Postaci dziewcząt w twórczości M. Karamzina, A. Puszkina, I. Turgieniewa.

licenciate
dc.abstract.enMy thesis is about girls figures in Russian literature, from M. Karamzin's, A. Puszkin's and I. Turgieniew's works. In chapters I showed how to change women's picture in literature of sentimentality, romanticism and beginning of realizm. In introduction I provided informations about subject and bibliography, which I used in my thesis. I described the role of women in the development of Russian society. I also presented classification of three types of women: woman-angel, demonic woman, woman-heroine. In the first of chapters I characterized Liza's figure from short story- Poor Liza. This is example of perfect figure. She is sensitive, good person who is from village and she loves man from nobility. In the second of chapters I presented heroine from novel Eugeniusz Oniegin. I showed her since young girl to mature woman. In the last of chapters I characterized girls from I. Turgieniew's works. First I described "pure", good, perfect girls: Asia, Natalia and Liza Kalitina. After that I focused on present of heroines femme fatale:Zinaida and Maria Połozowapl
dc.abstract.plMoja praca dyplomowa jest poświęcona postaciom dziewcząt w twórczości trzech pisarzy rosyjskich: M. Karamzina, A. Puszkina i I. Turgieniewa. W poszczególnych rozdziałach starałam się pokazać jak zmieniał się wizerunek kobiet na przestrzeni okrasów literackich, począwszy od sentymentalizmu, poprzez romantyzm, po zaczątki realizmu. We wstępie zawarłam wprowadzenie do tematu pracy, zakres materiału oraz informacje o bibliografii. Krótko opisałam rolę kobiet w kształtowaniu się społeczeństwa rosyjskiego. Korzystając ze źródła autorstwa J. Łotmana, podałam klasyfikację trzech kobiecych typów: kobieta-anioł, kobieta demoniczna i kobieta-bohater. Następnie przeszłam do omawiania rozdziałów. W pierwszym rozdziale scharakteryzowałam Lizę, bohaterkę noweli Biedna Liza. to przykład postaci wyidealizowanej: czułej, dobrej wieśniaczki, uwikłanej w wątek miłosny z mężczyzną pochodzącym z wyższej warstwy społecznej. Podałam tu informacje o imieniu Liza, różnice między "standardową" wówczas nosicielką tego imienia a karamzinowską Lizą. Opisałam cechy bohaterów sentymentalnych, a także omówiłam motyw idilli w utworze. W kolejnym rozdziale opisałam Tatianę Łarinę, bohaterkę dzieła A. Puszkina - Oniegin. To postać, która przechodzi ewolucję od młodej, naiwnej dziewczyny do dorosłej, świadomej swojej wartości kobiety. Starałam się pokazać jak pod wpływem doświadczeń i przeżyć kształtowała sie jej osobowość, psychika i charakter. W trzecim rozdziale scharakteryzowałam postaci dziewcząt w twórczości I. Turgieniewa. W pierwszej kolejności skupiłam się na omówieniu bohaterek "czystych", niewinnych, idealnych, takich jak: Asia, Natalia czy Liza Kalitina. Następnie przeszłam do charakterystyki reprezentantek kobiet demonicznych, tak zwanych femme fatale, a także omówiłam cechy wspólne wyżej wymienionych bohaterek i krótko scharakteryzowałam postaci mężczyzn. W zakończeniu podsumowałam całość, jak również podałam przyczyny kreowania przez autorów takich, a nie innych postaci dziewcząt.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.contributor.advisorPapla, Eulaliapl
dc.contributor.authorGłód, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerPapla, Eulaliapl
dc.contributor.reviewerPiwowarska, Danutapl
dc.date.accessioned2020-07-24T12:06:37Z
dc.date.available2020-07-24T12:06:37Z
dc.date.submitted2012-10-18pl
dc.fieldofstudyjęzyk i kultura Rosjipl
dc.identifier.apddiploma-70739-84612pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183845
dc.languagepolpl
dc.subject.enthe girls figurespl
dc.subject.plpostaci dziewczątpl
dc.titlePostaci dziewcząt w twórczości M. Karamzina, A. Puszkina, I. Turgieniewa.pl
dc.title.alternativeThe girls figures in M. Karamzin's, A. Puszkin's, I. Turgieniew's workspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
My thesis is about girls figures in Russian literature, from M. Karamzin's, A. Puszkin's and I. Turgieniew's works. In chapters I showed how to change women's picture in literature of sentimentality, romanticism and beginning of realizm. In introduction I provided informations about subject and bibliography, which I used in my thesis. I described the role of women in the development of Russian society. I also presented classification of three types of women: woman-angel, demonic woman, woman-heroine. In the first of chapters I characterized Liza's figure from short story- Poor Liza. This is example of perfect figure. She is sensitive, good person who is from village and she loves man from nobility. In the second of chapters I presented heroine from novel Eugeniusz Oniegin. I showed her since young girl to mature woman. In the last of chapters I characterized girls from I. Turgieniew's works. First I described "pure", good, perfect girls: Asia, Natalia and Liza Kalitina. After that I focused on present of heroines femme fatale:Zinaida and Maria Połozowa
dc.abstract.plpl
Moja praca dyplomowa jest poświęcona postaciom dziewcząt w twórczości trzech pisarzy rosyjskich: M. Karamzina, A. Puszkina i I. Turgieniewa. W poszczególnych rozdziałach starałam się pokazać jak zmieniał się wizerunek kobiet na przestrzeni okrasów literackich, począwszy od sentymentalizmu, poprzez romantyzm, po zaczątki realizmu. We wstępie zawarłam wprowadzenie do tematu pracy, zakres materiału oraz informacje o bibliografii. Krótko opisałam rolę kobiet w kształtowaniu się społeczeństwa rosyjskiego. Korzystając ze źródła autorstwa J. Łotmana, podałam klasyfikację trzech kobiecych typów: kobieta-anioł, kobieta demoniczna i kobieta-bohater. Następnie przeszłam do omawiania rozdziałów. W pierwszym rozdziale scharakteryzowałam Lizę, bohaterkę noweli Biedna Liza. to przykład postaci wyidealizowanej: czułej, dobrej wieśniaczki, uwikłanej w wątek miłosny z mężczyzną pochodzącym z wyższej warstwy społecznej. Podałam tu informacje o imieniu Liza, różnice między "standardową" wówczas nosicielką tego imienia a karamzinowską Lizą. Opisałam cechy bohaterów sentymentalnych, a także omówiłam motyw idilli w utworze. W kolejnym rozdziale opisałam Tatianę Łarinę, bohaterkę dzieła A. Puszkina - Oniegin. To postać, która przechodzi ewolucję od młodej, naiwnej dziewczyny do dorosłej, świadomej swojej wartości kobiety. Starałam się pokazać jak pod wpływem doświadczeń i przeżyć kształtowała sie jej osobowość, psychika i charakter. W trzecim rozdziale scharakteryzowałam postaci dziewcząt w twórczości I. Turgieniewa. W pierwszej kolejności skupiłam się na omówieniu bohaterek "czystych", niewinnych, idealnych, takich jak: Asia, Natalia czy Liza Kalitina. Następnie przeszłam do charakterystyki reprezentantek kobiet demonicznych, tak zwanych femme fatale, a także omówiłam cechy wspólne wyżej wymienionych bohaterek i krótko scharakteryzowałam postaci mężczyzn. W zakończeniu podsumowałam całość, jak również podałam przyczyny kreowania przez autorów takich, a nie innych postaci dziewcząt.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.contributor.advisorpl
Papla, Eulalia
dc.contributor.authorpl
Głód, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Papla, Eulalia
dc.contributor.reviewerpl
Piwowarska, Danuta
dc.date.accessioned
2020-07-24T12:06:37Z
dc.date.available
2020-07-24T12:06:37Z
dc.date.submittedpl
2012-10-18
dc.fieldofstudypl
język i kultura Rosji
dc.identifier.apdpl
diploma-70739-84612
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183845
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
the girls figures
dc.subject.plpl
postaci dziewcząt
dc.titlepl
Postaci dziewcząt w twórczości M. Karamzina, A. Puszkina, I. Turgieniewa.
dc.title.alternativepl
The girls figures in M. Karamzin's, A. Puszkin's, I. Turgieniew's works
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
50
Views per month
Views per city
Wroclaw
16
Krakow
5
Warsaw
5
Gdansk
3
Serock
3
Poznan
2
Radomsko
2
Dublin
1
Katowice
1
Korzeniew
1

No access

No Thumbnail Available