Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Amerykański film policyjny epoki kontestacji
The American Police Film in the Era of Contestation
kontestacja, amerykański film policyjny, gatunek
contestation, american police film, genre
Tematem niniejszej pracy licencjackiej jest amerykański film policyjny epoki kontestacji. Składa się ona z dwóch rozdziałów. W pierwszym z nich zatytułowanym Kontestacja w Stanach Zjednoczonych wyjaśniam pojęcia kontestacja i kontrkultura oraz znaczenie terminów kontestacja pokojowa i kontestacja walcząca. Zakreślam w nim również ramy czasowe epoki kontestacji oraz ukazuję sytuację społeczno-polityczną, opisując genezę, przebieg i skutki konfliktów rasowych, wojny w Wietnamie oraz afery Watergate. Przedstawiam w nim również dzieje ruchu studenckiego i hipisowskiego, z uwzględnieniem ich wpływu na kształt stosunków społecznych panujących w USA w dobie kontestacji. Wyjaśniam ponadto znaczenie określenia „milcząca większość”. W drugim rozdziale zatytułowanym Amerykański film policyjny w epoce kontestacji we Wprowadzeniu zarysowuję historię kina policyjnego jako hybrydy gatunkowej. W rozdziale tym poddaję analizie amerykański film policyjny epoki kontestacji na przykładzie takich utworów jak: Bullitt (1968) w reżyserii Petera Yatesa oraz Madigan (1968), Blef Coogana (1968) i Brudny Harry (1971) w reżyserii Dona Siegela. W swoich rozważaniach skupiam się w głównej mierze na takich zagadnieniach jak: prawość, autentyzm, estetyzacja obrazów przemocy, prawa podejrzanych o popełnienie przestępstwa i prawa ofiar bandytyzmu. Biorę w nich również pod uwagę wpływ westernu na kino policyjne epoki kontestacji w kontekście składników charakterystycznych dla tego kina jako „gatunku”.
The topic of this thesis is the American police film in the era of contestation. It consists of two chapters. In the first one, entitled Contestation in the United States I explain the concept of either contestation and counterculture or the importance of peaceful contestation and the fighting contestation terms. I also outline time frames of the contestation period and introduce the socio-political situation in the United States, describing the genesis, course and consequences of racial conflicts, the war in Vietnam and the Watergate scandal. I also depict the history of student and hippie movement, taking into account their impact on the shape of social relations existing in the United States in the decade of contestation. Moreover, I explain the meaning of term "silent majority". In the second chapter, entitled The American police film in the era of contestation in the Introduction I outline the history of police cinema as the hybrid genre. In this chapter I analise the American police film in the era of contestation, showing the examples of such works as: Bullitt (1968), directed by Peter Yates and Madigan (1968), Coogan's Bluff (1968) and Dirty Harry (1971), directed by Don Siegel. In my research I focus mainly on terms such as integrity, authenticity, beauteousness of the violence images, the rights of criminal suspects and the rights of mugger victims. I also take into consideration the impact of western on the police cinema in the era of contestation in the context of distinctive components for the cinema as a "genre".
dc.abstract.en | The topic of this thesis is the American police film in the era of contestation. It consists of two chapters. In the first one, entitled Contestation in the United States I explain the concept of either contestation and counterculture or the importance of peaceful contestation and the fighting contestation terms. I also outline time frames of the contestation period and introduce the socio-political situation in the United States, describing the genesis, course and consequences of racial conflicts, the war in Vietnam and the Watergate scandal. I also depict the history of student and hippie movement, taking into account their impact on the shape of social relations existing in the United States in the decade of contestation. Moreover, I explain the meaning of term "silent majority". In the second chapter, entitled The American police film in the era of contestation in the Introduction I outline the history of police cinema as the hybrid genre. In this chapter I analise the American police film in the era of contestation, showing the examples of such works as: Bullitt (1968), directed by Peter Yates and Madigan (1968), Coogan's Bluff (1968) and Dirty Harry (1971), directed by Don Siegel. In my research I focus mainly on terms such as integrity, authenticity, beauteousness of the violence images, the rights of criminal suspects and the rights of mugger victims. I also take into consideration the impact of western on the police cinema in the era of contestation in the context of distinctive components for the cinema as a "genre". | pl |
dc.abstract.pl | Tematem niniejszej pracy licencjackiej jest amerykański film policyjny epoki kontestacji. Składa się ona z dwóch rozdziałów. W pierwszym z nich zatytułowanym Kontestacja w Stanach Zjednoczonych wyjaśniam pojęcia kontestacja i kontrkultura oraz znaczenie terminów kontestacja pokojowa i kontestacja walcząca. Zakreślam w nim również ramy czasowe epoki kontestacji oraz ukazuję sytuację społeczno-polityczną, opisując genezę, przebieg i skutki konfliktów rasowych, wojny w Wietnamie oraz afery Watergate. Przedstawiam w nim również dzieje ruchu studenckiego i hipisowskiego, z uwzględnieniem ich wpływu na kształt stosunków społecznych panujących w USA w dobie kontestacji. Wyjaśniam ponadto znaczenie określenia „milcząca większość”. W drugim rozdziale zatytułowanym Amerykański film policyjny w epoce kontestacji we Wprowadzeniu zarysowuję historię kina policyjnego jako hybrydy gatunkowej. W rozdziale tym poddaję analizie amerykański film policyjny epoki kontestacji na przykładzie takich utworów jak: Bullitt (1968) w reżyserii Petera Yatesa oraz Madigan (1968), Blef Coogana (1968) i Brudny Harry (1971) w reżyserii Dona Siegela. W swoich rozważaniach skupiam się w głównej mierze na takich zagadnieniach jak: prawość, autentyzm, estetyzacja obrazów przemocy, prawa podejrzanych o popełnienie przestępstwa i prawa ofiar bandytyzmu. Biorę w nich również pod uwagę wpływ westernu na kino policyjne epoki kontestacji w kontekście składników charakterystycznych dla tego kina jako „gatunku”. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 | pl |
dc.contributor.author | Nierubiec, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Loska, Krzysztof - 101044 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T20:04:01Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T20:04:01Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-23 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-81684-98806 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/191276 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | contestation, american police film, genre | pl |
dc.subject.pl | kontestacja, amerykański film policyjny, gatunek | pl |
dc.title | Amerykański film policyjny epoki kontestacji | pl |
dc.title.alternative | The American Police Film in the Era of Contestation | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |