Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Dobrostan dziecka : konceptualizacja i metody pomiaru
Child’s well-being : conceptualisation and methods of measurement
dobrostan dziecka
zdrowie psychiczne
szczęście
eudajmonizm
wspieranie dobrostanu
children’s well-being
happiness
mental health
eudaimonia
wellbeing support
Artykuł ma charakter teoretyczny, koncentruje się na zagadnieniach definicyjnych, opisujących i porządkujących dobrostan zarówno od strony rozumienia pojęcia, jak i wyników badań w tym zakresie. Konstrukt teoretyczny dobrostanu sięga antycznej filozofii definiującej szczęśliwe życie w ujęciu hedonistycznym oraz eudajmonistycznym i prowadzi do współczesności poprzez propozycje psychologii pozytywnej. Współczesne ujęcie dobrostanu na gruncie nauki to częsta integracja obu tradycji teoretycznych i metodologicznych. Połączenie to pozwala na prowadzenie badań równocześnie nad dobrostanem obiektywnym jak i subiektywnym. Badania nad dobrostanem dziecka zaprezentowano w artykule na przykładach dużych projektów oraz metaanaliz. Wyniki poszukiwań badawczych pozwoliły na identyfikację wielu predyktorów i korelatów poczucia dobrostanu u dzieci i młodzieży oraz wskazanie czynników ryzyka. Jako przykłady sposobów pomiaru dobrostanu w okresie rozwojowym zaprezentowano trzy narzędzia różniące się typem badanego dobrostanu, ilością itemów skali, ilością mierzonych czynników. Są to Skala Ogólnego Zadowolenia z Życia (Overall Life Satisfaction), Skala Zadowolenia z Życia dla Dzieci (The Satisfaction With Life Scale-Children) oraz Dziecięce Światy- Skala Dobrostanu Subiektywnego (Children’s Worlds Subjective Well-Being Scale). Wnioski z badań nad dobrostanem dzieci pozwalają ich aplikację w postaci programów wspierania zdrowia psychicznego oraz projektowania przyjaznego środowiska wychowawczego i edukacyjnego.
The article is theoretical in nature focusing on defining, organizing, and describing well-being both in terms of understanding the concept and reviewing research findings in this field. The definition of the concept dates back to the ancient philosophical tradition of defining a happy life through hedonic and eudaimonic perspectives and has evolved through the contributions of positive psychology. Contemporary scientific approach to well-being integrates both theoretical and methodological traditions, allowing for the simultaneous study of objective and subjective well-being. Research on children’s well-being is presented through examples of large-scale projects and meta-analyses. These studies have identified numerous predictors and correlates of well-being in children and adolescents, as well as risk factors.Three measurement tools differing in the type of well-being, the number of scale items and the number of measured factors, were presented as examples. There are : Overall Life Satisfaction (OLS), The Satisfaction With Life Scale-Children (SWLS-C) and The Children’s Worlds Subjective Well-Being Scale (CWSWbS). Findings from research on children's well-being allow for their applications in the form of mental health support programs and the design of a nurturing educational and caregiving environment.
dc.abstract.en | The article is theoretical in nature focusing on defining, organizing, and describing well-being both in terms of understanding the concept and reviewing research findings in this field. The definition of the concept dates back to the ancient philosophical tradition of defining a happy life through hedonic and eudaimonic perspectives and has evolved through the contributions of positive psychology. Contemporary scientific approach to well-being integrates both theoretical and methodological traditions, allowing for the simultaneous study of objective and subjective well-being. Research on children’s well-being is presented through examples of large-scale projects and meta-analyses. These studies have identified numerous predictors and correlates of well-being in children and adolescents, as well as risk factors.Three measurement tools differing in the type of well-being, the number of scale items and the number of measured factors, were presented as examples. There are : Overall Life Satisfaction (OLS), The Satisfaction With Life Scale-Children (SWLS-C) and The Children’s Worlds Subjective Well-Being Scale (CWSWbS). Findings from research on children's well-being allow for their applications in the form of mental health support programs and the design of a nurturing educational and caregiving environment. | |
dc.abstract.pl | Artykuł ma charakter teoretyczny, koncentruje się na zagadnieniach definicyjnych, opisujących i porządkujących dobrostan zarówno od strony rozumienia pojęcia, jak i wyników badań w tym zakresie. Konstrukt teoretyczny dobrostanu sięga antycznej filozofii definiującej szczęśliwe życie w ujęciu hedonistycznym oraz eudajmonistycznym i prowadzi do współczesności poprzez propozycje psychologii pozytywnej. Współczesne ujęcie dobrostanu na gruncie nauki to częsta integracja obu tradycji teoretycznych i metodologicznych. Połączenie to pozwala na prowadzenie badań równocześnie nad dobrostanem obiektywnym jak i subiektywnym. Badania nad dobrostanem dziecka zaprezentowano w artykule na przykładach dużych projektów oraz metaanaliz. Wyniki poszukiwań badawczych pozwoliły na identyfikację wielu predyktorów i korelatów poczucia dobrostanu u dzieci i młodzieży oraz wskazanie czynników ryzyka. Jako przykłady sposobów pomiaru dobrostanu w okresie rozwojowym zaprezentowano trzy narzędzia różniące się typem badanego dobrostanu, ilością itemów skali, ilością mierzonych czynników. Są to Skala Ogólnego Zadowolenia z Życia (Overall Life Satisfaction), Skala Zadowolenia z Życia dla Dzieci (The Satisfaction With Life Scale-Children) oraz Dziecięce Światy- Skala Dobrostanu Subiektywnego (Children’s Worlds Subjective Well-Being Scale). Wnioski z badań nad dobrostanem dzieci pozwalają ich aplikację w postaci programów wspierania zdrowia psychicznego oraz projektowania przyjaznego środowiska wychowawczego i edukacyjnego. | |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Psychologii Stosowanej | |
dc.contributor.author | Sikorska, Iwona - 131868 | |
dc.date.accession | 2025-07-21 | |
dc.date.accessioned | 2025-07-22T08:07:51Z | |
dc.date.available | 2025-07-22T08:07:51Z | |
dc.date.createdat | 2025-07-20T08:52:21Z | en |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.number | 2 (77) | |
dc.description.physical | 15-29 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 20 | |
dc.identifier.doi | 10.35765/eetp.2025.2077.01 | |
dc.identifier.eissn | 2353-7787 | |
dc.identifier.issn | 1896-2327 | |
dc.identifier.project | DRC AI | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/557913 | |
dc.identifier.weblink | https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3702/3107 | |
dc.language | pol | |
dc.language.container | pol | |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa | |
dc.rights.licence | CC-BY-ND | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl | |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | children’s well-being | |
dc.subject.en | happiness | |
dc.subject.en | mental health | |
dc.subject.en | eudaimonia | |
dc.subject.en | wellbeing support | |
dc.subject.pl | dobrostan dziecka | |
dc.subject.pl | zdrowie psychiczne | |
dc.subject.pl | szczęście | |
dc.subject.pl | eudajmonizm | |
dc.subject.pl | wspieranie dobrostanu | |
dc.subtype | Article | |
dc.title | Dobrostan dziecka : konceptualizacja i metody pomiaru | |
dc.title.alternative | Child’s well-being : conceptualisation and methods of measurement | |
dc.title.journal | Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce | |
dc.title.volume | Dobrostan psychiczny i fizyczny dziecka w polskim systemie edukacyjnym | |
dc.type | JournalArticle | |
dspace.entity.type | Publication | en |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
7
Views per month
Downloads
Open Access