Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Homo religiosus" w przestrzeni kultury sekularnej
"Homo religiosus" in the space of secular culture
homo religiosus
sekularyzm
postsekularyzm
duchowość
religia przeżywana
homo religiosus
secularism
postsecularism
spirituality
lived religion
Mircea Eliade, szukając istoty sacrum, przeciwstawiał ją profanum, uznając te dwie kategorie za podstawowe. Sacrum stanowi początek, profanum jest zaś czymś wtórnym wobec niego. Wychodząc z tego, wyróżniał on dwa rodzaje człowieczeństwa, oparte na odczuwaniu świętości (osoba religijna) i pozbawione pierwiastka boskiego (profan). Pierwszy typ to homo religiosus, co istotne, posiadający zdolność funkcjonowania na obu przestrzeniach jednocześnie - tej sakralnej i sekularnej. Homo religiosus stanowi podstawowe pojęcie Eliadowskiej antropologii, stwierdza on wręcz w Historii wierzeń i idei religijnych, że "być człowiekiem, a raczej się nim stawać, znaczy być «religijnym»". Powstaje pytanie, czy człowiek współczesny, a konkretnie mieszkaniec Zachodu, który jest coraz bardziej "odchrześcijaniony", przestaje być człowiekiem religijnym? Chyba nie, mamy tu bowiem do czynienia z pewną stałą strukturą ludzkiej natury, po prostu, jak obserwujemy to od przynajmniej dwóch stuleci, zaczyna on zastępować jedne wartości innymi.
Mircea Eliade, searching for the essence of the sacred, contrasted it with the profane, considering these two categories to be basic. The sacred is the beginning, and the profane is something secondary to it. Based on this, he distinguished two types of humanity, based on the feeling of holiness (religious person) and those devoid of the divine element (profan). The first type is homo religiosus, which is important, having the ability to function in both spaces at the same time - the sacred and the secular one. Homo religiosus is the basic concept of Eliade's anthropology, he even states in the A History of Religious Ideas that "to be a human being, or rather to become one, means to be 'religious'." The question arises whether a modern man, and specifically a Westerner who is increasingly "de-Christianized", ceases to be a religious person? Probably not, because we are dealing here with a certain permanent structure of human nature, it is simply that, as we have been observing for at least two centuries, he begins to replace some values with others.
dc.abstract.en | Mircea Eliade, searching for the essence of the sacred, contrasted it with the profane, considering these two categories to be basic. The sacred is the beginning, and the profane is something secondary to it. Based on this, he distinguished two types of humanity, based on the feeling of holiness (religious person) and those devoid of the divine element (profan). The first type is homo religiosus, which is important, having the ability to function in both spaces at the same time - the sacred and the secular one. Homo religiosus is the basic concept of Eliade's anthropology, he even states in the A History of Religious Ideas that "to be a human being, or rather to become one, means to be 'religious'." The question arises whether a modern man, and specifically a Westerner who is increasingly "de-Christianized", ceases to be a religious person? Probably not, because we are dealing here with a certain permanent structure of human nature, it is simply that, as we have been observing for at least two centuries, he begins to replace some values with others. | |
dc.abstract.pl | Mircea Eliade, szukając istoty sacrum, przeciwstawiał ją profanum, uznając te dwie kategorie za podstawowe. Sacrum stanowi początek, profanum jest zaś czymś wtórnym wobec niego. Wychodząc z tego, wyróżniał on dwa rodzaje człowieczeństwa, oparte na odczuwaniu świętości (osoba religijna) i pozbawione pierwiastka boskiego (profan). Pierwszy typ to homo religiosus, co istotne, posiadający zdolność funkcjonowania na obu przestrzeniach jednocześnie - tej sakralnej i sekularnej. Homo religiosus stanowi podstawowe pojęcie Eliadowskiej antropologii, stwierdza on wręcz w Historii wierzeń i idei religijnych, że "być człowiekiem, a raczej się nim stawać, znaczy być «religijnym»". Powstaje pytanie, czy człowiek współczesny, a konkretnie mieszkaniec Zachodu, który jest coraz bardziej "odchrześcijaniony", przestaje być człowiekiem religijnym? Chyba nie, mamy tu bowiem do czynienia z pewną stałą strukturą ludzkiej natury, po prostu, jak obserwujemy to od przynajmniej dwóch stuleci, zaczyna on zastępować jedne wartości innymi. | |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny : Instytut Religioznawstwa | |
dc.contributor.author | Łętocha, Rafał - 130077 | |
dc.date.accession | 2024-05-02 | |
dc.date.accessioned | 2024-05-13T12:09:25Z | |
dc.date.available | 2024-05-13T12:09:25Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.number | 17 (421) | |
dc.description.physical | [1-8] | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.issn | 2719-4876 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/339343 | |
dc.identifier.weblink | https://teologiapolityczna.pl/rafal-letocha-homo-religiosus-w-przestrzeni-kultury-sekularnej | |
dc.language | pol | |
dc.language.container | pol | |
dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | homo religiosus | |
dc.subject.en | secularism | |
dc.subject.en | postsecularism | |
dc.subject.en | spirituality | |
dc.subject.en | lived religion | |
dc.subject.pl | homo religiosus | |
dc.subject.pl | sekularyzm | |
dc.subject.pl | postsekularyzm | |
dc.subject.pl | duchowość | |
dc.subject.pl | religia przeżywana | |
dc.subtype | ReviewArticle | |
dc.title | "Homo religiosus" w przestrzeni kultury sekularnej | |
dc.title.alternative | "Homo religiosus" in the space of secular culture | |
dc.title.journal | Teologia Polityczna Co Tydzień | |
dc.title.volume | Miejskie przejścia : między sacrum a profanum | |
dc.type | JournalArticle | |
dspace.entity.type | Publication | en |