Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Poziom rozumienia celu reklamy u dzieci a ich podatność na uleganie dezinformacji związanej z reklamą
The level of understanding of the purpose of advertising by children and their susceptibility to misinformation related to advertising
sugestialność, efekt dezinformacji, dzieci, rozumienie celu reklamy,reklama, perswazja
suggestibility, misinformation effect, children, understanding ofadvertisement purpose, advertising, persuasion
Eksperymenty dotyczące ulegania dezinformacji przez dzieci odnoszą się również dowystępowania tego efektu w kontekście reklamy. W poniższej pracy sprawdzano czy stopieńrozumienia celu reklamy u dzieci będzie miał związek z podatnością na uleganiedezinformacji, która jest związana z reklamą. Uczestnikami eksperymentu było 250 uczniówklas IV i V dwóch szkół podstawowych. Badanie przeprowadzono zgodnie z trzyetapowąprocedurą badania dezinformacji. Uczniowie oglądali spot reklamowy, po czym czytali jegoopis (dezinformacja lub brak dezinformacji), rozwiązywali test pamięci (forma testustandardowego) oraz odpowiadali pisemnie na pytanie dotyczące celu reklam. Wynikibadania dostarczyły potwierdzenia dla dwóch z czterech założonych hipotez. Po pierwsze,zgodnie z przewidywaniami udało się uzyskać efekt dezinformacji. Po drugie, związekpoziomu rozumienia celu reklamy z podatnością na uleganie dezinformacji związanejz reklamą nie został potwierdzony. Dodatkowo nie wykazano związku między wiekiema podatnością na dezinformację. Wiek okazał się związany z przejawianym najwyższympoziomem rozumienia celu reklamy (cel perswazyjny), lecz tylko w przypadku grupykontrolnej (bez dezinformacji).
The following work discusses whether the level of understanding of the purpose ofadvertising in children will be related to the susceptibility to misinformation that is associatedwith advertising. The research was carried out in accordance with the three-stepmisinformation test procedure. Participants – 4th and 5th graders (N = 250) - watched thecommercial spot, then read its description (misinformation or no misinformation), solved thememory test (standard memory test) and answered the question regarding the purpose of theadvertisements. The results of the study provided confirmation for two out of four assumedhypotheses. The misinformation effect was achieved. The relationship between the level ofunderstanding the purpose of the advertisement and the susceptibility to disinformationassociated with advertising has not been confirmed. There was no relationship between ageand susceptibility to misinformation. Age turned out to be associated with the understandingof the persuasive advertising purpose (in control group).
dc.abstract.en | The following work discusses whether the level of understanding of the purpose ofadvertising in children will be related to the susceptibility to misinformation that is associatedwith advertising. The research was carried out in accordance with the three-stepmisinformation test procedure. Participants – 4th and 5th graders (N = 250) - watched thecommercial spot, then read its description (misinformation or no misinformation), solved thememory test (standard memory test) and answered the question regarding the purpose of theadvertisements. The results of the study provided confirmation for two out of four assumedhypotheses. The misinformation effect was achieved. The relationship between the level ofunderstanding the purpose of the advertisement and the susceptibility to disinformationassociated with advertising has not been confirmed. There was no relationship between ageand susceptibility to misinformation. Age turned out to be associated with the understandingof the persuasive advertising purpose (in control group). | pl |
dc.abstract.pl | Eksperymenty dotyczące ulegania dezinformacji przez dzieci odnoszą się również dowystępowania tego efektu w kontekście reklamy. W poniższej pracy sprawdzano czy stopieńrozumienia celu reklamy u dzieci będzie miał związek z podatnością na uleganiedezinformacji, która jest związana z reklamą. Uczestnikami eksperymentu było 250 uczniówklas IV i V dwóch szkół podstawowych. Badanie przeprowadzono zgodnie z trzyetapowąprocedurą badania dezinformacji. Uczniowie oglądali spot reklamowy, po czym czytali jegoopis (dezinformacja lub brak dezinformacji), rozwiązywali test pamięci (forma testustandardowego) oraz odpowiadali pisemnie na pytanie dotyczące celu reklam. Wynikibadania dostarczyły potwierdzenia dla dwóch z czterech założonych hipotez. Po pierwsze,zgodnie z przewidywaniami udało się uzyskać efekt dezinformacji. Po drugie, związekpoziomu rozumienia celu reklamy z podatnością na uleganie dezinformacji związanejz reklamą nie został potwierdzony. Dodatkowo nie wykazano związku między wiekiema podatnością na dezinformację. Wiek okazał się związany z przejawianym najwyższympoziomem rozumienia celu reklamy (cel perswazyjny), lecz tylko w przypadku grupykontrolnej (bez dezinformacji). | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Szpitalak, Malwina | pl |
dc.contributor.author | Majka, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szpitalak, Malwina | pl |
dc.contributor.reviewer | Kosno, Magdalena | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T02:01:52Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T02:01:52Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-11 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-134807-194789 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236983 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | suggestibility, misinformation effect, children, understanding ofadvertisement purpose, advertising, persuasion | pl |
dc.subject.pl | sugestialność, efekt dezinformacji, dzieci, rozumienie celu reklamy,reklama, perswazja | pl |
dc.title | Poziom rozumienia celu reklamy u dzieci a ich podatność na uleganie dezinformacji związanej z reklamą | pl |
dc.title.alternative | The level of understanding of the purpose of advertising by children and their susceptibility to misinformation related to advertising | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |