Baśń w reklamie. Reklama jako baśń. Sposoby wykorzystania literatury do promocji produktu i kultury w reklamie telewizyjnej.

master
dc.abstract.enThe topic of this thesis oscillates between issues connected with advertising and fairy tales trying to combine those two fields which seem to be quite distant to one another. According to the aim of the thesis the advertisements (mostly TV commercials) will be analyzed refering to the literature, in particular fairly tales. Moreover, the influence of these commercials will be examined in terms of product promotion and culture. With the use of the adequate research tools like advanced analysis, observation and comparative study, the rightness of the research hypothesis is being verified. According to the assumed knowledge the process of interpreting the commercials is the successful sales gimmick as it appeals to the positive values and emotions. Additionally, it is said that the use of fairy tales in advertising is related to the contemporary consumerist culture which tries to adopt the children’s style to adult people. The analyzed material has been divided into certain parts. The first one fairy tale in advertising appeals to the TV commercials where the connotations with fairy tales are emphasized in the plot, heroes or themes. The second one the advertisement as a fairy tale reflects all the advertisements where the schema of structural forms typical for fairy tales appears. What is drawn in the concluding part is the theory of the contemporary consumerist culture which tries to unify the taste of the consumers using simple and childish announcements.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest analiza reklam odwołujących się do dorobku literatury a dokładniej – baśni, oraz zbadanie wpływu owych reklam na promocję produktu i kultury. Praca przy pomocy odpowiednich narzędzi badawczych, takich jak analiza pogłębiona, obserwacja oraz komparatystyka, weryfikuje słuszność hipotez badawczych. Przyjęto w nich, że interpretowanie baśni w reklamach jest skutecznym zabiegiem marketingowym ze względu na odwoływanie się do pozytywnych wartości oraz emocji. Dodatkowo stwierdza się, iż używanie baśni w reklamie ma związek z współczesną kulturą konsumpcyjną, która osobom dorosłym stara się zaszczepić dziecięce gusta. Analizowany materiał podzielono na części, pierwsza baśń w reklamie odnosi się do spotów, w których wyraźny sposób przedstawiono konotacje z baśnią (bohater, fabuła, motyw). Druga reklama jako baśń odzwierciedla wszystkie reklamy, w których występuje schematyzm form strukturalnych charakterystycznych dla baśni. Wśród wniosków zostaje wprowadzona teoria współczesnej kultury konsumpcyjnej starającej się ujednolicić gusta odbiorców za sprawą przekazywania prostych, dziecinnych komunikatów.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorWojciechowski, Jan - 132696 pl
dc.contributor.authorZagórska, Karolinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerKędziora, Alicja - 199919 pl
dc.contributor.reviewerWojciechowski, Jan - 132696 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T21:00:43Z
dc.date.available2020-07-24T21:00:43Z
dc.date.submitted2013-10-21pl
dc.fieldofstudyzarządzanie kulturąpl
dc.identifier.apddiploma-82650-133305pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192157
dc.languagepolpl
dc.subject.enADVERTISING– CONSUMPTION – CULTURE – FAIRY TALEpl
dc.subject.plBAŚŃ – KONSUMPCJA – KULTURA – REKLAMApl
dc.titleBaśń w reklamie. Reklama jako baśń. Sposoby wykorzystania literatury do promocji produktu i kultury w reklamie telewizyjnej.pl
dc.title.alternativeFairy tale in advertising. Advertisement as a fairy tale.The ways of using literature in product promotion and culture in TV commercialpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The topic of this thesis oscillates between issues connected with advertising and fairy tales trying to combine those two fields which seem to be quite distant to one another. According to the aim of the thesis the advertisements (mostly TV commercials) will be analyzed refering to the literature, in particular fairly tales. Moreover, the influence of these commercials will be examined in terms of product promotion and culture. With the use of the adequate research tools like advanced analysis, observation and comparative study, the rightness of the research hypothesis is being verified. According to the assumed knowledge the process of interpreting the commercials is the successful sales gimmick as it appeals to the positive values and emotions. Additionally, it is said that the use of fairy tales in advertising is related to the contemporary consumerist culture which tries to adopt the children’s style to adult people. The analyzed material has been divided into certain parts. The first one fairy tale in advertising appeals to the TV commercials where the connotations with fairy tales are emphasized in the plot, heroes or themes. The second one the advertisement as a fairy tale reflects all the advertisements where the schema of structural forms typical for fairy tales appears. What is drawn in the concluding part is the theory of the contemporary consumerist culture which tries to unify the taste of the consumers using simple and childish announcements.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest analiza reklam odwołujących się do dorobku literatury a dokładniej – baśni, oraz zbadanie wpływu owych reklam na promocję produktu i kultury. Praca przy pomocy odpowiednich narzędzi badawczych, takich jak analiza pogłębiona, obserwacja oraz komparatystyka, weryfikuje słuszność hipotez badawczych. Przyjęto w nich, że interpretowanie baśni w reklamach jest skutecznym zabiegiem marketingowym ze względu na odwoływanie się do pozytywnych wartości oraz emocji. Dodatkowo stwierdza się, iż używanie baśni w reklamie ma związek z współczesną kulturą konsumpcyjną, która osobom dorosłym stara się zaszczepić dziecięce gusta. Analizowany materiał podzielono na części, pierwsza baśń w reklamie odnosi się do spotów, w których wyraźny sposób przedstawiono konotacje z baśnią (bohater, fabuła, motyw). Druga reklama jako baśń odzwierciedla wszystkie reklamy, w których występuje schematyzm form strukturalnych charakterystycznych dla baśni. Wśród wniosków zostaje wprowadzona teoria współczesnej kultury konsumpcyjnej starającej się ujednolicić gusta odbiorców za sprawą przekazywania prostych, dziecinnych komunikatów.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Wojciechowski, Jan - 132696
dc.contributor.authorpl
Zagórska, Karolina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Kędziora, Alicja - 199919
dc.contributor.reviewerpl
Wojciechowski, Jan - 132696
dc.date.accessioned
2020-07-24T21:00:43Z
dc.date.available
2020-07-24T21:00:43Z
dc.date.submittedpl
2013-10-21
dc.fieldofstudypl
zarządzanie kulturą
dc.identifier.apdpl
diploma-82650-133305
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192157
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
ADVERTISING– CONSUMPTION – CULTURE – FAIRY TALE
dc.subject.plpl
BAŚŃ – KONSUMPCJA – KULTURA – REKLAMA
dc.titlepl
Baśń w reklamie. Reklama jako baśń. Sposoby wykorzystania literatury do promocji produktu i kultury w reklamie telewizyjnej.
dc.title.alternativepl
Fairy tale in advertising. Advertisement as a fairy tale.The ways of using literature in product promotion and culture in TV commercial
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
225
Views per month
Views per city
Warsaw
25
Krakow
22
Wroclaw
13
Opole
8
Poznan
8
Katowice
6
Międzyrzecz
6
Błonie
5
Gdansk
4
Tychy
4

No access

No Thumbnail Available