Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Akulturacja psychologiczna studentów programu Erasmus w Krakowie
Psychological acculturation of Erasmus students in Krakow
acculturation, culture shock, Erasmus, intercultural adaptation, students \t\t\tmigrations
akulturacja, szok kulturowy, Erasmus, adaptacja międzykulturowa, migracje studentów
Since Poland joined the European Union, we have observed an increase in migrations to this country. Every year more and more Erasmus students come here for studies. They choose Poland because they want to get to know Central and Eastern European culture, visit a country of great potential for development and are also motivated by the social and economic aspects of life in Poland. Life in a new country is associated with certain psychological problems such as acculturative stress, depression and the need to adapt to a new culture. The aim of our studies was to determine the factors affecting the process of acculturation of international students in Poland, the level of satisfaction with life in the country, as well as strategies for coping with culture shock. The participants were 30 students from different European countries. The study was conducted with the structured interview and Acculturative Scale. The study showed that most students were satisfied with life in Poland and they didn’t experience major problems of adaptation to a new culture. However, some of them did miss their home countries. Due to the fact that the mobility of young people to study abroad is an important and current issue, it is necessary to carry out detailed studies on this subject. We propose future directions of research to better understand the problems associated with students migrations.
Od czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej obserwuje się coraz częstsze migracje do tego kraju. Z roku na rok przybywa tutaj coraz więcej studentów w ramach programu Erasmus. Studenci decydują się na przyjazd do Polski m.in ze względu na chęć poznania innej, środkowo-wschodniej kultury europejskiej, duży potencjał kraju do rozwoju, życie społeczne a także kierują nimi pobudki ekonomiczne. Pobyt w nowym kraju wiąże się z pewnymi problemami psychologicznymi takimi jak stres akulturacyjny, depresja oraz konieczność dostosowania się do życia w nowej kulturze.Badania przeprowadzone w ramach niniejszej pracy miały na celu ustalenie czynników wpływających na proces akulturacji studentów zagranicznych w Polsce, poziom zadowolenia z życia oraz strategie radzenia sobie z szokiem kulturowym. Osobami badanymi było 30 studentów pochodzących z różnych krajów Europy. Badania przeprowadzono a pomocą wywiadów ustrukturyzowanych i Skali Akulturacji. Okazało się, że w większości studenci są zadowoleni z życia w Polsce oraz nie doświadczyli poważniejszych problemów w celu dostosowania się do nowej kultury. Część z nich jednak odczuwała tęsknotę za swoim krajem.Ze względu na fakt iż, mobilność młodych ludzi do studiowania za granicą stanowi ważny i aktualny problem konieczne jest przeprowadzenie szczegółowych badań w tym temacie. W pracy zaproponowano dalsze kierunki badań służące lepszemu zrozumieniu problemów związanych z migracjami studentów.
dc.abstract.en | Since Poland joined the European Union, we have observed an increase in migrations to this country. Every year more and more Erasmus students come here for studies. They choose Poland because they want to get to know Central and Eastern European culture, visit a country of great potential for development and are also motivated by the social and economic aspects of life in Poland. Life in a new country is associated with certain psychological problems such as acculturative stress, depression and the need to adapt to a new culture. The aim of our studies was to determine the factors affecting the process of acculturation of international students in Poland, the level of satisfaction with life in the country, as well as strategies for coping with culture shock. The participants were 30 students from different European countries. The study was conducted with the structured interview and Acculturative Scale. The study showed that most students were satisfied with life in Poland and they didn’t experience major problems of adaptation to a new culture. However, some of them did miss their home countries. Due to the fact that the mobility of young people to study abroad is an important and current issue, it is necessary to carry out detailed studies on this subject. We propose future directions of research to better understand the problems associated with students migrations. | pl |
dc.abstract.other | Od czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej obserwuje się coraz częstsze migracje do tego kraju. Z roku na rok przybywa tutaj coraz więcej studentów w ramach programu Erasmus. Studenci decydują się na przyjazd do Polski m.in. ze względu na chęć poznania innej, środkowo-wschodniej kultury europejskiej, duży potencjał kraju do rozwoju, życie społeczne a także kierują nimi pobudki ekonomiczne. Pobyt w nowym kraju wiąże się z pewnymi problemami psychologicznymi takimi jak stres akulturacyjny, depresja oraz konieczność dostosowania się do życia w nowej kulturze.Badania przeprowadzone w ramach niniejszej pracy miały na celu ustalenie czynników wpływających na proces akulturacji studentów zagranicznych w Polsce, poziom zadowolenia z życia oraz strategie radzenia sobie z szokiem kulturowym. Osobami badanymi było 30 studentów pochodzących z różnych krajów Europy. Badania przeprowadzono a pomocą wywiadów ustrukturyzowanych i Skali Akulturacji. Okazało się, że w większości studenci są zadowoleni z życia w Polsce oraz nie doświadczyli poważniejszych problemów w celu dostosowania się do nowej kultury. Część z nich jednak odczuwała tęsknotę za swoim krajem.Ze względu na fakt iż, mobilność młodych ludzi do studiowania za granicą stanowi ważny i aktualny problem konieczne jest przeprowadzenie szczegółowych badań w tym temacie. W pracy zaproponowano dalsze kierunki badań służące lepszemu zrozumieniu problemów związanych z migracjami studentów. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Grzymała-Moszczyńska, Halina - 128228 | pl |
dc.contributor.author | Kuś, Ewelina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czyżowska, Dorota - 127679 | pl |
dc.contributor.reviewer | Grzymała-Moszczyńska, Halina - 128228 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T17:36:38Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T17:36:38Z | |
dc.date.submitted | 2011-10-27 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-60551-64286 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174159 | |
dc.subject.en | acculturation, culture shock, Erasmus, intercultural adaptation, students \t\t\tmigrations | pl |
dc.subject.other | akulturacja, szok kulturowy, Erasmus, adaptacja międzykulturowa, migracje studentów | pl |
dc.title | Akulturacja psychologiczna studentów programu Erasmus w Krakowie | pl |
dc.title.alternative | Psychological acculturation of Erasmus students in Krakow | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |