker“ – darlegen möchte. Einer Analyse sollen sowohl die Strategien der Irreführung als auch ihr Zweck unterzogen werden.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem niniejszej pracy jest przedstawienie procesu manipulacji czytelnikiem bądź widzem, dokonywanej przez pisarza. Zjawisko to zostalo omówione na przykladzie dwóch dramatów Friedricha Dürrenmatta „Romulus der Große” i „Die Physiker”. Omawiany proces podzielony został na trzy fazy, tożsame z fazami kreowania przez autora obrazu głównego bohatera – Romulusa bądź Möbiusa. Zadaniem poszczególnych faz było: ugruntowanie obrazu głównego bohatera w oczach publicznosci jako błazna czy też wariata; zaskakujące dla widza wyjawienie jego prawdziwych, szlachetnych intencji; aż po ukazanie definitywnej klęski jego planu na końcu dramatu. Zabieg ten miał na celu unaocznienie procesu manipulacji widzem na płaszczyznie treściowej dramatów, ze szczególnym podkreśleniem roli błazna lub wariata jako figury służącej manipulacji publicznoscią. Figura ta i jej absurdalne poczynania zupełnie zdominowały akcję opisywanych dramatów, spychając na dalszy plan ich tragiczne okoliczności, jakimi niewątpliwie są: upadek imperium Rzymskiego („Romulus der Große”) oraz policyjne dochodzenie w sprawie morderstwa pielęgniarki w szpitalu psychiatrycznym („Die Physiker”). Druga część pracy poświęcona jest formalnym środkom manipulacji, zastosowanym przez Dürrenamtta w omawianych dramatach. Najistotniejszym z nich wydaje się ujęcie w ramy komedii jednoznacznie tragicznej akcji. Czytelnik lub widz, nie oczekujący wzniosłych tematów i egzystencjalnych pytań, przed jakimi zostanie postawiony na końcu dramatu, daje się początkowo manipulować za pomocą efektów komicznych. Istotną dla teorii dramatu Dürrenmatta kategorią estetyczną jest również groteska, której rola w procesie manipulacji widzem polega na zaburzeniu normalnych kategorii postrzegania rzeczywistosci. Analizie poddany został również homogeniczny język obydwu dramatów i jego znaczenie dla kreowania obrazu poszczególnych bohaterów.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.contributor.advisorpl
Jaśtal, Katarzyna - 128503
dc.contributor.authorpl
Jackowska, Magdalena
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Kita-Huber, Jadwiga - 128810
dc.contributor.reviewerpl
Jaśtal, Katarzyna - 128503
dc.date.accessioned
2020-07-14T20:58:57Z
dc.date.available
2020-07-14T20:58:57Z
dc.date.submittedpl
2011-07-11
dc.fieldofstudypl
filologia germańska
dc.identifier.apdpl
diploma-56587-65667
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171001
dc.subject.enpl
manipilation, audience, Dürrenmatt, comedy
dc.subject.otherpl
Irreführung, Manipulation, Publikum, Dürrenmatt, Komödie
dc.subject.plpl
manipulacja, publiczność, komedia, Dürrenmatt
dc.titlepl
Eine Komödie und auch keine: Irreführung des Publikums durch den Autor in den Dramen "Romulus der Große" und "Die Physiker" Friedrich Dürrenmatts
dc.title.alternativepl
Manipulacja publicznością dokonywana przez autora na przykładzie dramatów F. Dürrenmatta "Romulus der Große" i "Die Physiker"
dc.title.alternativepl
Manipulation of the audience by the writer on exemple of dramas by Friedrich Dürrenmatt "Die Physiker" and "Romulus der Große"
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
52
Views per month
Views per city
Zurich
12
Hyattsville
4
Budapest
3
Chengdu
3
Essen
3
Hanover
2
Wroclaw
2
Cologne
1
Dijon
1
Dublin
1

No access

No Thumbnail Available