Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Postaci dziewcząt w twórczości M. Karamzina, A. Puszkina, I. Turgieniewa.
The girls figures in M. Karamzin's, A. Puszkin's, I. Turgieniew's works
postaci dziewcząt
the girls figures
Moja praca dyplomowa jest poświęcona postaciom dziewcząt w twórczości trzech pisarzy rosyjskich: M. Karamzina, A. Puszkina i I. Turgieniewa. W poszczególnych rozdziałach starałam się pokazać jak zmieniał się wizerunek kobiet na przestrzeni okrasów literackich, począwszy od sentymentalizmu, poprzez romantyzm, po zaczątki realizmu. We wstępie zawarłam wprowadzenie do tematu pracy, zakres materiału oraz informacje o bibliografii. Krótko opisałam rolę kobiet w kształtowaniu się społeczeństwa rosyjskiego. Korzystając ze źródła autorstwa J. Łotmana, podałam klasyfikację trzech kobiecych typów: kobieta-anioł, kobieta demoniczna i kobieta-bohater. Następnie przeszłam do omawiania rozdziałów. W pierwszym rozdziale scharakteryzowałam Lizę, bohaterkę noweli Biedna Liza. to przykład postaci wyidealizowanej: czułej, dobrej wieśniaczki, uwikłanej w wątek miłosny z mężczyzną pochodzącym z wyższej warstwy społecznej. Podałam tu informacje o imieniu Liza, różnice między "standardową" wówczas nosicielką tego imienia a karamzinowską Lizą. Opisałam cechy bohaterów sentymentalnych, a także omówiłam motyw idilli w utworze. W kolejnym rozdziale opisałam Tatianę Łarinę, bohaterkę dzieła A. Puszkina - Oniegin. To postać, która przechodzi ewolucję od młodej, naiwnej dziewczyny do dorosłej, świadomej swojej wartości kobiety. Starałam się pokazać jak pod wpływem doświadczeń i przeżyć kształtowała sie jej osobowość, psychika i charakter. W trzecim rozdziale scharakteryzowałam postaci dziewcząt w twórczości I. Turgieniewa. W pierwszej kolejności skupiłam się na omówieniu bohaterek "czystych", niewinnych, idealnych, takich jak: Asia, Natalia czy Liza Kalitina. Następnie przeszłam do charakterystyki reprezentantek kobiet demonicznych, tak zwanych femme fatale, a także omówiłam cechy wspólne wyżej wymienionych bohaterek i krótko scharakteryzowałam postaci mężczyzn. W zakończeniu podsumowałam całość, jak również podałam przyczyny kreowania przez autorów takich, a nie innych postaci dziewcząt.
My thesis is about girls figures in Russian literature, from M. Karamzin's, A. Puszkin's and I. Turgieniew's works. In chapters I showed how to change women's picture in literature of sentimentality, romanticism and beginning of realizm. In introduction I provided informations about subject and bibliography, which I used in my thesis. I described the role of women in the development of Russian society. I also presented classification of three types of women: woman-angel, demonic woman, woman-heroine. In the first of chapters I characterized Liza's figure from short story- Poor Liza. This is example of perfect figure. She is sensitive, good person who is from village and she loves man from nobility. In the second of chapters I presented heroine from novel Eugeniusz Oniegin. I showed her since young girl to mature woman. In the last of chapters I characterized girls from I. Turgieniew's works. First I described "pure", good, perfect girls: Asia, Natalia and Liza Kalitina. After that I focused on present of heroines femme fatale:Zinaida and Maria Połozowa
dc.abstract.en | My thesis is about girls figures in Russian literature, from M. Karamzin's, A. Puszkin's and I. Turgieniew's works. In chapters I showed how to change women's picture in literature of sentimentality, romanticism and beginning of realizm. In introduction I provided informations about subject and bibliography, which I used in my thesis. I described the role of women in the development of Russian society. I also presented classification of three types of women: woman-angel, demonic woman, woman-heroine. In the first of chapters I characterized Liza's figure from short story- Poor Liza. This is example of perfect figure. She is sensitive, good person who is from village and she loves man from nobility. In the second of chapters I presented heroine from novel Eugeniusz Oniegin. I showed her since young girl to mature woman. In the last of chapters I characterized girls from I. Turgieniew's works. First I described "pure", good, perfect girls: Asia, Natalia and Liza Kalitina. After that I focused on present of heroines femme fatale:Zinaida and Maria Połozowa | pl |
dc.abstract.pl | Moja praca dyplomowa jest poświęcona postaciom dziewcząt w twórczości trzech pisarzy rosyjskich: M. Karamzina, A. Puszkina i I. Turgieniewa. W poszczególnych rozdziałach starałam się pokazać jak zmieniał się wizerunek kobiet na przestrzeni okrasów literackich, począwszy od sentymentalizmu, poprzez romantyzm, po zaczątki realizmu. We wstępie zawarłam wprowadzenie do tematu pracy, zakres materiału oraz informacje o bibliografii. Krótko opisałam rolę kobiet w kształtowaniu się społeczeństwa rosyjskiego. Korzystając ze źródła autorstwa J. Łotmana, podałam klasyfikację trzech kobiecych typów: kobieta-anioł, kobieta demoniczna i kobieta-bohater. Następnie przeszłam do omawiania rozdziałów. W pierwszym rozdziale scharakteryzowałam Lizę, bohaterkę noweli Biedna Liza. to przykład postaci wyidealizowanej: czułej, dobrej wieśniaczki, uwikłanej w wątek miłosny z mężczyzną pochodzącym z wyższej warstwy społecznej. Podałam tu informacje o imieniu Liza, różnice między "standardową" wówczas nosicielką tego imienia a karamzinowską Lizą. Opisałam cechy bohaterów sentymentalnych, a także omówiłam motyw idilli w utworze. W kolejnym rozdziale opisałam Tatianę Łarinę, bohaterkę dzieła A. Puszkina - Oniegin. To postać, która przechodzi ewolucję od młodej, naiwnej dziewczyny do dorosłej, świadomej swojej wartości kobiety. Starałam się pokazać jak pod wpływem doświadczeń i przeżyć kształtowała sie jej osobowość, psychika i charakter. W trzecim rozdziale scharakteryzowałam postaci dziewcząt w twórczości I. Turgieniewa. W pierwszej kolejności skupiłam się na omówieniu bohaterek "czystych", niewinnych, idealnych, takich jak: Asia, Natalia czy Liza Kalitina. Następnie przeszłam do charakterystyki reprezentantek kobiet demonicznych, tak zwanych femme fatale, a także omówiłam cechy wspólne wyżej wymienionych bohaterek i krótko scharakteryzowałam postaci mężczyzn. W zakończeniu podsumowałam całość, jak również podałam przyczyny kreowania przez autorów takich, a nie innych postaci dziewcząt. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.contributor.advisor | Papla, Eulalia | pl |
dc.contributor.author | Głód, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Papla, Eulalia | pl |
dc.contributor.reviewer | Piwowarska, Danuta | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T12:06:37Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T12:06:37Z | |
dc.date.submitted | 2012-10-18 | pl |
dc.fieldofstudy | język i kultura Rosji | pl |
dc.identifier.apd | diploma-70739-84612 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183845 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | the girls figures | pl |
dc.subject.pl | postaci dziewcząt | pl |
dc.title | Postaci dziewcząt w twórczości M. Karamzina, A. Puszkina, I. Turgieniewa. | pl |
dc.title.alternative | The girls figures in M. Karamzin's, A. Puszkin's, I. Turgieniew's works | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |