Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Anne Frank und Thomas Buergenthal - Porträts von zwei jüdischen Kindern in Schoah
Anne Frank i Thomas Buergenthal - Portrety dwóch żydowskich dzieci w Holokauście
Anne Frank and Thomas Buergenthal - Portraits of two Jewish children in Holocaust
Anna Frank, Thomas Buergenthal, Holocaust
Anne Frank, Thomas Buergenthal, Holocaust
Anne Frank, Thomas Buergenthal, Holocaust
Celem niniejszej pracy magisterskiej była analiza dzieł autobiograficznych oraz przedstawienie historii życia Anne Frank i Thomasa Buergenthala na podstawie pamiętnika Anne Frank. Tagebuch oraz autobiografii Buergenthala Ein Glückskind: wie ein kleiner Junge zwei Ghettos, Auschwitz und den Todesmarsch überlebte und ein neues Leben fand. Historie obydwojga bohaterów przybliżają nam los milionów dzieci żydowskich żyjących w czasie holocaustu. Dzieci te, chowające się w nieludzkich warunkach obozów, pozbawione bezpieczeństwa, praw oraz przeżywające rozłąkę z najbliższymi, skazane były z góry na zagładę. W pierwszych rozdziałach pracy przytoczona została etymologia pojęcia ‘Kriegskinder’. Przedstawione zostały także metody, jakimi posługiwali się hitlerowscy kaci wobec bezbronnych żydowskich dzieci. Wyróżnione zostały dwa rodzaje przemocy, przemoc fizyczna oraz psychiczna. Kolejną część pracy poświęcono sprawcom, katom dzieci żydowskich, próbowano udzielić również odpowiedzi na pytania: Jak zło może zmienić człowieka? Czy samooszukiwanie może być środkiem kojącym wyrzuty sumienia?Następna część pracy to zasadnicza część analityczna. Anne Frank była jednym z tych dzieci żydowskich, które czas Zagłady przypłaciły swoim życiem. Zostawiła po sobie dziennik, będący cennym źródłem informacji o czasach holocaustu, a także jej osobistą historią. Praca opisuje koleje losu Anne i jej rodziny, przemianę która dokonała się w czasie danych lat spędzonych w ukryciu, a także jej deportację i ostatecznie śmierć. Rozdział poświęcony Thomasowi Buergenthal opisuje jego pierwsze lata w miejscowości Ľubochňa, jak i życie w kieleckim getcie, obozie pracy w Oświęcimiu oraz marsz śmierci. Przedstawione zostały również jego dalsze losy, mające miejsce już po wyzwoleniu, próba zbudowania nowego życia, późniejsze spotkanie z matką oraz wyjazd do Ameryki. W ostatnim podrozdziale przytoczone zostały refleksje siedemdziesięciokilkuletniego już Buergenthala. W rozdziale zawierającym wnioski końcowe przedstawiony został krótki opis losów żydowskich dzieci żyjących w czasach holocaustu. Przytoczone zostały również podobieństwa jak i różnice pomiędzy Anne Frank oraz Thomasem Buergenthal.
The aim of this thesis was to analyze the works and present the life stories of Anne Frank and Thomas Buergenthal, based on the works Anne Frank. Tagebuch and Ein Glückskind: wie ein kleiner Junge zwei Ghettos, Auschwitz und den Todesmarsch überlebte und ein neues Leben fand. The tales of both mentioned give an example for the life of millions of Jewish children during the Holocaust. These children, having been brought up in dire camp conditions, deprived of any sense of safety or rights, and having to have to suffer through the loss of their loved ones, were a lost cause.The first chapters talk about the etymology of the term „Kriegskinder“. They also show the methods the Nazi tormentors used against the vulnerable Jewish children. Two kinds of violence have been outlined – physical and psychological.The next part is dedicated to the tormentors themselves, trying to answer questions such as: „How can evil change a man?“ and „Can self-deception be a remedy for a guilty conscience?“Moving on in the thesis, we come to the analysis. Anne Frank was one of those Jewish children, who payed with her life for the time of ruin and despondency. In her legacy, she left a diary – a valuable source of information about the times of the Holocaust, and also an insight into her personal life. The thesis describes the fortunes of her and her family, the metamorphosis she undertook during the life in “Hinterhaus”, and finally her deportation and death.The chapter dedicated to Thomas Buergenthal pictures his first years in Ľubochňa, his life in the ghetto in Kielce and the work camp in Oświęcim, and also his participation in the march of death. It also describes the later events in his life that took place after his liberation, his attempt to build a new life, the meeting with his mother and leaving for America. Finally, the last subsection fits quotes of the older, over-seventy-year-old Buergenthal. The chapter which contains the conclusions includes a brief description of the fate of Jewish children which were living during holocaust. In this chapter were also portrayed the similarities and differences between Anne Frank and Thomas Buergenthal.
Das Thema der vorliegenden Arbeit lautet: Anne Frank und Thomas Buergenthal – Porträts von zwei jüdischen Kindern in der Schoah und das Ziel der Magisterarbeit ist die Analyse der autobiographischen Werken und die Darstellung der Lebensgeschichten von Anne Frank und Thomas Buergenthal aufgrund deren Werke: Anne Frank. Tagebuch und Buergenthals Autobiographie Ein Glückskind: wie ein kleiner Junge zwei Ghettos, Auschwitz und den Todesmarsch überlebte und ein neues Leben fand.In der Arbeit werden die Schicksale der einzelnen jüdischen Kinder dargestellt, wodurch allerdings beispielhaft ein Bild des Schicksals von weiteren sechs Millionen Juden geschaffen werden soll. Anne Frank ist eines der Kinder, die Hitlers Politik mit eigenem Leben bezahlen mussten und das einzige, was von ihr übrigblieb, was jedoch einen enormen Wert hat, ist ihr Nachlass - Anne Frank. Tagebuch. Thomas Buergenthal hingegen überlebte die grausame Wirklichkeit des Dritten Reiches, obwohl er die erbärmlichen Lebensbedingungen des Ghettos in Kielce, das KZ Auschwitz, den Todesmarsch, und das KZ in Sachsenhausen aushalten musste. Sein Werk, das er erst als dreiundsiebzigjähriger Mann aufzeichnete, hat den Titel: Ein Glückskind: wie ein kleiner Junge zwei Ghettos, Auschwitz und den Todesmarsch überlebte und ein neues Leben fand.Die Arbeit endet mit Schlussfolgerungen, in denen die Gemeinsamkeiten und die Unterschiede zwischen Anne Frank und Thomas Buergenthal dargestellt wurden.
dc.abstract.en | The aim of this thesis was to analyze the works and present the life stories of Anne Frank and Thomas Buergenthal, based on the works Anne Frank. Tagebuch and Ein Glückskind: wie ein kleiner Junge zwei Ghettos, Auschwitz und den Todesmarsch überlebte und ein neues Leben fand. The tales of both mentioned give an example for the life of millions of Jewish children during the Holocaust. These children, having been brought up in dire camp conditions, deprived of any sense of safety or rights, and having to have to suffer through the loss of their loved ones, were a lost cause.The first chapters talk about the etymology of the term „Kriegskinder“. They also show the methods the Nazi tormentors used against the vulnerable Jewish children. Two kinds of violence have been outlined – physical and psychological.The next part is dedicated to the tormentors themselves, trying to answer questions such as: „How can evil change a man?“ and „Can self-deception be a remedy for a guilty conscience?“Moving on in the thesis, we come to the analysis. Anne Frank was one of those Jewish children, who payed with her life for the time of ruin and despondency. In her legacy, she left a diary – a valuable source of information about the times of the Holocaust, and also an insight into her personal life. The thesis describes the fortunes of her and her family, the metamorphosis she undertook during the life in “Hinterhaus”, and finally her deportation and death.The chapter dedicated to Thomas Buergenthal pictures his first years in Ľubochňa, his life in the ghetto in Kielce and the work camp in Oświęcim, and also his participation in the march of death. It also describes the later events in his life that took place after his liberation, his attempt to build a new life, the meeting with his mother and leaving for America. Finally, the last subsection fits quotes of the older, over-seventy-year-old Buergenthal. The chapter which contains the conclusions includes a brief description of the fate of Jewish children which were living during holocaust. In this chapter were also portrayed the similarities and differences between Anne Frank and Thomas Buergenthal. | pl |
dc.abstract.other | Das Thema der vorliegenden Arbeit lautet: Anne Frank und Thomas Buergenthal – Porträts von zwei jüdischen Kindern in der Schoah und das Ziel der Magisterarbeit ist die Analyse der autobiographischen Werken und die Darstellung der Lebensgeschichten von Anne Frank und Thomas Buergenthal aufgrund deren Werke: Anne Frank. Tagebuch und Buergenthals Autobiographie Ein Glückskind: wie ein kleiner Junge zwei Ghettos, Auschwitz und den Todesmarsch überlebte und ein neues Leben fand.In der Arbeit werden die Schicksale der einzelnen jüdischen Kinder dargestellt, wodurch allerdings beispielhaft ein Bild des Schicksals von weiteren sechs Millionen Juden geschaffen werden soll. Anne Frank ist eines der Kinder, die Hitlers Politik mit eigenem Leben bezahlen mussten und das einzige, was von ihr übrigblieb, was jedoch einen enormen Wert hat, ist ihr Nachlass - Anne Frank. Tagebuch. Thomas Buergenthal hingegen überlebte die grausame Wirklichkeit des Dritten Reiches, obwohl er die erbärmlichen Lebensbedingungen des Ghettos in Kielce, das KZ Auschwitz, den Todesmarsch, und das KZ in Sachsenhausen aushalten musste. Sein Werk, das er erst als dreiundsiebzigjähriger Mann aufzeichnete, hat den Titel: Ein Glückskind: wie ein kleiner Junge zwei Ghettos, Auschwitz und den Todesmarsch überlebte und ein neues Leben fand.Die Arbeit endet mit Schlussfolgerungen, in denen die Gemeinsamkeiten und die Unterschiede zwischen Anne Frank und Thomas Buergenthal dargestellt wurden. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy magisterskiej była analiza dzieł autobiograficznych oraz przedstawienie historii życia Anne Frank i Thomasa Buergenthala na podstawie pamiętnika Anne Frank. Tagebuch oraz autobiografii Buergenthala Ein Glückskind: wie ein kleiner Junge zwei Ghettos, Auschwitz und den Todesmarsch überlebte und ein neues Leben fand. Historie obydwojga bohaterów przybliżają nam los milionów dzieci żydowskich żyjących w czasie holocaustu. Dzieci te, chowające się w nieludzkich warunkach obozów, pozbawione bezpieczeństwa, praw oraz przeżywające rozłąkę z najbliższymi, skazane były z góry na zagładę. W pierwszych rozdziałach pracy przytoczona została etymologia pojęcia ‘Kriegskinder’. Przedstawione zostały także metody, jakimi posługiwali się hitlerowscy kaci wobec bezbronnych żydowskich dzieci. Wyróżnione zostały dwa rodzaje przemocy, przemoc fizyczna oraz psychiczna. Kolejną część pracy poświęcono sprawcom, katom dzieci żydowskich, próbowano udzielić również odpowiedzi na pytania: Jak zło może zmienić człowieka? Czy samooszukiwanie może być środkiem kojącym wyrzuty sumienia?Następna część pracy to zasadnicza część analityczna. Anne Frank była jednym z tych dzieci żydowskich, które czas Zagłady przypłaciły swoim życiem. Zostawiła po sobie dziennik, będący cennym źródłem informacji o czasach holocaustu, a także jej osobistą historią. Praca opisuje koleje losu Anne i jej rodziny, przemianę która dokonała się w czasie danych lat spędzonych w ukryciu, a także jej deportację i ostatecznie śmierć. Rozdział poświęcony Thomasowi Buergenthal opisuje jego pierwsze lata w miejscowości Ľubochňa, jak i życie w kieleckim getcie, obozie pracy w Oświęcimiu oraz marsz śmierci. Przedstawione zostały również jego dalsze losy, mające miejsce już po wyzwoleniu, próba zbudowania nowego życia, późniejsze spotkanie z matką oraz wyjazd do Ameryki. W ostatnim podrozdziale przytoczone zostały refleksje siedemdziesięciokilkuletniego już Buergenthala. W rozdziale zawierającym wnioski końcowe przedstawiony został krótki opis losów żydowskich dzieci żyjących w czasach holocaustu. Przytoczone zostały również podobieństwa jak i różnice pomiędzy Anne Frank oraz Thomasem Buergenthal. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.contributor.advisor | Kłańska, Maria - 128908 | pl |
dc.contributor.author | Wolnik, Sandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Dąbrowska, Anna - 162581 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kłańska, Maria - 128908 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T14:58:31Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T14:58:31Z | |
dc.date.submitted | 2013-07-01 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia germańska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-73648-150504 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/186515 | |
dc.language | ger | pl |
dc.subject.en | Anne Frank, Thomas Buergenthal, Holocaust | pl |
dc.subject.other | Anne Frank, Thomas Buergenthal, Holocaust | pl |
dc.subject.pl | Anna Frank, Thomas Buergenthal, Holocaust | pl |
dc.title | Anne Frank und Thomas Buergenthal - Porträts von zwei jüdischen Kindern in Schoah | pl |
dc.title.alternative | Anne Frank i Thomas Buergenthal - Portrety dwóch żydowskich dzieci w Holokauście | pl |
dc.title.alternative | Anne Frank and Thomas Buergenthal - Portraits of two Jewish children in Holocaust | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |