Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Postawy religijne i quasi-religijne jako komponent wizerunku polskich celebrytów. Na wybranych przykładach prasowych i internetowych
Media images based on religious and quasi-religious attitudes of Polish celebrities. On selected examples of press releases and online.
celebryta, tabloidyzacja, wizerunek, religijność, sfera publiczna
celebrities, image, public sphere, media, religious
Celem mojej pracy magisterskiej jest analiza wizerunków medialnych opartych o postawy religijne i quasi religijne wśród polskich celebrytów, postaci "znanych z tego, że są znani", na przykładzie: Kayah, Małgorzaty Braunek, Agnieszki Chylińskiej, Adama Darskiego, Szymona Hołowni i Małgorzaty Kożuchowskiej. W pierwszym rozdziale dokonuję ogólnej charakterystyki zjawiska celebrytów. Opisuję cechy pola medialnego i zawartych w nim innych obszarów, na tle sfery publicznej. W drugim rozdziale skupiam się na przestawieniu pojęcia wiary i wyjaśnieniu, czym ona jest dzisiaj w odniesieniu do ram medialnych. Porównuję kanony ukształtowane dla płaszczyzny medialnej i religijnej. Trzeci – badawczy- rozdział poświęcam analizie case-study poszczególnych celebrytów. Obszarem moich badań będzie przebieg karier poszczególnych celebrytów, dobranych reprezentatywnie, pod kątem kreacji wizerunku medialnego. Szczególną uwagę zwrócę na role celebrytów wspierane ich odniesieniem do wierzeń i postaw religijnych. Będę się koncentrować na zweryfikowaniu procesu upublicznienia duchowości w odniesieniu do kariery i całokształtu zachowań medialnych. Materiałem badawczym będą wizerunki, uporządkowane wcześniej, celebrytów oraz ich stopień spójności z pierwszym etapem procesu badawczego. Techniką badawczą będzie analiza dyskursu, natomiast do eksploracji wizerunkowych wybrano różne treści medialne z programów telewizyjnych, portali plotkarskich i prasy tabloidowej dotyczące celebrytów. Czwarty rozdział jest podsumowaniem dokonanych wcześniej badań i opisów oraz zestawieniem wizerunków medialnych przytoczonych postaci. Zawiera także prognozy dotyczące dalszego rozwoju zjawiska celebrytyzacji w kontekście społecznym i religijnym. Badacze z zakresu nauk społecznych coraz chętniej sięgają po tematykę związaną ze zjawiskiem celebrytyzacji oraz przekształceń na bazie infotainment’u. Analizy te są jednak wrażliwe na zmiany otaczającej nas rzeczywistości, w związku z czym, każdorazowe, badawcze ujęcie tematu dostarcza innych – równie istotnych - informacji.
The aim of my Masters Thesis is the analysis of media images based on religious and quasi-religious attitudes of Polish celebrities, figures who are “famous for being famous,” e.g., Kayah, Małgorzata Braunek, Agnieszka Chylińska, Adam Darski, Szymon Hołownia i Małgorzata Kożuchowska. In the first chapter I present a general description of the phenomenon of celebrities. I describe the characteristics of media sphere and other sub-spheres contained in it, against the background of the public sphere.In the second chapter I focus on presenting the concept of faith and explain its connection with the current media standards. I compare the canons created for both media and faith spheres.The third research chapter is devoted to the case-study analysis of particular celebrities. The main focus of my research is the career of some celebrities who have been accurately selected to fully show the process of creating their media image. I pay special attention to the roles of celebrities based on their opinions on faith and religious attitudes. I concentrate on verifying the process of making one
s religious beliefs public in reference to the career and general media appearance of celebrities. The research material is based on images of celebrities and the degree of cohesion with the first stage of research process. The research technique used here is the discourse analysis, while the study of images has been illustrated with the examples of various media content from TV programs, gossip websites and tabloid press.The fourth chapter is the summary of earlier research, descriptions and the analysis of media images of figures mentioned above. It also contains the prognosis related to the further development of the phenomenon of celebrity creation in the social and religious context.Social scientists tend to deal more frequently with the subject of celebrity creation and transformation based on infotainment. However, these analyses are sensitive to the changes introduced by life reality, and consequently, each separate research process provides different – but still valid - data.
