Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach młodzieży (12-16 lat) w środowisku szkoły międzynarodowej

master
dc.abstract.enThe aim of this thesis is to characterise the group of young people (aged 12 to 16) who learn Polish as a foreign language in an international school and to analyse their language needs. The first chapter includes the characteristics of the group from the point of view of psycholinguistics. It analyses students` intellectual, moral and emotional development in the context of foreign language teaching. The chapter presents a number of conventional and unconventional teaching approaches and methods applicable for this age group. The second chapter presents the analysis of surveys carried out among students learning Polish as a foreign language in British International School of Cracow (BISC) in academic year 2014/2015. The survey includes their cultural and language background and it defines their language needs and ways of learning. suggested by them. The second chapter also includes the description of valid programming documents and a suggestion of a syllabus for Polish as a foreign language which is based on the information included in the previous chapters. The last part of the thesis is a set of lesson plans based on the syllabus. They take into account the students` needs, as well as methods and techniques useful for this age group and suggested by the students.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest charakterystyka młodzieży w wieku od 12 do 16 lat uczącej się języka polskiego jako obcego w środowisku szkoły międzynarodowej oraz analiza ich potrzeb językowych. Pierwszy rozdział pracy zawiera charakterystykę grupy docelowej z punktu widzenia psycholingwistyki. Uwzględnienia ona rozwój intelektualny, moralny oraz emocjonalny młodzieży w kontekście nauczania języków obcych. W tym rozdziale prezentowany jest również przegląd konwencjonalnych oraz niekonwencjonalnych metod i podejść mających zastosowanie przy pracy z analizowaną grupą. Drugi rozdział poświęcony jest analizie badania ankietowego przeprowadzonego na grupie uczących się języka polskiego jako obcego w Brytyjskiej Szkole Międzynarodowej w Krakowie (BISC) w roku szkolnym 2014/2015. Badanie uwzględnia takie czynniki jak tło kulturowe oraz językowe uczących się, jak również określa ich potrzeby językowe oraz preferowane przez nich sposoby uczenia się języków obcych. Rozdział drugi zawiera również analizę obowiązujących dokumentów programowych oraz propozycję autorskiego programu nauczania języka polskiego jako obcego dla badanej grupy, będący wypadkową treści poprzednich rozdziałów pracy. Uwieńczeniem pracy jest rozdział trzeci zawierający zestaw autorskich konspektów lekcji. Zostały one stworzone w oparciu o program nauczania z uwzględnieniem potrzeb grupy docelowej, jak również metod i technik pracy wynikających z jej specyfiki oraz zasugerowanych przez uczących się w badaniu ankietowym.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorJanowska, Emiliapl
dc.contributor.authorStępniak, Katarzynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerRabiej, Agnieszka - 131609 pl
dc.contributor.reviewerJanowska, Iwona - 128471 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T18:41:52Z
dc.date.available2020-07-26T18:41:52Z
dc.date.submitted2015-10-15pl
dc.fieldofstudynauczanie języka polskiego jako obcego i drugiegopl
dc.identifier.apddiploma-101597-78809pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208585
dc.languagepolpl
dc.subject.enteaching teenagers, international school, teaching Polish as a foreign language, glottodidacticspl
dc.subject.plnauczanie młodzieży, szkoła międzynarodowa, nauczanie języka polskiego jako obcego, glottodydaktykapl
dc.titleNauczanie języka polskiego jako obcego w grupach młodzieży (12-16 lat) w środowisku szkoły międzynarodowejpl
dc.title.alternativeTeaching Polish as a foreign language to teenagers (12-16 years old) in the environment of an international school.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this thesis is to characterise the group of young people (aged 12 to 16) who learn Polish as a foreign language in an international school and to analyse their language needs. The first chapter includes the characteristics of the group from the point of view of psycholinguistics. It analyses students` intellectual, moral and emotional development in the context of foreign language teaching. The chapter presents a number of conventional and unconventional teaching approaches and methods applicable for this age group. The second chapter presents the analysis of surveys carried out among students learning Polish as a foreign language in British International School of Cracow (BISC) in academic year 2014/2015. The survey includes their cultural and language background and it defines their language needs and ways of learning. suggested by them. The second chapter also includes the description of valid programming documents and a suggestion of a syllabus for Polish as a foreign language which is based on the information included in the previous chapters. The last part of the thesis is a set of lesson plans based on the syllabus. They take into account the students` needs, as well as methods and techniques useful for this age group and suggested by the students.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest charakterystyka młodzieży w wieku od 12 do 16 lat uczącej się języka polskiego jako obcego w środowisku szkoły międzynarodowej oraz analiza ich potrzeb językowych. Pierwszy rozdział pracy zawiera charakterystykę grupy docelowej z punktu widzenia psycholingwistyki. Uwzględnienia ona rozwój intelektualny, moralny oraz emocjonalny młodzieży w kontekście nauczania języków obcych. W tym rozdziale prezentowany jest również przegląd konwencjonalnych oraz niekonwencjonalnych metod i podejść mających zastosowanie przy pracy z analizowaną grupą. Drugi rozdział poświęcony jest analizie badania ankietowego przeprowadzonego na grupie uczących się języka polskiego jako obcego w Brytyjskiej Szkole Międzynarodowej w Krakowie (BISC) w roku szkolnym 2014/2015. Badanie uwzględnia takie czynniki jak tło kulturowe oraz językowe uczących się, jak również określa ich potrzeby językowe oraz preferowane przez nich sposoby uczenia się języków obcych. Rozdział drugi zawiera również analizę obowiązujących dokumentów programowych oraz propozycję autorskiego programu nauczania języka polskiego jako obcego dla badanej grupy, będący wypadkową treści poprzednich rozdziałów pracy. Uwieńczeniem pracy jest rozdział trzeci zawierający zestaw autorskich konspektów lekcji. Zostały one stworzone w oparciu o program nauczania z uwzględnieniem potrzeb grupy docelowej, jak również metod i technik pracy wynikających z jej specyfiki oraz zasugerowanych przez uczących się w badaniu ankietowym.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Janowska, Emilia
dc.contributor.authorpl
Stępniak, Katarzyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Rabiej, Agnieszka - 131609
dc.contributor.reviewerpl
Janowska, Iwona - 128471
dc.date.accessioned
2020-07-26T18:41:52Z
dc.date.available
2020-07-26T18:41:52Z
dc.date.submittedpl
2015-10-15
dc.fieldofstudypl
nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego
dc.identifier.apdpl
diploma-101597-78809
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208585
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
teaching teenagers, international school, teaching Polish as a foreign language, glottodidactics
dc.subject.plpl
nauczanie młodzieży, szkoła międzynarodowa, nauczanie języka polskiego jako obcego, glottodydaktyka
dc.titlepl
Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach młodzieży (12-16 lat) w środowisku szkoły międzynarodowej
dc.title.alternativepl
Teaching Polish as a foreign language to teenagers (12-16 years old) in the environment of an international school.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
17
Views per month
Views per city
Krakow
8
Gdansk
4
Dublin
2
Bayreuth
1
Swidnik
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available