Tęsknota i pragnienie - wizerunki kobiet w twórczości Enchi Fumiko.

master
dc.abstract.enAnalyzing the image of women depicted in the works of Enchi Fumiko, the author of the thesis is trying to show if the roles, that women play in Japanese society, are their own choice or if they are forced to follow a kind of cultural pattern created by the society. As women presented in the analysed works: Namamiko monogatari (A Tale of False Fortunes), Onnazaka (The Waiting Years) and Onnamen (Masks), live in various historical times, they exist in different social, economical and political realities, as well. Various requirements imposed by the society make the distinction between their own subjective choice and the attempt to satisfy social expectations, disappear. At some point, the emotions, smothered at the bottom of women’s hearts, come out. Sooner or later the inner-self, awaken by various factors, expresses itself. This voice manifests the longings and desires of women who, restricted by social and economical norms, did not have enough courage to express theirneeds. In the works of Enchi Fumiko a great role in creating women’s reality is played by men. Although, their conduct is consistent with generally accepted social norms it causes pain and arouse desire for revenge in their wives’ hearts. The heroines of the works of Enchi Fumiko pay high price for being socially accepted and adapting to assigned norms. For analyzing purpose of this thesis, ‘gender studies’ methodology has been used. As a tool focusing on the problem if the social roles are determined by biological features, attributed to men and women, or imposed by society, it seems to be justified choice.pl
dc.abstract.otherW niniejszej pracy, analizując dzieła Enchi Fumiko pod kątem sposobu, w jaki przedstawia swoje bohaterki, chciałabym zastanowić się do jakiego stopnia role odgrywane przez kobiety w społeczeństwie japońskim są ich własnym wyborem, a na ile narzuconym przez to społeczeństwo wzorcem kulturowym, który zmuszone są powielać. Analizowane utwory: Namamiko monogatari (Opowieść Namamiko), Onnazaka (Kobiety droga pod górę) oraz Onnamen (Maski) przedstawiają wizerunki kobiet żyjących w różnych epokach, a co za tym idzie poruszających się w różnych realiach społecznych, ekonomicznych i politycznych. Różnorodne wymagania stawiane przed nimi przezspołeczeństwo, do którego należą, sprawiają, że granica pomiędzy ich subiektywnym wyborem i realizacją własnych ambicji, a próbą zaspokojenia społecznych oczekiwań zaciera się. Emocje tłamszone głęboko w sercu kobiet w pewnym momencie dają o sobie znać. Wewnętrzne JA prędzej czy później, obudzone przez różnorodne czynniki, dochodzi do głosu.Ten głos uzewnętrznia tęsknoty i pragnienia kobiet, które wcześniej - ze względu na swoją sytuacje ekonomiczną lub strach przed złamaniem społecznych obyczajów - nie miały odwagi wyartykułować swoich potrzeb. W omawianych powieściach ogromną rolę w kreowaniu kobiecej rzeczywistości odgrywają mężczyźni. Chociaż ich zachowanie jest zgodne z przyjętymi społecznie zasadami, sprawia ono cierpienie ich żonom i rodzi chęć zemsty. Bohaterki omówionych utworów ponoszą wysoką cenę za społeczną akceptację i dostosowywanie się do wyznaczonych norm. Do analizy dzieł Enchi Fumiko została zastosowana metodologia „gender studies”. Metodologia ta, skupiająca się na badaniu do jakiego stopnia role przypisywane mężczyznom i kobietom wynikają z ich naturalnych cech biologicznych, a jak dalece narzucone są im przez grupę społeczną, w kontekście tematu mojej pracy wydaje się wyborem uzasadnionym.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.contributor.advisorKozyra, Agnieszka - 129387 pl
dc.contributor.authorMarczuk, Małgorzatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerHuszcza, Romuald - 128362 pl
dc.contributor.reviewerKozyra, Agnieszka - 129387 pl
dc.date.accessioned2020-07-14T21:20:24Z
dc.date.available2020-07-14T21:20:24Z
dc.date.submitted2011-07-06pl
dc.fieldofstudyfilologia orientalnapl
dc.identifier.apddiploma-56938-21700pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171342
dc.subject.enEnchi Fumiko, gender studies, image of womanpl
dc.subject.otherEnchi Fumiko, gender studies, wizerunek kobietypl
dc.titleTęsknota i pragnienie - wizerunki kobiet w twórczości Enchi Fumiko.pl
dc.title.alternativeLonging and desire - the images of women in the works of Enchi Fumiko.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Analyzing the image of women depicted in the works of Enchi Fumiko, the author of the thesis is trying to show if the roles, that women play in Japanese society, are their own choice or if they are forced to follow a kind of cultural pattern created by the society. As women presented in the analysed works: Namamiko monogatari (A Tale of False Fortunes), Onnazaka (The Waiting Years) and Onnamen (Masks), live in various historical times, they exist in different social, economical and political realities, as well. Various requirements imposed by the society make the distinction between their own subjective choice and the attempt to satisfy social expectations, disappear. At some point, the emotions, smothered at the bottom of women’s hearts, come out. Sooner or later the inner-self, awaken by various factors, expresses itself. This voice manifests the longings and desires of women who, restricted by social and economical norms, did not have enough courage to express theirneeds. In the works of Enchi Fumiko a great role in creating women’s reality is played by men. Although, their conduct is consistent with generally accepted social norms it causes pain and arouse desire for revenge in their wives’ hearts. The heroines of the works of Enchi Fumiko pay high price for being socially accepted and adapting to assigned norms. For analyzing purpose of this thesis, ‘gender studies’ methodology has been used. As a tool focusing on the problem if the social roles are determined by biological features, attributed to men and women, or imposed by society, it seems to be justified choice.
dc.abstract.otherpl
W niniejszej pracy, analizując dzieła Enchi Fumiko pod kątem sposobu, w jaki przedstawia swoje bohaterki, chciałabym zastanowić się do jakiego stopnia role odgrywane przez kobiety w społeczeństwie japońskim są ich własnym wyborem, a na ile narzuconym przez to społeczeństwo wzorcem kulturowym, który zmuszone są powielać. Analizowane utwory: Namamiko monogatari (Opowieść Namamiko), Onnazaka (Kobiety droga pod górę) oraz Onnamen (Maski) przedstawiają wizerunki kobiet żyjących w różnych epokach, a co za tym idzie poruszających się w różnych realiach społecznych, ekonomicznych i politycznych. Różnorodne wymagania stawiane przed nimi przezspołeczeństwo, do którego należą, sprawiają, że granica pomiędzy ich subiektywnym wyborem i realizacją własnych ambicji, a próbą zaspokojenia społecznych oczekiwań zaciera się. Emocje tłamszone głęboko w sercu kobiet w pewnym momencie dają o sobie znać. Wewnętrzne JA prędzej czy później, obudzone przez różnorodne czynniki, dochodzi do głosu.Ten głos uzewnętrznia tęsknoty i pragnienia kobiet, które wcześniej - ze względu na swoją sytuacje ekonomiczną lub strach przed złamaniem społecznych obyczajów - nie miały odwagi wyartykułować swoich potrzeb. W omawianych powieściach ogromną rolę w kreowaniu kobiecej rzeczywistości odgrywają mężczyźni. Chociaż ich zachowanie jest zgodne z przyjętymi społecznie zasadami, sprawia ono cierpienie ich żonom i rodzi chęć zemsty. Bohaterki omówionych utworów ponoszą wysoką cenę za społeczną akceptację i dostosowywanie się do wyznaczonych norm. Do analizy dzieł Enchi Fumiko została zastosowana metodologia „gender studies”. Metodologia ta, skupiająca się na badaniu do jakiego stopnia role przypisywane mężczyznom i kobietom wynikają z ich naturalnych cech biologicznych, a jak dalece narzucone są im przez grupę społeczną, w kontekście tematu mojej pracy wydaje się wyborem uzasadnionym.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.contributor.advisorpl
Kozyra, Agnieszka - 129387
dc.contributor.authorpl
Marczuk, Małgorzata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Huszcza, Romuald - 128362
dc.contributor.reviewerpl
Kozyra, Agnieszka - 129387
dc.date.accessioned
2020-07-14T21:20:24Z
dc.date.available
2020-07-14T21:20:24Z
dc.date.submittedpl
2011-07-06
dc.fieldofstudypl
filologia orientalna
dc.identifier.apdpl
diploma-56938-21700
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171342
dc.subject.enpl
Enchi Fumiko, gender studies, image of woman
dc.subject.otherpl
Enchi Fumiko, gender studies, wizerunek kobiety
dc.titlepl
Tęsknota i pragnienie - wizerunki kobiet w twórczości Enchi Fumiko.
dc.title.alternativepl
Longing and desire - the images of women in the works of Enchi Fumiko.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available