Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Fruit in John Milton's Paradise Lost
Owoc w Raju Utraconym Johna Miltona
zakazany owoc; owoc Ducha; rośliny dające owoc; obietnica zamknięta w owocu; nasienie
forbidden fruit; fruit of the Spirit; fruit-bearing plants; fruit of the promise; seed
Praca ta stawia sobie za cel interpretację słowa „owoc” ─ pojęcia kluczowego dlazrozumienia „Raju utraconego” Johna Miltona. Mimo iż zakazany owoc z Księgi Rodzajudominuje treść poematu, nie jest on jedynym owocem, który ma szczególne znaczenie dlarozwoju akcji. Wieloznaczność tego motywu pozwala na to by rozpatrywać go pod różnymikątami. Szczegółowa analiza epopei demonstruje, że może on być rozumiany dosłownie i wprzenośni, jako przedmiot konkretny bądź też abstrakcyjny. Celem pracy jest równieżwykazanie, że te postaci owocu, które wydają się mieć znaczenie drugorzędne, wrzeczywistości odgrywają niezwykle istotną rolę. Spośród różnych form, jakie owocprzyjmuje w wierszu omówione zostaną tu m.in „owoc Ducha”, „owoc przynoszący zgubę”, atakże „obietnica zamknięta w owocu”. W rozdziale pierwszym, z uwagi na podobieństwo podwzględem cech fizycznych, charakteru oraz relacji wiążącej ich z Bogiem, Adam i Ewazostaną porównani do roślin wydających owoc. Kolejny rozdział skupia swoją uwagę na tymjak „zakazany owoc” zostaje wykorzystany przez Szatana do manipulacji. Ostatni rozdziałpoświęcony jest natomiast obietnicy odkupienia, które ma się dokonać za sprawą BożegoSyna i jego „owocnych” wcieleń. Choć owoc z „zakazanego drzewa” zdecydowanie dominujena tle innych owoców, duchowy wymiar dzieła sugeruje, że nadmierne poświęcanie muuwagi może być tragiczne w skutkach. Z tego powodu czytelnik jest zachęcany do tego bywyjrzeć w przyszłość, kiedy to widmo „deprawującego” owocu zostanie zastąpione przezowoc, który jest niezniszczalny. Skierowanie zaś uwagi na tę postać owocu, która przynosiżycie, a nie śmierć sprawia, że owoc przestaje być zwiastunem niedoli a staje się onsymbolem nadziei.
This thesis investigates the relationship between the word fruit and some of its possibleinterpretations in John Milton’s Paradise Lost. Although the most obvious reference to theword fruit centers on the forbidden object of temptation, found in the book of Genesis, it is byno means the only one. The present study takes advantage of the ambiguity surrounding thenotion of the fruit, showing that it can be viewed in several different ways. The meaningsrange from the concrete and the literal to the abstract and the metaphorical. The lesser fruitsof Milton’s epic may at first seem peripheral but they are not divested of meaning. The rangeof fruits, which will be explored in this thesis covers, among others, the fruit of the Spirit, thefatal fruit and the fruit of the promise. In Chapter 1, Adam and Eve will be shown as beingsthat closely resemble the fruit-bearing plants in terms of their physicality, character andrelationship with their Maker. Chapter 2 comments on the forbidden fruit and itsmisappropriation by Satan. Chapter 3 discusses the promise of restoration, to be obtainedthrough various, fruit-related appearances of the Son. Even though the forbidden fruit iscentral to the story, the moral framework of the poem suggests that lending it an undueattention can have disastrous consequences. Therefore, the reader is encouraged to look intothe distant future when the incorruptible fruit eventually supersedes the corruptible one.Having refocused his mind away from the fruit which occasions death to the fruit whichpromises life, he will be able to see the fruit as an emblem of hope rather than woe.
dc.abstract.en | This thesis investigates the relationship between the word fruit and some of its possibleinterpretations in John Milton’s Paradise Lost. Although the most obvious reference to theword fruit centers on the forbidden object of temptation, found in the book of Genesis, it is byno means the only one. The present study takes advantage of the ambiguity surrounding thenotion of the fruit, showing that it can be viewed in several different ways. The meaningsrange from the concrete and the literal to the abstract and the metaphorical. The lesser fruitsof Milton’s epic may at first seem peripheral but they are not divested of meaning. The rangeof fruits, which will be explored in this thesis covers, among others, the fruit of the Spirit, thefatal fruit and the fruit of the promise. In Chapter 1, Adam and Eve will be shown as beingsthat closely resemble the fruit-bearing plants in terms of their physicality, character andrelationship with their Maker. Chapter 2 comments on the forbidden fruit and itsmisappropriation by Satan. Chapter 3 discusses the promise of restoration, to be obtainedthrough various, fruit-related appearances of the Son. Even though the forbidden fruit iscentral to the story, the moral framework of the poem suggests that lending it an undueattention can have disastrous consequences. Therefore, the reader is encouraged to look intothe distant future when the incorruptible fruit eventually supersedes the corruptible one.Having refocused his mind away from the fruit which occasions death to the fruit whichpromises life, he will be able to see the fruit as an emblem of hope rather than woe. | pl |
dc.abstract.pl | Praca ta stawia sobie za cel interpretację słowa „owoc” ─ pojęcia kluczowego dlazrozumienia „Raju utraconego” Johna Miltona. Mimo iż zakazany owoc z Księgi Rodzajudominuje treść poematu, nie jest on jedynym owocem, który ma szczególne znaczenie dlarozwoju akcji. Wieloznaczność tego motywu pozwala na to by rozpatrywać go pod różnymikątami. Szczegółowa analiza epopei demonstruje, że może on być rozumiany dosłownie i wprzenośni, jako przedmiot konkretny bądź też abstrakcyjny. Celem pracy jest równieżwykazanie, że te postaci owocu, które wydają się mieć znaczenie drugorzędne, wrzeczywistości odgrywają niezwykle istotną rolę. Spośród różnych form, jakie owocprzyjmuje w wierszu omówione zostaną tu m.in „owoc Ducha”, „owoc przynoszący zgubę”, atakże „obietnica zamknięta w owocu”. W rozdziale pierwszym, z uwagi na podobieństwo podwzględem cech fizycznych, charakteru oraz relacji wiążącej ich z Bogiem, Adam i Ewazostaną porównani do roślin wydających owoc. Kolejny rozdział skupia swoją uwagę na tymjak „zakazany owoc” zostaje wykorzystany przez Szatana do manipulacji. Ostatni rozdziałpoświęcony jest natomiast obietnicy odkupienia, które ma się dokonać za sprawą BożegoSyna i jego „owocnych” wcieleń. Choć owoc z „zakazanego drzewa” zdecydowanie dominujena tle innych owoców, duchowy wymiar dzieła sugeruje, że nadmierne poświęcanie muuwagi może być tragiczne w skutkach. Z tego powodu czytelnik jest zachęcany do tego bywyjrzeć w przyszłość, kiedy to widmo „deprawującego” owocu zostanie zastąpione przezowoc, który jest niezniszczalny. Skierowanie zaś uwagi na tę postać owocu, która przynosiżycie, a nie śmierć sprawia, że owoc przestaje być zwiastunem niedoli a staje się onsymbolem nadziei. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Coghen, Monika - 127601 | pl |
dc.contributor.author | Poskart, Dagmara | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Coghen, Monika - 127601 | pl |
dc.contributor.reviewer | Witalisz, Władysław - 132660 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T02:43:08Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T02:43:08Z | |
dc.date.submitted | 2014-07-09 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-88979-113044 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/197475 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | forbidden fruit; fruit of the Spirit; fruit-bearing plants; fruit of the promise; seed | pl |
dc.subject.pl | zakazany owoc; owoc Ducha; rośliny dające owoc; obietnica zamknięta w owocu; nasienie | pl |
dc.title | Fruit in John Milton's Paradise Lost | pl |
dc.title.alternative | Owoc w Raju Utraconym Johna Miltona | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |