Rozwój i charakterystyka zjawiska strzelanin szkolnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej

master
dc.abstract.enThe thesis "Development and characteristics of the phenomenon of school shootings in the United States of America" was created to introduce the issue and analyze data on school shootings committed on school grounds in the United States of America. The uniqueness of this phenomenon lies in the fact that it occurs almost exclusively in this country and the number of incidents involving firearms on school grounds is increasing every year. The paper is divided into four chapters. The first chapter "Conceptual threads" establishes a typology of homicides, multiple homicides, and terms related to school shootings. The second chapter, "Dynamics and development of the phenomenon," compiles and analyzes data on school shootings across the United States. In order to examine the phenomenon in more detail, the analyzed period was divided into four stages between 1970 and 2022: stage one, covering 1970-1999, stage two, covering 2000-2009, stage three, covering 2010-2019, and stage four, covering 2020-2022. Each stage was analyzed in terms of the number of incidents involving firearms on school grounds, the number of people injured in these incidents, the fatality rate and the percentage distribution of incidents by state. Finally, a summary analysis of the four stages was conducted. The largest school shootings in terms of casualties in the stages were also presented.The third chapter "Causes of the prevalence of school shootings in the US" considers aspects that influence the existence and development of the phenomenon. The chapter focuses on three main causes: the availability of firearms, the role of the media, and psychological aspects. The last chapter "Ways to stop the development of the phenomenon" is focused on presenting and evaluating the countermeasures used to reduce the frequency of school shootings, such as providing psychological assistance, organizing awareness-raising campaigns, preventing dangerous objects from being brought onto school grounds and conducting simulated active shooter attacks. The conclusion of the work is that the occurrence of school shootings in the United States of America has now taken on epidemic proportions - incidents involving the use of firearms on school grounds occur almost every day and their number is steadily increasing. The reasons for such a dynamic growth of the phenomenon are both the ubiquity of access to firearms and the omnipresent gun culture. The ways in which the problem is portrayed in the mass media and the shortcomings of psychological support systems, primarily those operating on school grounds, are also contributing factors. As possible ways to prevent further development of the phenomenon, in addition to introducing and enforcing laws to control the possession and trading of firearms, improving psychological assistance programs provided to students and organizing awareness-raising campaigns on recognizing signs that could indicate a planned attack were cited. Measures relating to securing schools from bringing dangerous objects onto their premises and carrying out simulated active shooter attacks were assessed as having no measurable effect in terms of increasing student safety and likely to negatively affect students' psychological state. Solving the problem of the prevalence of school shootings in the United States of America requires comprehensive action on many levels.pl
dc.abstract.plPraca „Rozwój i charakterystyka zjawiska strzelanin szkolnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej” powstała w celu przedstawienia problematyki i analizy danych dotyczących strzelanin szkolnych popełnianych na terenie szkół w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Wyjątkowość tego zjawiska polega na tym, że występuje ono niemal wyłącznie w tym państwie, a liczba incydentów z użyciem broni palnej na terenie szkół rośnie tam z każdym rokiem. Praca została podzielona na cztery rozdziały. W rozdziale pierwszym, „Wątki pojęciowe”, dokonano typologii zabójstw oraz odmian zabójstw wielokrotnych, zostały także wyjaśnione terminy związane znaczeniowo ze strzelaninami szkolnymi. W rozdziale drugim, „Dynamika i rozwój zjawiska”, dokonano zestawienia i analizy danych dotyczących strzelanin szkolnych na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. W celu dokładniejszego zbadania zjawiska analizowany okres między 1970 a 2022 rokiem został podzielony na cztery etapy: etap pierwszy, obejmujący lata 1970-1999, etap drugi, obejmujący lata 2000-2009, etap trzeci, obejmujący lata 2010-2019 i etap czwarty, obejmujący lata 2020-2022. Każdy z etapów został przeanalizowany pod względem liczby incydentów, związanych z użyciem broni palnej na terenie szkoły, liczby osób poszkodowanych w tych incydentach, współczynnika śmiertelności oraz rozkładu procentowego incydentów w zależności od stanu. Na koniec została przeprowadzona analiza zbiorcza czterech etapów. Przedstawione zostały także największe pod względem liczby ofiar strzelaniny szkolne w danych etapach.Rozdział trzeci, „Przyczyny powszechności strzelanin szkolnych w USA”, zawiera rozważania na temat aspektów wpływających na istnienie i rozwój zjawiska. W rozdziale skupiono się na trzech głównych przyczynach: dostępności broni palnej, roli mediów oraz aspektach psychologicznych, dotyczących indywidualnych czynników sprawczych. Ostatni rozdział, „Sposoby na zatrzymanie rozwoju zjawiska”, został poświęcony przedstawieniu i ocenie stosowanych środków zaradczych, w celu zmniejszenia częstotliwości występowania strzelanin szkolnych, takich jak: udzielanie pomocy psychologicznej, organizowanie akcji uświadamiających, zapobieganie wnoszeniu niebezpiecznych przedmiotów na teren szkoły oraz przeprowadzanie symulacji ataków aktywnego strzelca. Konkluzją pracy jest to, że występowanie strzelanin szkolnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej przyjęło obecnie rozmiary epidemii – incydenty związane z użyciem broni palnej na terenie szkoły mają miejsce niemal każdego dnia i ich liczba systematycznie się zwiększa. Przyczyn tak dynamicznego rozwoju zjawiska należy upatrywać zarówno w powszechności dostępu do broni palnej, jak i wszechobecnej kulturze broni. Czynnikami sprzyjającymi są także sposoby przedstawiania problemu w mediach masowych oraz braki w systemach pomocy psychologicznej, przede wszystkim w tych działających na terenach szkół. Jako możliwe sposoby zapobiegania dalszemu rozwojowi zjawiska, poza wprowadzaniem i egzekwowaniem praw dotyczących kontroli posiadania i obrotu bronią palną, podano usprawnienie programów pomocy psychologicznej udzielanej uczniom oraz organizowanie akcji uświadamiających, dotyczących rozpoznawania znaków mogących świadczyć o planowanym ataku. Działania dotyczące zabezpieczania szkół przed wnoszeniem na ich teren niebezpiecznych przedmiotów oraz przeprowadzania symulacji ataków aktywnego strzelca zostały ocenione jako nieprzynoszące wymiernych skutków w postaci zwiększenia bezpieczeństwa uczniów i mogące negatywnie wpływać na ich stan psychiczny. Rozwiązanie problemu, jakim jest powszechność strzelanin szkolnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, wymaga kompleksowego działania na wielu płaszczyznach.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGrzyb, Magdalenapl
dc.contributor.authorPiotrowska, Ninapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerGrzyb, Magdalenapl
dc.contributor.reviewerBocheński, Maciejpl
dc.date.accessioned2023-07-11T22:42:05Z
dc.date.available2023-07-11T22:42:05Z
dc.date.submitted2023-07-10pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-169112-245383pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315840
dc.languagepolpl
dc.subject.enschool shooting, mass shooting, K-12, firearm, homicide, multiple homicide, active shooter, United States of Americapl
dc.subject.plstrzelanina szkolna, masowa strzelanina, K-12, broń palna, zabójstwo, zabójstwo wielokrotne, aktywny strzelec, Stany Zjednoczone Ameryki Północnejpl
dc.titleRozwój i charakterystyka zjawiska strzelanin szkolnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnejpl
dc.title.alternativeDevelopment and characteristics of the phenomenon of school shootings in the United States of Americapl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis "Development and characteristics of the phenomenon of school shootings in the United States of America" was created to introduce the issue and analyze data on school shootings committed on school grounds in the United States of America. The uniqueness of this phenomenon lies in the fact that it occurs almost exclusively in this country and the number of incidents involving firearms on school grounds is increasing every year. The paper is divided into four chapters. The first chapter "Conceptual threads" establishes a typology of homicides, multiple homicides, and terms related to school shootings. The second chapter, "Dynamics and development of the phenomenon," compiles and analyzes data on school shootings across the United States. In order to examine the phenomenon in more detail, the analyzed period was divided into four stages between 1970 and 2022: stage one, covering 1970-1999, stage two, covering 2000-2009, stage three, covering 2010-2019, and stage four, covering 2020-2022. Each stage was analyzed in terms of the number of incidents involving firearms on school grounds, the number of people injured in these incidents, the fatality rate and the percentage distribution of incidents by state. Finally, a summary analysis of the four stages was conducted. The largest school shootings in terms of casualties in the stages were also presented.The third chapter "Causes of the prevalence of school shootings in the US" considers aspects that influence the existence and development of the phenomenon. The chapter focuses on three main causes: the availability of firearms, the role of the media, and psychological aspects. The last chapter "Ways to stop the development of the phenomenon" is focused on presenting and evaluating the countermeasures used to reduce the frequency of school shootings, such as providing psychological assistance, organizing awareness-raising campaigns, preventing dangerous objects from being brought onto school grounds and conducting simulated active shooter attacks. The conclusion of the work is that the occurrence of school shootings in the United States of America has now taken on epidemic proportions - incidents involving the use of firearms on school grounds occur almost every day and their number is steadily increasing. The reasons for such a dynamic growth of the phenomenon are both the ubiquity of access to firearms and the omnipresent gun culture. The ways in which the problem is portrayed in the mass media and the shortcomings of psychological support systems, primarily those operating on school grounds, are also contributing factors. As possible ways to prevent further development of the phenomenon, in addition to introducing and enforcing laws to control the possession and trading of firearms, improving psychological assistance programs provided to students and organizing awareness-raising campaigns on recognizing signs that could indicate a planned attack were cited. Measures relating to securing schools from bringing dangerous objects onto their premises and carrying out simulated active shooter attacks were assessed as having no measurable effect in terms of increasing student safety and likely to negatively affect students' psychological state. Solving the problem of the prevalence of school shootings in the United States of America requires comprehensive action on many levels.
dc.abstract.plpl
Praca „Rozwój i charakterystyka zjawiska strzelanin szkolnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej” powstała w celu przedstawienia problematyki i analizy danych dotyczących strzelanin szkolnych popełnianych na terenie szkół w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Wyjątkowość tego zjawiska polega na tym, że występuje ono niemal wyłącznie w tym państwie, a liczba incydentów z użyciem broni palnej na terenie szkół rośnie tam z każdym rokiem. Praca została podzielona na cztery rozdziały. W rozdziale pierwszym, „Wątki pojęciowe”, dokonano typologii zabójstw oraz odmian zabójstw wielokrotnych, zostały także wyjaśnione terminy związane znaczeniowo ze strzelaninami szkolnymi. W rozdziale drugim, „Dynamika i rozwój zjawiska”, dokonano zestawienia i analizy danych dotyczących strzelanin szkolnych na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. W celu dokładniejszego zbadania zjawiska analizowany okres między 1970 a 2022 rokiem został podzielony na cztery etapy: etap pierwszy, obejmujący lata 1970-1999, etap drugi, obejmujący lata 2000-2009, etap trzeci, obejmujący lata 2010-2019 i etap czwarty, obejmujący lata 2020-2022. Każdy z etapów został przeanalizowany pod względem liczby incydentów, związanych z użyciem broni palnej na terenie szkoły, liczby osób poszkodowanych w tych incydentach, współczynnika śmiertelności oraz rozkładu procentowego incydentów w zależności od stanu. Na koniec została przeprowadzona analiza zbiorcza czterech etapów. Przedstawione zostały także największe pod względem liczby ofiar strzelaniny szkolne w danych etapach.Rozdział trzeci, „Przyczyny powszechności strzelanin szkolnych w USA”, zawiera rozważania na temat aspektów wpływających na istnienie i rozwój zjawiska. W rozdziale skupiono się na trzech głównych przyczynach: dostępności broni palnej, roli mediów oraz aspektach psychologicznych, dotyczących indywidualnych czynników sprawczych. Ostatni rozdział, „Sposoby na zatrzymanie rozwoju zjawiska”, został poświęcony przedstawieniu i ocenie stosowanych środków zaradczych, w celu zmniejszenia częstotliwości występowania strzelanin szkolnych, takich jak: udzielanie pomocy psychologicznej, organizowanie akcji uświadamiających, zapobieganie wnoszeniu niebezpiecznych przedmiotów na teren szkoły oraz przeprowadzanie symulacji ataków aktywnego strzelca. Konkluzją pracy jest to, że występowanie strzelanin szkolnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej przyjęło obecnie rozmiary epidemii – incydenty związane z użyciem broni palnej na terenie szkoły mają miejsce niemal każdego dnia i ich liczba systematycznie się zwiększa. Przyczyn tak dynamicznego rozwoju zjawiska należy upatrywać zarówno w powszechności dostępu do broni palnej, jak i wszechobecnej kulturze broni. Czynnikami sprzyjającymi są także sposoby przedstawiania problemu w mediach masowych oraz braki w systemach pomocy psychologicznej, przede wszystkim w tych działających na terenach szkół. Jako możliwe sposoby zapobiegania dalszemu rozwojowi zjawiska, poza wprowadzaniem i egzekwowaniem praw dotyczących kontroli posiadania i obrotu bronią palną, podano usprawnienie programów pomocy psychologicznej udzielanej uczniom oraz organizowanie akcji uświadamiających, dotyczących rozpoznawania znaków mogących świadczyć o planowanym ataku. Działania dotyczące zabezpieczania szkół przed wnoszeniem na ich teren niebezpiecznych przedmiotów oraz przeprowadzania symulacji ataków aktywnego strzelca zostały ocenione jako nieprzynoszące wymiernych skutków w postaci zwiększenia bezpieczeństwa uczniów i mogące negatywnie wpływać na ich stan psychiczny. Rozwiązanie problemu, jakim jest powszechność strzelanin szkolnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, wymaga kompleksowego działania na wielu płaszczyznach.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Grzyb, Magdalena
dc.contributor.authorpl
Piotrowska, Nina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Grzyb, Magdalena
dc.contributor.reviewerpl
Bocheński, Maciej
dc.date.accessioned
2023-07-11T22:42:05Z
dc.date.available
2023-07-11T22:42:05Z
dc.date.submittedpl
2023-07-10
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-169112-245383
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315840
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
school shooting, mass shooting, K-12, firearm, homicide, multiple homicide, active shooter, United States of America
dc.subject.plpl
strzelanina szkolna, masowa strzelanina, K-12, broń palna, zabójstwo, zabójstwo wielokrotne, aktywny strzelec, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej
dc.titlepl
Rozwój i charakterystyka zjawiska strzelanin szkolnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej
dc.title.alternativepl
Development and characteristics of the phenomenon of school shootings in the United States of America
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
86
Views per month
Views per city
Warsaw
16
Wroclaw
9
Gdansk
6
Krakow
6
Katowice
5
Tychy
5
Gdynia
4
Lodz
3
Niepołomice
3
Poznan
3

No access

No Thumbnail Available
Collections