REALIA I SYMBOLIKA W FILMIE NIKITY MICHAŁKOWA "12"

master
dc.abstract.enThe thesis presented interprets Nikita Mikhailkov’s motion picture „12”. It is among the most interesting films by this director. In this production he brings up many issues concerning modern Russia and the world.The first chapter comprises information concerning Mikhalkov’s life and work. It also compares the films "12" and "12 Angry Men" by Sidney Lumet thus answering the question if the Russian production is a remake of its American predecessor.The second chapter enters into social and political problems mentioned in the film. One subchapter concerns one of the major subject matters of the modern world. A question about human life is raised – how much is it worth, are we entitled to decide about others’ fate – and (if so) by what rules? Another issue put forward is the conflict between Russia and Chechnya. It is outlined, and the questions are raised: is it necessary and what do its sides fight for? N. Mikhalkov uses symbols to convey content. The third chapter covers unveiling the meaning of these symbols. Director’s workshop is also described, such as the use of light, music and flashback.pl
dc.abstract.plW niniejszej pracy podjęto się interpretacji obrazu filmowego Nikity Michałkowa pt. „12”. Jest to jedna z ciekawszych pozycji w dorobku tego reżysera. Porusza on w nim wiele problemów dotyczących współczesnej Rosji i świata. Pierwszy rozdział zawiera informacje na temat życia i twórczości reżysera Michałkowa. Zestawiono w nim ze sobą film "12" z filmem Sidney’a Lumeta "12 gniewnych ludzi" i jest odpowiedzią na pytanie czy rosyjskie dzieło jest remake’m filmu amerykańskiej produkcji. Z kolei w drugim rozdziale zostały poruszone problemy społeczno-polityczne ukazane w filmie. W jednej z jego części poruszono jeden z ważniejszych tematów dotyczących współczesnego świata. Zostało tutaj postawione pytanie na temat życia ludzkiego – ile jest ono warte i czy mamy prawo decydować o losach drugiej osoby, a jeśli tak to na jakich zasadach. Innym problemem poruszonym w nim był konflikt rosyjsko-czeczeński. Przedstawiono jego historię oraz postawiono pytania: czy jest on w ogóle potrzebny i o co walczą jego strony.N. Michałkow do przekazania widzowi pewnych treści wykorzystał symbolikę. Trzeci rozdział pracy został poświęcony odczytaniu znaczenia tych symboli. Zostały w nim także wymienione i opisane zabiegi reżyserskie, którymi posłużył się twórca. Są to m.in.: światło, muzyka, retrospekcja.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorDuda, Katarzyna - 127788 pl
dc.contributor.authorŚwist, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerDuda, Katarzyna - 127788 pl
dc.contributor.reviewerLechowska, Martapl
dc.date.accessioned2020-07-28T06:23:22Z
dc.date.available2020-07-28T06:23:22Z
dc.date.submitted2020-06-09pl
dc.fieldofstudyrosjoznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-141040-252181pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/240922
dc.languagepolpl
dc.subject.enNikita Mikhalkov, "12", symbolism in film, socio-political conflict, moralitypl
dc.subject.plNikita Michałkow, "12", symbolika w filmie, konflikty społeczno-polityczne, wartościpl
dc.titleREALIA I SYMBOLIKA W FILMIE NIKITY MICHAŁKOWA "12"pl
dc.title.alternativeRealities and symbolism in Nikita Mikhailkov’s motion picture "12"pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis presented interprets Nikita Mikhailkov’s motion picture „12”. It is among the most interesting films by this director. In this production he brings up many issues concerning modern Russia and the world.The first chapter comprises information concerning Mikhalkov’s life and work. It also compares the films "12" and "12 Angry Men" by Sidney Lumet thus answering the question if the Russian production is a remake of its American predecessor.The second chapter enters into social and political problems mentioned in the film. One subchapter concerns one of the major subject matters of the modern world. A question about human life is raised – how much is it worth, are we entitled to decide about others’ fate – and (if so) by what rules? Another issue put forward is the conflict between Russia and Chechnya. It is outlined, and the questions are raised: is it necessary and what do its sides fight for? N. Mikhalkov uses symbols to convey content. The third chapter covers unveiling the meaning of these symbols. Director’s workshop is also described, such as the use of light, music and flashback.
dc.abstract.plpl
W niniejszej pracy podjęto się interpretacji obrazu filmowego Nikity Michałkowa pt. „12”. Jest to jedna z ciekawszych pozycji w dorobku tego reżysera. Porusza on w nim wiele problemów dotyczących współczesnej Rosji i świata. Pierwszy rozdział zawiera informacje na temat życia i twórczości reżysera Michałkowa. Zestawiono w nim ze sobą film "12" z filmem Sidney’a Lumeta "12 gniewnych ludzi" i jest odpowiedzią na pytanie czy rosyjskie dzieło jest remake’m filmu amerykańskiej produkcji. Z kolei w drugim rozdziale zostały poruszone problemy społeczno-polityczne ukazane w filmie. W jednej z jego części poruszono jeden z ważniejszych tematów dotyczących współczesnego świata. Zostało tutaj postawione pytanie na temat życia ludzkiego – ile jest ono warte i czy mamy prawo decydować o losach drugiej osoby, a jeśli tak to na jakich zasadach. Innym problemem poruszonym w nim był konflikt rosyjsko-czeczeński. Przedstawiono jego historię oraz postawiono pytania: czy jest on w ogóle potrzebny i o co walczą jego strony.N. Michałkow do przekazania widzowi pewnych treści wykorzystał symbolikę. Trzeci rozdział pracy został poświęcony odczytaniu znaczenia tych symboli. Zostały w nim także wymienione i opisane zabiegi reżyserskie, którymi posłużył się twórca. Są to m.in.: światło, muzyka, retrospekcja.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Duda, Katarzyna - 127788
dc.contributor.authorpl
Świst, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Duda, Katarzyna - 127788
dc.contributor.reviewerpl
Lechowska, Marta
dc.date.accessioned
2020-07-28T06:23:22Z
dc.date.available
2020-07-28T06:23:22Z
dc.date.submittedpl
2020-06-09
dc.fieldofstudypl
rosjoznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-141040-252181
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/240922
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Nikita Mikhalkov, "12", symbolism in film, socio-political conflict, morality
dc.subject.plpl
Nikita Michałkow, "12", symbolika w filmie, konflikty społeczno-polityczne, wartości
dc.titlepl
REALIA I SYMBOLIKA W FILMIE NIKITY MICHAŁKOWA "12"
dc.title.alternativepl
Realities and symbolism in Nikita Mikhailkov’s motion picture "12"
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
22
Views per month
Views per city
Warsaw
5
Dublin
3
Gdynia
3
Bytom
2
Krakow
2
Wroclaw
2
Gdansk
1

No access

No Thumbnail Available