Semiotyka komiksu – obrazowanie ruchu i dźwięku w komiksie (na przykładzie serii komiksów Asteriks Rene Goscinnego i Alberta Uderzo)

licenciate
dc.abstract.enThe thesis, that was presented, concerns about semiotics in comics, on an example of series "Asterix" Rene Goscinny and Albert Uderzo. Study was focused on analysis of items responsible for representation of motion an sound at comics. Analysis has got semiotic character. Analysis was focused on items like: lines defining the movement, moments of stopping the action, gesture, size of font, types of font, types of speech ballons. Specified items was assigned to the Charles Sanders Peirce sign's category.Conclusion contains the analysis and the impact on way of understanding representation of motion and sound at comics.pl
dc.abstract.plPraca skupia się na analizie komiksowej serii Asteriks Rene Goscinnego oraz Alberta Uderzo pod względem sposobu obrazowania ruchu oraz obrazowania dźwięku. Praca ma charakter semiotyczny. Skupia się na obecności znaków odpowiedzialnych za tworzenie obrazu ruchu i dźwięku w komiksie, takich jak: linie obrazujące ruch, momenty zatrzymania komiksowej akcji w kadrze, gesty i mowa ciała postaci, wielkość czcionki, rodzaj dymków, rodzaj czcionki. Po analizie wpływu danych elementów na sposób obrazowania w komiksie, zostały one przyporządkowane do kategorii znaków stworzonej przez Charlesa Sandersa Peirce’a oraz na podstawie analizy i dokonanego podziału, wyciągnięte zostały wnioski, mówiące, iż semiotyczne środki obrazowania ruchu oraz dźwięku wzmacniają odbiór pojedynczego kadru tworząc spójną całość. Obecne elementy w sposób uproszczony przedstawiają wyobrażenie człowieka o ruchu oraz obrazują próby nadania wypowiadanym przez komiksową postać elementów wypowiedzi, takich jak: głośność mowy, zabarwienie emocjonalne wypowiadanych słów, wydźwięk słów pozytywny bądź negatywny.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorChudzik, Annapl
dc.contributor.authorPawluś, Olgapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerChudzik, Annapl
dc.contributor.reviewerDrabik, Beata - 173717 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T02:33:15Z
dc.date.available2020-07-28T02:33:15Z
dc.date.submitted2019-09-10pl
dc.fieldofstudykomunikacja w praktyce społecznejpl
dc.identifier.apddiploma-135351-227663pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237461
dc.languagepolpl
dc.subject.enComicsSemioticspl
dc.subject.plKomiksSemiotykapl
dc.titleSemiotyka komiksu – obrazowanie ruchu i dźwięku w komiksie (na przykładzie serii komiksów Asteriks Rene Goscinnego i Alberta Uderzo)pl
dc.title.alternativeSemiotics in comics – representation of motion and sound at comics (on an example of series Asterix Rene Goscinny and Albert Uderzo)pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis, that was presented, concerns about semiotics in comics, on an example of series "Asterix" Rene Goscinny and Albert Uderzo. Study was focused on analysis of items responsible for representation of motion an sound at comics. Analysis has got semiotic character. Analysis was focused on items like: lines defining the movement, moments of stopping the action, gesture, size of font, types of font, types of speech ballons. Specified items was assigned to the Charles Sanders Peirce sign's category.Conclusion contains the analysis and the impact on way of understanding representation of motion and sound at comics.
dc.abstract.plpl
Praca skupia się na analizie komiksowej serii Asteriks Rene Goscinnego oraz Alberta Uderzo pod względem sposobu obrazowania ruchu oraz obrazowania dźwięku. Praca ma charakter semiotyczny. Skupia się na obecności znaków odpowiedzialnych za tworzenie obrazu ruchu i dźwięku w komiksie, takich jak: linie obrazujące ruch, momenty zatrzymania komiksowej akcji w kadrze, gesty i mowa ciała postaci, wielkość czcionki, rodzaj dymków, rodzaj czcionki. Po analizie wpływu danych elementów na sposób obrazowania w komiksie, zostały one przyporządkowane do kategorii znaków stworzonej przez Charlesa Sandersa Peirce’a oraz na podstawie analizy i dokonanego podziału, wyciągnięte zostały wnioski, mówiące, iż semiotyczne środki obrazowania ruchu oraz dźwięku wzmacniają odbiór pojedynczego kadru tworząc spójną całość. Obecne elementy w sposób uproszczony przedstawiają wyobrażenie człowieka o ruchu oraz obrazują próby nadania wypowiadanym przez komiksową postać elementów wypowiedzi, takich jak: głośność mowy, zabarwienie emocjonalne wypowiadanych słów, wydźwięk słów pozytywny bądź negatywny.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Chudzik, Anna
dc.contributor.authorpl
Pawluś, Olga
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Chudzik, Anna
dc.contributor.reviewerpl
Drabik, Beata - 173717
dc.date.accessioned
2020-07-28T02:33:15Z
dc.date.available
2020-07-28T02:33:15Z
dc.date.submittedpl
2019-09-10
dc.fieldofstudypl
komunikacja w praktyce społecznej
dc.identifier.apdpl
diploma-135351-227663
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237461
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
ComicsSemiotics
dc.subject.plpl
KomiksSemiotyka
dc.titlepl
Semiotyka komiksu – obrazowanie ruchu i dźwięku w komiksie (na przykładzie serii komiksów Asteriks Rene Goscinnego i Alberta Uderzo)
dc.title.alternativepl
Semiotics in comics – representation of motion and sound at comics (on an example of series Asterix Rene Goscinny and Albert Uderzo)
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
81
Views per month
Views per city
Krakow
10
Warsaw
8
Wroclaw
7
Gdynia
2
Poznan
2
Sepolno Krajenskie
2
Bieliny
1
Brodnica
1
Dublin
1
Katowice
1

No access

No Thumbnail Available