Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Analiza czynników determinujących decyzje zakupowe konsumentów w branży odzieżowej na przykładzie marki Zara.
Factor analysis that determinants consumer purchasing decisions in the clothing industry based on the example of Zara Brand
decyzje – konsumenci – marka - merchandising
brand – consumer - decisions - marchandising
Celem niniejszej pracy jest zbadanie czynników skłaniających klienta do zakupu towaru w sklepach odzieżowych na przykładzie marki Zara. Założenie badawcze dotyczy wpływu czynników marketingowych, ekonomicznych, psychologicznych oraz społecznych na decyzje zakupowe. Praca składa się z czterech głównych części. Pierwsza z nich przedstawia zachowania konsumenckie, fazy procesu dotyczącego decyzji zakupowych podejmowanych przez nabywców, profile konsumenckie oraz opis szeregu czynników wpływających na realizacje procesu zakupowego. Drugi rozdział poświęcony został charakterystyce sektora odzieżowego w Polsce. Prezentuje on krótką historię przemysłu odzieżowego na terenie Polski, przedstawia oraz obrazuje dane statystyczne, analityczne i gospodarczo- ekonomiczne zachodzące w opisywanym sektorze rynku. Pokazuje również zmiany jakie nastąpiły na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci na rynku odzieżowym. Trzecia część opisuje markę odzieżową Zara. Rozdział rozpoczyna się od charakterystyki grupy Inditex, do której należy marka. Następnie skupia się na szczegółowej prezentacji marki. Prezentacja zawiera historię, strategię i zasięg działania firmy oraz opis polityki funkcjonowania sklepów marki Zara. Kolejny rozdział skupia się na opisie metodologicznym oraz stanowi analizę wyników przeprowadzonych badań ankietowych. Główna hipoteza, która zakładała iż, czynniki psychologiczne, ekonomiczne, marketingowe oraz społeczne wpływają na zakup produktów odzieżowych przez klienta została przyjęta. Przeprowadzone badania dowodzą że wśród czynników psychologicznych największy wpływ na zakup produktów odzieżowych podczas ich realizacji odnotował nastrój klienta. Wśród ekonomicznych prym wiedzie cena produktu oraz wysokość dochodu konsumenta. Za najistotniejsze czynniki marketingowe respondenci uznali ceny promocyjne i okazje wyprzedażowe. Ważną role odegrał visualmerchandising, pośród nabywców towarów odzieżowych sklepu Zara.
The aim of this work is investigate the factors inducing the customer to buy goods in shops on the example of the Zara brand. Establishment of research relate to the impact of marketing factors, economic, psychological, and social purchasing decisions. This work have four main chapters. The first one shows the consumer behavior, the phase of the process for purchasing decisions made by customer, their profiles and a description of a number of factors affecting the realization of the purchasing process. The second chapter is devoted to the characteristics of the clothing sector in Poland. It presents a brief history of the garment industry in Poland, presents and describes the statistical data and economic analysis and economic place in the described market sector. It also shows the changes that have occurred in recent decades in the clothing market. The third part describes the clothing brand Zara. The chapter begins with the characteristics of the Inditex group, to which Zara brand belongs.. This chapter focuses on a detailed presentation of the brand. The presentation includes the history, strategy and scope of the company and a description of the policies Zara store operations. The next chapter focuses on the description of the methodology and an analysis of the results of the survey. The main hypothesis that assumes that psychological factors, economic, marketing, and social impact on the purchase of clothing has been accepted by the customer. The study shows that customer mood, among psychological factors, have the biggets impact on the purchase of clothing. Among economic leads, most important is the product price and customer income. The most important marketing factors respondents considered bargain prices and deals outlet. The important role played by visualmerchandising, among purchasers of Zara store.
dc.abstract.en | The aim of this work is investigate the factors inducing the customer to buy goods in shops on the example of the Zara brand. Establishment of research relate to the impact of marketing factors, economic, psychological, and social purchasing decisions. This work have four main chapters. The first one shows the consumer behavior, the phase of the process for purchasing decisions made by customer, their profiles and a description of a number of factors affecting the realization of the purchasing process. The second chapter is devoted to the characteristics of the clothing sector in Poland. It presents a brief history of the garment industry in Poland, presents and describes the statistical data and economic analysis and economic place in the described market sector. It also shows the changes that have occurred in recent decades in the clothing market. The third part describes the clothing brand Zara. The chapter begins with the characteristics of the Inditex group, to which Zara brand belongs.. This chapter focuses on a detailed presentation of the brand. The presentation includes the history, strategy and scope of the company and a description of the policies Zara store operations. The next chapter focuses on the description of the methodology and an analysis of the results of the survey. The main hypothesis that assumes that psychological factors, economic, marketing, and social impact on the purchase of clothing has been accepted by the customer. The study shows that customer mood, among psychological factors, have the biggets impact on the purchase of clothing. Among economic leads, most important is the product price and customer income. The most important marketing factors respondents considered bargain prices and deals outlet. The important role played by visualmerchandising, among purchasers of Zara store. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest zbadanie czynników skłaniających klienta do zakupu towaru w sklepach odzieżowych na przykładzie marki Zara. Założenie badawcze dotyczy wpływu czynników marketingowych, ekonomicznych, psychologicznych oraz społecznych na decyzje zakupowe. Praca składa się z czterech głównych części. Pierwsza z nich przedstawia zachowania konsumenckie, fazy procesu dotyczącego decyzji zakupowych podejmowanych przez nabywców, profile konsumenckie oraz opis szeregu czynników wpływających na realizacje procesu zakupowego. Drugi rozdział poświęcony został charakterystyce sektora odzieżowego w Polsce. Prezentuje on krótką historię przemysłu odzieżowego na terenie Polski, przedstawia oraz obrazuje dane statystyczne, analityczne i gospodarczo- ekonomiczne zachodzące w opisywanym sektorze rynku. Pokazuje również zmiany jakie nastąpiły na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci na rynku odzieżowym. Trzecia część opisuje markę odzieżową Zara. Rozdział rozpoczyna się od charakterystyki grupy Inditex, do której należy marka. Następnie skupia się na szczegółowej prezentacji marki. Prezentacja zawiera historię, strategię i zasięg działania firmy oraz opis polityki funkcjonowania sklepów marki Zara. Kolejny rozdział skupia się na opisie metodologicznym oraz stanowi analizę wyników przeprowadzonych badań ankietowych. Główna hipoteza, która zakładała iż, czynniki psychologiczne, ekonomiczne, marketingowe oraz społeczne wpływają na zakup produktów odzieżowych przez klienta została przyjęta. Przeprowadzone badania dowodzą że wśród czynników psychologicznych największy wpływ na zakup produktów odzieżowych podczas ich realizacji odnotował nastrój klienta. Wśród ekonomicznych prym wiedzie cena produktu oraz wysokość dochodu konsumenta. Za najistotniejsze czynniki marketingowe respondenci uznali ceny promocyjne i okazje wyprzedażowe. Ważną role odegrał visualmerchandising, pośród nabywców towarów odzieżowych sklepu Zara. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Jedynak, Monika - 128511 | pl |
dc.contributor.author | Siwek, Marta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Stępniewski, Jan - 132105 | pl |
dc.contributor.reviewer | Jedynak, Monika - 128511 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T19:27:15Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T19:27:15Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-30 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia w zarządzaniu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-78272-149955 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190706 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | brand – consumer - decisions - marchandising | pl |
dc.subject.pl | decyzje – konsumenci – marka - merchandising | pl |
dc.title | Analiza czynników determinujących decyzje zakupowe konsumentów w branży odzieżowej na przykładzie marki Zara. | pl |
dc.title.alternative | Factor analysis that determinants consumer purchasing decisions in the clothing industry based on the example of Zara Brand | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |