Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kultura organizacyjna a zarządzanie personelem pielęgniarskim w podmiotach leczniczych
Organizational culture and management of nursing staff in health care institutions
kultura organizacyjna, personel pielęgniarski, zarządzanie personelem, podmioty lecznicze
organizational culture, nursing staff, human resources management, health care institutions
Wstęp. Kultura organizacyjna jest pojęciem wielowymiarowym, ciągle rozwijanym przez badaczy w Polsce i za granicą, a jej definicja zależy od tego, w jakiej dyscyplinie naukowej jest używana. Kulturę organizacyjną można rozumieć m.in jako system wartości pracowników, klimat organizacji oraz zbiór przekonań charakteryzujących określoną grupę. W placówkach medycznych kultura organizacyjna, definiowana jest jako odpowiednie nastawienie personelu medycznego, które kształtuje fizyczne środowisko pracy. Dominujący w podmiocie leczniczym rodzaj kultury organizacyjnej może mieć znaczący wpływ na pracę personelu pielęgniarskiego.Materiał i metody. Pojęcie kultury organizacyjnej, jej rodzaje, typologie, znaczenie oraz wpływ na pracę personelu pielęgniarskiego zostały przestawione w postaci przeglądu literatury. Praca zawiera dane zarówno z publikacji w języku polskim, jak i angielskim. Na potrzeby pracy dokonano przeszukania następujących baz naukowych: PubMed, Scopus, EBSCO, APA PsycNet, przy użyciu m.in takich słów kluczowych jak „kultura organizacyjna”, „personel pielęgniarski” oraz „placówki medyczne”.Wyniki. Analiza przeglądu literatury i opisanych badań wykazała, że w polskich placówkach medycznych dominuje konserwatywna kultura organizacyjna, która nacechowana jest autokratycznością, patriarchalizmem i hierarchicznością. W badaniach z udziałem personelu pielęgniarskiego wykazano negatywną korelację pomiędzy jakością kultury organizacyjnej, a stresem zawodowym, zmęczeniem i rotacją pracowników.Wnioski. Niekorzystne warunki pracy, wymagający charakter zawodu czy wypalenie zawodowe to jedne z głównych problemów z jakimi zmagają się kadry pielęgniarskie. Problemy te znacząco przyczyniły się do braku zastępowalności pokoleń personelu pielęgniarskiego. Wprowadzenie proinnowacyjnej kultury organizacyjnej, właściwe zarządzanie nią i/lub modyfikacja dotychczasowej kultury organizacyjnej może mieć istotny wpływ na poprawę sytuacji personelu pielęgniarskiego oraz wzrost satysfakcji z wykonywanej pracy.
Introduction. “Organizational culture” is a multidimensional concept, constantly developed by researches in Poland and other countries, and its definition depends on the scientific discipline which it will be used in. It can be understood as a system of employees’ values, the climate of the organization and set of beliefs characterizing a specific group. In medical facilities, organizational culture is defined as the appropriate attitude of medical staff that shapes the physical working environment. The type of organizational culture that is dominant in health care institutions can have a significant impact on the work of nursing staff.Material and methods. The concept of organizational culture, its types, typologies, meaning and impact on the work of nursing staff have been presented in the form of a literature review. The thesis contains data from both Polish and English publications. For the purpose of the thesis, the following scientific databases were searched: PubMed, Scopus, EBSCO, APA PsycNet, using a combinations of i.e. keywords such as “organizational culture”, “nursing staff” and “health care institutions”.Results. The literature review and analysis of scientific research showed that Polish healthcare institutions are dominated by a conservative organizational culture which is characterized by autocracy, patriarchy, and hierarchy. Studies that involve nursing staff have shown a negative correlation between the quality of organizational culture and occupational stress, fatigue, and staff turnover.Conclusions. Unfavorable working conditions, demanding nature of the profession or occupational burnout are some of the main problems faced by the nursing staff. These problems significantly contributed to the lack of replacement of generations of the nursing staff. The introduction of a pro-innovative organizational culture, its proper management and/or modification of already existing organizational culture can significantly improve the nursing staff's situation and increase work satisfaction.
dc.abstract.en | Introduction. “Organizational culture” is a multidimensional concept, constantly developed by researches in Poland and other countries, and its definition depends on the scientific discipline which it will be used in. It can be understood as a system of employees’ values, the climate of the organization and set of beliefs characterizing a specific group. In medical facilities, organizational culture is defined as the appropriate attitude of medical staff that shapes the physical working environment. The type of organizational culture that is dominant in health care institutions can have a significant impact on the work of nursing staff.Material and methods. The concept of organizational culture, its types, typologies, meaning and impact on the work of nursing staff have been presented in the form of a literature review. The thesis contains data from both Polish and English publications. For the purpose of the thesis, the following scientific databases were searched: PubMed, Scopus, EBSCO, APA PsycNet, using a combinations of i.e. keywords such as “organizational culture”, “nursing staff” and “health care institutions”.Results. The literature review and analysis of scientific research showed that Polish healthcare institutions are dominated by a conservative organizational culture which is characterized by autocracy, patriarchy, and hierarchy. Studies that involve nursing staff have shown a negative correlation between the quality of organizational culture and occupational stress, fatigue, and staff turnover.Conclusions. Unfavorable working conditions, demanding nature of the profession or occupational burnout are some of the main problems faced by the nursing staff. These problems significantly contributed to the lack of replacement of generations of the nursing staff. The introduction of a pro-innovative organizational culture, its proper management and/or modification of already existing organizational culture can significantly improve the nursing staff's situation and increase work satisfaction. | pl |
dc.abstract.pl | Wstęp. Kultura organizacyjna jest pojęciem wielowymiarowym, ciągle rozwijanym przez badaczy w Polsce i za granicą, a jej definicja zależy od tego, w jakiej dyscyplinie naukowej jest używana. Kulturę organizacyjną można rozumieć m.in. jako system wartości pracowników, klimat organizacji oraz zbiór przekonań charakteryzujących określoną grupę. W placówkach medycznych kultura organizacyjna, definiowana jest jako odpowiednie nastawienie personelu medycznego, które kształtuje fizyczne środowisko pracy. Dominujący w podmiocie leczniczym rodzaj kultury organizacyjnej może mieć znaczący wpływ na pracę personelu pielęgniarskiego.Materiał i metody. Pojęcie kultury organizacyjnej, jej rodzaje, typologie, znaczenie oraz wpływ na pracę personelu pielęgniarskiego zostały przestawione w postaci przeglądu literatury. Praca zawiera dane zarówno z publikacji w języku polskim, jak i angielskim. Na potrzeby pracy dokonano przeszukania następujących baz naukowych: PubMed, Scopus, EBSCO, APA PsycNet, przy użyciu m.in. takich słów kluczowych jak „kultura organizacyjna”, „personel pielęgniarski” oraz „placówki medyczne”.Wyniki. Analiza przeglądu literatury i opisanych badań wykazała, że w polskich placówkach medycznych dominuje konserwatywna kultura organizacyjna, która nacechowana jest autokratycznością, patriarchalizmem i hierarchicznością. W badaniach z udziałem personelu pielęgniarskiego wykazano negatywną korelację pomiędzy jakością kultury organizacyjnej, a stresem zawodowym, zmęczeniem i rotacją pracowników.Wnioski. Niekorzystne warunki pracy, wymagający charakter zawodu czy wypalenie zawodowe to jedne z głównych problemów z jakimi zmagają się kadry pielęgniarskie. Problemy te znacząco przyczyniły się do braku zastępowalności pokoleń personelu pielęgniarskiego. Wprowadzenie proinnowacyjnej kultury organizacyjnej, właściwe zarządzanie nią i/lub modyfikacja dotychczasowej kultury organizacyjnej może mieć istotny wpływ na poprawę sytuacji personelu pielęgniarskiego oraz wzrost satysfakcji z wykonywanej pracy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.contributor.advisor | Domagała, Alicja - 162219 | pl |
dc.contributor.author | Wilk, Karolina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Domagała, Alicja - 162219 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gniadek, Agnieszka - 129519 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-13T21:59:45Z | |
dc.date.available | 2023-07-13T21:59:45Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-13 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie w ochronie zdrowia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-166636-289040 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316266 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | organizational culture, nursing staff, human resources management, health care institutions | pl |
dc.subject.pl | kultura organizacyjna, personel pielęgniarski, zarządzanie personelem, podmioty lecznicze | pl |
dc.title | Kultura organizacyjna a zarządzanie personelem pielęgniarskim w podmiotach leczniczych | pl |
dc.title.alternative | Organizational culture and management of nursing staff in health care institutions | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |