Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Ikony stylu na wielkim ekranie, czyli jak kino inspirowało modę
Style Icons on screen - how did cinema inspire fashion.
Moda, styl, kino, film, postać, aktorki, kobiety, kobiecość, wizerunek, wygląd, szyk, elegancja, klasa, sława, fenomen, kanon, rola, kod, znak, stylizacja, sylwetka, kreacja, krój, fason, strój, kostium, luksus, atut, atrakcyjność.
Fashion, style, cinema, film, figure, actresses, women, femininity, image, look, chic, elegance, class, fame, phenomenon, canon, role, code, sign, stylization, silhouette, costume, luxury, trump, attractiveness.
Praca magisterska obejmuję opis i analizę wybranych ról filmowych i aktorek, które wcielały się w te role w filmach, a także kostiumy filmowe, które przyczyniły się do zapisania tych ról jako kultowych w historii kina. Moda posiada wiele fascynujących znaczeń. Celem przyświęcającym projektantom mody jest dyktowanie trendów, ukazujących ich kreatywność i innowacyjność. Ale przede wszystkim to Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, Grace Kelly i Brigitte Bardot są w tej pracy bohaterkami. Ich styl ubierania się, makijaż, kolor włosów, fryzura i ulubione dodatki. Każda z nich stworzyła swój unikalny (choć naśladowany przez kobiety na całym świecie i wciąż inspirujący) wizerunek. Każda z nich wykraczała poza ramy i trendy ówczesnej mody, były unikalne oraz charakterystyczne. Niepowtarzalny styl i klasa, sprawiły, iż wizerunek każdej z tych kobiet przeżył upływ czasu i zmiany zachodzące w modzie. W swojej pracy dyplomowej wyjaśniam, co miało największy wpływ na formowanie ich wizerunku i dlaczego aktorkom tym udało się osiągnąć wizerunkową "nieśmiertelność". Audrey Hepburn jako urodzona elegancka kobieta, kobiecość, którą emanowała była autentyczna, niewymuszona. Marilyn Monroe to niezrównany po dziś dzień symbol seksu i obiekt pożądania mężczyzn. W przypadku Grace Kelly obalony został mit o zimnej, snobistej i zdystansowanej gwieździe. Brigitte Bardot natomiast zawsze będzie filmowym symbolem wyzwolonej kobiety. Były piękne, sławne i bogate. Każda z nich była wyjątkowa, unikalna i oryginalna na swój sposób, ale każda także zawdzięcza karierę filmową swemu talentowi i stylowi. Ponieważ to styl właśnie podkreslał ich wyjątkową osobowość. To one kształtowały modę, czy moda kształtowała je? To największe ikony klasy, elegancji, seksapilu. Po dziś dzień inspirujące dla kobiet na całym świecie, stawiane na piedestale szyku, a także podziwiane za swe osiągnięcia filmowe oraz za wkład dla kinematografii światowej. Tematem tej pracy są kostiumy tych kobiecych gwiazd filmowych, które zyskały niemalże już status legendarnych, źródła inspiracji dla świata mody, a także wielość znaczeń jakie kryją za sobą te właśnie kostiumy, proces ich powstawania oraz wszelakie konteksty w jakich dany strój może być odczytywany. Moda jest niezwykle uniwersalną dziedziną, która odnosić się może zarówno do świata gwiazd filmowych, ale także do wydarzeń kulturalnych czy obyczajowych. Wizerunek wielkich gwiazd kinowych jest niewyczerpalnym źródłem inspiracji. Styl jaki kreują gwiazdy kina czy to na ekranie czy w swoim życiu prywatnym tworzy poniekąd odrębną kategorię, z którą wiążą się symbole, znaczenia i fantazmaty, oddziałujące na zbiorową wyobraźnię jaką tworzy publiczność.
The master's thesis includes a description and analysis of selected film roles and actresses, who took on various roles in films, as well as their movie costumes, which contributed to the recording of these roles as a cult in cinema history. Fashion has many fascinating meanings and counts. The goal that fosters fashion designers is dictating trends, showing their creativity or innovation. Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, Grace Kelly, and Brigitte Bardot are portrayed in this work. Their style of dress, makeup, hair color, hairstyle and favorite accessories. Each of them created their unique (though imitated by women all over the world and still inspiring) image. Each of them went beyond the fashion and trends of the day, and of course it was a sign of the unique and characteristic character of the film. The unique style and class that these women have survived the passage of time and changes in fashion. In my master's thesis I explained and explained what had had the greatest impact on their image formation and explained why each of them succeeded in gaining an image of "immortality". Audrey Hepburn as a born elegant woman, the femininity she emanated was authentic, unmistakable. Marilyn Monroe unrivaled symbol of sex and object of desire by men. In the case of Grace Kelly, the myth of a cold, snobbish, and distanced star has collapsed. Brigitte Bardot will forever be the filmmaker of a liberated woman. They were beautiful, capable of being famous and rich. Each of them was unique, unique and unique in its own way, but each and every one of his acting career is attributed to his talent and style. Because it was the style that emphasized their unique personality. So the question is: are they fashionable or fashion shaped? It's the biggest icons of class, elegance, sex appeal. To this day, inspiring women all over the world, set on a pedestal, as well as admired for their film achievements and for contributions to world cinematography. Fashion is an extremely versatile field that can relate both to the world of film stars and to cultural or personal events. The image of big movie stars is an inexhaustible source of inspiration for fashion designers. But it turns out that the film can bring fame to not only the main roles played by actresses or actors, but also individual parts of the wardrobe or a certain style of clothing. The style that creates the stars of the cinema, whether it is on screen or in private life, is in a separate category, with symbols, meanings and fantasies that affect the collective imagination that the audience creates. It is natural that you can inspire some styling or the style of an actress, but the phenomenon is that there are movie costumes that, despite the passage of time, have a timeless, almost cultured status that is extraordinary and fascinating despite the change of fashions and aesthetics. After all, the next generation will appear others, new followers.
dc.abstract.en | The master's thesis includes a description and analysis of selected film roles and actresses, who took on various roles in films, as well as their movie costumes, which contributed to the recording of these roles as a cult in cinema history. Fashion has many fascinating meanings and counts. The goal that fosters fashion designers is dictating trends, showing their creativity or innovation. Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, Grace Kelly, and Brigitte Bardot are portrayed in this work. Their style of dress, makeup, hair color, hairstyle and favorite accessories. Each of them created their unique (though imitated by women all over the world and still inspiring) image. Each of them went beyond the fashion and trends of the day, and of course it was a sign of the unique and characteristic character of the film. The unique style and class that these women have survived the passage of time and changes in fashion. In my master's thesis I explained and explained what had had the greatest impact on their image formation and explained why each of them succeeded in gaining an image of "immortality". Audrey Hepburn as a born elegant woman, the femininity she emanated was authentic, unmistakable. Marilyn Monroe unrivaled symbol of sex and object of desire by men. In the case of Grace Kelly, the myth of a cold, snobbish, and distanced star has collapsed. Brigitte Bardot will forever be the filmmaker of a liberated woman. They were beautiful, capable of being famous and rich. Each of them was unique, unique and unique in its own way, but each and every one of his acting career is attributed to his talent and style. Because it was the style that emphasized their unique personality. So the question is: are they fashionable or fashion shaped? It's the biggest icons of class, elegance, sex appeal. To this day, inspiring women all over the world, set on a pedestal, as well as admired for their film achievements and for contributions to world cinematography. Fashion is an extremely versatile field that can relate both to the world of film stars and to cultural or personal events. The image of big movie stars is an inexhaustible source of inspiration for fashion designers. But it turns out that the film can bring fame to not only the main roles played by actresses or actors, but also individual parts of the wardrobe or a certain style of clothing. The style that creates the stars of the cinema, whether it is on screen or in private life, is in a separate category, with symbols, meanings and fantasies that affect the collective imagination that the audience creates. It is natural that you can inspire some styling or the style of an actress, but the phenomenon is that there are movie costumes that, despite the passage of time, have a timeless, almost cultured status that is extraordinary and fascinating despite the change of fashions and aesthetics. After all, the next generation will appear others, new followers. | pl |
dc.abstract.pl | Praca magisterska obejmuję opis i analizę wybranych ról filmowych i aktorek, które wcielały się w te role w filmach, a także kostiumy filmowe, które przyczyniły się do zapisania tych ról jako kultowych w historii kina. Moda posiada wiele fascynujących znaczeń. Celem przyświęcającym projektantom mody jest dyktowanie trendów, ukazujących ich kreatywność i innowacyjność. Ale przede wszystkim to Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, Grace Kelly i Brigitte Bardot są w tej pracy bohaterkami. Ich styl ubierania się, makijaż, kolor włosów, fryzura i ulubione dodatki. Każda z nich stworzyła swój unikalny (choć naśladowany przez kobiety na całym świecie i wciąż inspirujący) wizerunek. Każda z nich wykraczała poza ramy i trendy ówczesnej mody, były unikalne oraz charakterystyczne. Niepowtarzalny styl i klasa, sprawiły, iż wizerunek każdej z tych kobiet przeżył upływ czasu i zmiany zachodzące w modzie. W swojej pracy dyplomowej wyjaśniam, co miało największy wpływ na formowanie ich wizerunku i dlaczego aktorkom tym udało się osiągnąć wizerunkową "nieśmiertelność". Audrey Hepburn jako urodzona elegancka kobieta, kobiecość, którą emanowała była autentyczna, niewymuszona. Marilyn Monroe to niezrównany po dziś dzień symbol seksu i obiekt pożądania mężczyzn. W przypadku Grace Kelly obalony został mit o zimnej, snobistej i zdystansowanej gwieździe. Brigitte Bardot natomiast zawsze będzie filmowym symbolem wyzwolonej kobiety. Były piękne, sławne i bogate. Każda z nich była wyjątkowa, unikalna i oryginalna na swój sposób, ale każda także zawdzięcza karierę filmową swemu talentowi i stylowi. Ponieważ to styl właśnie podkreslał ich wyjątkową osobowość. To one kształtowały modę, czy moda kształtowała je? To największe ikony klasy, elegancji, seksapilu. Po dziś dzień inspirujące dla kobiet na całym świecie, stawiane na piedestale szyku, a także podziwiane za swe osiągnięcia filmowe oraz za wkład dla kinematografii światowej. Tematem tej pracy są kostiumy tych kobiecych gwiazd filmowych, które zyskały niemalże już status legendarnych, źródła inspiracji dla świata mody, a także wielość znaczeń jakie kryją za sobą te właśnie kostiumy, proces ich powstawania oraz wszelakie konteksty w jakich dany strój może być odczytywany. Moda jest niezwykle uniwersalną dziedziną, która odnosić się może zarówno do świata gwiazd filmowych, ale także do wydarzeń kulturalnych czy obyczajowych. Wizerunek wielkich gwiazd kinowych jest niewyczerpalnym źródłem inspiracji. Styl jaki kreują gwiazdy kina czy to na ekranie czy w swoim życiu prywatnym tworzy poniekąd odrębną kategorię, z którą wiążą się symbole, znaczenia i fantazmaty, oddziałujące na zbiorową wyobraźnię jaką tworzy publiczność. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 | pl |
dc.contributor.author | Strzałka, Justyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 | pl |
dc.contributor.reviewer | Stach, Grażyna - 132036 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T11:01:06Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T11:01:06Z | |
dc.date.submitted | 2017-10-27 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-118473-216639 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/223553 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Fashion, style, cinema, film, figure, actresses, women, femininity, image, look, chic, elegance, class, fame, phenomenon, canon, role, code, sign, stylization, silhouette, costume, luxury, trump, attractiveness. | pl |
dc.subject.pl | Moda, styl, kino, film, postać, aktorki, kobiety, kobiecość, wizerunek, wygląd, szyk, elegancja, klasa, sława, fenomen, kanon, rola, kod, znak, stylizacja, sylwetka, kreacja, krój, fason, strój, kostium, luksus, atut, atrakcyjność. | pl |
dc.title | Ikony stylu na wielkim ekranie, czyli jak kino inspirowało modę | pl |
dc.title.alternative | Style Icons on screen - how did cinema inspire fashion. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |