Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Symfonia umarłych", albo polifoniczność po persku
"Symphony of the dead" or Persian polyphony
perska proza współczesna
polifonia
Abbas Ma'rufi
powieść irańska
Michaił Bachtin
Persian fiction
polyphony
Abbas Ma'rufi
Iranian novel
Mikhail Bakhtin
Celem artykułu jest analiza Samfoni-ye mordegān (Symfonii umarłych) powieści irańskiego pisarza Abbasa Ma'rufiego, jako przykładu oryginalnej techniki polifonicznej. Biorąc pod uwagę ewolucję terminu "polifonia" sformułowanego pierwotnie przez Michaiła Bachtina oraz różne definicje tego pojęcia w ramach rozmaitych podejść teoretycznych a także w różnych dyscyplinach, autorka podkreśla potrzebę poszerzania badań nad polifonią o inne niż zachodnia tradycje literackie dla lepszego zrozumienia tego wieloaspektowego zjawiska. Analiza powieści Ma'rufiego wykazuje, że jej polifoniczność nie daje się definiować w kategoriach bachtinowskiej koncepcji dialogowości. Źródłem wielogłosowej konstrukcji są raczej inspiracje muzyczną polifonią i symfonicznością, które Ma'rufi transponuje na język powieści. Artykuł bada metody, z pomocą których tekst literacki odtwarza muzyczną wielowymiarowość symfonii z wykorzystaniem języka poetyckiego, zwrotów deiktycznych, techniki palimpsestu oraz inter- i metakulturowych odniesień. Inspirowana niewątpliwie perską tradycją literacką, powieść twórczo ją rozwija, osiągając dzięki temu oryginalną formę polifoniczną.
The paper aims at the analysis of Samfoni-ye mordegān (Symphony of the Dead), a novel by Iranian writer Abbas Ma’rufi, as an example of original polyphonic technique. Considering the evolution of the term ‘polyphony’, originally formulated by Mikhail Bakhtin, and its varying definitions within multiple theoretical and disciplinary approaches, the author underlines the importance of including non-Western literary traditions in its study to expand our understanding of polyphony. As they point out, the polyphonic construction of the Symphony of the Dead does not follow the original dialogue-centred Bakhtin definition of the term. It tends to benefit from musical understanding of polyphonic and symphonic construction, transposing it to the language of a novel. As demonstrated, Ma’rufi recreates the musical multidimensionality of a symphony using poetic language, deictic shifts, palimpsest technique, inter- and meta-cultural references. Inspired by the Persian literary tradition, the novel creatively develops its patterns, resulting in an original approach to polyphony.
dc.abstract.en | The paper aims at the analysis of Samfoni-ye mordegān (Symphony of the Dead), a novel by Iranian writer Abbas Ma’rufi, as an example of original polyphonic technique. Considering the evolution of the term ‘polyphony’, originally formulated by Mikhail Bakhtin, and its varying definitions within multiple theoretical and disciplinary approaches, the author underlines the importance of including non-Western literary traditions in its study to expand our understanding of polyphony. As they point out, the polyphonic construction of the Symphony of the Dead does not follow the original dialogue-centred Bakhtin definition of the term. It tends to benefit from musical understanding of polyphonic and symphonic construction, transposing it to the language of a novel. As demonstrated, Ma’rufi recreates the musical multidimensionality of a symphony using poetic language, deictic shifts, palimpsest technique, inter- and meta-cultural references. Inspired by the Persian literary tradition, the novel creatively develops its patterns, resulting in an original approach to polyphony. | |
dc.abstract.pl | Celem artykułu jest analiza Samfoni-ye mordegān (Symfonii umarłych) powieści irańskiego pisarza Abbasa Ma'rufiego, jako przykładu oryginalnej techniki polifonicznej. Biorąc pod uwagę ewolucję terminu "polifonia" sformułowanego pierwotnie przez Michaiła Bachtina oraz różne definicje tego pojęcia w ramach rozmaitych podejść teoretycznych a także w różnych dyscyplinach, autorka podkreśla potrzebę poszerzania badań nad polifonią o inne niż zachodnia tradycje literackie dla lepszego zrozumienia tego wieloaspektowego zjawiska. Analiza powieści Ma'rufiego wykazuje, że jej polifoniczność nie daje się definiować w kategoriach bachtinowskiej koncepcji dialogowości. Źródłem wielogłosowej konstrukcji są raczej inspiracje muzyczną polifonią i symfonicznością, które Ma'rufi transponuje na język powieści. Artykuł bada metody, z pomocą których tekst literacki odtwarza muzyczną wielowymiarowość symfonii z wykorzystaniem języka poetyckiego, zwrotów deiktycznych, techniki palimpsestu oraz inter- i metakulturowych odniesień. Inspirowana niewątpliwie perską tradycją literacką, powieść twórczo ją rozwija, osiągając dzięki temu oryginalną formę polifoniczną. | |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny : Instytut Orientalistyki | |
dc.contributor.author | Rakowiecka-Asgari, Karolina - 143821 | |
dc.contributor.editor | Pomorska, Marzanna - 131506 | |
dc.contributor.editor | Rusek-Kowalska, Renata - 131726 | |
dc.date.accessioned | 2024-04-29T15:18:33Z | |
dc.date.available | 2024-04-29T15:18:33Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.physical | 105-119 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.isbn | 978-83-7730-660-4 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/331874 | |
dc.language | pol | |
dc.language.container | pol | |
dc.place | Kraków | |
dc.publisher | Wydawnictwo Avalon | |
dc.publisher.ministerial | Wydawnictwo Avalon | |
dc.rights | Copyright | |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.rights.simpleview | Wolny dostęp | |
dc.rights.uri | http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf | |
dc.share.type | otwarte repozytorium | |
dc.subject.en | Persian fiction | |
dc.subject.en | polyphony | |
dc.subject.en | Abbas Ma'rufi | |
dc.subject.en | Iranian novel | |
dc.subject.en | Mikhail Bakhtin | |
dc.subject.pl | perska proza współczesna | |
dc.subject.pl | polifonia | |
dc.subject.pl | Abbas Ma'rufi | |
dc.subject.pl | powieść irańska | |
dc.subject.pl | Michaił Bachtin | |
dc.subtype | Article | |
dc.title | "Symfonia umarłych", albo polifoniczność po persku | |
dc.title.alternative | "Symphony of the dead" or Persian polyphony | |
dc.title.container | Oriens propior et proximus : z badań krakowskich orientalistów | |
dc.type | BookSection | |
dspace.entity.type | Publication | en |