Kolorowa apokalipsa : konwencja post-apo w serialach animowanych dla młodzieży na przykładach "Adventure Time" oraz "Kipo and The Age of Wonderbeasts"

2021
book section
article
dc.abstract.enThe author of the research article analyses the postapocalyptic realities depicted in two animated series for children and young people: Adventure Time (2010–2018) and Kipo And The Age of Wonderbeasts (2020). Focusing on the landscapes presented in both of the series, as well as on the social structures and relationships between characters that are depicted, the author proposes reading both animatied series as being critical towards modern reality and thus depicting the postapoclyptic state as a time of radical social change. Referencing the idea of the "Chthulhucene" proposed by Donna Haraway or Jack Halberstam's "Queer Art of Failure", among others, they point to the ways in which both animated series see the failure of the old world as a success which allows the abolition of oppressive hierarchies and the creation of interspecies cooperatives. They consider the role of both series in the history of animation and postapocalyptic narratives, arguing that the unique approach to the topic is in many ways revolutionary for both the medium and the genre.pl
dc.abstract.plW artykule autor dokonuje analizy światów postapokaliptycznych przedstawionych w dwóch animowanych serialach dla dzieci i młodzieży: Adventure Time (2010–2018) oraz Kipo And The Age of Wonderbeasts (2020). Zwracając uwagę na wygląd zaprezentowanych w nich krajobrazów, kształt struktur społecznych oraz na przedstawione w nich formy relacji między bohaterami, autor postuluje czytanie owych tekstów jako krytycznych wobec współczesnej rzeczywistości i interpretujących postapokalipsę jako czas radykalnych zmian społecznych. Posługując się między innymi koncepcjami "Chthulucenu" Donny Haraway czy "queerowej sztuki porażki" Jacka Halberstama, wskazuje, w jaki sposób owe animacje paradoksalnie wartościują porażkę starego świata jako sukces, który posłużyć może do zniesienia opresyjnych hierarchii i konstruowania międzygatunkowych kooperatyw. Autor osadza oba omawiane teksty w kontekście historii animacji oraz narracji postapokaliptycznych i przekonuje, że ich wyjątkowe podejście do tematu stanowi przełomowy punkt zarówno dla medium, jak i gatunku.pl
dc.affiliationSzkoła Doktorska Nauk Humanistycznychpl
dc.contributor.authorPokrowiecki, Michał - 233832 pl
dc.contributor.editorAndrzejewska, Weronikapl
dc.contributor.editorCzyżak, Krzysztofpl
dc.contributor.editorKaźmierczak, Marekpl
dc.date.accessioned2023-05-15T06:44:24Z
dc.date.available2023-05-15T06:44:24Z
dc.date.issued2021pl
dc.description.additionalBibliogr. s. 51-52. Książka jest pokłosiem studencko-doktoranckiej konferencji naukowej. Publikacja sfinansowana przez Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.physical33-52pl
dc.description.publication1,25pl
dc.description.seriesSeria Filmoznawcza
dc.description.seriesnumber33
dc.identifier.bookweblinkhttp://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:5298257&fromLocationLink=false&theme=nukatpl
dc.identifier.eisbn978-83-232-3957-4 (pdf)pl
dc.identifier.isbn978-83-232-3956-7pl
dc.identifier.seriesissn1642-8595
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/311339
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk humanistycznych : nauki o kulturze i religiipl
dc.pubinfoPoznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewiczapl
dc.publisher.ministerialUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfoliczba autorów 15; liczba stron 318; liczba arkuszy wydawniczych 20;pl
dc.subject.enpost-apocalypsepl
dc.subject.enposthumanismpl
dc.subject.enqueerpl
dc.subject.eninclusivenesspl
dc.subject.ensocial transformationspl
dc.subject.plpostapokalipsapl
dc.subject.plposthumanizmpl
dc.subject.plqueerpl
dc.subject.plinkluzyjnośćpl
dc.subject.plprzemiany społecznepl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleKolorowa apokalipsa : konwencja post-apo w serialach animowanych dla młodzieży na przykładach "Adventure Time" oraz "Kipo and The Age of Wonderbeasts"pl
dc.title.alternativeThe colorful apocalypse : the post-apocalyptic theme in animated series for teenagers : the examples of "Adventure Time" and "Kipo and The Age of Wonderbeasts"pl
dc.title.containerRzeczywistość zanimowana : kreskówki w kulturze, nauce i społeczeństwiepl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The author of the research article analyses the postapocalyptic realities depicted in two animated series for children and young people: Adventure Time (2010–2018) and Kipo And The Age of Wonderbeasts (2020). Focusing on the landscapes presented in both of the series, as well as on the social structures and relationships between characters that are depicted, the author proposes reading both animatied series as being critical towards modern reality and thus depicting the postapoclyptic state as a time of radical social change. Referencing the idea of the "Chthulhucene" proposed by Donna Haraway or Jack Halberstam's "Queer Art of Failure", among others, they point to the ways in which both animated series see the failure of the old world as a success which allows the abolition of oppressive hierarchies and the creation of interspecies cooperatives. They consider the role of both series in the history of animation and postapocalyptic narratives, arguing that the unique approach to the topic is in many ways revolutionary for both the medium and the genre.
dc.abstract.plpl
W artykule autor dokonuje analizy światów postapokaliptycznych przedstawionych w dwóch animowanych serialach dla dzieci i młodzieży: Adventure Time (2010–2018) oraz Kipo And The Age of Wonderbeasts (2020). Zwracając uwagę na wygląd zaprezentowanych w nich krajobrazów, kształt struktur społecznych oraz na przedstawione w nich formy relacji między bohaterami, autor postuluje czytanie owych tekstów jako krytycznych wobec współczesnej rzeczywistości i interpretujących postapokalipsę jako czas radykalnych zmian społecznych. Posługując się między innymi koncepcjami "Chthulucenu" Donny Haraway czy "queerowej sztuki porażki" Jacka Halberstama, wskazuje, w jaki sposób owe animacje paradoksalnie wartościują porażkę starego świata jako sukces, który posłużyć może do zniesienia opresyjnych hierarchii i konstruowania międzygatunkowych kooperatyw. Autor osadza oba omawiane teksty w kontekście historii animacji oraz narracji postapokaliptycznych i przekonuje, że ich wyjątkowe podejście do tematu stanowi przełomowy punkt zarówno dla medium, jak i gatunku.
dc.affiliationpl
Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych
dc.contributor.authorpl
Pokrowiecki, Michał - 233832
dc.contributor.editorpl
Andrzejewska, Weronika
dc.contributor.editorpl
Czyżak, Krzysztof
dc.contributor.editorpl
Kaźmierczak, Marek
dc.date.accessioned
2023-05-15T06:44:24Z
dc.date.available
2023-05-15T06:44:24Z
dc.date.issuedpl
2021
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 51-52. Książka jest pokłosiem studencko-doktoranckiej konferencji naukowej. Publikacja sfinansowana przez Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
dc.description.physicalpl
33-52
dc.description.publicationpl
1,25
dc.description.series
Seria Filmoznawcza
dc.description.seriesnumber
33
dc.identifier.bookweblinkpl
http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:5298257&fromLocationLink=false&theme=nukat
dc.identifier.eisbnpl
978-83-232-3957-4 (pdf)
dc.identifier.isbnpl
978-83-232-3956-7
dc.identifier.seriesissn
1642-8595
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/311339
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk humanistycznych : nauki o kulturze i religii
dc.pubinfopl
Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
dc.publisher.ministerialpl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfopl
liczba autorów 15; liczba stron 318; liczba arkuszy wydawniczych 20;
dc.subject.enpl
post-apocalypse
dc.subject.enpl
posthumanism
dc.subject.enpl
queer
dc.subject.enpl
inclusiveness
dc.subject.enpl
social transformations
dc.subject.plpl
postapokalipsa
dc.subject.plpl
posthumanizm
dc.subject.plpl
queer
dc.subject.plpl
inkluzyjność
dc.subject.plpl
przemiany społeczne
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Kolorowa apokalipsa : konwencja post-apo w serialach animowanych dla młodzieży na przykładach "Adventure Time" oraz "Kipo and The Age of Wonderbeasts"
dc.title.alternativepl
The colorful apocalypse : the post-apocalyptic theme in animated series for teenagers : the examples of "Adventure Time" and "Kipo and The Age of Wonderbeasts"
dc.title.containerpl
Rzeczywistość zanimowana : kreskówki w kulturze, nauce i społeczeństwie
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available