Bookstagramy. Profile książkowe na Instagramie. Typy, zawartość, funkcje

licenciate
dc.abstract.enThe subject of this paper is the phenomenon of bookstagrams, or book profiles on Instagram. The aim of the study is to characterise and define the concept of bookstagrams, an entire community of book lovers on the social network Instagram. A typology was made and the functions performed by bookstagrams were listed. An analysis of the chosen book profiles in terms of their activity in the form of posts and additional activities was made to highlight differences and similarities. The entities whose accounts were analysed were a publishing house, a bookshop, a library, an antiquarian bookshop, a bookstagrammer and a book author. Through comparative analysis, it was shown which profiles have a high quality and diversity of posted content and which profiles meet the minimum requirements and have a small involved community, manifested by scant activity in comments.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem pracy jest zjawisko, jakim jest prowadzenie bookstagramów, czyli książkowych profili na Instagramie. Celem pracy jest scharakteryzowanie i zdefiniowanie pojęcia Bookstagrama, czyli całej społeczności miłośników książek na serwisie społecznościowym Instagram. Dokonano typologii oraz wymieniono funkcje pełnione przez bookstagramy. Przeprowadzono analizę wybranych książkowych profili pod względem ich aktywności w postaci postów i dodatkowej działalności w celu wyszczególnienia różnic i cech wspólnych. Podmiotami, których konta zostały poddane analizie były: wydawnictwo, księgarnia, biblioteka, antykwariat, osoba prowadząca bookstagrama (bookstagrammer) oraz autor książek. Za pomocą analizy porównawczej wykazano, jakie profile charakteryzują się wysoką jakością i różnorodnością zamieszczanych treści oraz jakie spełniają minimum wymagań i posiadają małą zaangażowaną społeczność, której przejawem jest znikoma aktywności w komentarzach.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorLechowski, Piotr - 129884 pl
dc.contributor.authorJankiewicz, Oliwiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerNahotko, Marek - 130864 pl
dc.contributor.reviewerLechowski, Piotr - 129884 pl
dc.date.accessioned2023-06-29T21:32:31Z
dc.date.available2023-06-29T21:32:31Z
dc.date.submitted2023-06-28pl
dc.fieldofstudyzarządzanie informacjąpl
dc.identifier.apddiploma-166002-291625pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/313203
dc.languagepolpl
dc.subject.enbookstagrams, Instagram, social reading, bookish profiles, social networkingpl
dc.subject.plbookstagramy, czytanie społecznościowe, Instagram, profile książkowe, serwis społecznościowypl
dc.titleBookstagramy. Profile książkowe na Instagramie. Typy, zawartość, funkcjepl
dc.title.alternativeBookstagrams. Bookish profiles on Instagram. Types, content, functionspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this paper is the phenomenon of bookstagrams, or book profiles on Instagram. The aim of the study is to characterise and define the concept of bookstagrams, an entire community of book lovers on the social network Instagram. A typology was made and the functions performed by bookstagrams were listed. An analysis of the chosen book profiles in terms of their activity in the form of posts and additional activities was made to highlight differences and similarities. The entities whose accounts were analysed were a publishing house, a bookshop, a library, an antiquarian bookshop, a bookstagrammer and a book author. Through comparative analysis, it was shown which profiles have a high quality and diversity of posted content and which profiles meet the minimum requirements and have a small involved community, manifested by scant activity in comments.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem pracy jest zjawisko, jakim jest prowadzenie bookstagramów, czyli książkowych profili na Instagramie. Celem pracy jest scharakteryzowanie i zdefiniowanie pojęcia Bookstagrama, czyli całej społeczności miłośników książek na serwisie społecznościowym Instagram. Dokonano typologii oraz wymieniono funkcje pełnione przez bookstagramy. Przeprowadzono analizę wybranych książkowych profili pod względem ich aktywności w postaci postów i dodatkowej działalności w celu wyszczególnienia różnic i cech wspólnych. Podmiotami, których konta zostały poddane analizie były: wydawnictwo, księgarnia, biblioteka, antykwariat, osoba prowadząca bookstagrama (bookstagrammer) oraz autor książek. Za pomocą analizy porównawczej wykazano, jakie profile charakteryzują się wysoką jakością i różnorodnością zamieszczanych treści oraz jakie spełniają minimum wymagań i posiadają małą zaangażowaną społeczność, której przejawem jest znikoma aktywności w komentarzach.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Lechowski, Piotr - 129884
dc.contributor.authorpl
Jankiewicz, Oliwia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Nahotko, Marek - 130864
dc.contributor.reviewerpl
Lechowski, Piotr - 129884
dc.date.accessioned
2023-06-29T21:32:31Z
dc.date.available
2023-06-29T21:32:31Z
dc.date.submittedpl
2023-06-28
dc.fieldofstudypl
zarządzanie informacją
dc.identifier.apdpl
diploma-166002-291625
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/313203
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
bookstagrams, Instagram, social reading, bookish profiles, social networking
dc.subject.plpl
bookstagramy, czytanie społecznościowe, Instagram, profile książkowe, serwis społecznościowy
dc.titlepl
Bookstagramy. Profile książkowe na Instagramie. Typy, zawartość, funkcje
dc.title.alternativepl
Bookstagrams. Bookish profiles on Instagram. Types, content, functions
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available