Wpływ środowiska organizacji na poziom wypalenia zawodowego

master
dc.abstract.enThe purpose of the master’s thesis was to verify whether the organization's environment has an impact on the level of professional burnout.The research sample included 80 people representing the professional group of teachers at different levels of education.The study used the Maslach Burnout Inventory (MBI) Questionnaire to measure burnout syndrome, as well as the Areas of Worklife Survey (AWLS) Questionnaire to examine factors of the organization's environment. The results of the study of occupational burnout showed that the distributions of scores for all dimensions of burnout deviate sharply from the normal curve.The group of teachers participating in the study is not homogeneous in terms of job burnout. Based on cluster analysis, two clusters were distinguished.Cluster one was formed by teachers showing very high levels of emotional exhaustion and depersonalization, as well as low levels of sense of achievement at work.Teachers from cluster two manifested low levels for all dimensions of job burnout.The results of the study confirmed the relationship between the organization's environment and the level of professional burnout.pl
dc.abstract.plCelem pracy była weryfikacja, czy środowisko organizacji ma wpływ na poziom wypalenia zawodowego. Próba badawcza obejmowała 80 osób reprezentujących grupę zawodową nauczycieli na różnych poziomach kształcenia. W badaniach został wykorzystany Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego MBI (Maslach Burnout Inventory) do pomiaru syndromu burnout, a także Kwestionariusz Obszarów Życia Zawodowego AWLS (Areas of Worklife Survey) służący do badania czynników środowiska organizacji. Wyniki przeprowadzonych badań nad wypaleniem zawodowym wykazały, że rozkłady wyników dla wszystkich wymiarów wypalenia zdecydowanie odbiegają od krzywej normalnej. Grupa nauczycieli, biorących udział w badaniu nie jest homogeniczna pod względem wypalenia zawodowego. Na podstawie analizy skupień wyodrębnione zostały dwa skupienia. Skupienie pierwsze utworzyli nauczyciele, wykazujący bardzo wysoki poziom wyczerpania emocjonalnego i depersonalizacji oraz niski poziom poczucia osiągnięć w pracy. Nauczyciele ze skupienia drugiego przejawiają niski poziom dla wszystkich wymiarów wypalenia zawodowego. Wyniki badań potwierdziły zależność między środowiskiem organizacji a poziomem wypalenia zawodowego.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorŁącała, Zofia - 130067 pl
dc.contributor.authorSmółka, Weronika - USOS283431 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerŁącała, Zofia - 130067 pl
dc.contributor.reviewerRosiński, Jerzy - USOS51827 pl
dc.date.accessioned2024-07-14T23:26:43Z
dc.date.available2024-07-14T23:26:43Z
dc.date.submitted2024-07-09pl
dc.fieldofstudyzarządzanie - psychologia w zarządzaniupl
dc.identifier.apddiploma-172606-283431pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/378696
dc.languagepolpl
dc.subject.enorganizational environment - professional burnout - teacherspl
dc.subject.plnauczyciele - środowisko organizacji - wypalenie zawodowepl
dc.titleWpływ środowiska organizacji na poziom wypalenia zawodowegopl
dc.title.alternativeThe impact of the organization’s environment on the level of professional burnoutpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of the master’s thesis was to verify whether the organization's environment has an impact on the level of professional burnout.The research sample included 80 people representing the professional group of teachers at different levels of education.The study used the Maslach Burnout Inventory (MBI) Questionnaire to measure burnout syndrome, as well as the Areas of Worklife Survey (AWLS) Questionnaire to examine factors of the organization's environment. The results of the study of occupational burnout showed that the distributions of scores for all dimensions of burnout deviate sharply from the normal curve.The group of teachers participating in the study is not homogeneous in terms of job burnout. Based on cluster analysis, two clusters were distinguished.Cluster one was formed by teachers showing very high levels of emotional exhaustion and depersonalization, as well as low levels of sense of achievement at work.Teachers from cluster two manifested low levels for all dimensions of job burnout.The results of the study confirmed the relationship between the organization's environment and the level of professional burnout.
dc.abstract.plpl
Celem pracy była weryfikacja, czy środowisko organizacji ma wpływ na poziom wypalenia zawodowego. Próba badawcza obejmowała 80 osób reprezentujących grupę zawodową nauczycieli na różnych poziomach kształcenia. W badaniach został wykorzystany Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego MBI (Maslach Burnout Inventory) do pomiaru syndromu burnout, a także Kwestionariusz Obszarów Życia Zawodowego AWLS (Areas of Worklife Survey) służący do badania czynników środowiska organizacji. Wyniki przeprowadzonych badań nad wypaleniem zawodowym wykazały, że rozkłady wyników dla wszystkich wymiarów wypalenia zdecydowanie odbiegają od krzywej normalnej. Grupa nauczycieli, biorących udział w badaniu nie jest homogeniczna pod względem wypalenia zawodowego. Na podstawie analizy skupień wyodrębnione zostały dwa skupienia. Skupienie pierwsze utworzyli nauczyciele, wykazujący bardzo wysoki poziom wyczerpania emocjonalnego i depersonalizacji oraz niski poziom poczucia osiągnięć w pracy. Nauczyciele ze skupienia drugiego przejawiają niski poziom dla wszystkich wymiarów wypalenia zawodowego. Wyniki badań potwierdziły zależność między środowiskiem organizacji a poziomem wypalenia zawodowego.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Łącała, Zofia - 130067
dc.contributor.authorpl
Smółka, Weronika - USOS283431
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Łącała, Zofia - 130067
dc.contributor.reviewerpl
Rosiński, Jerzy - USOS51827
dc.date.accessioned
2024-07-14T23:26:43Z
dc.date.available
2024-07-14T23:26:43Z
dc.date.submittedpl
2024-07-09
dc.fieldofstudypl
zarządzanie - psychologia w zarządzaniu
dc.identifier.apdpl
diploma-172606-283431
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/378696
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
organizational environment - professional burnout - teachers
dc.subject.plpl
nauczyciele - środowisko organizacji - wypalenie zawodowe
dc.titlepl
Wpływ środowiska organizacji na poziom wypalenia zawodowego
dc.title.alternativepl
The impact of the organization’s environment on the level of professional burnout
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
11
Views per month
Views per city
Warsaw
3
Lodz
2
Gdynia
1
Katowice
1
Krakow
1
Skierniewice
1
Wejherowo
1
Wroclaw
1

No access

No Thumbnail Available
Collections