Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rozpowszechnienie neuromitów wśród psychologów, psychoterapeutów i nauczycieli
Dissemination of neuromyths among psychologists, psychotherapists and teachers
neuromity, ADHD, neuroedukacja
neuromyths, ADHD, neuroeducation
Neuromity to błędne przekonania dotyczące funkcjonowania mózgu, które rozprzestrzeniają się wbrew aktualnemu stanowi wiedzy. Niniejsza praca licencjacka jest replikacją pojęciową badania samoopisowego Macdonald i wsp. (2017), które koncentrowało się na rozpowszechnieniu neuromitów wśród nauczycieli, przez wzgląd na ryzyko ich rozpowszechniania wśród uczniów. W niniejszym badaniu zastosowano przetłumaczony na język polski kwestionariusz Macdonald i wsp. (2017). Zostało ono przeprowadzone na próbie z populacji polskiej (n = 112). Istotną zmianą było włączenie grupy psychologów i psychoterapeutów, dzięki czemu ostatecznie porównano trzy grupy: nauczycieli (n = 31), psychologów i psychoterapeutów (n = 32 oraz kontrolną (n = 49). Na potrzeby niniejszej pracy, skonstruowano również kwestionariusz dodatkowy, którego tematyka dotyczyła wiedzy i przekonań na temat ADHD, ulepszania zdolności poznawczych i różnic strukturalnych w mózgu zależnych od płci. Niniejsza praca przedstawia niektóre przyczyny powstawania neuromitów, analizę przeprowadzonego badania, opis wyników, a także krytyczną dyskusję – zarówno na temat problematyki badań nad neuromitami, jak i samego przeprowadzonego badania. Kluczowe wyniki badania są następujące: nauczyciele uzyskali istotnie gorszy wynik w poprawności odpowiedzi w kwestionariuszu głównym względem odpowiedzi grupy kontrolnej, jednakże nie wykazano istotnej różnicy między odpowiedziami psychologów i psychoterapeutów, a grupą kontrolną i grupą nauczycieli. Zbadani nauczyciele byli bardziej podatni na neuromity niż grupa kontrolna. Przygotowanie psychologiczne, bądź psychoterapeutyczne, nie wpływają na zmniejszenie podatności na neuromity.
Neuromyths are misconceptions about the functioning of the brain that spread against current scientific knowledge. This bachelor thesis is a conceptual replication of the self-report study by Macdonald et al. (2017), which focused on the dissemination of neuromyths among teachers due to the risk of their further dissemination among students. A questionnaire translated into Polish retrieved from Macdonald et al. (2017) was used in this study. It was carried out on a sample from the Polish population (n = 112). A significant change was the inclusion of a group of psychologists and psychotherapists, thanks to which three groups were finally compared: teachers (n = 31), psychologists, and psychotherapists (n = 32 and control (n = 49). For the purposes of this study, an additional questionnaire was also constructed, the subject of which was knowledge and beliefs about ADHD, cognitive enhancement, and gender-related structural differences in the brain. The key results of the study are as follows: teachers scored significantly worse in the correctness of answers in the main questionnaire compared to the control group, however, no significant difference was found between the responses of psychologists and psychotherapists and the control group and the group of teachers. The surveyed teachers were more susceptible to neuromyths than the control group. Psychological or psychotherapeutic expertise does not reduce susceptibility to neuromyths.
dc.abstract.en | Neuromyths are misconceptions about the functioning of the brain that spread against current scientific knowledge. This bachelor thesis is a conceptual replication of the self-report study by Macdonald et al. (2017), which focused on the dissemination of neuromyths among teachers due to the risk of their further dissemination among students. A questionnaire translated into Polish retrieved from Macdonald et al. (2017) was used in this study. It was carried out on a sample from the Polish population (n = 112). A significant change was the inclusion of a group of psychologists and psychotherapists, thanks to which three groups were finally compared: teachers (n = 31), psychologists, and psychotherapists (n = 32 and control (n = 49). For the purposes of this study, an additional questionnaire was also constructed, the subject of which was knowledge and beliefs about ADHD, cognitive enhancement, and gender-related structural differences in the brain. The key results of the study are as follows: teachers scored significantly worse in the correctness of answers in the main questionnaire compared to the control group, however, no significant difference was found between the responses of psychologists and psychotherapists and the control group and the group of teachers. The surveyed teachers were more susceptible to neuromyths than the control group. Psychological or psychotherapeutic expertise does not reduce susceptibility to neuromyths. | pl |
dc.abstract.pl | Neuromity to błędne przekonania dotyczące funkcjonowania mózgu, które rozprzestrzeniają się wbrew aktualnemu stanowi wiedzy. Niniejsza praca licencjacka jest replikacją pojęciową badania samoopisowego Macdonald i wsp. (2017), które koncentrowało się na rozpowszechnieniu neuromitów wśród nauczycieli, przez wzgląd na ryzyko ich rozpowszechniania wśród uczniów. W niniejszym badaniu zastosowano przetłumaczony na język polski kwestionariusz Macdonald i wsp. (2017). Zostało ono przeprowadzone na próbie z populacji polskiej (n = 112). Istotną zmianą było włączenie grupy psychologów i psychoterapeutów, dzięki czemu ostatecznie porównano trzy grupy: nauczycieli (n = 31), psychologów i psychoterapeutów (n = 32 oraz kontrolną (n = 49). Na potrzeby niniejszej pracy, skonstruowano również kwestionariusz dodatkowy, którego tematyka dotyczyła wiedzy i przekonań na temat ADHD, ulepszania zdolności poznawczych i różnic strukturalnych w mózgu zależnych od płci. Niniejsza praca przedstawia niektóre przyczyny powstawania neuromitów, analizę przeprowadzonego badania, opis wyników, a także krytyczną dyskusję – zarówno na temat problematyki badań nad neuromitami, jak i samego przeprowadzonego badania. Kluczowe wyniki badania są następujące: nauczyciele uzyskali istotnie gorszy wynik w poprawności odpowiedzi w kwestionariuszu głównym względem odpowiedzi grupy kontrolnej, jednakże nie wykazano istotnej różnicy między odpowiedziami psychologów i psychoterapeutów, a grupą kontrolną i grupą nauczycieli. Zbadani nauczyciele byli bardziej podatni na neuromity niż grupa kontrolna. Przygotowanie psychologiczne, bądź psychoterapeutyczne, nie wpływają na zmniejszenie podatności na neuromity. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Hohol, Mateusz | pl |
dc.contributor.author | Matuszyk, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Skrzypulec, Błażej | pl |
dc.contributor.reviewer | Hohol, Mateusz | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-18T21:35:34Z | |
dc.date.available | 2022-07-18T21:35:34Z | |
dc.date.submitted | 2021-09-29 | pl |
dc.fieldofstudy | kognitywistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-154533-247239 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/297437 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | neuromyths, ADHD, neuroeducation | pl |
dc.subject.pl | neuromity, ADHD, neuroedukacja | pl |
dc.title | Rozpowszechnienie neuromitów wśród psychologów, psychoterapeutów i nauczycieli | pl |
dc.title.alternative | Dissemination of neuromyths among psychologists, psychotherapists and teachers | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |