Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Chrześcijańskie obrazowanie Ziemi Świętej w IV i V wieku. Na przykładzie podróży Pauli i Eustochium.
Christian imagery of the Holy Land in the fourth and fifth centuries. For example Paula and Eustochium travel.
Ziemia Święta, chrześcijaństwo, pielgrzymka, Hieronim, starożytność
Holy Land, christianity, pilgrimage, Saint Jerome, antiquity
Tematem niniejszej pracy jest chrześcijańskie obrazowanie Ziemi Świętej w IV i V wieku na przykładzie podróży odbytej przez Paulę i Eustochium. Praca ta ukazuje stosunek chrześcijan do miejsc związanych z życiem Jezusa oraz ich obrazowanie owych miejsc w tamtych czasach. Zawiera również nieco historii i geografii Palestyny, aby lepiej zrozumieć samo założenie pielgrzymki do Ziemi Obiecanej. Praca została podparta przykładem wędrówki odbytej przez dwie pątniczki: Paulę i Eustochium, której przewodniczy, a jednocześnie później relacjonuje ją w swoich listach, św. Hieronim – znawca Biblii i Doktor Kościoła. Dlatego, nie sposób nie poświęcić jego osobie paru stron. Dzięki niemu dowiadujemy się także, kim były Paula i Eustochium i możemy poznać krok po kroku miejsca święte, do których się kierowały. Z wyżej wymienionych powodów, pracę rozpoczyna przedstawienie sylwetek Hieronima ze Strydonu, Pauli i Eustochium, oraz przytoczenie ich biogramów. Samo poznanie bohaterów podróży pomoże lepiej zrozumieć, w jaki sposób widzieli oni miejsca życia oraz działania Chrystusa i jego uczniów, i jak to wszystko na nich oddziaływało. Jest to tematem rozdziału pierwszego.Rozdział drugi dotyczy Ziemi Świętej chrześcijan. Nieodzowne wydało się najpierw ukazanie przestrzeni sakralnej, w jaki sposób się ją konstruuje i jakie są jej główne aspekty występujące w prawie każdej religii. Następnie została przedstawiona już stricte Palestyna, czyli etymologia jej nazwy, geografia oraz historia w okresie początków chrześcijaństwa. Uważam, że istotnym jest przedstawienie informacji na temat Ziemi Świętej, zwłaszcza pod kątem jej konstrukcji, ponieważ wydaje mi się, że określenie jej granic jest rzeczą stosunkowo trudną. Przytoczona geografia Palestyny, a później jej historia (do V wieku, ponieważ dalsza nie miała wpływu na problem postawiony w pracy) miały na celu lepsze zapoznanie się z miejscami, które będą stanowiły przystanki w podróży Hieronima i jego dwóch uczennic. Rozdział został dopełniony przez podrozdział na temat symboliki miejsc już stricte w ujęciu chrześcijańskim. W rozdziale trzecim – ostatnim została opisana podróż, którą odbyły Paula i Eustochium do Ziemi Świętej. Jednakże relację z wędrówki poprzedził krótki podrozdział na temat etymologii i znaczenia pielgrzymki dla mieszkańców starożytnego Bliskiego Wschodu. Wydało się to istotne, bo jednak nie stanowiła ona po prostu podróży. Aby można było mówić o pielgrzymce, potrzebny był do tego człowiek, przestrzeń, jak i sacrum. Dodatkowo można zauważyć, że pielgrzymka nie jest wymysłem czysto chrześcijańskim, ale funkcjonowała już dużo wcześniej. Dołączony tu został opis relacji z podróży dwóch arystokratek rzymskich. W nim oparłam się głównie na dwóch listach: Liście 46, który podróżniczki wysyłają do Marceli, przedstawiając swoje wrażenia na temat odwiedzanych miejsc świętych, oraz Liście 108, który stanowi Epitafium Matki Pauli, a w którym Hieronim opisuje jej podróż do Ziemi Obiecanej. Praca w głównej mierze oparta jest o analizę tekstów źródłowych, które będą stanowiły Listy Hieronima ze Strydonu. wszystko zostało dopełnione literaturą pomocniczą załączoną w bibliografii. Dołączona została również mapa, przedstawiająca krok po kroku podróż Pauli i Eustochium po Ziemi Obiecanej. Wyznacza ona geografię sakralną chrześcijan w Ziemi Świętej i stanowi dopełnienie wcześniej opisanej pielgrzymki.
The subject of this work is the Christian imagery of the Holy Land in the fourth and fifth centuries the example of travel expenses by Paula and Eustochium. This work shows the relationship between Christians and places associated with the life of Jesus and display those places at that time. It also contains a bit of the history and geography of Palestine in order to better understand the same assumption pilgrimage to the Promised Land. This work was supported by an example of journey which was held by two wandering pilgrim: Paula and Eustochium. Later reports it in his letters, Saint. Jerome - Bible scholar and doctor of the Church. Therefore, we can not dedicate a few pages to his person. Thanks to him we also learn who were Paul and Eustochium and we can learn step by step the holy places of Palestine. For these reasons, the work begins with the presentation of Saint Jerome, Paula and Eustochium, and cite their biographies. It helps you better understand how they see life and actions of Christ and his disciples, and how it influenced them. This is the subject of Chapter One. The second chapter concerns the Holy Land. Essential seemed at first to show a sacred space, how it is constructed and what are the main aspects found in almost every religion. Then was presented already strictly Palestine, the etymology of its name, geography and history during the beginnings of Christianity. The chapter is complemented by a section of the symbolism of places in Christianity. In chapter three - the last was described Paul and Eustochium's journey to the Holy Land. First, I tried show etymology and meaning of pilgrimage for the people of the ancient Near East. It seemed to be important, because it was not just a travel. To be able to talk about the pilgrimage was needed for this person, space, and the sacred. In addition, it can be seen that the pilgrimage is not of purely Christian, but functioned much earlier. In this work I used two letters: Letter 46th, which the traveler will be shipped to Marcellus, presenting his impressions of the visit holy places, and letter 108., which is the epitaph of Mother Paula, in which Jerome describes her journey to the Promised Land. Everything has been completed secondary literature enclosed in the bibliography. Attached is also a map, showing the step-by-step Paula and Eustochium's journey to the Promised Land.
dc.abstract.en | The subject of this work is the Christian imagery of the Holy Land in the fourth and fifth centuries the example of travel expenses by Paula and Eustochium. This work shows the relationship between Christians and places associated with the life of Jesus and display those places at that time. It also contains a bit of the history and geography of Palestine in order to better understand the same assumption pilgrimage to the Promised Land. This work was supported by an example of journey which was held by two wandering pilgrim: Paula and Eustochium. Later reports it in his letters, Saint. Jerome - Bible scholar and doctor of the Church. Therefore, we can not dedicate a few pages to his person. Thanks to him we also learn who were Paul and Eustochium and we can learn step by step the holy places of Palestine. For these reasons, the work begins with the presentation of Saint Jerome, Paula and Eustochium, and cite their biographies. It helps you better understand how they see life and actions of Christ and his disciples, and how it influenced them. This is the subject of Chapter One. The second chapter concerns the Holy Land. Essential seemed at first to show a sacred space, how it is constructed and what are the main aspects found in almost every religion. Then was presented already strictly Palestine, the etymology of its name, geography and history during the beginnings of Christianity. The chapter is complemented by a section of the symbolism of places in Christianity. In chapter three - the last was described Paul and Eustochium's journey to the Holy Land. First, I tried show etymology and meaning of pilgrimage for the people of the ancient Near East. It seemed to be important, because it was not just a travel. To be able to talk about the pilgrimage was needed for this person, space, and the sacred. In addition, it can be seen that the pilgrimage is not of purely Christian, but functioned much earlier. In this work I used two letters: Letter 46th, which the traveler will be shipped to Marcellus, presenting his impressions of the visit holy places, and letter 108., which is the epitaph of Mother Paula, in which Jerome describes her journey to the Promised Land. Everything has been completed secondary literature enclosed in the bibliography. Attached is also a map, showing the step-by-step Paula and Eustochium's journey to the Promised Land. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem niniejszej pracy jest chrześcijańskie obrazowanie Ziemi Świętej w IV i V wieku na przykładzie podróży odbytej przez Paulę i Eustochium. Praca ta ukazuje stosunek chrześcijan do miejsc związanych z życiem Jezusa oraz ich obrazowanie owych miejsc w tamtych czasach. Zawiera również nieco historii i geografii Palestyny, aby lepiej zrozumieć samo założenie pielgrzymki do Ziemi Obiecanej. Praca została podparta przykładem wędrówki odbytej przez dwie pątniczki: Paulę i Eustochium, której przewodniczy, a jednocześnie później relacjonuje ją w swoich listach, św. Hieronim – znawca Biblii i Doktor Kościoła. Dlatego, nie sposób nie poświęcić jego osobie paru stron. Dzięki niemu dowiadujemy się także, kim były Paula i Eustochium i możemy poznać krok po kroku miejsca święte, do których się kierowały. Z wyżej wymienionych powodów, pracę rozpoczyna przedstawienie sylwetek Hieronima ze Strydonu, Pauli i Eustochium, oraz przytoczenie ich biogramów. Samo poznanie bohaterów podróży pomoże lepiej zrozumieć, w jaki sposób widzieli oni miejsca życia oraz działania Chrystusa i jego uczniów, i jak to wszystko na nich oddziaływało. Jest to tematem rozdziału pierwszego.Rozdział drugi dotyczy Ziemi Świętej chrześcijan. Nieodzowne wydało się najpierw ukazanie przestrzeni sakralnej, w jaki sposób się ją konstruuje i jakie są jej główne aspekty występujące w prawie każdej religii. Następnie została przedstawiona już stricte Palestyna, czyli etymologia jej nazwy, geografia oraz historia w okresie początków chrześcijaństwa. Uważam, że istotnym jest przedstawienie informacji na temat Ziemi Świętej, zwłaszcza pod kątem jej konstrukcji, ponieważ wydaje mi się, że określenie jej granic jest rzeczą stosunkowo trudną. Przytoczona geografia Palestyny, a później jej historia (do V wieku, ponieważ dalsza nie miała wpływu na problem postawiony w pracy) miały na celu lepsze zapoznanie się z miejscami, które będą stanowiły przystanki w podróży Hieronima i jego dwóch uczennic. Rozdział został dopełniony przez podrozdział na temat symboliki miejsc już stricte w ujęciu chrześcijańskim. W rozdziale trzecim – ostatnim została opisana podróż, którą odbyły Paula i Eustochium do Ziemi Świętej. Jednakże relację z wędrówki poprzedził krótki podrozdział na temat etymologii i znaczenia pielgrzymki dla mieszkańców starożytnego Bliskiego Wschodu. Wydało się to istotne, bo jednak nie stanowiła ona po prostu podróży. Aby można było mówić o pielgrzymce, potrzebny był do tego człowiek, przestrzeń, jak i sacrum. Dodatkowo można zauważyć, że pielgrzymka nie jest wymysłem czysto chrześcijańskim, ale funkcjonowała już dużo wcześniej. Dołączony tu został opis relacji z podróży dwóch arystokratek rzymskich. W nim oparłam się głównie na dwóch listach: Liście 46, który podróżniczki wysyłają do Marceli, przedstawiając swoje wrażenia na temat odwiedzanych miejsc świętych, oraz Liście 108, który stanowi Epitafium Matki Pauli, a w którym Hieronim opisuje jej podróż do Ziemi Obiecanej. Praca w głównej mierze oparta jest o analizę tekstów źródłowych, które będą stanowiły Listy Hieronima ze Strydonu. wszystko zostało dopełnione literaturą pomocniczą załączoną w bibliografii. Dołączona została również mapa, przedstawiająca krok po kroku podróż Pauli i Eustochium po Ziemi Obiecanej. Wyznacza ona geografię sakralną chrześcijan w Ziemi Świętej i stanowi dopełnienie wcześniej opisanej pielgrzymki. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Pilarczyk, Krzysztof - 131395 | pl |
dc.contributor.author | Ładyga, Barbara | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czarnecki, Piotr - 161425 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pilarczyk, Krzysztof - 131395 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T17:10:42Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T17:10:42Z | |
dc.date.submitted | 2013-06-27 | pl |
dc.fieldofstudy | religioznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-75861-112164 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/188574 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Holy Land, christianity, pilgrimage, Saint Jerome, antiquity | pl |
dc.subject.pl | Ziemia Święta, chrześcijaństwo, pielgrzymka, Hieronim, starożytność | pl |
dc.title | Chrześcijańskie obrazowanie Ziemi Świętej w IV i V wieku. Na przykładzie podróży Pauli i Eustochium. | pl |
dc.title.alternative | Christian imagery of the Holy Land in the fourth and fifth centuries. For example Paula and Eustochium travel. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |