Niestandardowe formy marketingu

master
dc.abstract.enAt the end of the twentieth century new forms of marketing, which were later described as non-standard, have emerged. Amongst them the most commonly mentioned are: viral marketing, whisper marketing, guerilla marketing and ambient media. The aim of this work was to examine selected examples of non-standard forms of communication and to find common elements of these forms. The analysis of various audiovisual materials and literature revealed the existence of eleven distinguishing features that make up the ambient message: creativity, interactivity, context, incompleteness, directness, unlimitedness, emotionality, evanescence, people, niche and technology. In addition, an attempt was made to conduct eyetracking research aimed at tracking the perception path of selected non-standard campaigns. A questionnaire was also conducted to check consumers' general knowledge about non-standard forms of promotion. Analysis of the respondents' answers showed that they do not perceive the mentioned forms of advertising as encouraging to buy, but as a creative element of brand communication with the recipient.pl
dc.abstract.plPod koniec XX wieku pojawiły się nowe sposoby promocji, które zaczęto określać mianem niestandardowych. Wśród nich najczęściej wskazuje się marketing wirusowy, marketing partyzancki, marketing szeptany oraz ambient media. Celem niniejszej pracy było zbadanie wybranych przykładów niestandardowych form komunikacji oraz znalezienie wspólnych elementów tychże form. Analiza materiałów audiowizualnych oraz kwerenda literatury wykazały istnienie jedenastu wyróżników składających się na przekaz ambientowy: kreatywność, interakcyjność, kontekst, niekompletność, bezpośredniość, nieograniczoność, emocjonalność, temporalność, ludzie, niszowość i technologia. Ponadto podjęto próbę przeprowadzenia badań eyetrackingowych mających na celu prześledzenie ścieżki postrzegania wybranych kampanii niestandardowych. Przeprowadzono również ankietę, której celem było sprawdzenie ogólnej wiedzy konsumentów na temat niestandardowych form promocji. Analiza odpowiedzi badanych osób wykazała, że nie postrzegają oni wspomniane formy reklamy za zachęcające do zakupu, lecz za kreatywny element komunikacji marki z odbiorcą.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorNierenberg, Bogusław - 130955 pl
dc.contributor.authorKołodziej, Paulinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerNierenberg, Bogusław - 130955 pl
dc.contributor.reviewerBarańska, Marzenapl
dc.date.accessioned2020-07-27T21:33:22Z
dc.date.available2020-07-27T21:33:22Z
dc.date.submitted2019-03-06pl
dc.fieldofstudyzarządzanie reklamąpl
dc.identifier.apddiploma-129402-230443pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232873
dc.languagepolpl
dc.subject.enNON-TRADITIONAL MARKETING, ADVERTISEMENT, AMBIENT MEDIA, CONSUMERpl
dc.subject.plMARKETING NIESTANDARDOWY, REKLAMA, AMBIENT, KONSUMENTpl
dc.titleNiestandardowe formy marketingupl
dc.title.alternativeNon-standard forms of marketingpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
At the end of the twentieth century new forms of marketing, which were later described as non-standard, have emerged. Amongst them the most commonly mentioned are: viral marketing, whisper marketing, guerilla marketing and ambient media. The aim of this work was to examine selected examples of non-standard forms of communication and to find common elements of these forms. The analysis of various audiovisual materials and literature revealed the existence of eleven distinguishing features that make up the ambient message: creativity, interactivity, context, incompleteness, directness, unlimitedness, emotionality, evanescence, people, niche and technology. In addition, an attempt was made to conduct eyetracking research aimed at tracking the perception path of selected non-standard campaigns. A questionnaire was also conducted to check consumers' general knowledge about non-standard forms of promotion. Analysis of the respondents' answers showed that they do not perceive the mentioned forms of advertising as encouraging to buy, but as a creative element of brand communication with the recipient.
dc.abstract.plpl
Pod koniec XX wieku pojawiły się nowe sposoby promocji, które zaczęto określać mianem niestandardowych. Wśród nich najczęściej wskazuje się marketing wirusowy, marketing partyzancki, marketing szeptany oraz ambient media. Celem niniejszej pracy było zbadanie wybranych przykładów niestandardowych form komunikacji oraz znalezienie wspólnych elementów tychże form. Analiza materiałów audiowizualnych oraz kwerenda literatury wykazały istnienie jedenastu wyróżników składających się na przekaz ambientowy: kreatywność, interakcyjność, kontekst, niekompletność, bezpośredniość, nieograniczoność, emocjonalność, temporalność, ludzie, niszowość i technologia. Ponadto podjęto próbę przeprowadzenia badań eyetrackingowych mających na celu prześledzenie ścieżki postrzegania wybranych kampanii niestandardowych. Przeprowadzono również ankietę, której celem było sprawdzenie ogólnej wiedzy konsumentów na temat niestandardowych form promocji. Analiza odpowiedzi badanych osób wykazała, że nie postrzegają oni wspomniane formy reklamy za zachęcające do zakupu, lecz za kreatywny element komunikacji marki z odbiorcą.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Nierenberg, Bogusław - 130955
dc.contributor.authorpl
Kołodziej, Paulina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Nierenberg, Bogusław - 130955
dc.contributor.reviewerpl
Barańska, Marzena
dc.date.accessioned
2020-07-27T21:33:22Z
dc.date.available
2020-07-27T21:33:22Z
dc.date.submittedpl
2019-03-06
dc.fieldofstudypl
zarządzanie reklamą
dc.identifier.apdpl
diploma-129402-230443
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232873
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
NON-TRADITIONAL MARKETING, ADVERTISEMENT, AMBIENT MEDIA, CONSUMER
dc.subject.plpl
MARKETING NIESTANDARDOWY, REKLAMA, AMBIENT, KONSUMENT
dc.titlepl
Niestandardowe formy marketingu
dc.title.alternativepl
Non-standard forms of marketing
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
141
Views per month
Views per city
Warsaw
41
Katowice
10
Wroclaw
10
Poznan
9
Krakow
8
Legnica
5
Siedlce
5
Lublin
4
Lodz
3
Dublin
2

No access

No Thumbnail Available