Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Między tradycją a innowacją: Jan van Scorel i portet niderlandzki w pierwszej połowie XVI wieku
Between Tradition and Innovation: Jan van Scorel and Portraiture in the Early Sixteenth-century Netherlands
Between Tradition and Innovation: Jan van Scorel and Portraiture in the Early Sixteenth-century Netherlands
Jan van Scorel, portrety, Holandia, pielgrzymi, humanizm.
Jan van Scorel, portraits, Netherlands, pilgrims, humanism.
Praca analizuje portrety produkowane przez niderlandzkiego malarzaJana van Scorela (1495-1562) ich wizualne, estetyczne i kulturalne źródeła, z których powstały i odszedły. Głównym punktem analizy jest zestaw pięciu zachowanych portretów przedstawiających członkówUtrechskich i Haarlemskich bractw pielgrzymów do Jerozolimy (ok.1524/41), prace unikalne w twórczości Scorela i które dostarczałyszablon dla artystycznej innowacji i dla późniejszych portretów.Biorąc pod uwagę równie techniczne aspekty produkcji jak i społecznywymiar funkcjonowania i odbioru, portrety Scorela brały udział wawangardowych koncepcji sztuki i humanizmu około 1500. Jego kontakt na tych polach i z portretami czołowych artystów z Europy środkowiej jaki Włoskimi wynikając z rozległych podróży Scorela jest włączone do dyskusji. W ten sposób Scorel wprowadził subtelne innowacje z różnych źródeł do gatunku portretu jak był on praktykowany w Holandii.
This study examines portraits produced by the Netherlandish artist Janvan Scorel (1495-1562) and the pictorial, aesthetic and culturalsources from which they both emerged and departed. The main focus of analysis is Scorel's set of five extant group portraits depictingmembers of the Utrecht and Haarlem Brotherhoods of Jerusalem pilgrims(c. 1524-1541), works that are unique in Scorel's oeuvre and thatfurnished the template for his innovations and later portraiture.Considering equally technical aspects of manufacture and the socialdimension of function and reception, Scorel's portraits are shown toparticipate in vanguard concepts of art and humanism around 1500. Hisexposure to these concepts and to the portraits of leading artistsacross Europe as a result of extensive travels is incorporated intothe discussion. In this manner, Scorel introduced subtle innovationsfrom diverse sources into the portrait genre as it was practiced inthe Netherlands.
dc.abstract.en | This study examines portraits produced by the Netherlandish artist Janvan Scorel (1495-1562) and the pictorial, aesthetic and culturalsources from which they both emerged and departed. The main focus of analysis is Scorel's set of five extant group portraits depictingmembers of the Utrecht and Haarlem Brotherhoods of Jerusalem pilgrims(c. 1524-1541), works that are unique in Scorel's oeuvre and thatfurnished the template for his innovations and later portraiture.Considering equally technical aspects of manufacture and the socialdimension of function and reception, Scorel's portraits are shown toparticipate in vanguard concepts of art and humanism around 1500. Hisexposure to these concepts and to the portraits of leading artistsacross Europe as a result of extensive travels is incorporated intothe discussion. In this manner, Scorel introduced subtle innovationsfrom diverse sources into the portrait genre as it was practiced inthe Netherlands. | pl |
dc.abstract.pl | Praca analizuje portrety produkowane przez niderlandzkiego malarzaJana van Scorela (1495-1562) ich wizualne, estetyczne i kulturalne źródeła, z których powstały i odszedły. Głównym punktem analizy jest zestaw pięciu zachowanych portretów przedstawiających członkówUtrechskich i Haarlemskich bractw pielgrzymów do Jerozolimy (ok.1524/41), prace unikalne w twórczości Scorela i które dostarczałyszablon dla artystycznej innowacji i dla późniejszych portretów.Biorąc pod uwagę równie techniczne aspekty produkcji jak i społecznywymiar funkcjonowania i odbioru, portrety Scorela brały udział wawangardowych koncepcji sztuki i humanizmu około 1500. Jego kontakt na tych polach i z portretami czołowych artystów z Europy środkowiej jaki Włoskimi wynikając z rozległych podróży Scorela jest włączone do dyskusji. W ten sposób Scorel wprowadził subtelne innowacje z różnych źródeł do gatunku portretu jak był on praktykowany w Holandii. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Walczak, Marek - 132516 | pl |
dc.contributor.author | Godycki, Albert | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Krasny, Piotr - 129425 | pl |
dc.contributor.reviewer | Walczak, Marek - 132516 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T10:35:20Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T10:35:20Z | |
dc.date.submitted | 2012-09-13 | pl |
dc.fieldofstudy | historia sztuki | pl |
dc.identifier.apd | diploma-69320-136553 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/182481 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | Jan van Scorel, portraits, Netherlands, pilgrims, humanism. | pl |
dc.subject.pl | Jan van Scorel, portrety, Holandia, pielgrzymi, humanizm. | pl |
dc.title | Między tradycją a innowacją: Jan van Scorel i portet niderlandzki w pierwszej połowie XVI wieku | pl |
dc.title | Between Tradition and Innovation: Jan van Scorel and Portraiture in the Early Sixteenth-century Netherlands | pl |
dc.title.alternative | Between Tradition and Innovation: Jan van Scorel and Portraiture in the Early Sixteenth-century Netherlands | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |