Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Inteligencja emocjonalna, sposoby radzenie sobie ze stresem a satysfakcja z życia u młodych dorosłych ze znacznym stopniem niepełnosprawności ruchowej
Emotional intelligence, coping with stress and life satisfaction in young adults with severe physical disability
znaczna niepełnosprawność ruchowa, inteligencja emocjonalna, sposoby radzenia sobie ze stresem, satysfakcja z życia, młoda dorosłość
physical disability, emotional intelligence, coping, life satisfaction, young adulthood
Znaczna niepełnosprawność ruchowa stanowi czynnik ryzyka dla rozwoju problemów psychospołecznych. W zależności od czasu nabycia niepełnosprawności osoby z wrodzoną lub nabytą niepełnosprawnością stają przed różnymi wyzwaniami i borykają się z odmiennymi trudnościami. Ważnym wskaźnikiem funkcjonowania człowieka w sferze zdrowotnej, zawodowej i społecznej jest satysfakcja z życia, która może chronić jednostkę przed negatywnymi konsekwencjami niepełnosprawności ruchowej.Celem pracy było ukazanie różnic w zakresie inteligencji emocjonalnej, stylów radzenia sobie ze stresem i satysfakcji z życia w zależności od czasu nabycia niepełnosprawności ruchowej. Przebadano 32 młodych dorosłych z wrodzoną niepełnosprawnością oraz 32 – z nabytą. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE (polska adaptacja autorstwa Jaworowskiej i Matczak, 2001), Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS (polska adaptacja autorstwa Strelaua i współpracowników, 2009) oraz Skalę Satysfakcji z Życia SWLS (polska adaptacja autorstwa Juczyńskiego, 2009).Nie uzyskano istotnych różnic pomiędzy grupami w zakresie badanych zmiennych. W grupie osób z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową satysfakcja z życia pozostaje w silniejszych związkach ze stylem skoncentrowanym na zadaniu, natomiast w grupie osób z niepełnosprawnością nabytą – z inteligencją emocjonalną. Analiza korelacyjna wykazała natomiast, że na poziom satysfakcji z życia wszystkich przebadanych osób niepełnosprawnych miały wpływ: wiek, wykształcenie, status zatrudnienia oraz dochód.Otrzymane wyniki mogą być podstawą dalszej eksploracji opisanej tematyki.
Physical disability is thought to be a risk factor for development of psychosocial problems. People with congenital or acquired disability face other challenges and difficulties. An important contributor of health, professional and social functioning is satisfaction with life, which preserve one from the negative consequences of disability. In this study the differences in life satisfaction, emotional intelligence and coping styles between groups with congenital and acquired physical disability were examined. 64 wheelchair users (32 with acquired, 32 with congenital disability) completed three questionnaires with polish adaptation: Schutte Emotional Intelligence Scale (SEIS), Endler’s and Parker’s Coping Inventory for Stressful Situations (CISS), Diener and associates’ Satisfaction With Life Scale (SWLS). No significant differences between the two groups in examined variables were found. In group with acquired disability life satisfaction remained in stronger correlation with problem-focused coping, while in the second group – emotional intelligence. Also some linkages with sociodemographic variables were proven.
dc.abstract.en | Physical disability is thought to be a risk factor for development of psychosocial problems. People with congenital or acquired disability face other challenges and difficulties. An important contributor of health, professional and social functioning is satisfaction with life, which preserve one from the negative consequences of disability. In this study the differences in life satisfaction, emotional intelligence and coping styles between groups with congenital and acquired physical disability were examined. 64 wheelchair users (32 with acquired, 32 with congenital disability) completed three questionnaires with polish adaptation: Schutte Emotional Intelligence Scale (SEIS), Endler’s and Parker’s Coping Inventory for Stressful Situations (CISS), Diener and associates’ Satisfaction With Life Scale (SWLS). No significant differences between the two groups in examined variables were found. In group with acquired disability life satisfaction remained in stronger correlation with problem-focused coping, while in the second group – emotional intelligence. Also some linkages with sociodemographic variables were proven. | pl |
dc.abstract.pl | Znaczna niepełnosprawność ruchowa stanowi czynnik ryzyka dla rozwoju problemów psychospołecznych. W zależności od czasu nabycia niepełnosprawności osoby z wrodzoną lub nabytą niepełnosprawnością stają przed różnymi wyzwaniami i borykają się z odmiennymi trudnościami. Ważnym wskaźnikiem funkcjonowania człowieka w sferze zdrowotnej, zawodowej i społecznej jest satysfakcja z życia, która może chronić jednostkę przed negatywnymi konsekwencjami niepełnosprawności ruchowej.Celem pracy było ukazanie różnic w zakresie inteligencji emocjonalnej, stylów radzenia sobie ze stresem i satysfakcji z życia w zależności od czasu nabycia niepełnosprawności ruchowej. Przebadano 32 młodych dorosłych z wrodzoną niepełnosprawnością oraz 32 – z nabytą. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE (polska adaptacja autorstwa Jaworowskiej i Matczak, 2001), Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS (polska adaptacja autorstwa Strelaua i współpracowników, 2009) oraz Skalę Satysfakcji z Życia SWLS (polska adaptacja autorstwa Juczyńskiego, 2009).Nie uzyskano istotnych różnic pomiędzy grupami w zakresie badanych zmiennych. W grupie osób z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową satysfakcja z życia pozostaje w silniejszych związkach ze stylem skoncentrowanym na zadaniu, natomiast w grupie osób z niepełnosprawnością nabytą – z inteligencją emocjonalną. Analiza korelacyjna wykazała natomiast, że na poziom satysfakcji z życia wszystkich przebadanych osób niepełnosprawnych miały wpływ: wiek, wykształcenie, status zatrudnienia oraz dochód.Otrzymane wyniki mogą być podstawą dalszej eksploracji opisanej tematyki. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Pilecka, Władysława - 131407 | pl |
dc.contributor.author | Kucharska, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pilecka, Władysława - 131407 | pl |
dc.contributor.reviewer | Herzog-Krzywoszańska, Radosława - 128315 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T00:36:58Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T00:36:58Z | |
dc.date.submitted | 2014-07-03 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-86944-117117 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195531 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | physical disability, emotional intelligence, coping, life satisfaction, young adulthood | pl |
dc.subject.pl | znaczna niepełnosprawność ruchowa, inteligencja emocjonalna, sposoby radzenia sobie ze stresem, satysfakcja z życia, młoda dorosłość | pl |
dc.title | Inteligencja emocjonalna, sposoby radzenie sobie ze stresem a satysfakcja z życia u młodych dorosłych ze znacznym stopniem niepełnosprawności ruchowej | pl |
dc.title.alternative | Emotional intelligence, coping with stress and life satisfaction in young adults with severe physical disability | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |