Transcendentalny byt - Tomasz z Akwinu a Jan Duns Szkot. Analiza i porównanie stanowisk

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this study is to conduct a comparative analysis of the positions of Thomas Aquinas and Duns Scot in the understanding of transcendental being. In this work, I focus on two aspects of Tomasz and Scot's thought. The first is the extensional view of transcendental being, and the second is the way in which transcendental being can be predicted about God and creation. As far as the first aspect is concerned, my argument is aimed at showing that the position of Thomas in relation to Duns Scotus should be considered maximalist in another, weaker sense, because Thomas, unlike Duns Scotus, understands the transcendental being as what transcends each individual category, but at the same time does not exceed the categorical order as a whole, which also applies to divine being in a transcendental sense. As for the second aspect of the transcendental being, that is, the way of predicting transcendental being about God and creation, my line of argument seeks to prove the truth of the assertion that the basic difference between the position of Thomas Aquinas and Duns Scotus in the context of the transcendental being is that both thinkers adopted completely different ways of predicting transcendental being about God and creation, and at the same time they understood these ways quite differently. And this is the second part of the work. Finally, I come to the conclusion that despite the fact that Duns Scotus broadened the scope of things falling under the domain of the concept of transcendental being, nevertheless developing his theory of unambiguous adjudication of concepts about God and creation, he fell into a contradiction, from which the position of Thomas Aquinas is free.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest przeprowadzenie analizy porównawczej stanowiska Tomasza z Akwinu i Dunsa Szkota w kwestii rozumienia transcendentalnego bytu. W pracy tej skupiam się na dwóch aspektach myśli Tomasza i Szkota. Pierwszym z nich jest ekstensjonalne ujęcie transcendentalnego bytu, zaś drugim sposób na jaki transcendentalny byt może być orzekany o Bogu i stworzeniu. Jeśli chodzi o ten pierwszy aspekt, to argumentacja moja zmierza do wykazania, że stanowisko Tomasza względem stanowiska Dunsa Szkota należy uznać za maksymalistyczne w innym, słabszym sensie, gdyż Tomasz, w przeciwieństwie do Dunsa Szkota, rozumie byt transcendentalny jako to, co przekracza każdą poszczególną kategorię, ale zarazem nie przekracza porządku kategorialnego jako całości, co dotyczy także bytu boskiego w transcendentalnym sensie. Jeśli chodzi o drugi aspekt transcendentalności byto, to jest sposoby jego orzekania o Bogu i stworzeniu, to moja linia argumentacyjna zmierza do dowiedzenia prawdziwości twierdzenia, że podstawowa różnica między stanowiskiem Tomasza z Akwinu i Dunsa Szkota w kontekście transcendentalności bytu sprowadza się do tego, że obaj myśliciele przyjmowali całkowicie odmienne sposoby orzekania pojęć o Bogu i stworzeniu, a przy tym zgoła odmiennie sposoby te rozumieli, i stanowi to drugą część pacy. Ostatecznie dochodzę do wniosku, że pomimo tego, że Duns Szkot rozszerzył zakres rzeczy podpadających pod dziedzinę pojęcia transcendentalnego bytu, to jednak rozwijając przy tym swoją teorię jednoznacznego orzekania pojęć o Bogu i stworzeniu popadł w sprzeczność, od której stanowisko Tomasza z Akwinu jest wolne.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKiełbasa, Jan - 128771 pl
dc.contributor.authorBudziak, Wojciechpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerHuber, Steffen - 128357 pl
dc.contributor.reviewerKiełbasa, Jan - 128771 pl
dc.date.accessioned2023-05-03T21:30:31Z
dc.date.available2023-05-03T21:30:31Z
dc.date.submitted2021-09-29pl
dc.fieldofstudyfilozofiapl
dc.identifier.apddiploma-154662-260653pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/311003
dc.languagepolpl
dc.subject.enTranscendentality, horizontal and vertical transcendence, being, Thomas Aquinas, Duns Scotus, unambiguous prediction of concepts, analogical prediction of concepts, extensional, God, creation, transcendental being, species difference, genre, genre, categories, finiteness, infinity, metaphysics, overcategoriality, being.pl
dc.subject.plTranscendentalność, horyzontalna i wertykalna transcendencja, byt, Tomasz z Akwinu, Duns Szkot, jednoznaczne orzekanie pojęć, analogiczne orzekanie pojęć, ekstensjonalność, Bóg, stworzenie, transcendentalny byt, różnica gatunkowa, rodzaj, gatunek, kategorie, skończoność, nieskończoność, metafizyka, ponadkategorialność, istota.pl
dc.titleTranscendentalny byt - Tomasz z Akwinu a Jan Duns Szkot. Analiza i porównanie stanowiskpl
dc.title.alternativeTranscendental being- Thomas Aquinas and Duns Scotus. Analysis and comparison of positions.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this study is to conduct a comparative analysis of the positions of Thomas Aquinas and Duns Scot in the understanding of transcendental being. In this work, I focus on two aspects of Tomasz and Scot's thought. The first is the extensional view of transcendental being, and the second is the way in which transcendental being can be predicted about God and creation. As far as the first aspect is concerned, my argument is aimed at showing that the position of Thomas in relation to Duns Scotus should be considered maximalist in another, weaker sense, because Thomas, unlike Duns Scotus, understands the transcendental being as what transcends each individual category, but at the same time does not exceed the categorical order as a whole, which also applies to divine being in a transcendental sense. As for the second aspect of the transcendental being, that is, the way of predicting transcendental being about God and creation, my line of argument seeks to prove the truth of the assertion that the basic difference between the position of Thomas Aquinas and Duns Scotus in the context of the transcendental being is that both thinkers adopted completely different ways of predicting transcendental being about God and creation, and at the same time they understood these ways quite differently. And this is the second part of the work. Finally, I come to the conclusion that despite the fact that Duns Scotus broadened the scope of things falling under the domain of the concept of transcendental being, nevertheless developing his theory of unambiguous adjudication of concepts about God and creation, he fell into a contradiction, from which the position of Thomas Aquinas is free.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest przeprowadzenie analizy porównawczej stanowiska Tomasza z Akwinu i Dunsa Szkota w kwestii rozumienia transcendentalnego bytu. W pracy tej skupiam się na dwóch aspektach myśli Tomasza i Szkota. Pierwszym z nich jest ekstensjonalne ujęcie transcendentalnego bytu, zaś drugim sposób na jaki transcendentalny byt może być orzekany o Bogu i stworzeniu. Jeśli chodzi o ten pierwszy aspekt, to argumentacja moja zmierza do wykazania, że stanowisko Tomasza względem stanowiska Dunsa Szkota należy uznać za maksymalistyczne w innym, słabszym sensie, gdyż Tomasz, w przeciwieństwie do Dunsa Szkota, rozumie byt transcendentalny jako to, co przekracza każdą poszczególną kategorię, ale zarazem nie przekracza porządku kategorialnego jako całości, co dotyczy także bytu boskiego w transcendentalnym sensie. Jeśli chodzi o drugi aspekt transcendentalności byto, to jest sposoby jego orzekania o Bogu i stworzeniu, to moja linia argumentacyjna zmierza do dowiedzenia prawdziwości twierdzenia, że podstawowa różnica między stanowiskiem Tomasza z Akwinu i Dunsa Szkota w kontekście transcendentalności bytu sprowadza się do tego, że obaj myśliciele przyjmowali całkowicie odmienne sposoby orzekania pojęć o Bogu i stworzeniu, a przy tym zgoła odmiennie sposoby te rozumieli, i stanowi to drugą część pacy. Ostatecznie dochodzę do wniosku, że pomimo tego, że Duns Szkot rozszerzył zakres rzeczy podpadających pod dziedzinę pojęcia transcendentalnego bytu, to jednak rozwijając przy tym swoją teorię jednoznacznego orzekania pojęć o Bogu i stworzeniu popadł w sprzeczność, od której stanowisko Tomasza z Akwinu jest wolne.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kiełbasa, Jan - 128771
dc.contributor.authorpl
Budziak, Wojciech
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Huber, Steffen - 128357
dc.contributor.reviewerpl
Kiełbasa, Jan - 128771
dc.date.accessioned
2023-05-03T21:30:31Z
dc.date.available
2023-05-03T21:30:31Z
dc.date.submittedpl
2021-09-29
dc.fieldofstudypl
filozofia
dc.identifier.apdpl
diploma-154662-260653
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/311003
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Transcendentality, horizontal and vertical transcendence, being, Thomas Aquinas, Duns Scotus, unambiguous prediction of concepts, analogical prediction of concepts, extensional, God, creation, transcendental being, species difference, genre, genre, categories, finiteness, infinity, metaphysics, overcategoriality, being.
dc.subject.plpl
Transcendentalność, horyzontalna i wertykalna transcendencja, byt, Tomasz z Akwinu, Duns Szkot, jednoznaczne orzekanie pojęć, analogiczne orzekanie pojęć, ekstensjonalność, Bóg, stworzenie, transcendentalny byt, różnica gatunkowa, rodzaj, gatunek, kategorie, skończoność, nieskończoność, metafizyka, ponadkategorialność, istota.
dc.titlepl
Transcendentalny byt - Tomasz z Akwinu a Jan Duns Szkot. Analiza i porównanie stanowisk
dc.title.alternativepl
Transcendental being- Thomas Aquinas and Duns Scotus. Analysis and comparison of positions.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available