Błąd fonetyczny w wypowiedziach ustnych frankofonów uczących się języka polskiego jako obcego

master
dc.abstract.enThe objective of this study was to identify and analyse the most common phonetic errors caused by interference committed by native French-speaking learners of Polish (level A1.1). Three types of spoken language have been analysed: spontaneous conversation, prepared speech and reading aloud which enabled the analysis of errors provoked by the wrong grapheme – phoneme correspondence identification. The most common errors committed include phonemes that do not exist in French, and groups and chains of consonants. A strong correspondence between phonetics and orthography has been observed as it caused numerous errors absent in the spontaneous or prepared speech.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest wskazanie i analiza najczęstszych błędów fonetycznych popełnianych przez frankofonów uczących się języka polskiego jako obcego na poziomie A1.1 i wywołanych interferencją z języka francuskiego. Analizie zostały poddane trzy rodzaje wypowiedzi ustnej: spontaniczna konwersacja, uprzednio przygotowana prezentacja oraz głośna lektura tekstu, która umożliwiła zbadanie błędów wywołanych niewłaściwą identyfikacją relacji grafem-fonem. Najczęstsze problemy dotyczą fonemów, które nie występują w języku francuskim, a także szeregów i grup spółgłoskowych. W ostatniej części badania zaobserwowano silny związek między ortografią i fonetyką, powodujący powstanie błędów, które nie pojawiały się w spontanicznej czy przygotowanej wypowiedzi.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorJanowska, Iwona - 128471 pl
dc.contributor.authorKnyś, Michalinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerMiodunka, Władysław - 130631 pl
dc.contributor.reviewerJanowska, Iwona - 128471 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T15:11:48Z
dc.date.available2020-07-26T15:11:48Z
dc.date.submitted2015-05-26pl
dc.fieldofstudynauczanie języka polskiego jako obcego i drugiegopl
dc.identifier.apddiploma-98219-112073pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/205544
dc.languagepolpl
dc.subject.enlanguage error, phonetics, interference, Polish as a foreign language, francophones, glottodidactics, error analysispl
dc.subject.plbłąd językowy, fonetyka, interferencja, język polski jako obcy, frankofoni, glottodydaktyka, analiza błędówpl
dc.titleBłąd fonetyczny w wypowiedziach ustnych frankofonów uczących się języka polskiego jako obcegopl
dc.title.alternativePhonetic error in the spoken language of native French-speaking learners of Polishpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The objective of this study was to identify and analyse the most common phonetic errors caused by interference committed by native French-speaking learners of Polish (level A1.1). Three types of spoken language have been analysed: spontaneous conversation, prepared speech and reading aloud which enabled the analysis of errors provoked by the wrong grapheme – phoneme correspondence identification. The most common errors committed include phonemes that do not exist in French, and groups and chains of consonants. A strong correspondence between phonetics and orthography has been observed as it caused numerous errors absent in the spontaneous or prepared speech.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest wskazanie i analiza najczęstszych błędów fonetycznych popełnianych przez frankofonów uczących się języka polskiego jako obcego na poziomie A1.1 i wywołanych interferencją z języka francuskiego. Analizie zostały poddane trzy rodzaje wypowiedzi ustnej: spontaniczna konwersacja, uprzednio przygotowana prezentacja oraz głośna lektura tekstu, która umożliwiła zbadanie błędów wywołanych niewłaściwą identyfikacją relacji grafem-fonem. Najczęstsze problemy dotyczą fonemów, które nie występują w języku francuskim, a także szeregów i grup spółgłoskowych. W ostatniej części badania zaobserwowano silny związek między ortografią i fonetyką, powodujący powstanie błędów, które nie pojawiały się w spontanicznej czy przygotowanej wypowiedzi.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Janowska, Iwona - 128471
dc.contributor.authorpl
Knyś, Michalina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Miodunka, Władysław - 130631
dc.contributor.reviewerpl
Janowska, Iwona - 128471
dc.date.accessioned
2020-07-26T15:11:48Z
dc.date.available
2020-07-26T15:11:48Z
dc.date.submittedpl
2015-05-26
dc.fieldofstudypl
nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego
dc.identifier.apdpl
diploma-98219-112073
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/205544
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
language error, phonetics, interference, Polish as a foreign language, francophones, glottodidactics, error analysis
dc.subject.plpl
błąd językowy, fonetyka, interferencja, język polski jako obcy, frankofoni, glottodydaktyka, analiza błędów
dc.titlepl
Błąd fonetyczny w wypowiedziach ustnych frankofonów uczących się języka polskiego jako obcego
dc.title.alternativepl
Phonetic error in the spoken language of native French-speaking learners of Polish
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available