Modelowanie balistyki pocisku w środowisku Unity oraz 3DS Max

master
dc.abstract.enThe rapid development of computer games have exerted a huge impact both on its creators and producers to make the plot look more realistic. It was in particular the games from so called „First-person shooter" group that had such an influence and contributed to this change. One of the elements of the action is shooting the enemy or the chosen object. Each bullet that was shot is subject to the physics laws that were not included at all in the games produced until the year 2013. This thesis will concentrate on ballistics that analyses the following dependencies and will in particular relate to one of its elements – external ballistics. The thesis depicts the development of ballistics over the centuries and its usage in computer games. Moreover, the modeling of external ballistics for the chosen examples of gun and calibers models was created. The modeling included: the trajectory of flight, gravity, crosswind, air resistance resulting from the speed of bullet and its parameters. The thesis contains the tables of the selected guns’ parameters. The thesis includes the 2D or 3D simulation that is based on the weapon type. The thesis presents also modeling and texture mapping in “3D Max” technique. Finally, the user interface in "Unity 3D" program was described along with its programming environment.pl
dc.abstract.plRozwój rynku gier komputerowych, szczególnie gier z grupy „First-person shooter" wymusił na twórcach i producentach urealnienia fabuły. Jednym z elementów akcji jest oddawanie strzałów do przeciwnika, bądź wybranego obiektu. Każdy wystrzelony pocisk podlega ściśle określonym prawom fizyki, których praktycznie nie uwzględniano w grach powstałych do 2013 roku. Zależnościami tymi zajmuje się balistyka, a w niniejszej pracy skupiono się głównie na jednym z jej elementów - balistyce zewnętrznej.Opisano rozwój balistyki na przestrzeni wieków oraz jej zastosowanie w grach komputerowych.Wykonano modelowanie balistyki zewnętrznej dla wybranych modeli broni i kalibrów. Modelowanie uwzględniało: trajektorię lotu, grawitację, boczny wiatr, opory ruchu wynikające z prędkości pocisku i jego parametrów. Zamieszczono tabele zawierające parametry wybranej broni palnej. Broń ta została uwzględniona w symulacji, którą można odtworzyć w wersji dwu- lub trójwymiarowej.Omówiono modelowanie i teksturowanie w technice "3ds Max" i opisano interfejs użytkownika w programie "Unity 3D", którego środowisko programistyczne również opisano.pl
dc.affiliationWydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanejpl
dc.areaobszar nauk ścisłychpl
dc.contributor.advisorSurówka, Grzegorz - 100453 pl
dc.contributor.authorGiec, Antonipl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WFAISpl
dc.contributor.reviewerWęgrzyn, Paweł - 100441 pl
dc.contributor.reviewerSurówka, Grzegorz - 100453 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T18:35:00Z
dc.date.available2020-07-26T18:35:00Z
dc.date.submitted2015-10-15pl
dc.fieldofstudyinformatyka stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-101483-182836pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208477
dc.languagepolpl
dc.subject.enballistic simulation, bullet, shell, 3D modellingpl
dc.subject.plbalistyka pocisku, pocisk 3D, łuska 3D, symulacja balistyki, modelowanie pocisku, symulacja balistyki.pl
dc.titleModelowanie balistyki pocisku w środowisku Unity oraz 3DS Maxpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The rapid development of computer games have exerted a huge impact both on its creators and producers to make the plot look more realistic. It was in particular the games from so called „First-person shooter" group that had such an influence and contributed to this change. One of the elements of the action is shooting the enemy or the chosen object. Each bullet that was shot is subject to the physics laws that were not included at all in the games produced until the year 2013. This thesis will concentrate on ballistics that analyses the following dependencies and will in particular relate to one of its elements – external ballistics. The thesis depicts the development of ballistics over the centuries and its usage in computer games. Moreover, the modeling of external ballistics for the chosen examples of gun and calibers models was created. The modeling included: the trajectory of flight, gravity, crosswind, air resistance resulting from the speed of bullet and its parameters. The thesis contains the tables of the selected guns’ parameters. The thesis includes the 2D or 3D simulation that is based on the weapon type. The thesis presents also modeling and texture mapping in “3D Max” technique. Finally, the user interface in "Unity 3D" program was described along with its programming environment.
dc.abstract.plpl
Rozwój rynku gier komputerowych, szczególnie gier z grupy „First-person shooter" wymusił na twórcach i producentach urealnienia fabuły. Jednym z elementów akcji jest oddawanie strzałów do przeciwnika, bądź wybranego obiektu. Każdy wystrzelony pocisk podlega ściśle określonym prawom fizyki, których praktycznie nie uwzględniano w grach powstałych do 2013 roku. Zależnościami tymi zajmuje się balistyka, a w niniejszej pracy skupiono się głównie na jednym z jej elementów - balistyce zewnętrznej.Opisano rozwój balistyki na przestrzeni wieków oraz jej zastosowanie w grach komputerowych.Wykonano modelowanie balistyki zewnętrznej dla wybranych modeli broni i kalibrów. Modelowanie uwzględniało: trajektorię lotu, grawitację, boczny wiatr, opory ruchu wynikające z prędkości pocisku i jego parametrów. Zamieszczono tabele zawierające parametry wybranej broni palnej. Broń ta została uwzględniona w symulacji, którą można odtworzyć w wersji dwu- lub trójwymiarowej.Omówiono modelowanie i teksturowanie w technice "3ds Max" i opisano interfejs użytkownika w programie "Unity 3D", którego środowisko programistyczne również opisano.
dc.affiliationpl
Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej
dc.areapl
obszar nauk ścisłych
dc.contributor.advisorpl
Surówka, Grzegorz - 100453
dc.contributor.authorpl
Giec, Antoni
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WFAIS
dc.contributor.reviewerpl
Węgrzyn, Paweł - 100441
dc.contributor.reviewerpl
Surówka, Grzegorz - 100453
dc.date.accessioned
2020-07-26T18:35:00Z
dc.date.available
2020-07-26T18:35:00Z
dc.date.submittedpl
2015-10-15
dc.fieldofstudypl
informatyka stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-101483-182836
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208477
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
ballistic simulation, bullet, shell, 3D modelling
dc.subject.plpl
balistyka pocisku, pocisk 3D, łuska 3D, symulacja balistyki, modelowanie pocisku, symulacja balistyki.
dc.titlepl
Modelowanie balistyki pocisku w środowisku Unity oraz 3DS Max
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
20
Views per month
Views per city
Baku
4
Warsaw
4
Dublin
2
Bayreuth
1
Chandler
1
Krakow
1
Opole
1
Polanow
1
Zielona Góra
1

No access

No Thumbnail Available