Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kategoria rozwoju duchowego w filozofii ezoterycznej nurtu New Age
Spiritual growth as a concept of esoteric philosophy in New Age Movement.
ezoteryka, New Age, rozwój duchowy, duchowość, transhumanizm, astrologia, teozofia, czakry, feminizm, filozofia dialogu, ekologia
esoteric, New Age Movement, spiritual growth, spirituality, feminism, philosophy of dialogue, ecology, astrology, theosophy, chakras
Mimo popularności, którą w pewnych kręgach cieszą się idee nurtu New Age, dla wielu badaczy sam ruch wciąż pozostaje swoistą terra incognita. Celem niniejszej pracy jest próba dotarcia do głębokiego, filozoficznego sensu, który stoi za omawianym zjawiskiem kulturowym. W moich rozważaniach staram się zachować życzliwy, otwarty stosunek do przedmiotu badań i unikać częstych w tym przypadku uprzedzeń i przedwczesnych rozstrzygnięć. Tym, co w szczególny sposób będzie mnie interesować w mojej pracy jest specyficzne rozumienie "rozwoju duchowego" człowieka. Terminem tym będę nazywał wzrastanie w rozumieniu siebie jako części świata, odkrywanie swojej natury i zdobywanie szczęścia na sposób doświadczenia sacrum i uzyskaną tą drogą aktywną postawę walki o lepszą rzeczywistość. Teza niniejszej pracy sprowadza się więc do konstatacji, że New Age jest zjawiskiem o tyle cennym i godnym badania, że promuje taką właśnie ideę rozwoju człowieka. Spośród bogactwa zjawisk, jakie w New Age’u się zawierają, chciałbym przedstawić zaledwie trzy: teozofię, astrologię i „teorię ewolucyjną Systemu Czakr” Anodei Judith, które jawią mi się jako paradygmatyczne dla rozważanego przeze mnie zagadnienia.Poruszając powyższe kwestie nie sposób uciec od refleksji nad specyfiką myśli filozoficznej w drugiej połowie XX i początku XXI wieku. New Age razem z ekologią, filozofią dialogu i feminizmem zdaje się stanowić odpowiedź na pewien dojmujący brak w historii myśli, głosi konieczność przeformułowania stosunków człowieka ze światem, innymi ludźmi i samym sobą. Podobną ideę "nowej ery" człowieczeństwa spotkać można w myśli transhumanistycznej, do której jednak New Age stoi w opozycji. Relacja tych dwóch poglądów również stanowiła dla mnie interesujący problem badawczy. Zauważam także, że aspekty te są często pomijane przez krytyków nurtu, widzących w New Age przede wszystkim jego ezoteryczną stronę i zagrożenie dla tradycyjnych wartości. Czy mają rację? Odpowiedź jest tu o tyle trudna, że – jak sadzę – wynika w dużej mierze z osobistego nastawienia i wrażliwości. W mojej opinii filozofia New Age niesie wiele cennych treści, wciąż jeszcze niedostatecznie zrozumianych i przyswojonych. Trudność w jej odbiorze wynika może przede wszystkim z tego, że apeluje ona bardziej do duchowości, aniżeli do umysłu człowieka.
Despite popularity of New Age Movement in some circles, it still remains unrecognized by many researchers. The goal of this essay is attempt to reach for deep, philosophical sense behind discussed phenomenon. In my analysis I’m trying to write with sympathetic attitude to object of my research to avoid prejudices and premature settlements. I have particular interest in category of “spiritual growth” of human being, developed by New Age. I’ll use this term to describe process of understanding ourselves as part of the world, developing our inner nature, gaining joy by experiencing sacrum and achieved by this mean attitude of fighting for better future. Thesis of this essay is that, New Age is phenomenon worth of investigating, because it promotes such an idea of human evolution. From among large amount of different phenomena inside New Age Movement I chose only three: theosophy, astrology and “Evolution Theory of Chakras” by Anodea Judith. When we are discussing such issues it’s unavoidable to think about specificity of philosophical reflection in second half of 20th and beginning of 21st century. New Age side-by-side with ecology, philosophy of dialogue and feminism is an answer for devouring absence in some areas of historical reflection. New Age proclaims necessity of change relationship of human and the world, other man and himself. Similar idea of new paradigm of humanity is introduced by transhumanism which is opposed to New Age. Relationship between these two movements was also element of my analysis.Last but not least, I pointed out, that these aspects are often skipped by critiques of movement, whom see New Age only as esoteric threat to traditional values.
dc.abstract.en | Despite popularity of New Age Movement in some circles, it still remains unrecognized by many researchers. The goal of this essay is attempt to reach for deep, philosophical sense behind discussed phenomenon. In my analysis I’m trying to write with sympathetic attitude to object of my research to avoid prejudices and premature settlements. I have particular interest in category of “spiritual growth” of human being, developed by New Age. I’ll use this term to describe process of understanding ourselves as part of the world, developing our inner nature, gaining joy by experiencing sacrum and achieved by this mean attitude of fighting for better future. Thesis of this essay is that, New Age is phenomenon worth of investigating, because it promotes such an idea of human evolution. From among large amount of different phenomena inside New Age Movement I chose only three: theosophy, astrology and “Evolution Theory of Chakras” by Anodea Judith. When we are discussing such issues it’s unavoidable to think about specificity of philosophical reflection in second half of 20th and beginning of 21st century. New Age side-by-side with ecology, philosophy of dialogue and feminism is an answer for devouring absence in some areas of historical reflection. New Age proclaims necessity of change relationship of human and the world, other man and himself. Similar idea of new paradigm of humanity is introduced by transhumanism which is opposed to New Age. Relationship between these two movements was also element of my analysis.Last but not least, I pointed out, that these aspects are often skipped by critiques of movement, whom see New Age only as esoteric threat to traditional values. | pl |
dc.abstract.pl | Mimo popularności, którą w pewnych kręgach cieszą się idee nurtu New Age, dla wielu badaczy sam ruch wciąż pozostaje swoistą terra incognita. Celem niniejszej pracy jest próba dotarcia do głębokiego, filozoficznego sensu, który stoi za omawianym zjawiskiem kulturowym. W moich rozważaniach staram się zachować życzliwy, otwarty stosunek do przedmiotu badań i unikać częstych w tym przypadku uprzedzeń i przedwczesnych rozstrzygnięć. Tym, co w szczególny sposób będzie mnie interesować w mojej pracy jest specyficzne rozumienie "rozwoju duchowego" człowieka. Terminem tym będę nazywał wzrastanie w rozumieniu siebie jako części świata, odkrywanie swojej natury i zdobywanie szczęścia na sposób doświadczenia sacrum i uzyskaną tą drogą aktywną postawę walki o lepszą rzeczywistość. Teza niniejszej pracy sprowadza się więc do konstatacji, że New Age jest zjawiskiem o tyle cennym i godnym badania, że promuje taką właśnie ideę rozwoju człowieka. Spośród bogactwa zjawisk, jakie w New Age’u się zawierają, chciałbym przedstawić zaledwie trzy: teozofię, astrologię i „teorię ewolucyjną Systemu Czakr” Anodei Judith, które jawią mi się jako paradygmatyczne dla rozważanego przeze mnie zagadnienia.Poruszając powyższe kwestie nie sposób uciec od refleksji nad specyfiką myśli filozoficznej w drugiej połowie XX i początku XXI wieku. New Age razem z ekologią, filozofią dialogu i feminizmem zdaje się stanowić odpowiedź na pewien dojmujący brak w historii myśli, głosi konieczność przeformułowania stosunków człowieka ze światem, innymi ludźmi i samym sobą. Podobną ideę "nowej ery" człowieczeństwa spotkać można w myśli transhumanistycznej, do której jednak New Age stoi w opozycji. Relacja tych dwóch poglądów również stanowiła dla mnie interesujący problem badawczy. Zauważam także, że aspekty te są często pomijane przez krytyków nurtu, widzących w New Age przede wszystkim jego ezoteryczną stronę i zagrożenie dla tradycyjnych wartości. Czy mają rację? Odpowiedź jest tu o tyle trudna, że – jak sadzę – wynika w dużej mierze z osobistego nastawienia i wrażliwości. W mojej opinii filozofia New Age niesie wiele cennych treści, wciąż jeszcze niedostatecznie zrozumianych i przyswojonych. Trudność w jej odbiorze wynika może przede wszystkim z tego, że apeluje ona bardziej do duchowości, aniżeli do umysłu człowieka. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Hańderek, Joanna - 128287 | pl |
dc.contributor.author | Lipka, Dawid | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hańderek, Joanna - 128287 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mróz, Piotr - 130795 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T16:00:30Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T16:00:30Z | |
dc.date.submitted | 2015-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | filozofia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-99026-126613 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/206305 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | esoteric, New Age Movement, spiritual growth, spirituality, feminism, philosophy of dialogue, ecology, astrology, theosophy, chakras | pl |
dc.subject.pl | ezoteryka, New Age, rozwój duchowy, duchowość, transhumanizm, astrologia, teozofia, czakry, feminizm, filozofia dialogu, ekologia | pl |
dc.title | Kategoria rozwoju duchowego w filozofii ezoterycznej nurtu New Age | pl |
dc.title.alternative | Spiritual growth as a concept of esoteric philosophy in New Age Movement. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |