Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Tradycja a nowoczesność w wybranych japońskich opowieściach grozy oraz ich filmowych adaptacjach
Tradition and modernity in selected Japanese horror stories and film adaptations
Japonia, horror, horror japoński, problemy społeczne, Kōji Suzuki, Hideo Nakata, kaidan, Ringu, The Ring, Fuyū suru mizu, Dark Water
Japan, horror, japanese horror, social problems, Kōji Suzuki, Hideo Nakata, kaidan, Ringu, The Ring, Fuyū suru mizu, Dark Water
W niniejszej pracy autorka dokonuje analizy powieści Ringu oraz opowiadania Fuyū suru mizu (Dark Water) autorstwa Kōji’ego Suzuki, a także ich filmowych adaptacji w reżyserii Hideo Nakaty. Celem pracy jest wskazanie, w jaki sposób japońskie opowieści grozy obrazują problemy i obawy współczesnego społeczeństwa, jednocześnie czerpiąc z tradycyjnych tekstów. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy z nich poświęcony jest początkom opowieści grozy w Japonii, charakterystyce gatunku horror japoński oraz przedstawieniu sylwetek Kōji’ego Suzuki oraz Hideo Nakaty. W drugim rozdziale przedstawiono ważny problem społeczny, jakim jest trudna sytuacja samotnych matek w Japonii, oraz sposób ukazania tego problemu w opowiadaniu oraz filmie Dark Water. W trzecim rozdziale przedstawiona została historia chorób zakaźnych i epidemii w Japonii oraz motyw choroby zakaźnej w powieści Ringu, a także motyw obawy przed nowoczesną technologią, przedstawiony zarówno w powieści, jak i w jej filmowej adaptacji.
In the following thesis the authoress analyses Kōji Suzuki’s novel Ringu and short story Fuyū suru mizu (Dark Water), as well as film adaptations of the above, directed by Hideo Nakata. This thesis focuses on the manner Japanese horror stories depict the problems and fears of the contemporary society while drawing from the traditional literature.The following thesis consists of three chapters. The first one presents the beginning of horror stories in Japan, the characteristics of Japanese horror as a genre, as well as introductions of Kōji Suzuki and Hideo Nakata. In the second chapter the author depicts the hardships of raising a child by a single mother in Japan treating it as an important social issue and analyzes the way it was presented in Dark Water. The third chapter contains a history of contagious diseases and epidemics in Japan, as well as motif of such disease in the novel Ringu. This chapter also discusses the problem of fear of modern technology, which can be found in both the novel and in the movie Ringu.
dc.abstract.en | In the following thesis the authoress analyses Kōji Suzuki’s novel Ringu and short story Fuyū suru mizu (Dark Water), as well as film adaptations of the above, directed by Hideo Nakata. This thesis focuses on the manner Japanese horror stories depict the problems and fears of the contemporary society while drawing from the traditional literature.The following thesis consists of three chapters. The first one presents the beginning of horror stories in Japan, the characteristics of Japanese horror as a genre, as well as introductions of Kōji Suzuki and Hideo Nakata. In the second chapter the author depicts the hardships of raising a child by a single mother in Japan treating it as an important social issue and analyzes the way it was presented in Dark Water. The third chapter contains a history of contagious diseases and epidemics in Japan, as well as motif of such disease in the novel Ringu. This chapter also discusses the problem of fear of modern technology, which can be found in both the novel and in the movie Ringu. | pl |
dc.abstract.pl | W niniejszej pracy autorka dokonuje analizy powieści Ringu oraz opowiadania Fuyū suru mizu (Dark Water) autorstwa Kōji’ego Suzuki, a także ich filmowych adaptacji w reżyserii Hideo Nakaty. Celem pracy jest wskazanie, w jaki sposób japońskie opowieści grozy obrazują problemy i obawy współczesnego społeczeństwa, jednocześnie czerpiąc z tradycyjnych tekstów. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy z nich poświęcony jest początkom opowieści grozy w Japonii, charakterystyce gatunku horror japoński oraz przedstawieniu sylwetek Kōji’ego Suzuki oraz Hideo Nakaty. W drugim rozdziale przedstawiono ważny problem społeczny, jakim jest trudna sytuacja samotnych matek w Japonii, oraz sposób ukazania tego problemu w opowiadaniu oraz filmie Dark Water. W trzecim rozdziale przedstawiona została historia chorób zakaźnych i epidemii w Japonii oraz motyw choroby zakaźnej w powieści Ringu, a także motyw obawy przed nowoczesną technologią, przedstawiony zarówno w powieści, jak i w jej filmowej adaptacji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kozyra, Agnieszka - 129387 | pl |
dc.contributor.author | Zagórska, Aneta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kozyra, Agnieszka - 129387 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sonnenberg-Musiał, Katarzyna | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T19:18:29Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T19:18:29Z | |
dc.date.submitted | 2018-09-26 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia orientalna - japonistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-126862-177226 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230796 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Japan, horror, japanese horror, social problems, Kōji Suzuki, Hideo Nakata, kaidan, Ringu, The Ring, Fuyū suru mizu, Dark Water | pl |
dc.subject.pl | Japonia, horror, horror japoński, problemy społeczne, Kōji Suzuki, Hideo Nakata, kaidan, Ringu, The Ring, Fuyū suru mizu, Dark Water | pl |
dc.title | Tradycja a nowoczesność w wybranych japońskich opowieściach grozy oraz ich filmowych adaptacjach | pl |
dc.title.alternative | Tradition and modernity in selected Japanese horror stories and film adaptations | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |