Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Teatr w procesie: reprodukowanie przemocy seksualnej na scenie w czasach #MeToo
Theater in progress: reproduction of sexual violence on stage during the #MeToo era
#MeToo, Marcin Liber, Wiktor Bagiński, Weronika Szczawińska, Jakub Skrzywanek, przemoc seksualna szkoła teatralna, etyka w teatrze
#MeToo, Marcin Liber, Wiktor Bagiński, Weronika Szczawińska, Jakub Skrzywanek, sexual violence, drama school, ethics in theater
W mojej pracy licencjackiej przyjrzę się wybranym spektaklom, które na różny sposób tematyzują i/lub reprodukują obrazy przemocy seksualnej w kontekście najnowszych debat o #MeToo oraz etyce pracy w teatrze. W tym celu przeanalizuję strategie przedstawiania gwałtu wykorzystane w następujących przedstawieniach: „#Gwałt na Lukrecji” w reż. Marcina Libera, „Otello” w reż. Wiktora Bagińskiego, „Klub” w reż. Weroniki Szczawińskiej oraz „Opowieści Niemoralne” w reż. Jakuba Skrzywanka. Do stworzenia tych spektakli wykorzystano różne metody pracy, które również będą stanowić ważną część analizy. Do przeprowadzenia badań skorzystam zarówno z materiałów prasowych, recenzji i tekstów dyskursywnych publikowanych od 2018 roku na łamach czasopism teatralnych (Dialog, Didaskalia, Pamiętnik Teatralny, Teatr itp.), jak i literaturę dotyczącą form aktywizmu w ramach międzynarodowego ruchu #MeToo, przede wszystkim „Performing #MeToo. How Not to Look Away” pod redakcją Judith Rudakoff. Celem pracy będzie zastanowienie się i wskazanie, które z danych strategii wpływają na wtórną wiktymizację i reprodukowanie przemocowych wzorców, a które oferują przestrzeń do wypowiedzenia głosów ofiar oraz mogą stanowić przełomowe modele etycznej pracy w myśleniu o potencjalnie traumatogennych przedstawieniach; inaczej mówiąc: które strategie mają największy potencjał etyczny i artystyczny, by zostały wpisane na stałe w praktykę teatralną.
In my Bachelor thesis, I will look at selected performances that thematize and/or reproduce images of sexual violence in various ways in the context of the latest debates about #MeToo and the ethics of work in theater. For this purpose, I will analyze the rape depiction strategies used in the following productions: "#Rape of Lucrezia" dir. Marcin Liber, "Othello" dir. Wiktor Bagiński, "The Club" dir. Weronika Szczawińska and "Immoral Tales" dir. Jakub Skrzywanek. Various working methods were used to create these performances, which will also be an important part of the analysis. To carry out my research, I will use press materials, reviews and discursive texts published since 2018 in theater magazines (Dialog, Didaskalia, Pamiętnik Teatralny, Teatr, etc.), as well as literature on forms of activism within the international #MeToo movement, first of all, "Performing #MeToo. How Not to Look Away” edited by Judith Rudakoff. The aim of the study will be to consider and indicate which of the given strategies influence secondary victimization and reproduction of violent patterns, and which offer a space for voices of the victims and may constitute breakthrough models of ethical work in thinking about potentially traumatogenic representations; in other words: which strategies have the greatest ethical and artistic potential to be permanently inscribed in theatrical practice.
dc.abstract.en | In my Bachelor thesis, I will look at selected performances that thematize and/or reproduce images of sexual violence in various ways in the context of the latest debates about #MeToo and the ethics of work in theater. For this purpose, I will analyze the rape depiction strategies used in the following productions: "#Rape of Lucrezia" dir. Marcin Liber, "Othello" dir. Wiktor Bagiński, "The Club" dir. Weronika Szczawińska and "Immoral Tales" dir. Jakub Skrzywanek. Various working methods were used to create these performances, which will also be an important part of the analysis. To carry out my research, I will use press materials, reviews and discursive texts published since 2018 in theater magazines (Dialog, Didaskalia, Pamiętnik Teatralny, Teatr, etc.), as well as literature on forms of activism within the international #MeToo movement, first of all, "Performing #MeToo. How Not to Look Away” edited by Judith Rudakoff. The aim of the study will be to consider and indicate which of the given strategies influence secondary victimization and reproduction of violent patterns, and which offer a space for voices of the victims and may constitute breakthrough models of ethical work in thinking about potentially traumatogenic representations; in other words: which strategies have the greatest ethical and artistic potential to be permanently inscribed in theatrical practice. | pl |
dc.abstract.pl | W mojej pracy licencjackiej przyjrzę się wybranym spektaklom, które na różny sposób tematyzują i/lub reprodukują obrazy przemocy seksualnej w kontekście najnowszych debat o #MeToo oraz etyce pracy w teatrze. W tym celu przeanalizuję strategie przedstawiania gwałtu wykorzystane w następujących przedstawieniach: „#Gwałt na Lukrecji” w reż. Marcina Libera, „Otello” w reż. Wiktora Bagińskiego, „Klub” w reż. Weroniki Szczawińskiej oraz „Opowieści Niemoralne” w reż. Jakuba Skrzywanka. Do stworzenia tych spektakli wykorzystano różne metody pracy, które również będą stanowić ważną część analizy. Do przeprowadzenia badań skorzystam zarówno z materiałów prasowych, recenzji i tekstów dyskursywnych publikowanych od 2018 roku na łamach czasopism teatralnych (Dialog, Didaskalia, Pamiętnik Teatralny, Teatr itp.), jak i literaturę dotyczącą form aktywizmu w ramach międzynarodowego ruchu #MeToo, przede wszystkim „Performing #MeToo. How Not to Look Away” pod redakcją Judith Rudakoff. Celem pracy będzie zastanowienie się i wskazanie, które z danych strategii wpływają na wtórną wiktymizację i reprodukowanie przemocowych wzorców, a które oferują przestrzeń do wypowiedzenia głosów ofiar oraz mogą stanowić przełomowe modele etycznej pracy w myśleniu o potencjalnie traumatogennych przedstawieniach; inaczej mówiąc: które strategie mają największy potencjał etyczny i artystyczny, by zostały wpisane na stałe w praktykę teatralną. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Dębowski, Marek - 127723 | pl |
dc.contributor.author | Nagawiecka, Weronika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Dębowski, Marek - 127723 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kwaśniewska-Mikuła, Monika | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-14T22:25:11Z | |
dc.date.available | 2022-07-14T22:25:11Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-12 | pl |
dc.fieldofstudy | wiedza o teatrze | pl |
dc.identifier.apd | diploma-161108-275548 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/297155 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | #MeToo, Marcin Liber, Wiktor Bagiński, Weronika Szczawińska, Jakub Skrzywanek, sexual violence, drama school, ethics in theater | pl |
dc.subject.pl | #MeToo, Marcin Liber, Wiktor Bagiński, Weronika Szczawińska, Jakub Skrzywanek, przemoc seksualna szkoła teatralna, etyka w teatrze | pl |
dc.title | Teatr w procesie: reprodukowanie przemocy seksualnej na scenie w czasach #MeToo | pl |
dc.title.alternative | Theater in progress: reproduction of sexual violence on stage during the #MeToo era | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |