Między tradycją a innowacją: Jan van Scorel i portet niderlandzki w pierwszej połowie XVI wieku

Between Tradition and Innovation: Jan van Scorel and Portraiture in the Early Sixteenth-century Netherlands

master
dc.abstract.enThis study examines portraits produced by the Netherlandish artist Janvan Scorel (1495-1562) and the pictorial, aesthetic and culturalsources from which they both emerged and departed. The main focus of analysis is Scorel's set of five extant group portraits depictingmembers of the Utrecht and Haarlem Brotherhoods of Jerusalem pilgrims(c. 1524-1541), works that are unique in Scorel's oeuvre and thatfurnished the template for his innovations and later portraiture.Considering equally technical aspects of manufacture and the socialdimension of function and reception, Scorel's portraits are shown toparticipate in vanguard concepts of art and humanism around 1500. Hisexposure to these concepts and to the portraits of leading artistsacross Europe as a result of extensive travels is incorporated intothe discussion. In this manner, Scorel introduced subtle innovationsfrom diverse sources into the portrait genre as it was practiced inthe Netherlands.pl
dc.abstract.plPraca analizuje portrety produkowane przez niderlandzkiego malarzaJana van Scorela (1495-1562) ich wizualne, estetyczne i kulturalne źródeła, z których powstały i odszedły. Głównym punktem analizy jest zestaw pięciu zachowanych portretów przedstawiających członkówUtrechskich i Haarlemskich bractw pielgrzymów do Jerozolimy (ok.1524/41), prace unikalne w twórczości Scorela i które dostarczałyszablon dla artystycznej innowacji i dla późniejszych portretów.Biorąc pod uwagę równie techniczne aspekty produkcji jak i społecznywymiar funkcjonowania i odbioru, portrety Scorela brały udział wawangardowych koncepcji sztuki i humanizmu około 1500. Jego kontakt na tych polach i z portretami czołowych artystów z Europy środkowiej jaki Włoskimi wynikając z rozległych podróży Scorela jest włączone do dyskusji. W ten sposób Scorel wprowadził subtelne innowacje z różnych źródeł do gatunku portretu jak był on praktykowany w Holandii.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorWalczak, Marek - 132516 pl
dc.contributor.authorGodycki, Albertpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerKrasny, Piotr - 129425 pl
dc.contributor.reviewerWalczak, Marek - 132516 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T10:35:20Z
dc.date.available2020-07-24T10:35:20Z
dc.date.submitted2012-09-13pl
dc.fieldofstudyhistoria sztukipl
dc.identifier.apddiploma-69320-136553pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/182481
dc.languageengpl
dc.subject.enJan van Scorel, portraits, Netherlands, pilgrims, humanism.pl
dc.subject.plJan van Scorel, portrety, Holandia, pielgrzymi, humanizm.pl
dc.titleMiędzy tradycją a innowacją: Jan van Scorel i portet niderlandzki w pierwszej połowie XVI wiekupl
dc.titleBetween Tradition and Innovation: Jan van Scorel and Portraiture in the Early Sixteenth-century Netherlandspl
dc.title.alternativeBetween Tradition and Innovation: Jan van Scorel and Portraiture in the Early Sixteenth-century Netherlandspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This study examines portraits produced by the Netherlandish artist Janvan Scorel (1495-1562) and the pictorial, aesthetic and culturalsources from which they both emerged and departed. The main focus of analysis is Scorel's set of five extant group portraits depictingmembers of the Utrecht and Haarlem Brotherhoods of Jerusalem pilgrims(c. 1524-1541), works that are unique in Scorel's oeuvre and thatfurnished the template for his innovations and later portraiture.Considering equally technical aspects of manufacture and the socialdimension of function and reception, Scorel's portraits are shown toparticipate in vanguard concepts of art and humanism around 1500. Hisexposure to these concepts and to the portraits of leading artistsacross Europe as a result of extensive travels is incorporated intothe discussion. In this manner, Scorel introduced subtle innovationsfrom diverse sources into the portrait genre as it was practiced inthe Netherlands.
dc.abstract.plpl
Praca analizuje portrety produkowane przez niderlandzkiego malarzaJana van Scorela (1495-1562) ich wizualne, estetyczne i kulturalne źródeła, z których powstały i odszedły. Głównym punktem analizy jest zestaw pięciu zachowanych portretów przedstawiających członkówUtrechskich i Haarlemskich bractw pielgrzymów do Jerozolimy (ok.1524/41), prace unikalne w twórczości Scorela i które dostarczałyszablon dla artystycznej innowacji i dla późniejszych portretów.Biorąc pod uwagę równie techniczne aspekty produkcji jak i społecznywymiar funkcjonowania i odbioru, portrety Scorela brały udział wawangardowych koncepcji sztuki i humanizmu około 1500. Jego kontakt na tych polach i z portretami czołowych artystów z Europy środkowiej jaki Włoskimi wynikając z rozległych podróży Scorela jest włączone do dyskusji. W ten sposób Scorel wprowadził subtelne innowacje z różnych źródeł do gatunku portretu jak był on praktykowany w Holandii.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Walczak, Marek - 132516
dc.contributor.authorpl
Godycki, Albert
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Krasny, Piotr - 129425
dc.contributor.reviewerpl
Walczak, Marek - 132516
dc.date.accessioned
2020-07-24T10:35:20Z
dc.date.available
2020-07-24T10:35:20Z
dc.date.submittedpl
2012-09-13
dc.fieldofstudypl
historia sztuki
dc.identifier.apdpl
diploma-69320-136553
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/182481
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
Jan van Scorel, portraits, Netherlands, pilgrims, humanism.
dc.subject.plpl
Jan van Scorel, portrety, Holandia, pielgrzymi, humanizm.
dc.titlepl
Między tradycją a innowacją: Jan van Scorel i portet niderlandzki w pierwszej połowie XVI wieku
dc.titlepl
Between Tradition and Innovation: Jan van Scorel and Portraiture in the Early Sixteenth-century Netherlands
dc.title.alternativepl
Between Tradition and Innovation: Jan van Scorel and Portraiture in the Early Sixteenth-century Netherlands
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
15
Views per month
Views per city
Dublin
3
Warsaw
2
Wroclaw
2
Bojanowo
1
Kościan
1
Sofia
1
Uzhhorod
1
Zamość
1

No access

No Thumbnail Available