Rozpowszechnienie neuromitów wśród psychologów, psychoterapeutów i nauczycieli

licenciate
dc.abstract.enNeuromyths are misconceptions about the functioning of the brain that spread against current scientific knowledge. This bachelor thesis is a conceptual replication of the self-report study by Macdonald et al. (2017), which focused on the dissemination of neuromyths among teachers due to the risk of their further dissemination among students. A questionnaire translated into Polish retrieved from Macdonald et al. (2017) was used in this study. It was carried out on a sample from the Polish population (n = 112). A significant change was the inclusion of a group of psychologists and psychotherapists, thanks to which three groups were finally compared: teachers (n = 31), psychologists, and psychotherapists (n = 32 and control (n = 49). For the purposes of this study, an additional questionnaire was also constructed, the subject of which was knowledge and beliefs about ADHD, cognitive enhancement, and gender-related structural differences in the brain. The key results of the study are as follows: teachers scored significantly worse in the correctness of answers in the main questionnaire compared to the control group, however, no significant difference was found between the responses of psychologists and psychotherapists and the control group and the group of teachers. The surveyed teachers were more susceptible to neuromyths than the control group. Psychological or psychotherapeutic expertise does not reduce susceptibility to neuromyths.pl
dc.abstract.plNeuromity to błędne przekonania dotyczące funkcjonowania mózgu, które rozprzestrzeniają się wbrew aktualnemu stanowi wiedzy. Niniejsza praca licencjacka jest replikacją pojęciową badania samoopisowego Macdonald i wsp. (2017), które koncentrowało się na rozpowszechnieniu neuromitów wśród nauczycieli, przez wzgląd na ryzyko ich rozpowszechniania wśród uczniów. W niniejszym badaniu zastosowano przetłumaczony na język polski kwestionariusz Macdonald i wsp. (2017). Zostało ono przeprowadzone na próbie z populacji polskiej (n = 112). Istotną zmianą było włączenie grupy psychologów i psychoterapeutów, dzięki czemu ostatecznie porównano trzy grupy: nauczycieli (n = 31), psychologów i psychoterapeutów (n = 32 oraz kontrolną (n = 49). Na potrzeby niniejszej pracy, skonstruowano również kwestionariusz dodatkowy, którego tematyka dotyczyła wiedzy i przekonań na temat ADHD, ulepszania zdolności poznawczych i różnic strukturalnych w mózgu zależnych od płci. Niniejsza praca przedstawia niektóre przyczyny powstawania neuromitów, analizę przeprowadzonego badania, opis wyników, a także krytyczną dyskusję – zarówno na temat problematyki badań nad neuromitami, jak i samego przeprowadzonego badania. Kluczowe wyniki badania są następujące: nauczyciele uzyskali istotnie gorszy wynik w poprawności odpowiedzi w kwestionariuszu głównym względem odpowiedzi grupy kontrolnej, jednakże nie wykazano istotnej różnicy między odpowiedziami psychologów i psychoterapeutów, a grupą kontrolną i grupą nauczycieli. Zbadani nauczyciele byli bardziej podatni na neuromity niż grupa kontrolna. Przygotowanie psychologiczne, bądź psychoterapeutyczne, nie wpływają na zmniejszenie podatności na neuromity.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorHohol, Mateuszpl
dc.contributor.authorMatuszyk, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerSkrzypulec, Błażejpl
dc.contributor.reviewerHohol, Mateuszpl
dc.date.accessioned2022-07-18T21:35:34Z
dc.date.available2022-07-18T21:35:34Z
dc.date.submitted2021-09-29pl
dc.fieldofstudykognitywistykapl
dc.identifier.apddiploma-154533-247239pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/297437
dc.languagepolpl
dc.subject.enneuromyths, ADHD, neuroeducationpl
dc.subject.plneuromity, ADHD, neuroedukacjapl
dc.titleRozpowszechnienie neuromitów wśród psychologów, psychoterapeutów i nauczycielipl
dc.title.alternativeDissemination of neuromyths among psychologists, psychotherapists and teacherspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Neuromyths are misconceptions about the functioning of the brain that spread against current scientific knowledge. This bachelor thesis is a conceptual replication of the self-report study by Macdonald et al. (2017), which focused on the dissemination of neuromyths among teachers due to the risk of their further dissemination among students. A questionnaire translated into Polish retrieved from Macdonald et al. (2017) was used in this study. It was carried out on a sample from the Polish population (n = 112). A significant change was the inclusion of a group of psychologists and psychotherapists, thanks to which three groups were finally compared: teachers (n = 31), psychologists, and psychotherapists (n = 32 and control (n = 49). For the purposes of this study, an additional questionnaire was also constructed, the subject of which was knowledge and beliefs about ADHD, cognitive enhancement, and gender-related structural differences in the brain. The key results of the study are as follows: teachers scored significantly worse in the correctness of answers in the main questionnaire compared to the control group, however, no significant difference was found between the responses of psychologists and psychotherapists and the control group and the group of teachers. The surveyed teachers were more susceptible to neuromyths than the control group. Psychological or psychotherapeutic expertise does not reduce susceptibility to neuromyths.
dc.abstract.plpl
Neuromity to błędne przekonania dotyczące funkcjonowania mózgu, które rozprzestrzeniają się wbrew aktualnemu stanowi wiedzy. Niniejsza praca licencjacka jest replikacją pojęciową badania samoopisowego Macdonald i wsp. (2017), które koncentrowało się na rozpowszechnieniu neuromitów wśród nauczycieli, przez wzgląd na ryzyko ich rozpowszechniania wśród uczniów. W niniejszym badaniu zastosowano przetłumaczony na język polski kwestionariusz Macdonald i wsp. (2017). Zostało ono przeprowadzone na próbie z populacji polskiej (n = 112). Istotną zmianą było włączenie grupy psychologów i psychoterapeutów, dzięki czemu ostatecznie porównano trzy grupy: nauczycieli (n = 31), psychologów i psychoterapeutów (n = 32 oraz kontrolną (n = 49). Na potrzeby niniejszej pracy, skonstruowano również kwestionariusz dodatkowy, którego tematyka dotyczyła wiedzy i przekonań na temat ADHD, ulepszania zdolności poznawczych i różnic strukturalnych w mózgu zależnych od płci. Niniejsza praca przedstawia niektóre przyczyny powstawania neuromitów, analizę przeprowadzonego badania, opis wyników, a także krytyczną dyskusję – zarówno na temat problematyki badań nad neuromitami, jak i samego przeprowadzonego badania. Kluczowe wyniki badania są następujące: nauczyciele uzyskali istotnie gorszy wynik w poprawności odpowiedzi w kwestionariuszu głównym względem odpowiedzi grupy kontrolnej, jednakże nie wykazano istotnej różnicy między odpowiedziami psychologów i psychoterapeutów, a grupą kontrolną i grupą nauczycieli. Zbadani nauczyciele byli bardziej podatni na neuromity niż grupa kontrolna. Przygotowanie psychologiczne, bądź psychoterapeutyczne, nie wpływają na zmniejszenie podatności na neuromity.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Hohol, Mateusz
dc.contributor.authorpl
Matuszyk, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Skrzypulec, Błażej
dc.contributor.reviewerpl
Hohol, Mateusz
dc.date.accessioned
2022-07-18T21:35:34Z
dc.date.available
2022-07-18T21:35:34Z
dc.date.submittedpl
2021-09-29
dc.fieldofstudypl
kognitywistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-154533-247239
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/297437
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
neuromyths, ADHD, neuroeducation
dc.subject.plpl
neuromity, ADHD, neuroedukacja
dc.titlepl
Rozpowszechnienie neuromitów wśród psychologów, psychoterapeutów i nauczycieli
dc.title.alternativepl
Dissemination of neuromyths among psychologists, psychotherapists and teachers
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
41
Views per month
Views per city
Warsaw
9
Krakow
6
Poznan
5
Katowice
3
Chorzów
2
Szczecin
2
Amsterdam
1
Bydgoszcz
1
Des Moines
1
Gorlice
1

No access

No Thumbnail Available