dc.abstract.en | The aim of my Master`s Thesis is the analysis of media images based on religious and quasi-religious attitudes of Polish celebrities, figures who are “famous for being famous,” e.g., Kayah, Małgorzata Braunek, Agnieszka Chylińska, Adam Darski, Szymon Hołownia i Małgorzata Kożuchowska. In the first chapter I present a general description of the phenomenon of celebrities. I describe the characteristics of media sphere and other sub-spheres contained in it, against the background of the public sphere.In the second chapter I focus on presenting the concept of faith and explain its connection with the current media standards. I compare the canons created for both media and faith spheres.The third research chapter is devoted to the case-study analysis of particular celebrities. The main focus of my research is the career of some celebrities who have been accurately selected to fully show the process of creating their media image. I pay special attention to the roles of celebrities based on their opinions on faith and religious attitudes. I concentrate on verifying the process of making one`s religious beliefs public in reference to the career and general media appearance of celebrities. The research material is based on images of celebrities and the degree of cohesion with the first stage of research process. The research technique used here is the discourse analysis, while the study of images has been illustrated with the examples of various media content from TV programs, gossip websites and tabloid press.The fourth chapter is the summary of earlier research, descriptions and the analysis of media images of figures mentioned above. It also contains the prognosis related to the further development of the phenomenon of celebrity creation in the social and religious context.Social scientists tend to deal more frequently with the subject of celebrity creation and transformation based on infotainment. However, these analyses are sensitive to the changes introduced by life reality, and consequently, each separate research process provides different – but still valid - data. | pl |
dc.abstract.pl | Celem mojej pracy magisterskiej jest analiza wizerunków medialnych opartych o postawy religijne i quasi religijne wśród polskich celebrytów, postaci "znanych z tego, że są znani", na przykładzie: Kayah, Małgorzaty Braunek, Agnieszki Chylińskiej, Adama Darskiego, Szymona Hołowni i Małgorzaty Kożuchowskiej. W pierwszym rozdziale dokonuję ogólnej charakterystyki zjawiska celebrytów. Opisuję cechy pola medialnego i zawartych w nim innych obszarów, na tle sfery publicznej. W drugim rozdziale skupiam się na przestawieniu pojęcia wiary i wyjaśnieniu, czym ona jest dzisiaj w odniesieniu do ram medialnych. Porównuję kanony ukształtowane dla płaszczyzny medialnej i religijnej. Trzeci – badawczy- rozdział poświęcam analizie case-study poszczególnych celebrytów. Obszarem moich badań będzie przebieg karier poszczególnych celebrytów, dobranych reprezentatywnie, pod kątem kreacji wizerunku medialnego. Szczególną uwagę zwrócę na role celebrytów wspierane ich odniesieniem do wierzeń i postaw religijnych. Będę się koncentrować na zweryfikowaniu procesu upublicznienia duchowości w odniesieniu do kariery i całokształtu zachowań medialnych. Materiałem badawczym będą wizerunki, uporządkowane wcześniej, celebrytów oraz ich stopień spójności z pierwszym etapem procesu badawczego. Techniką badawczą będzie analiza dyskursu, natomiast do eksploracji wizerunkowych wybrano różne treści medialne z programów telewizyjnych, portali plotkarskich i prasy tabloidowej dotyczące celebrytów. Czwarty rozdział jest podsumowaniem dokonanych wcześniej badań i opisów oraz zestawieniem wizerunków medialnych przytoczonych postaci. Zawiera także prognozy dotyczące dalszego rozwoju zjawiska celebrytyzacji w kontekście społecznym i religijnym. Badacze z zakresu nauk społecznych coraz chętniej sięgają po tematykę związaną ze zjawiskiem celebrytyzacji oraz przekształceń na bazie infotainment’u. Analizy te są jednak wrażliwe na zmiany otaczającej nas rzeczywistości, w związku z czym, każdorazowe, badawcze ujęcie tematu dostarcza innych – równie istotnych - informacji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kaliszewski, Andrzej - 101306 | pl |
dc.contributor.author | Zapiór, Monika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Kaliszewski, Andrzej - 101306 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hess, Agnieszka - 128316 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T00:53:26Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T00:53:26Z | |
dc.date.submitted | 2014-07-02 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-87210-166999 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195786 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | celebrities, image, public sphere, media, religious | pl |
dc.subject.pl | celebryta, tabloidyzacja, wizerunek, religijność, sfera publiczna | pl |
dc.title | Postawy religijne i quasi-religijne jako komponent wizerunku polskich celebrytów. Na wybranych przykładach prasowych i internetowych | pl |
dc.title.alternative | Media images based on religious and quasi-religious attitudes of Polish celebrities. On selected examples of press releases and online. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |