Muzyka folk i jej popularność w polskich mediach

licenciate
dc.abstract.enThe theme of the above thesis is “Folk music and its popularity in the Polish media”. The first chapter was devoted to topics such as folklore, folklore and folk. These concepts are explained. Due to the fact that the work relates only to reach concepts of music mainly been devoted to this aspect.Folklore, which is associated with the peasant culture is a closed chapter. It can only be cited if an inspiration for artists. Folklore cannot be sustained today in its pure form. It is associated with the current development of technical and technological, economic, and become like the countryside to the city and vice versa. Authentic folklore is specific knowledge and creative artistic ability of the community. It is therefore closely related to the social base with the conditions of life and the life of the community, is also in its content and forms a reflection of the conditions of life. It is transmitted orally, so the carriers are both artists, performers (actors) and the audience.Due to the fact that the authentic folklore disappears and you cannot change that. Everything that is associated today with folklore, called folklorism. Folk Music is a form of urban folklorism.Present on the Polish music market we are dealing with "double" folk. One goes in the direction of music, the other fills the alternative space in the music.The first type of folk music was promoted in the '90s by the mass media. The boom in the genre started Kayah and Bregović plate. It's the wave of the duo proceeded bands such as Brathanki, Golec uOrkiestra or Zakopower.It is now much less demand media folk. The songs are rarely roam through commercial channels. (This is an exception to the rule is the only team Enej or Zakopower). Folk commercial teams often are not determined by ethnologists as Folk. With the rest of them too, so do not talk about yourself.Teams that belong to the niche, to a much greater extent, derive from folklore. This, however, does not translate to their popularity in Poland. As a rule, they are appreciated abroad, where he played most of the concerts. The most famous export is the folk band Warsaw Village Band.The reason why people want to listen to folk music are different:- Fashion- Desire a sense of community- Fun and carefree- No negative connotations- Mass media and the effect of media attention- Looking for their roots- The desire to discover something new- Opposition to globalization- The desire to be an individual- Easy assimilation of the music- Objection and response to folk music at the time of the PRL- Economic aspects and interests emerging in the '90s record companies and media companies- Membership in the European UnionAlthough we now have to deal with less than in the '90s popular folk music, the presence of this kind of music is inevitable. To a lesser or greater extent but will always accompany us.pl
dc.abstract.plTematem powyższej pracy licencjackiej jest Muzyka folk i jej popularność w polskich mediach. Pierwszy rozdział poświęcony był zagadnieniom takim jak folklor, folkloryzm i folk. Pojęcia te zostały wyjaśnione. Z racji tego, że temat pracy odnosi się tylko do muzyki zasięg pojęć głownie temu aspektowi został poświęcony. Folklor, który kojarzony jest z kulturą chłopską jest już rozdziałem zamkniętym. Może być jedynie cytowany czy być inspiracją dla artystów. Folkloru nie da się podtrzymywać w dzisiejszych czasach w czystej formie. Jest to związane z obecnym rozwojem techniczno- technologicznym, gospodarczym oraz upodobnianiem się wsi do miasta i na odwrót. Folklor autentyczny jest określoną wiedzą i twórczą umiejętnością artystyczną danej społeczności. Jest on zatem ściśle związany ze społecznym podłożem, z warunkami życia i samym życiem danej społeczności, jest też w swych treściach i formach odbiciem warunków tego życia. Jest przekazywany ustnie, stąd nosiciele jego są zarazem twórcami, wykonawcami (aktorami) i widzami.Z racji tego, że autentyczny folklor zanika i nie da się tego zmienić. Wszystko to co jest związane współcześnie z folklorem, nazwano folkloryzmem. Muzyka folk jest odmianą folkloryzmu miejskiego.Obecnie na polskim rynku muzycznym mamy do czynienia z „podwójnym” folkiem. Jeden ciągnie w stronę komercyjną, drugi wypełnia alternatywną przestrzeń w muzyce.Pierwszy rodzaj folku był promowany w latach ’90 przez media masowe. Boom na ten gatunek muzyczny zapoczątkowała płyta Kayah i Bregovića. To na fali duetu wypłynęły takie zespoły jak Brathanki, Golec uOrkiestra czy Zakopower.Obecnie jest zdecydowanie mniejsze zapotrzebowanie mediów na folk. Piosenki rzadko puszczane są przez stacje komercyjne. (Tu wyjątkiem od reguły jest tylko zespół Enej czy Zakopower). Folkowe zespoły komercyjne często nie są określane przez etnologów jako folkowe. Z resztą one też tak o sobie nie mówią.Zespoły, które należą do grupy niszowej, w dużo większym stopniu czerpią z folkloru. To nie przekłada się jednak na ich popularność w Polsce. Z reguły są oni doceniani za granicą, tam też grają większość koncertów. Najbardziej znanym eksportowym zespołem folkowym jest Kapela ze Wsi Warszawa.Powody dla jakich ludzie chcą słuchać muzyki folkowej są różne:- moda- chęć poczucia wspólnoty- zabawa i beztroska- brak negatywnych konotacji- umasowienie i efekt medialności- szukanie własnych korzeni- chęć odkrycia czegoś nowego- sprzeciw wobec globalizacji- chęć bycia indywidualnym- łatwa przyswajalność tej muzyki- sprzeciw i odpowiedź na muzykę ludową za czasów PRL-u- aspekt ekonomiczny i interes nowopowstających w latach ’90 firm fonograficznych i koncernów medialnych- członkostwo w Unii EuropejskiejMimo, że obecnie mamy do czynienia z mniejszym niż w latach ’90 zainteresowaniem muzyki folkowej, to obecność tego gatunku muzycznego jest nieunikniona. W mniejszym bądź większym stopniu ale zawsze będzie nam towarzyszyć.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBukowski, Michał - 160618 pl
dc.contributor.authorDyk-Florkowska, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerHodalska, Magdalena - 199974 pl
dc.contributor.reviewerBukowski, Michał - 160618 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T17:54:04Z
dc.date.available2020-07-24T17:54:04Z
dc.date.submitted2013-07-05pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-76626-135793pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189254
dc.languagepolpl
dc.subject.enFolklore - is specific knowledge and creative artistic ability of the community. It is therefore closely related to the social base with the conditions of life and the life of the community, is also in its content and forms a reflection of the conditions of life. It is transmitted orally, so the carriers are both artists, performers (actors) and the audience.\nFolklorism - the modern version of folklore.\nFolk - a variety of musical folklorism.pl
dc.subject.plFolklor jest określoną wiedzą i twórczą umiejętnością artystyczną danej społeczności. Jest on zatem ściśle związany ze społecznym podłożem, z warunkami życia i samym życiem danej społeczności, jest też w swych treściach i formach odbiciem warunków tego życia. Jest przekazywany ustnie, stąd nosiciele jego są zarazem twórcami, wykonawcami (aktorami) i widzami.Folkloryzm to wszystkie współczesne odniesienia do folkloru.Folk jest odmianą folkloryzmu muzycznego.pl
dc.titleMuzyka folk i jej popularność w polskich mediachpl
dc.title.alternativeFolk music and its popularity in the Polish mediapl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The theme of the above thesis is “Folk music and its popularity in the Polish media”. The first chapter was devoted to topics such as folklore, folklore and folk. These concepts are explained. Due to the fact that the work relates only to reach concepts of music mainly been devoted to this aspect.Folklore, which is associated with the peasant culture is a closed chapter. It can only be cited if an inspiration for artists. Folklore cannot be sustained today in its pure form. It is associated with the current development of technical and technological, economic, and become like the countryside to the city and vice versa. Authentic folklore is specific knowledge and creative artistic ability of the community. It is therefore closely related to the social base with the conditions of life and the life of the community, is also in its content and forms a reflection of the conditions of life. It is transmitted orally, so the carriers are both artists, performers (actors) and the audience.Due to the fact that the authentic folklore disappears and you cannot change that. Everything that is associated today with folklore, called folklorism. Folk Music is a form of urban folklorism.Present on the Polish music market we are dealing with "double" folk. One goes in the direction of music, the other fills the alternative space in the music.The first type of folk music was promoted in the '90s by the mass media. The boom in the genre started Kayah and Bregović plate. It's the wave of the duo proceeded bands such as Brathanki, Golec uOrkiestra or Zakopower.It is now much less demand media folk. The songs are rarely roam through commercial channels. (This is an exception to the rule is the only team Enej or Zakopower). Folk commercial teams often are not determined by ethnologists as Folk. With the rest of them too, so do not talk about yourself.Teams that belong to the niche, to a much greater extent, derive from folklore. This, however, does not translate to their popularity in Poland. As a rule, they are appreciated abroad, where he played most of the concerts. The most famous export is the folk band Warsaw Village Band.The reason why people want to listen to folk music are different:- Fashion- Desire a sense of community- Fun and carefree- No negative connotations- Mass media and the effect of media attention- Looking for their roots- The desire to discover something new- Opposition to globalization- The desire to be an individual- Easy assimilation of the music- Objection and response to folk music at the time of the PRL- Economic aspects and interests emerging in the '90s record companies and media companies- Membership in the European UnionAlthough we now have to deal with less than in the '90s popular folk music, the presence of this kind of music is inevitable. To a lesser or greater extent but will always accompany us.
dc.abstract.plpl
Tematem powyższej pracy licencjackiej jest Muzyka folk i jej popularność w polskich mediach. Pierwszy rozdział poświęcony był zagadnieniom takim jak folklor, folkloryzm i folk. Pojęcia te zostały wyjaśnione. Z racji tego, że temat pracy odnosi się tylko do muzyki zasięg pojęć głownie temu aspektowi został poświęcony. Folklor, który kojarzony jest z kulturą chłopską jest już rozdziałem zamkniętym. Może być jedynie cytowany czy być inspiracją dla artystów. Folkloru nie da się podtrzymywać w dzisiejszych czasach w czystej formie. Jest to związane z obecnym rozwojem techniczno- technologicznym, gospodarczym oraz upodobnianiem się wsi do miasta i na odwrót. Folklor autentyczny jest określoną wiedzą i twórczą umiejętnością artystyczną danej społeczności. Jest on zatem ściśle związany ze społecznym podłożem, z warunkami życia i samym życiem danej społeczności, jest też w swych treściach i formach odbiciem warunków tego życia. Jest przekazywany ustnie, stąd nosiciele jego są zarazem twórcami, wykonawcami (aktorami) i widzami.Z racji tego, że autentyczny folklor zanika i nie da się tego zmienić. Wszystko to co jest związane współcześnie z folklorem, nazwano folkloryzmem. Muzyka folk jest odmianą folkloryzmu miejskiego.Obecnie na polskim rynku muzycznym mamy do czynienia z „podwójnym” folkiem. Jeden ciągnie w stronę komercyjną, drugi wypełnia alternatywną przestrzeń w muzyce.Pierwszy rodzaj folku był promowany w latach ’90 przez media masowe. Boom na ten gatunek muzyczny zapoczątkowała płyta Kayah i Bregovića. To na fali duetu wypłynęły takie zespoły jak Brathanki, Golec uOrkiestra czy Zakopower.Obecnie jest zdecydowanie mniejsze zapotrzebowanie mediów na folk. Piosenki rzadko puszczane są przez stacje komercyjne. (Tu wyjątkiem od reguły jest tylko zespół Enej czy Zakopower). Folkowe zespoły komercyjne często nie są określane przez etnologów jako folkowe. Z resztą one też tak o sobie nie mówią.Zespoły, które należą do grupy niszowej, w dużo większym stopniu czerpią z folkloru. To nie przekłada się jednak na ich popularność w Polsce. Z reguły są oni doceniani za granicą, tam też grają większość koncertów. Najbardziej znanym eksportowym zespołem folkowym jest Kapela ze Wsi Warszawa.Powody dla jakich ludzie chcą słuchać muzyki folkowej są różne:- moda- chęć poczucia wspólnoty- zabawa i beztroska- brak negatywnych konotacji- umasowienie i efekt medialności- szukanie własnych korzeni- chęć odkrycia czegoś nowego- sprzeciw wobec globalizacji- chęć bycia indywidualnym- łatwa przyswajalność tej muzyki- sprzeciw i odpowiedź na muzykę ludową za czasów PRL-u- aspekt ekonomiczny i interes nowopowstających w latach ’90 firm fonograficznych i koncernów medialnych- członkostwo w Unii EuropejskiejMimo, że obecnie mamy do czynienia z mniejszym niż w latach ’90 zainteresowaniem muzyki folkowej, to obecność tego gatunku muzycznego jest nieunikniona. W mniejszym bądź większym stopniu ale zawsze będzie nam towarzyszyć.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Bukowski, Michał - 160618
dc.contributor.authorpl
Dyk-Florkowska, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Hodalska, Magdalena - 199974
dc.contributor.reviewerpl
Bukowski, Michał - 160618
dc.date.accessioned
2020-07-24T17:54:04Z
dc.date.available
2020-07-24T17:54:04Z
dc.date.submittedpl
2013-07-05
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-76626-135793
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189254
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Folklore - is specific knowledge and creative artistic ability of the community. It is therefore closely related to the social base with the conditions of life and the life of the community, is also in its content and forms a reflection of the conditions of life. It is transmitted orally, so the carriers are both artists, performers (actors) and the audience.\nFolklorism - the modern version of folklore.\nFolk - a variety of musical folklorism.
dc.subject.plpl
Folklor jest określoną wiedzą i twórczą umiejętnością artystyczną danej społeczności. Jest on zatem ściśle związany ze społecznym podłożem, z warunkami życia i samym życiem danej społeczności, jest też w swych treściach i formach odbiciem warunków tego życia. Jest przekazywany ustnie, stąd nosiciele jego są zarazem twórcami, wykonawcami (aktorami) i widzami.Folkloryzm to wszystkie współczesne odniesienia do folkloru.Folk jest odmianą folkloryzmu muzycznego.
dc.titlepl
Muzyka folk i jej popularność w polskich mediach
dc.title.alternativepl
Folk music and its popularity in the Polish media
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
103
Views per month
Views per city
Krakow
13
Warsaw
13
Bialystok
7
Coventry
4
Gdansk
4
Lodz
4
Wroclaw
4
Yongin-si
4
Dublin
3
Szczecin
3

No access

No Thumbnail Available