Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Piractwo gier wideo w Polsce na przestrzeni dekad (lata 80. XX w. - lata 20. XXI w.)
Video games piracy in Poland over decades (from 1980s' to 2020's)
gry wideo
piractwo cyfrowe
Polska
nowe media
internet
video games
piracy
Poland
new media
Internet
Bibliogr. s. 119-121. Na stronie internetowej wydawcy artykuł opublikowany w lutym 2024 roku
Artykuł przestawia historię i stan obecny piractwa gier wideo w Polsce. Proceder ten jest niemal tak stary jak same gry. W Polsce lat 80. XX wieku była to powszechna praktyka m.in z powodu braku oficjalniej dystrybucji zachodnich gier. W kolejnych dekadach piractwo komputerowe zostało spenalizowane, ale skala zjawiska zasadniczo nie malała. Ewoluował za to jego charakter – handel bazarowy został zastąpiony przez internet i przesyłanie plików różnymi sposobami (peer-to-peer, hostingi i inne). Mimo iż twórcy i wydawcy gier od lat starają się utrudnić bezprawne kopiowanie swoich produktów, piraci nieustannie próbują łamać zabezpieczenia. Prezentowane opracowanie powstało głównie w oparciu o zastosowanie kwerendy internetowej i archiwalnej pozwalającej na dotarcie do dawnych informacji o zjawisku.
The article presents the history and present of video game piracy in Poland. This practice is almost as old as the games themselves. In Poland in the 1980s, it was very common, e.g. due to the lack of official distribution of western games. In the following decades, computer piracy was penalized, but the scale of the phenomenon did not decrease. However, its character has evolved - bazaar trading has been replaced by the Internet and file transfer via various means (peer-to-peer, hosting and others). Despite the fact that game developers and publishers have been trying to prevent illegal copying of their products for years, pirates are constantly trying to break security methods. The study was created mainly with the use of an Internet and archival query allowing to reach old information about the phenomenon.
dc.abstract.en | The article presents the history and present of video game piracy in Poland. This practice is almost as old as the games themselves. In Poland in the 1980s, it was very common, e.g. due to the lack of official distribution of western games. In the following decades, computer piracy was penalized, but the scale of the phenomenon did not decrease. However, its character has evolved - bazaar trading has been replaced by the Internet and file transfer via various means (peer-to-peer, hosting and others). Despite the fact that game developers and publishers have been trying to prevent illegal copying of their products for years, pirates are constantly trying to break security methods. The study was created mainly with the use of an Internet and archival query allowing to reach old information about the phenomenon. | |
dc.abstract.pl | Artykuł przestawia historię i stan obecny piractwa gier wideo w Polsce. Proceder ten jest niemal tak stary jak same gry. W Polsce lat 80. XX wieku była to powszechna praktyka m.in. z powodu braku oficjalniej dystrybucji zachodnich gier. W kolejnych dekadach piractwo komputerowe zostało spenalizowane, ale skala zjawiska zasadniczo nie malała. Ewoluował za to jego charakter – handel bazarowy został zastąpiony przez internet i przesyłanie plików różnymi sposobami (peer-to-peer, hostingi i inne). Mimo iż twórcy i wydawcy gier od lat starają się utrudnić bezprawne kopiowanie swoich produktów, piraci nieustannie próbują łamać zabezpieczenia. Prezentowane opracowanie powstało głównie w oparciu o zastosowanie kwerendy internetowej i archiwalnej pozwalającej na dotarcie do dawnych informacji o zjawisku. | |
dc.contributor.author | Ciszek, Przemysław | |
dc.date.accessioned | 2024-05-09T11:34:08Z | |
dc.date.available | 2024-05-09T11:34:08Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 119-121. Na stronie internetowej wydawcy artykuł opublikowany w lutym 2024 roku | |
dc.description.number | 6 (2) | |
dc.description.physical | 106-121 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.doi | 10.51480/compress.2023.6-2.616 | |
dc.identifier.eissn | 2545-2320 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/339271 | |
dc.language | pol | |
dc.language.container | pol | |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa | |
dc.rights.licence | CC-BY | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl | |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | video games | |
dc.subject.en | piracy | |
dc.subject.en | Poland | |
dc.subject.en | new media | |
dc.subject.en | Internet | |
dc.subject.pl | gry wideo | |
dc.subject.pl | piractwo cyfrowe | |
dc.subject.pl | Polska | |
dc.subject.pl | nowe media | |
dc.subject.pl | internet | |
dc.subtype | Article | |
dc.title | Piractwo gier wideo w Polsce na przestrzeni dekad (lata 80. XX w. - lata 20. XXI w.) | |
dc.title.alternative | Video games piracy in Poland over decades (from 1980s' to 2020's) | |
dc.title.journal | Com.press | |
dc.title.volume | Media i komunikacja społeczna | |
dc.type | JournalArticle | |
dspace.entity.type | Publication | en |