"Homo religiosus" w przestrzeni kultury sekularnej

2024
journal article
review article
dc.abstract.enMircea Eliade, searching for the essence of the sacred, contrasted it with the profane, considering these two categories to be basic. The sacred is the beginning, and the profane is something secondary to it. Based on this, he distinguished two types of humanity, based on the feeling of holiness (religious person) and those devoid of the divine element (profan). The first type is homo religiosus, which is important, having the ability to function in both spaces at the same time - the sacred and the secular one. Homo religiosus is the basic concept of Eliade's anthropology, he even states in the A History of Religious Ideas that "to be a human being, or rather to become one, means to be 'religious'." The question arises whether a modern man, and specifically a Westerner who is increasingly "de-Christianized", ceases to be a religious person? Probably not, because we are dealing here with a certain permanent structure of human nature, it is simply that, as we have been observing for at least two centuries, he begins to replace some values with others.
dc.abstract.plMircea Eliade, szukając istoty sacrum, przeciwstawiał ją profanum, uznając te dwie kategorie za podstawowe. Sacrum stanowi początek, profanum jest zaś czymś wtórnym wobec niego. Wychodząc z tego, wyróżniał on dwa rodzaje człowieczeństwa, oparte na odczuwaniu świętości (osoba religijna) i pozbawione pierwiastka boskiego (profan). Pierwszy typ to homo religiosus, co istotne, posiadający zdolność funkcjonowania na obu przestrzeniach jednocześnie - tej sakralnej i sekularnej. Homo religiosus stanowi podstawowe pojęcie Eliadowskiej antropologii, stwierdza on wręcz w Historii wierzeń i idei religijnych, że "być człowiekiem, a raczej się nim stawać, znaczy być «religijnym»". Powstaje pytanie, czy człowiek współczesny, a konkretnie mieszkaniec Zachodu, który jest coraz bardziej "odchrześcijaniony", przestaje być człowiekiem religijnym? Chyba nie, mamy tu bowiem do czynienia z pewną stałą strukturą ludzkiej natury, po prostu, jak obserwujemy to od przynajmniej dwóch stuleci, zaczyna on zastępować jedne wartości innymi.
dc.affiliationWydział Filozoficzny : Instytut Religioznawstwa
dc.contributor.authorŁętocha, Rafał - 130077
dc.date.accession2024-05-02
dc.date.accessioned2024-05-13T12:09:25Z
dc.date.available2024-05-13T12:09:25Z
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number17 (421)
dc.description.physical[1-8]
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.issn2719-4876
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/339343
dc.identifier.weblinkhttps://teologiapolityczna.pl/rafal-letocha-homo-religiosus-w-przestrzeni-kultury-sekularnej
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enhomo religiosus
dc.subject.ensecularism
dc.subject.enpostsecularism
dc.subject.enspirituality
dc.subject.enlived religion
dc.subject.plhomo religiosus
dc.subject.plsekularyzm
dc.subject.plpostsekularyzm
dc.subject.plduchowość
dc.subject.plreligia przeżywana
dc.subtypeReviewArticle
dc.title"Homo religiosus" w przestrzeni kultury sekularnej
dc.title.alternative"Homo religiosus" in the space of secular culture
dc.title.journalTeologia Polityczna Co Tydzień
dc.title.volumeMiejskie przejścia : między sacrum a profanum
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Mircea Eliade, searching for the essence of the sacred, contrasted it with the profane, considering these two categories to be basic. The sacred is the beginning, and the profane is something secondary to it. Based on this, he distinguished two types of humanity, based on the feeling of holiness (religious person) and those devoid of the divine element (profan). The first type is homo religiosus, which is important, having the ability to function in both spaces at the same time - the sacred and the secular one. Homo religiosus is the basic concept of Eliade's anthropology, he even states in the A History of Religious Ideas that "to be a human being, or rather to become one, means to be 'religious'." The question arises whether a modern man, and specifically a Westerner who is increasingly "de-Christianized", ceases to be a religious person? Probably not, because we are dealing here with a certain permanent structure of human nature, it is simply that, as we have been observing for at least two centuries, he begins to replace some values with others.
dc.abstract.pl
Mircea Eliade, szukając istoty sacrum, przeciwstawiał ją profanum, uznając te dwie kategorie za podstawowe. Sacrum stanowi początek, profanum jest zaś czymś wtórnym wobec niego. Wychodząc z tego, wyróżniał on dwa rodzaje człowieczeństwa, oparte na odczuwaniu świętości (osoba religijna) i pozbawione pierwiastka boskiego (profan). Pierwszy typ to homo religiosus, co istotne, posiadający zdolność funkcjonowania na obu przestrzeniach jednocześnie - tej sakralnej i sekularnej. Homo religiosus stanowi podstawowe pojęcie Eliadowskiej antropologii, stwierdza on wręcz w Historii wierzeń i idei religijnych, że "być człowiekiem, a raczej się nim stawać, znaczy być «religijnym»". Powstaje pytanie, czy człowiek współczesny, a konkretnie mieszkaniec Zachodu, który jest coraz bardziej "odchrześcijaniony", przestaje być człowiekiem religijnym? Chyba nie, mamy tu bowiem do czynienia z pewną stałą strukturą ludzkiej natury, po prostu, jak obserwujemy to od przynajmniej dwóch stuleci, zaczyna on zastępować jedne wartości innymi.
dc.affiliation
Wydział Filozoficzny : Instytut Religioznawstwa
dc.contributor.author
Łętocha, Rafał - 130077
dc.date.accession
2024-05-02
dc.date.accessioned
2024-05-13T12:09:25Z
dc.date.available
2024-05-13T12:09:25Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.number
17 (421)
dc.description.physical
[1-8]
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.issn
2719-4876
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/339343
dc.identifier.weblink
https://teologiapolityczna.pl/rafal-letocha-homo-religiosus-w-przestrzeni-kultury-sekularnej
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
homo religiosus
dc.subject.en
secularism
dc.subject.en
postsecularism
dc.subject.en
spirituality
dc.subject.en
lived religion
dc.subject.pl
homo religiosus
dc.subject.pl
sekularyzm
dc.subject.pl
postsekularyzm
dc.subject.pl
duchowość
dc.subject.pl
religia przeżywana
dc.subtype
ReviewArticle
dc.title
"Homo religiosus" w przestrzeni kultury sekularnej
dc.title.alternative
"Homo religiosus" in the space of secular culture
dc.title.journal
Teologia Polityczna Co Tydzień
dc.title.volume
Miejskie przejścia : między sacrum a profanum
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
23
Views per month
Views per city
Krakow
5
Warsaw
2
Świętochłowice
2
Myślenice
1
Rabka-Zdrój
1

No access

No Thumbnail Available