Dobrostan dziecka : konceptualizacja i metody pomiaru

2025
journal article
article
dc.abstract.enThe article is theoretical in nature focusing on defining, organizing, and describing well-being both in terms of understanding the concept and reviewing research findings in this field. The definition of the concept dates back to the ancient philosophical tradition of defining a happy life through hedonic and eudaimonic perspectives and has evolved through the contributions of positive psychology. Contemporary scientific approach to well-being integrates both theoretical and methodological traditions, allowing for the simultaneous study of objective and subjective well-being. Research on children’s well-being is presented through examples of large-scale projects and meta-analyses. These studies have identified numerous predictors and correlates of well-being in children and adolescents, as well as risk factors.Three measurement tools differing in the type of well-being, the number of scale items and the number of measured factors, were presented as examples. There are : Overall Life Satisfaction (OLS), The Satisfaction With Life Scale-Children (SWLS-C) and The Children’s Worlds Subjective Well-Being Scale (CWSWbS). Findings from research on children's well-being allow for their applications in the form of mental health support programs and the design of a nurturing educational and caregiving environment.
dc.abstract.plArtykuł ma charakter teoretyczny, koncentruje się na zagadnieniach definicyjnych, opisujących i porządkujących dobrostan zarówno od strony rozumienia pojęcia, jak i wyników badań w tym zakresie. Konstrukt teoretyczny dobrostanu sięga antycznej filozofii definiującej szczęśliwe życie w ujęciu hedonistycznym oraz eudajmonistycznym i prowadzi do współczesności poprzez propozycje psychologii pozytywnej. Współczesne ujęcie dobrostanu na gruncie nauki to częsta integracja obu tradycji teoretycznych i metodologicznych. Połączenie to pozwala na prowadzenie badań równocześnie nad dobrostanem obiektywnym jak i subiektywnym. Badania nad dobrostanem dziecka zaprezentowano w artykule na przykładach dużych projektów oraz metaanaliz. Wyniki poszukiwań badawczych pozwoliły na identyfikację wielu predyktorów i korelatów poczucia dobrostanu u dzieci i młodzieży oraz wskazanie czynników ryzyka. Jako przykłady sposobów pomiaru dobrostanu w okresie rozwojowym zaprezentowano trzy narzędzia różniące się typem badanego dobrostanu, ilością itemów skali, ilością mierzonych czynników. Są to Skala Ogólnego Zadowolenia z Życia (Overall Life Satisfaction), Skala Zadowolenia z Życia dla Dzieci (The Satisfaction With Life Scale-Children) oraz Dziecięce Światy- Skala Dobrostanu Subiektywnego (Children’s Worlds Subjective Well-Being Scale). Wnioski z badań nad dobrostanem dzieci pozwalają ich aplikację w postaci programów wspierania zdrowia psychicznego oraz projektowania przyjaznego środowiska wychowawczego i edukacyjnego.
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Psychologii Stosowanej
dc.contributor.authorSikorska, Iwona - 131868
dc.date.accession2025-07-21
dc.date.accessioned2025-07-22T08:07:51Z
dc.date.available2025-07-22T08:07:51Z
dc.date.createdat2025-07-20T08:52:21Zen
dc.date.issued2025
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number2 (77)
dc.description.physical15-29
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume20
dc.identifier.doi10.35765/eetp.2025.2077.01
dc.identifier.eissn2353-7787
dc.identifier.issn1896-2327
dc.identifier.projectDRC AI
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/557913
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3702/3107
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY-ND
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enchildren’s well-being
dc.subject.enhappiness
dc.subject.enmental health
dc.subject.eneudaimonia
dc.subject.enwellbeing support
dc.subject.pldobrostan dziecka
dc.subject.plzdrowie psychiczne
dc.subject.plszczęście
dc.subject.pleudajmonizm
dc.subject.plwspieranie dobrostanu
dc.subtypeArticle
dc.titleDobrostan dziecka : konceptualizacja i metody pomiaru
dc.title.alternativeChild’s well-being : conceptualisation and methods of measurement
dc.title.journalEdukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
dc.title.volumeDobrostan psychiczny i fizyczny dziecka w polskim systemie edukacyjnym
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The article is theoretical in nature focusing on defining, organizing, and describing well-being both in terms of understanding the concept and reviewing research findings in this field. The definition of the concept dates back to the ancient philosophical tradition of defining a happy life through hedonic and eudaimonic perspectives and has evolved through the contributions of positive psychology. Contemporary scientific approach to well-being integrates both theoretical and methodological traditions, allowing for the simultaneous study of objective and subjective well-being. Research on children’s well-being is presented through examples of large-scale projects and meta-analyses. These studies have identified numerous predictors and correlates of well-being in children and adolescents, as well as risk factors.Three measurement tools differing in the type of well-being, the number of scale items and the number of measured factors, were presented as examples. There are : Overall Life Satisfaction (OLS), The Satisfaction With Life Scale-Children (SWLS-C) and The Children’s Worlds Subjective Well-Being Scale (CWSWbS). Findings from research on children's well-being allow for their applications in the form of mental health support programs and the design of a nurturing educational and caregiving environment.
dc.abstract.pl
Artykuł ma charakter teoretyczny, koncentruje się na zagadnieniach definicyjnych, opisujących i porządkujących dobrostan zarówno od strony rozumienia pojęcia, jak i wyników badań w tym zakresie. Konstrukt teoretyczny dobrostanu sięga antycznej filozofii definiującej szczęśliwe życie w ujęciu hedonistycznym oraz eudajmonistycznym i prowadzi do współczesności poprzez propozycje psychologii pozytywnej. Współczesne ujęcie dobrostanu na gruncie nauki to częsta integracja obu tradycji teoretycznych i metodologicznych. Połączenie to pozwala na prowadzenie badań równocześnie nad dobrostanem obiektywnym jak i subiektywnym. Badania nad dobrostanem dziecka zaprezentowano w artykule na przykładach dużych projektów oraz metaanaliz. Wyniki poszukiwań badawczych pozwoliły na identyfikację wielu predyktorów i korelatów poczucia dobrostanu u dzieci i młodzieży oraz wskazanie czynników ryzyka. Jako przykłady sposobów pomiaru dobrostanu w okresie rozwojowym zaprezentowano trzy narzędzia różniące się typem badanego dobrostanu, ilością itemów skali, ilością mierzonych czynników. Są to Skala Ogólnego Zadowolenia z Życia (Overall Life Satisfaction), Skala Zadowolenia z Życia dla Dzieci (The Satisfaction With Life Scale-Children) oraz Dziecięce Światy- Skala Dobrostanu Subiektywnego (Children’s Worlds Subjective Well-Being Scale). Wnioski z badań nad dobrostanem dzieci pozwalają ich aplikację w postaci programów wspierania zdrowia psychicznego oraz projektowania przyjaznego środowiska wychowawczego i edukacyjnego.
dc.affiliation
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Psychologii Stosowanej
dc.contributor.author
Sikorska, Iwona - 131868
dc.date.accession
2025-07-21
dc.date.accessioned
2025-07-22T08:07:51Z
dc.date.available
2025-07-22T08:07:51Z
dc.date.createdaten
2025-07-20T08:52:21Z
dc.date.issued
2025
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.number
2 (77)
dc.description.physical
15-29
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
20
dc.identifier.doi
10.35765/eetp.2025.2077.01
dc.identifier.eissn
2353-7787
dc.identifier.issn
1896-2327
dc.identifier.project
DRC AI
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/557913
dc.identifier.weblink
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3702/3107
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-ND
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
children’s well-being
dc.subject.en
happiness
dc.subject.en
mental health
dc.subject.en
eudaimonia
dc.subject.en
wellbeing support
dc.subject.pl
dobrostan dziecka
dc.subject.pl
zdrowie psychiczne
dc.subject.pl
szczęście
dc.subject.pl
eudajmonizm
dc.subject.pl
wspieranie dobrostanu
dc.subtype
Article
dc.title
Dobrostan dziecka : konceptualizacja i metody pomiaru
dc.title.alternative
Child’s well-being : conceptualisation and methods of measurement
dc.title.journal
Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
dc.title.volume
Dobrostan psychiczny i fizyczny dziecka w polskim systemie edukacyjnym
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
7
Views per month
Downloads
sikorska_dobrostan_dziecka_konceptualizacja_i_metody_pomiaru_2025.pdf
3