Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Błąd fonetyczny w wypowiedziach ustnych frankofonów uczących się języka polskiego jako obcego
Phonetic error in the spoken language of native French-speaking learners of Polish
błąd językowy, fonetyka, interferencja, język polski jako obcy, frankofoni, glottodydaktyka, analiza błędów
language error, phonetics, interference, Polish as a foreign language, francophones, glottodidactics, error analysis
Celem pracy jest wskazanie i analiza najczęstszych błędów fonetycznych popełnianych przez frankofonów uczących się języka polskiego jako obcego na poziomie A1.1 i wywołanych interferencją z języka francuskiego. Analizie zostały poddane trzy rodzaje wypowiedzi ustnej: spontaniczna konwersacja, uprzednio przygotowana prezentacja oraz głośna lektura tekstu, która umożliwiła zbadanie błędów wywołanych niewłaściwą identyfikacją relacji grafem-fonem. Najczęstsze problemy dotyczą fonemów, które nie występują w języku francuskim, a także szeregów i grup spółgłoskowych. W ostatniej części badania zaobserwowano silny związek między ortografią i fonetyką, powodujący powstanie błędów, które nie pojawiały się w spontanicznej czy przygotowanej wypowiedzi.
The objective of this study was to identify and analyse the most common phonetic errors caused by interference committed by native French-speaking learners of Polish (level A1.1). Three types of spoken language have been analysed: spontaneous conversation, prepared speech and reading aloud which enabled the analysis of errors provoked by the wrong grapheme – phoneme correspondence identification. The most common errors committed include phonemes that do not exist in French, and groups and chains of consonants. A strong correspondence between phonetics and orthography has been observed as it caused numerous errors absent in the spontaneous or prepared speech.
dc.abstract.en | The objective of this study was to identify and analyse the most common phonetic errors caused by interference committed by native French-speaking learners of Polish (level A1.1). Three types of spoken language have been analysed: spontaneous conversation, prepared speech and reading aloud which enabled the analysis of errors provoked by the wrong grapheme – phoneme correspondence identification. The most common errors committed include phonemes that do not exist in French, and groups and chains of consonants. A strong correspondence between phonetics and orthography has been observed as it caused numerous errors absent in the spontaneous or prepared speech. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest wskazanie i analiza najczęstszych błędów fonetycznych popełnianych przez frankofonów uczących się języka polskiego jako obcego na poziomie A1.1 i wywołanych interferencją z języka francuskiego. Analizie zostały poddane trzy rodzaje wypowiedzi ustnej: spontaniczna konwersacja, uprzednio przygotowana prezentacja oraz głośna lektura tekstu, która umożliwiła zbadanie błędów wywołanych niewłaściwą identyfikacją relacji grafem-fonem. Najczęstsze problemy dotyczą fonemów, które nie występują w języku francuskim, a także szeregów i grup spółgłoskowych. W ostatniej części badania zaobserwowano silny związek między ortografią i fonetyką, powodujący powstanie błędów, które nie pojawiały się w spontanicznej czy przygotowanej wypowiedzi. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Janowska, Iwona - 128471 | pl |
dc.contributor.author | Knyś, Michalina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Miodunka, Władysław - 130631 | pl |
dc.contributor.reviewer | Janowska, Iwona - 128471 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T15:11:48Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T15:11:48Z | |
dc.date.submitted | 2015-05-26 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego | pl |
dc.identifier.apd | diploma-98219-112073 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/205544 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | language error, phonetics, interference, Polish as a foreign language, francophones, glottodidactics, error analysis | pl |
dc.subject.pl | błąd językowy, fonetyka, interferencja, język polski jako obcy, frankofoni, glottodydaktyka, analiza błędów | pl |
dc.title | Błąd fonetyczny w wypowiedziach ustnych frankofonów uczących się języka polskiego jako obcego | pl |
dc.title.alternative | Phonetic error in the spoken language of native French-speaking learners of Polish | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |