Główny Urząd Kontroli Prasy Publikacji i Widowisk - charakterystyka cenzury w Polsce Ludowej

master
dc.abstract.enThe communist government, which took over the power in Poland after the II WW, followed USSR example in gradually introducing the new political system, totalitarian in character. It was a greater scheme of maintaining control over social life as a whole, particularly freedom of expression and thought.Censorship office was a part of the new reality in which every person was to be kept under surveillance both as a citizen and a human being. The office played a major role in eliminating the content not in line with official communist propaganda and promoting of the communist-approved thinking. Starting from just after the end of II WW the communists tried to find the best formula for a body, which could help to realize their plans by controlling the society. Eventually Central Control Office of the Press, Publications and Public Performances came to existence in 1946. Its task was to control each and every sphere of life in the country, literature and art included.The socialist government used all the possible forms of expression as political and thus a tool for crafting the politics in accord with Marxist ideology. Basing on Central Control Office of the Press, Publications and Public Performances decisions any text or artistic work could be deemed to remain unpublished or available to wider audience.It’s safe to assume the magnitude of damage caused by Central Control Office of the Press, Publications and Public Performances is huge and partially still unknown, mostly due to the fact that archives were purposefully destroyed. Along with that there are still no major academic or artistic works on the subject.pl
dc.abstract.plWładze komunistyczne, które objęły rządy w Polsce po II wojnie światowej, wzorując się na ZSRR, wprowadzały stopniowo nowy ustrój państwowy o charakterze totalitarnym. Był to projekt objęcia kontrolą całości życia społecznego we wszystkich jego aspektach, a w szczególności ograniczenia wolności myśli i wypowiedzi.W nową rzeczywistość, w której człowiek był inwigilowany zarówno jako obywatel, jak również jako osoba ludzka, wpisano cenzurę. Spełniała ona bardzo istotną funkcję w eliminowaniu nie pasujących do propagowanego obrazu świata treści oraz promowaniu tych, które władza uznała w danym momencie za pożądaneW tym celu już od pierwszych lat powojennych powoływano specjalne organy np. Resort Informacji i Propagandy. Miały one zinstytucjonalizować działania cenzury. Szukano właściwej formy dla tego rodzaju jednostki. Ostatecznie przez dziesięciolecia Polski Ludowej działalnością cenzorską zajął się Główny Urząd Kontroli Publikacji Prasy i Widowisk powołany w 1946 roku. Kontrolował on wszystkie sfery życia w państwie, także takie jak literatura czy sztuka.Władze socjalistyczne traktowały kształtowanie wszelkich formy wypowiedzi jako nadbudowę polityczną, będącą narzędziem polityki zgodnej z duchem ideologii marksistowskiej. Urząd wydawał decyzje, na podstawie których dane dzieło akceptowano albo skazywano na zapomnienie na cenzorskiej półce.Można stwierdzić, że skala szkód wywołanych poprzez działania GUKPPiW jest bardzo duża; część z nich jest nadal jeszcze nieznana, a o części nie będzie można się dowiedzieć, ponieważ część dokumentacji poświęconej pracy urzędu została zniszczona. Również brakuje kompleksowego opracowania tego tematu w literaturze, brakuje szczególnie publikacji dotyczącej samego GUKPPiW.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorLewandowska-Malec, Izabela - 129939 pl
dc.contributor.authorOlejniczak, Magdalenapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerLewandowska-Malec, Izabela - 129939 pl
dc.contributor.reviewerMaziarz, Jakobpl
dc.date.accessioned2020-07-27T10:47:57Z
dc.date.available2020-07-27T10:47:57Z
dc.date.submitted2017-10-24pl
dc.fieldofstudyadministracjapl
dc.identifier.apddiploma-118251-148939pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/223353
dc.languagepolpl
dc.subject.enpreventive censorship, freedom of expression, censorship in Poland, communism, socialism, Polish culture, post-war society, Central Control Office of the Press, Publications and Public Performancespl
dc.subject.plcenzura prewencyjna, wolność słowa, cenzura w Polsce, komunizm, socializm, Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk, GUKPPiW, polska kulturapl
dc.titleGłówny Urząd Kontroli Prasy Publikacji i Widowisk - charakterystyka cenzury w Polsce Ludowejpl
dc.title.alternativeCentral Control Office of the Press, Publications and Public Performances - analysis of censorship in Polish People's Republicpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The communist government, which took over the power in Poland after the II WW, followed USSR example in gradually introducing the new political system, totalitarian in character. It was a greater scheme of maintaining control over social life as a whole, particularly freedom of expression and thought.Censorship office was a part of the new reality in which every person was to be kept under surveillance both as a citizen and a human being. The office played a major role in eliminating the content not in line with official communist propaganda and promoting of the communist-approved thinking. Starting from just after the end of II WW the communists tried to find the best formula for a body, which could help to realize their plans by controlling the society. Eventually Central Control Office of the Press, Publications and Public Performances came to existence in 1946. Its task was to control each and every sphere of life in the country, literature and art included.The socialist government used all the possible forms of expression as political and thus a tool for crafting the politics in accord with Marxist ideology. Basing on Central Control Office of the Press, Publications and Public Performances decisions any text or artistic work could be deemed to remain unpublished or available to wider audience.It’s safe to assume the magnitude of damage caused by Central Control Office of the Press, Publications and Public Performances is huge and partially still unknown, mostly due to the fact that archives were purposefully destroyed. Along with that there are still no major academic or artistic works on the subject.
dc.abstract.plpl
Władze komunistyczne, które objęły rządy w Polsce po II wojnie światowej, wzorując się na ZSRR, wprowadzały stopniowo nowy ustrój państwowy o charakterze totalitarnym. Był to projekt objęcia kontrolą całości życia społecznego we wszystkich jego aspektach, a w szczególności ograniczenia wolności myśli i wypowiedzi.W nową rzeczywistość, w której człowiek był inwigilowany zarówno jako obywatel, jak również jako osoba ludzka, wpisano cenzurę. Spełniała ona bardzo istotną funkcję w eliminowaniu nie pasujących do propagowanego obrazu świata treści oraz promowaniu tych, które władza uznała w danym momencie za pożądaneW tym celu już od pierwszych lat powojennych powoływano specjalne organy np. Resort Informacji i Propagandy. Miały one zinstytucjonalizować działania cenzury. Szukano właściwej formy dla tego rodzaju jednostki. Ostatecznie przez dziesięciolecia Polski Ludowej działalnością cenzorską zajął się Główny Urząd Kontroli Publikacji Prasy i Widowisk powołany w 1946 roku. Kontrolował on wszystkie sfery życia w państwie, także takie jak literatura czy sztuka.Władze socjalistyczne traktowały kształtowanie wszelkich formy wypowiedzi jako nadbudowę polityczną, będącą narzędziem polityki zgodnej z duchem ideologii marksistowskiej. Urząd wydawał decyzje, na podstawie których dane dzieło akceptowano albo skazywano na zapomnienie na cenzorskiej półce.Można stwierdzić, że skala szkód wywołanych poprzez działania GUKPPiW jest bardzo duża; część z nich jest nadal jeszcze nieznana, a o części nie będzie można się dowiedzieć, ponieważ część dokumentacji poświęconej pracy urzędu została zniszczona. Również brakuje kompleksowego opracowania tego tematu w literaturze, brakuje szczególnie publikacji dotyczącej samego GUKPPiW.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Lewandowska-Malec, Izabela - 129939
dc.contributor.authorpl
Olejniczak, Magdalena
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Lewandowska-Malec, Izabela - 129939
dc.contributor.reviewerpl
Maziarz, Jakob
dc.date.accessioned
2020-07-27T10:47:57Z
dc.date.available
2020-07-27T10:47:57Z
dc.date.submittedpl
2017-10-24
dc.fieldofstudypl
administracja
dc.identifier.apdpl
diploma-118251-148939
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/223353
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
preventive censorship, freedom of expression, censorship in Poland, communism, socialism, Polish culture, post-war society, Central Control Office of the Press, Publications and Public Performances
dc.subject.plpl
cenzura prewencyjna, wolność słowa, cenzura w Polsce, komunizm, socializm, Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk, GUKPPiW, polska kultura
dc.titlepl
Główny Urząd Kontroli Prasy Publikacji i Widowisk - charakterystyka cenzury w Polsce Ludowej
dc.title.alternativepl
Central Control Office of the Press, Publications and Public Performances - analysis of censorship in Polish People's Republic
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
140
Views per month
Views per city
Warsaw
19
Krakow
15
Wroclaw
9
Brussels
7
Ruda Śląska
5
Gdansk
4
Poznan
4
Szczecin
4
Amsterdam
3
Lublin
3

No access

No Thumbnail Available