Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach młodzieży (12-16 lat) w środowisku szkoły międzynarodowej
Teaching Polish as a foreign language to teenagers (12-16 years old) in the environment of an international school.
nauczanie młodzieży, szkoła międzynarodowa, nauczanie języka polskiego jako obcego, glottodydaktyka
teaching teenagers, international school, teaching Polish as a foreign language, glottodidactics
Celem niniejszej pracy jest charakterystyka młodzieży w wieku od 12 do 16 lat uczącej się języka polskiego jako obcego w środowisku szkoły międzynarodowej oraz analiza ich potrzeb językowych. Pierwszy rozdział pracy zawiera charakterystykę grupy docelowej z punktu widzenia psycholingwistyki. Uwzględnienia ona rozwój intelektualny, moralny oraz emocjonalny młodzieży w kontekście nauczania języków obcych. W tym rozdziale prezentowany jest również przegląd konwencjonalnych oraz niekonwencjonalnych metod i podejść mających zastosowanie przy pracy z analizowaną grupą. Drugi rozdział poświęcony jest analizie badania ankietowego przeprowadzonego na grupie uczących się języka polskiego jako obcego w Brytyjskiej Szkole Międzynarodowej w Krakowie (BISC) w roku szkolnym 2014/2015. Badanie uwzględnia takie czynniki jak tło kulturowe oraz językowe uczących się, jak również określa ich potrzeby językowe oraz preferowane przez nich sposoby uczenia się języków obcych. Rozdział drugi zawiera również analizę obowiązujących dokumentów programowych oraz propozycję autorskiego programu nauczania języka polskiego jako obcego dla badanej grupy, będący wypadkową treści poprzednich rozdziałów pracy. Uwieńczeniem pracy jest rozdział trzeci zawierający zestaw autorskich konspektów lekcji. Zostały one stworzone w oparciu o program nauczania z uwzględnieniem potrzeb grupy docelowej, jak również metod i technik pracy wynikających z jej specyfiki oraz zasugerowanych przez uczących się w badaniu ankietowym.
The aim of this thesis is to characterise the group of young people (aged 12 to 16) who learn Polish as a foreign language in an international school and to analyse their language needs. The first chapter includes the characteristics of the group from the point of view of psycholinguistics. It analyses students intellectual, moral and emotional development in the context of foreign language teaching. The chapter presents a number of conventional and unconventional teaching approaches and methods applicable for this age group. The second chapter presents the analysis of surveys carried out among students learning Polish as a foreign language in British International School of Cracow (BISC) in academic year 2014/2015. The survey includes their cultural and language background and it defines their language needs and ways of learning. suggested by them. The second chapter also includes the description of valid programming documents and a suggestion of a syllabus for Polish as a foreign language which is based on the information included in the previous chapters. The last part of the thesis is a set of lesson plans based on the syllabus. They take into account the students
needs, as well as methods and techniques useful for this age group and suggested by the students.
dc.abstract.en | The aim of this thesis is to characterise the group of young people (aged 12 to 16) who learn Polish as a foreign language in an international school and to analyse their language needs. The first chapter includes the characteristics of the group from the point of view of psycholinguistics. It analyses students` intellectual, moral and emotional development in the context of foreign language teaching. The chapter presents a number of conventional and unconventional teaching approaches and methods applicable for this age group. The second chapter presents the analysis of surveys carried out among students learning Polish as a foreign language in British International School of Cracow (BISC) in academic year 2014/2015. The survey includes their cultural and language background and it defines their language needs and ways of learning. suggested by them. The second chapter also includes the description of valid programming documents and a suggestion of a syllabus for Polish as a foreign language which is based on the information included in the previous chapters. The last part of the thesis is a set of lesson plans based on the syllabus. They take into account the students` needs, as well as methods and techniques useful for this age group and suggested by the students. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest charakterystyka młodzieży w wieku od 12 do 16 lat uczącej się języka polskiego jako obcego w środowisku szkoły międzynarodowej oraz analiza ich potrzeb językowych. Pierwszy rozdział pracy zawiera charakterystykę grupy docelowej z punktu widzenia psycholingwistyki. Uwzględnienia ona rozwój intelektualny, moralny oraz emocjonalny młodzieży w kontekście nauczania języków obcych. W tym rozdziale prezentowany jest również przegląd konwencjonalnych oraz niekonwencjonalnych metod i podejść mających zastosowanie przy pracy z analizowaną grupą. Drugi rozdział poświęcony jest analizie badania ankietowego przeprowadzonego na grupie uczących się języka polskiego jako obcego w Brytyjskiej Szkole Międzynarodowej w Krakowie (BISC) w roku szkolnym 2014/2015. Badanie uwzględnia takie czynniki jak tło kulturowe oraz językowe uczących się, jak również określa ich potrzeby językowe oraz preferowane przez nich sposoby uczenia się języków obcych. Rozdział drugi zawiera również analizę obowiązujących dokumentów programowych oraz propozycję autorskiego programu nauczania języka polskiego jako obcego dla badanej grupy, będący wypadkową treści poprzednich rozdziałów pracy. Uwieńczeniem pracy jest rozdział trzeci zawierający zestaw autorskich konspektów lekcji. Zostały one stworzone w oparciu o program nauczania z uwzględnieniem potrzeb grupy docelowej, jak również metod i technik pracy wynikających z jej specyfiki oraz zasugerowanych przez uczących się w badaniu ankietowym. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Janowska, Emilia | pl |
dc.contributor.author | Stępniak, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rabiej, Agnieszka - 131609 | pl |
dc.contributor.reviewer | Janowska, Iwona - 128471 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T18:41:52Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T18:41:52Z | |
dc.date.submitted | 2015-10-15 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego | pl |
dc.identifier.apd | diploma-101597-78809 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208585 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | teaching teenagers, international school, teaching Polish as a foreign language, glottodidactics | pl |
dc.subject.pl | nauczanie młodzieży, szkoła międzynarodowa, nauczanie języka polskiego jako obcego, glottodydaktyka | pl |
dc.title | Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach młodzieży (12-16 lat) w środowisku szkoły międzynarodowej | pl |
dc.title.alternative | Teaching Polish as a foreign language to teenagers (12-16 years old) in the environment of an international school. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |