Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kształtowanie kompetencji pracowników w międzynarodowych firmach informatycznych na przykładzie firmy NOKIA
Shaping employee competencies in multinational IT companies on the example of Nokia
Kompetencje - Korporacje - Pracownicy - Szkolenie - Ścieżka rozwoju
Competencies - Corporations - Employees - Training - Development pathway
W obecnym świecie dużej rywalizacji pracowników, nabywanie nowych umiejętności i dopasowywanie się do ścieżki rozwoju jest bardziej pożądane, niż posiadanie szerokiego spektrum różnych kwalifikacji. Praca ta ukazuje charakterystykę firm międzynarodowych oraz aspekty związane z rozwojem kompetencji. W ramach wybranego aspektu badawczego, zbadano jak wybór ścieżki wpłynął na rozwój lub zanik umiejętności względem początku kariery w firmie. Wykorzystano do tego ankietyzację wybranej grupy osób oraz obserwację ich pracy. Dzięki badaniom udało się zidentyfikować mocne i słabe strony uczestników badania oraz zmianę poziomu kompetencji w czasie zatrudnienia. Wyniki pracy mogą stanowić podstawę do opracowania modelu kompetencji oczekiwanego w branży telekomunikacyjnej.
In today's world, a highly competitive workforce, acquiring new skills and fitting into a development path is more desirable than having a wide variety of qualifications. The paper shows the characteristics of multinational companies and aspects related to competence development. Within the selected research aspect, it investigated how the choice of path influenced the development or disappearance of skills relative to the beginning of a career in the company. Questionnaires of a selected group of people and observations of their work were used for this purpose. Thanks to the research, it was possible to identify the strengths and weaknesses of the participants in the study and the change in the level of competence over the course of their employment. The results of the work can form the basis for the development of the competence model expected in the telecommunications industry.
dc.abstract.en | In today's world, a highly competitive workforce, acquiring new skills and fitting into a development path is more desirable than having a wide variety of qualifications. The paper shows the characteristics of multinational companies and aspects related to competence development. Within the selected research aspect, it investigated how the choice of path influenced the development or disappearance of skills relative to the beginning of a career in the company. Questionnaires of a selected group of people and observations of their work were used for this purpose. Thanks to the research, it was possible to identify the strengths and weaknesses of the participants in the study and the change in the level of competence over the course of their employment. The results of the work can form the basis for the development of the competence model expected in the telecommunications industry. | pl |
dc.abstract.pl | W obecnym świecie dużej rywalizacji pracowników, nabywanie nowych umiejętności i dopasowywanie się do ścieżki rozwoju jest bardziej pożądane, niż posiadanie szerokiego spektrum różnych kwalifikacji. Praca ta ukazuje charakterystykę firm międzynarodowych oraz aspekty związane z rozwojem kompetencji. W ramach wybranego aspektu badawczego, zbadano jak wybór ścieżki wpłynął na rozwój lub zanik umiejętności względem początku kariery w firmie. Wykorzystano do tego ankietyzację wybranej grupy osób oraz obserwację ich pracy. Dzięki badaniom udało się zidentyfikować mocne i słabe strony uczestników badania oraz zmianę poziomu kompetencji w czasie zatrudnienia. Wyniki pracy mogą stanowić podstawę do opracowania modelu kompetencji oczekiwanego w branży telekomunikacyjnej. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bugaj, Justyna - 161421 | pl |
dc.contributor.author | Kuzia, Aleksandra - USOS308199 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Bugaj, Justyna - 161421 | pl |
dc.contributor.reviewer | Budzanowska-Drzewiecka, Małgorzata - 174223 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-10-22T23:05:42Z | |
dc.date.available | 2024-10-22T23:05:42Z | |
dc.date.submitted | 2024-10-22 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie zasobami ludzkimi | pl |
dc.identifier.apd | diploma-164120-308199 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/454559 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Competencies - Corporations - Employees - Training - Development pathway | pl |
dc.subject.pl | Kompetencje - Korporacje - Pracownicy - Szkolenie - Ścieżka rozwoju | pl |
dc.title | Kształtowanie kompetencji pracowników w międzynarodowych firmach informatycznych na przykładzie firmy NOKIA | pl |
dc.title.alternative | Shaping employee competencies in multinational IT companies on the example of Nokia | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |