Matka i córka. Bolesna postpamięć i nie tylko. ,,Włoskie szpilki" Magdaleny Tulli.

licenciate
dc.abstract.enThe thesis is based on analysis of “Włoskie Szpilki” (“The Italian High Heels”), the novel by Magdalena Tulli. The authoress of the study considers the problem of exclusion to be the fundamental question of the book. Presentation of the toxic mother daughter relationship is the starting point for discussion about interpersonal communication, cultural and national identity as well as postmemory. The first chapter, devoted to the question of exclusion shows the problem in numerous aspects. Using passages from the interview with Tulli the authoress discusses her peculiar art of writing attempting to communicate with readers. Autobiographical threads running through the novel are an important feature of “The Italian High Heels”. Identity is the main subject of the second chapter. Close analysis shows the factors destructively influencing heroine’s personality and increasing the feeling of alienation. They are: relationship between mother and daughter, heroine’s Polish and Italian origins and postmemory. The last-mentioned element considered in the dissertation as an experience of an excluding stigma. It causes that the heroine lives in limbo between the worlds, not belonging to any community.pl
dc.abstract.plPraca ta stanowi analizę „Włoskich szpilek” Magdaleny Tulli ze szczególnym zwróceniem uwagi na kwestię wykluczania, która został uznana przez autorkę rozprawy za fundamentalny problem powieści. Toksyczną relację matka – córka potraktowano jako punkt wyjścia do kolejnych omawianych problemów, takich jak komunikacja, przekaz uniwersalny powieści, tożsamość i postpamięć. Pierwszy rozdział pracy został poświęcony szeroko rozumianemu wykluczeniu, którego bohaterka powieści doświadcza na różnych płaszczyznach życia. Przy wykorzystaniu fragmentów rozmów z Tulli poruszona zostaje sprawa, specyficznie, rozumianego przez nią pisania – jako próby komunikacji z czytelnikiem. Ważnym problemem w przypadku „Włoskich szpilek” jest zagadnienie wykorzystanych w powieści przez Magdalenę Tulli wątków autobiograficznych. Drugi rozdział pracy został poświęcony kwestii tożsamości. Poddano analizie czynniki wpływające destruktywnie na podmiotowość bohaterki, wzmagające poczucie wyobcowania. Wśród czynników tych można wymienić: relacje matka-córka, polsko – włoskie korzenie i postpamięć. W licencjacie postpamięć ukazano jako doświadczenie jednostki, mające charakter piętna, które sprawia, że bohaterka pozostaje w ciągłym zawieszeniu na granicy światów, nie należąc do żadnej wspólnoty.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPekaniec, Annapl
dc.contributor.authorMikołajska, Zofiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerPekaniec, Annapl
dc.contributor.reviewerRybicka, Elżbieta - 131741 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T05:22:09Z
dc.date.available2020-07-28T05:22:09Z
dc.date.submitted2020-07-02pl
dc.fieldofstudyantropologiczno-kulturowapl
dc.identifier.apddiploma-138919-245045pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239979
dc.languagepolpl
dc.subject.enMagdalena Tulli, mother, daughter, postmemory, women’s writingpl
dc.subject.plMagdalena Tulli, „Włoskie szpilki”, matka, córka, postpamięć, literatura kobietpl
dc.titleMatka i córka. Bolesna postpamięć i nie tylko. ,,Włoskie szpilki" Magdaleny Tulli.pl
dc.title.alternativeMother and daughter. Painful postmemory and more. „The Italian High Heels” by Magdalena Tulli.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis is based on analysis of “Włoskie Szpilki” (“The Italian High Heels”), the novel by Magdalena Tulli. The authoress of the study considers the problem of exclusion to be the fundamental question of the book. Presentation of the toxic mother daughter relationship is the starting point for discussion about interpersonal communication, cultural and national identity as well as postmemory. The first chapter, devoted to the question of exclusion shows the problem in numerous aspects. Using passages from the interview with Tulli the authoress discusses her peculiar art of writing attempting to communicate with readers. Autobiographical threads running through the novel are an important feature of “The Italian High Heels”. Identity is the main subject of the second chapter. Close analysis shows the factors destructively influencing heroine’s personality and increasing the feeling of alienation. They are: relationship between mother and daughter, heroine’s Polish and Italian origins and postmemory. The last-mentioned element considered in the dissertation as an experience of an excluding stigma. It causes that the heroine lives in limbo between the worlds, not belonging to any community.
dc.abstract.plpl
Praca ta stanowi analizę „Włoskich szpilek” Magdaleny Tulli ze szczególnym zwróceniem uwagi na kwestię wykluczania, która został uznana przez autorkę rozprawy za fundamentalny problem powieści. Toksyczną relację matka – córka potraktowano jako punkt wyjścia do kolejnych omawianych problemów, takich jak komunikacja, przekaz uniwersalny powieści, tożsamość i postpamięć. Pierwszy rozdział pracy został poświęcony szeroko rozumianemu wykluczeniu, którego bohaterka powieści doświadcza na różnych płaszczyznach życia. Przy wykorzystaniu fragmentów rozmów z Tulli poruszona zostaje sprawa, specyficznie, rozumianego przez nią pisania – jako próby komunikacji z czytelnikiem. Ważnym problemem w przypadku „Włoskich szpilek” jest zagadnienie wykorzystanych w powieści przez Magdalenę Tulli wątków autobiograficznych. Drugi rozdział pracy został poświęcony kwestii tożsamości. Poddano analizie czynniki wpływające destruktywnie na podmiotowość bohaterki, wzmagające poczucie wyobcowania. Wśród czynników tych można wymienić: relacje matka-córka, polsko – włoskie korzenie i postpamięć. W licencjacie postpamięć ukazano jako doświadczenie jednostki, mające charakter piętna, które sprawia, że bohaterka pozostaje w ciągłym zawieszeniu na granicy światów, nie należąc do żadnej wspólnoty.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Pekaniec, Anna
dc.contributor.authorpl
Mikołajska, Zofia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Pekaniec, Anna
dc.contributor.reviewerpl
Rybicka, Elżbieta - 131741
dc.date.accessioned
2020-07-28T05:22:09Z
dc.date.available
2020-07-28T05:22:09Z
dc.date.submittedpl
2020-07-02
dc.fieldofstudypl
antropologiczno-kulturowa
dc.identifier.apdpl
diploma-138919-245045
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239979
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Magdalena Tulli, mother, daughter, postmemory, women’s writing
dc.subject.plpl
Magdalena Tulli, „Włoskie szpilki”, matka, córka, postpamięć, literatura kobiet
dc.titlepl
Matka i córka. Bolesna postpamięć i nie tylko. ,,Włoskie szpilki" Magdaleny Tulli.
dc.title.alternativepl
Mother and daughter. Painful postmemory and more. „The Italian High Heels” by Magdalena Tulli.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available