Piractwo gier wideo w Polsce na przestrzeni dekad (lata 80. XX w. - lata 20. XXI w.)

2023
journal article
article
dc.abstract.enThe article presents the history and present of video game piracy in Poland. This practice is almost as old as the games themselves. In Poland in the 1980s, it was very common, e.g. due to the lack of official distribution of western games. In the following decades, computer piracy was penalized, but the scale of the phenomenon did not decrease. However, its character has evolved - bazaar trading has been replaced by the Internet and file transfer via various means (peer-to-peer, hosting and others). Despite the fact that game developers and publishers have been trying to prevent illegal copying of their products for years, pirates are constantly trying to break security methods. The study was created mainly with the use of an Internet and archival query allowing to reach old information about the phenomenon.
dc.abstract.plArtykuł przestawia historię i stan obecny piractwa gier wideo w Polsce. Proceder ten jest niemal tak stary jak same gry. W Polsce lat 80. XX wieku była to powszechna praktyka m.in. z powodu braku oficjalniej dystrybucji zachodnich gier. W kolejnych dekadach piractwo komputerowe zostało spenalizowane, ale skala zjawiska zasadniczo nie malała. Ewoluował za to jego charakter – handel bazarowy został zastąpiony przez internet i przesyłanie plików różnymi sposobami (peer-to-peer, hostingi i inne). Mimo iż twórcy i wydawcy gier od lat starają się utrudnić bezprawne kopiowanie swoich produktów, piraci nieustannie próbują łamać zabezpieczenia. Prezentowane opracowanie powstało głównie w oparciu o zastosowanie kwerendy internetowej i archiwalnej pozwalającej na dotarcie do dawnych informacji o zjawisku.
dc.contributor.authorCiszek, Przemysław
dc.date.accessioned2024-05-09T11:34:08Z
dc.date.available2024-05-09T11:34:08Z
dc.date.issued2023
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 119-121. Na stronie internetowej wydawcy artykuł opublikowany w lutym 2024 roku
dc.description.number6 (2)
dc.description.physical106-121
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi10.51480/compress.2023.6-2.616
dc.identifier.eissn2545-2320
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/339271
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.envideo games
dc.subject.enpiracy
dc.subject.enPoland
dc.subject.ennew media
dc.subject.enInternet
dc.subject.plgry wideo
dc.subject.plpiractwo cyfrowe
dc.subject.plPolska
dc.subject.plnowe media
dc.subject.plinternet
dc.subtypeArticle
dc.titlePiractwo gier wideo w Polsce na przestrzeni dekad (lata 80. XX w. - lata 20. XXI w.)
dc.title.alternativeVideo games piracy in Poland over decades (from 1980s' to 2020's)
dc.title.journalCom.press
dc.title.volumeMedia i komunikacja społeczna
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The article presents the history and present of video game piracy in Poland. This practice is almost as old as the games themselves. In Poland in the 1980s, it was very common, e.g. due to the lack of official distribution of western games. In the following decades, computer piracy was penalized, but the scale of the phenomenon did not decrease. However, its character has evolved - bazaar trading has been replaced by the Internet and file transfer via various means (peer-to-peer, hosting and others). Despite the fact that game developers and publishers have been trying to prevent illegal copying of their products for years, pirates are constantly trying to break security methods. The study was created mainly with the use of an Internet and archival query allowing to reach old information about the phenomenon.
dc.abstract.pl
Artykuł przestawia historię i stan obecny piractwa gier wideo w Polsce. Proceder ten jest niemal tak stary jak same gry. W Polsce lat 80. XX wieku była to powszechna praktyka m.in. z powodu braku oficjalniej dystrybucji zachodnich gier. W kolejnych dekadach piractwo komputerowe zostało spenalizowane, ale skala zjawiska zasadniczo nie malała. Ewoluował za to jego charakter – handel bazarowy został zastąpiony przez internet i przesyłanie plików różnymi sposobami (peer-to-peer, hostingi i inne). Mimo iż twórcy i wydawcy gier od lat starają się utrudnić bezprawne kopiowanie swoich produktów, piraci nieustannie próbują łamać zabezpieczenia. Prezentowane opracowanie powstało głównie w oparciu o zastosowanie kwerendy internetowej i archiwalnej pozwalającej na dotarcie do dawnych informacji o zjawisku.
dc.contributor.author
Ciszek, Przemysław
dc.date.accessioned
2024-05-09T11:34:08Z
dc.date.available
2024-05-09T11:34:08Z
dc.date.issued
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 119-121. Na stronie internetowej wydawcy artykuł opublikowany w lutym 2024 roku
dc.description.number
6 (2)
dc.description.physical
106-121
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi
10.51480/compress.2023.6-2.616
dc.identifier.eissn
2545-2320
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/339271
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
video games
dc.subject.en
piracy
dc.subject.en
Poland
dc.subject.en
new media
dc.subject.en
Internet
dc.subject.pl
gry wideo
dc.subject.pl
piractwo cyfrowe
dc.subject.pl
Polska
dc.subject.pl
nowe media
dc.subject.pl
internet
dc.subtype
Article
dc.title
Piractwo gier wideo w Polsce na przestrzeni dekad (lata 80. XX w. - lata 20. XXI w.)
dc.title.alternative
Video games piracy in Poland over decades (from 1980s' to 2020's)
dc.title.journal
Com.press
dc.title.volume
Media i komunikacja społeczna
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
13
Views per month
Views per city
Krakow
8
Gostynin
1
Downloads
ciszek_piractwo_gier_wideo_w_polsce_na_przestrzeni_dekad_2023.pdf
20