Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
REALIA I SYMBOLIKA W FILMIE NIKITY MICHAŁKOWA "12"
Realities and symbolism in Nikita Mikhailkov’s motion picture "12"
Nikita Michałkow, "12", symbolika w filmie, konflikty społeczno-polityczne, wartości
Nikita Mikhalkov, "12", symbolism in film, socio-political conflict, morality
W niniejszej pracy podjęto się interpretacji obrazu filmowego Nikity Michałkowa pt. „12”. Jest to jedna z ciekawszych pozycji w dorobku tego reżysera. Porusza on w nim wiele problemów dotyczących współczesnej Rosji i świata. Pierwszy rozdział zawiera informacje na temat życia i twórczości reżysera Michałkowa. Zestawiono w nim ze sobą film "12" z filmem Sidney’a Lumeta "12 gniewnych ludzi" i jest odpowiedzią na pytanie czy rosyjskie dzieło jest remake’m filmu amerykańskiej produkcji. Z kolei w drugim rozdziale zostały poruszone problemy społeczno-polityczne ukazane w filmie. W jednej z jego części poruszono jeden z ważniejszych tematów dotyczących współczesnego świata. Zostało tutaj postawione pytanie na temat życia ludzkiego – ile jest ono warte i czy mamy prawo decydować o losach drugiej osoby, a jeśli tak to na jakich zasadach. Innym problemem poruszonym w nim był konflikt rosyjsko-czeczeński. Przedstawiono jego historię oraz postawiono pytania: czy jest on w ogóle potrzebny i o co walczą jego strony.N. Michałkow do przekazania widzowi pewnych treści wykorzystał symbolikę. Trzeci rozdział pracy został poświęcony odczytaniu znaczenia tych symboli. Zostały w nim także wymienione i opisane zabiegi reżyserskie, którymi posłużył się twórca. Są to m.in: światło, muzyka, retrospekcja.
The thesis presented interprets Nikita Mikhailkov’s motion picture „12”. It is among the most interesting films by this director. In this production he brings up many issues concerning modern Russia and the world.The first chapter comprises information concerning Mikhalkov’s life and work. It also compares the films "12" and "12 Angry Men" by Sidney Lumet thus answering the question if the Russian production is a remake of its American predecessor.The second chapter enters into social and political problems mentioned in the film. One subchapter concerns one of the major subject matters of the modern world. A question about human life is raised – how much is it worth, are we entitled to decide about others’ fate – and (if so) by what rules? Another issue put forward is the conflict between Russia and Chechnya. It is outlined, and the questions are raised: is it necessary and what do its sides fight for? N. Mikhalkov uses symbols to convey content. The third chapter covers unveiling the meaning of these symbols. Director’s workshop is also described, such as the use of light, music and flashback.
dc.abstract.en | The thesis presented interprets Nikita Mikhailkov’s motion picture „12”. It is among the most interesting films by this director. In this production he brings up many issues concerning modern Russia and the world.The first chapter comprises information concerning Mikhalkov’s life and work. It also compares the films "12" and "12 Angry Men" by Sidney Lumet thus answering the question if the Russian production is a remake of its American predecessor.The second chapter enters into social and political problems mentioned in the film. One subchapter concerns one of the major subject matters of the modern world. A question about human life is raised – how much is it worth, are we entitled to decide about others’ fate – and (if so) by what rules? Another issue put forward is the conflict between Russia and Chechnya. It is outlined, and the questions are raised: is it necessary and what do its sides fight for? N. Mikhalkov uses symbols to convey content. The third chapter covers unveiling the meaning of these symbols. Director’s workshop is also described, such as the use of light, music and flashback. | pl |
dc.abstract.pl | W niniejszej pracy podjęto się interpretacji obrazu filmowego Nikity Michałkowa pt. „12”. Jest to jedna z ciekawszych pozycji w dorobku tego reżysera. Porusza on w nim wiele problemów dotyczących współczesnej Rosji i świata. Pierwszy rozdział zawiera informacje na temat życia i twórczości reżysera Michałkowa. Zestawiono w nim ze sobą film "12" z filmem Sidney’a Lumeta "12 gniewnych ludzi" i jest odpowiedzią na pytanie czy rosyjskie dzieło jest remake’m filmu amerykańskiej produkcji. Z kolei w drugim rozdziale zostały poruszone problemy społeczno-polityczne ukazane w filmie. W jednej z jego części poruszono jeden z ważniejszych tematów dotyczących współczesnego świata. Zostało tutaj postawione pytanie na temat życia ludzkiego – ile jest ono warte i czy mamy prawo decydować o losach drugiej osoby, a jeśli tak to na jakich zasadach. Innym problemem poruszonym w nim był konflikt rosyjsko-czeczeński. Przedstawiono jego historię oraz postawiono pytania: czy jest on w ogóle potrzebny i o co walczą jego strony.N. Michałkow do przekazania widzowi pewnych treści wykorzystał symbolikę. Trzeci rozdział pracy został poświęcony odczytaniu znaczenia tych symboli. Zostały w nim także wymienione i opisane zabiegi reżyserskie, którymi posłużył się twórca. Są to m.in.: światło, muzyka, retrospekcja. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Duda, Katarzyna - 127788 | pl |
dc.contributor.author | Świst, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Duda, Katarzyna - 127788 | pl |
dc.contributor.reviewer | Lechowska, Marta | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T06:23:22Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T06:23:22Z | |
dc.date.submitted | 2020-06-09 | pl |
dc.fieldofstudy | rosjoznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-141040-252181 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/240922 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Nikita Mikhalkov, "12", symbolism in film, socio-political conflict, morality | pl |
dc.subject.pl | Nikita Michałkow, "12", symbolika w filmie, konflikty społeczno-polityczne, wartości | pl |
dc.title | REALIA I SYMBOLIKA W FILMIE NIKITY MICHAŁKOWA "12" | pl |
dc.title.alternative | Realities and symbolism in Nikita Mikhailkov’s motion picture "12" | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |