Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ środowiska organizacji na poziom wypalenia zawodowego
The impact of the organization’s environment on the level of professional burnout
nauczyciele - środowisko organizacji - wypalenie zawodowe
organizational environment - professional burnout - teachers
Celem pracy była weryfikacja, czy środowisko organizacji ma wpływ na poziom wypalenia zawodowego. Próba badawcza obejmowała 80 osób reprezentujących grupę zawodową nauczycieli na różnych poziomach kształcenia. W badaniach został wykorzystany Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego MBI (Maslach Burnout Inventory) do pomiaru syndromu burnout, a także Kwestionariusz Obszarów Życia Zawodowego AWLS (Areas of Worklife Survey) służący do badania czynników środowiska organizacji. Wyniki przeprowadzonych badań nad wypaleniem zawodowym wykazały, że rozkłady wyników dla wszystkich wymiarów wypalenia zdecydowanie odbiegają od krzywej normalnej. Grupa nauczycieli, biorących udział w badaniu nie jest homogeniczna pod względem wypalenia zawodowego. Na podstawie analizy skupień wyodrębnione zostały dwa skupienia. Skupienie pierwsze utworzyli nauczyciele, wykazujący bardzo wysoki poziom wyczerpania emocjonalnego i depersonalizacji oraz niski poziom poczucia osiągnięć w pracy. Nauczyciele ze skupienia drugiego przejawiają niski poziom dla wszystkich wymiarów wypalenia zawodowego. Wyniki badań potwierdziły zależność między środowiskiem organizacji a poziomem wypalenia zawodowego.
The purpose of the master’s thesis was to verify whether the organization's environment has an impact on the level of professional burnout.The research sample included 80 people representing the professional group of teachers at different levels of education.The study used the Maslach Burnout Inventory (MBI) Questionnaire to measure burnout syndrome, as well as the Areas of Worklife Survey (AWLS) Questionnaire to examine factors of the organization's environment. The results of the study of occupational burnout showed that the distributions of scores for all dimensions of burnout deviate sharply from the normal curve.The group of teachers participating in the study is not homogeneous in terms of job burnout. Based on cluster analysis, two clusters were distinguished.Cluster one was formed by teachers showing very high levels of emotional exhaustion and depersonalization, as well as low levels of sense of achievement at work.Teachers from cluster two manifested low levels for all dimensions of job burnout.The results of the study confirmed the relationship between the organization's environment and the level of professional burnout.
dc.abstract.en | The purpose of the master’s thesis was to verify whether the organization's environment has an impact on the level of professional burnout.The research sample included 80 people representing the professional group of teachers at different levels of education.The study used the Maslach Burnout Inventory (MBI) Questionnaire to measure burnout syndrome, as well as the Areas of Worklife Survey (AWLS) Questionnaire to examine factors of the organization's environment. The results of the study of occupational burnout showed that the distributions of scores for all dimensions of burnout deviate sharply from the normal curve.The group of teachers participating in the study is not homogeneous in terms of job burnout. Based on cluster analysis, two clusters were distinguished.Cluster one was formed by teachers showing very high levels of emotional exhaustion and depersonalization, as well as low levels of sense of achievement at work.Teachers from cluster two manifested low levels for all dimensions of job burnout.The results of the study confirmed the relationship between the organization's environment and the level of professional burnout. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy była weryfikacja, czy środowisko organizacji ma wpływ na poziom wypalenia zawodowego. Próba badawcza obejmowała 80 osób reprezentujących grupę zawodową nauczycieli na różnych poziomach kształcenia. W badaniach został wykorzystany Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego MBI (Maslach Burnout Inventory) do pomiaru syndromu burnout, a także Kwestionariusz Obszarów Życia Zawodowego AWLS (Areas of Worklife Survey) służący do badania czynników środowiska organizacji. Wyniki przeprowadzonych badań nad wypaleniem zawodowym wykazały, że rozkłady wyników dla wszystkich wymiarów wypalenia zdecydowanie odbiegają od krzywej normalnej. Grupa nauczycieli, biorących udział w badaniu nie jest homogeniczna pod względem wypalenia zawodowego. Na podstawie analizy skupień wyodrębnione zostały dwa skupienia. Skupienie pierwsze utworzyli nauczyciele, wykazujący bardzo wysoki poziom wyczerpania emocjonalnego i depersonalizacji oraz niski poziom poczucia osiągnięć w pracy. Nauczyciele ze skupienia drugiego przejawiają niski poziom dla wszystkich wymiarów wypalenia zawodowego. Wyniki badań potwierdziły zależność między środowiskiem organizacji a poziomem wypalenia zawodowego. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Łącała, Zofia - 130067 | pl |
dc.contributor.author | Smółka, Weronika - USOS283431 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Łącała, Zofia - 130067 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rosiński, Jerzy - USOS51827 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-14T23:26:43Z | |
dc.date.available | 2024-07-14T23:26:43Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-09 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie - psychologia w zarządzaniu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-172606-283431 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/378696 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | organizational environment - professional burnout - teachers | pl |
dc.subject.pl | nauczyciele - środowisko organizacji - wypalenie zawodowe | pl |
dc.title | Wpływ środowiska organizacji na poziom wypalenia zawodowego | pl |
dc.title.alternative | The impact of the organization’s environment on the level of professional burnout | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |