Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Dieta bezglutenowa: lekarstwo czy moda? Wizerunek i promocja diety bezglutenowej w mediach społecznościowych
Gluten-free diet: medicine or fashion? Image and promotion of a gluten-free diet in social media
Dieta bezglutenowa, celiakia, współczesne społeczeństwo konsumpcyjne, promocja w mediach społecznościowych
gluten-free diet, celiac disease, contemporary consumer society, promotion in social media
Tematem niniejszej pracy jest zjawisko rozpromowania diety bezglutenowej w mediach społecznościowych. Dieta, która powinna być lecznicza i kierowana dla konkretnej grupy odbiorców w pewnym momencie stała się na tyle popularna, że zaczynają ją stosować nie tylko chorzy na celiakię, ale również ludzie, którzy chcą w ten sposób dbać o swoje zdrowie i piękne ciało. Badania miały na celu sprawdzić czy dieta bezglutenowa w mediach jest częściej promowana jako lek, moda czy styl życia. W pierwszym rozdziale została opisana celiakia i alergia na gluten, praca Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej, został opisany rynek produktów bezglutenowych oraz pokrótce scharakteryzowane wybrane firmy produkujące żywność bezglutenową i te firmy, których produkty są oznaczone znakiem przekreślonego kłosa. Zakończeniem tego rozdziału jest szczegółowo opisany najważniejszy znak dla celiaków – znak przekreślonego kłosa – który jest gwarantem bezpieczności danego produktu. Rozdział drugi to przede wszystkim przedstawienie cech, potrzeb i zachowań współczesnego konsumenta. Następnie została udzielona odpowiedź na pytanie: Co właściwie to oznacza w dzisiejszych czasach „być pięknym”? Został opisany zarówno kult piękna jak i body positivity. Pod koniec tego rozdziału jest opisane zjawisko food pornu oraz znaczenie jedzenia w mediach. Zwieńczeniem rozdziału jest opisanie innych popularnych diety. Rozdział trzeci to przedstawienie wyników badań. Poprzez analizę dobranych mediów mediów dowiedzieliśmy się czy dieta bezglutenowa promowana jest częściej jako lek, moda czy zdrowy styl życia. Jakie środki są używane do promowania produktów bezglutenowych jako leku, a jakie do promowania ich jako mody. Zakończenie jest podsumowaniem i zwieńczeniem całej pracy, wraz z wnioskami wynikającymi z badań.
The subject of this work is the phenomenon of the promotion of a gluten-free diet in social media. The diet, which should be curative and targeted at a specific group of recipients, has become so popular at some point that it is being used not only by celiac disease patients but also by people who want to take care of their health and beautiful body in this way. The research aimed to check whether a gluten-free diet in the media is more often promoted as a medicine, fashion or lifestyle. The first chapter describes celiac disease and allergy to gluten, the work of the Polish Association of Celiac Disease and the Gluten Free Diet, a gluten free market has been described, and selected gluten free food companies and those whose products are marked with crossed out ears are briefly characterized. The ending of this chapter is described in detail in the most important sign for celiacs - a sign of a crossed out ear - which guarantees the safety of a given product. The second chapter is primarily a presentation of the characteristics, needs and behaviors of the modern consumer. Then the answer was given to the question: What exactly does it mean nowadays to "be beautiful"? Both the cult of beauty and body positivity have been described. At the end of this chapter, the phenomenon of food porn and the importance of food in the media are described. The culmination of the chapter is to describe other popular diets. The third chapter is the presentation of research results. By analyzing the media we selected, we learned whether a gluten-free diet is promoted more often as a drug, fashion or healthy lifestyle. What measures are used to promote gluten-free products as a drug, and what to promote them as a fashion. The ending is a summary and culmination of the whole work, together with the conclusions resulting from the research.
dc.abstract.en | The subject of this work is the phenomenon of the promotion of a gluten-free diet in social media. The diet, which should be curative and targeted at a specific group of recipients, has become so popular at some point that it is being used not only by celiac disease patients but also by people who want to take care of their health and beautiful body in this way. The research aimed to check whether a gluten-free diet in the media is more often promoted as a medicine, fashion or lifestyle. The first chapter describes celiac disease and allergy to gluten, the work of the Polish Association of Celiac Disease and the Gluten Free Diet, a gluten free market has been described, and selected gluten free food companies and those whose products are marked with crossed out ears are briefly characterized. The ending of this chapter is described in detail in the most important sign for celiacs - a sign of a crossed out ear - which guarantees the safety of a given product. The second chapter is primarily a presentation of the characteristics, needs and behaviors of the modern consumer. Then the answer was given to the question: What exactly does it mean nowadays to "be beautiful"? Both the cult of beauty and body positivity have been described. At the end of this chapter, the phenomenon of food porn and the importance of food in the media are described. The culmination of the chapter is to describe other popular diets. The third chapter is the presentation of research results. By analyzing the media we selected, we learned whether a gluten-free diet is promoted more often as a drug, fashion or healthy lifestyle. What measures are used to promote gluten-free products as a drug, and what to promote them as a fashion. The ending is a summary and culmination of the whole work, together with the conclusions resulting from the research. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem niniejszej pracy jest zjawisko rozpromowania diety bezglutenowej w mediach społecznościowych. Dieta, która powinna być lecznicza i kierowana dla konkretnej grupy odbiorców w pewnym momencie stała się na tyle popularna, że zaczynają ją stosować nie tylko chorzy na celiakię, ale również ludzie, którzy chcą w ten sposób dbać o swoje zdrowie i piękne ciało. Badania miały na celu sprawdzić czy dieta bezglutenowa w mediach jest częściej promowana jako lek, moda czy styl życia. W pierwszym rozdziale została opisana celiakia i alergia na gluten, praca Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej, został opisany rynek produktów bezglutenowych oraz pokrótce scharakteryzowane wybrane firmy produkujące żywność bezglutenową i te firmy, których produkty są oznaczone znakiem przekreślonego kłosa. Zakończeniem tego rozdziału jest szczegółowo opisany najważniejszy znak dla celiaków – znak przekreślonego kłosa – który jest gwarantem bezpieczności danego produktu. Rozdział drugi to przede wszystkim przedstawienie cech, potrzeb i zachowań współczesnego konsumenta. Następnie została udzielona odpowiedź na pytanie: Co właściwie to oznacza w dzisiejszych czasach „być pięknym”? Został opisany zarówno kult piękna jak i body positivity. Pod koniec tego rozdziału jest opisane zjawisko food pornu oraz znaczenie jedzenia w mediach. Zwieńczeniem rozdziału jest opisanie innych popularnych diety. Rozdział trzeci to przedstawienie wyników badań. Poprzez analizę dobranych mediów mediów dowiedzieliśmy się czy dieta bezglutenowa promowana jest częściej jako lek, moda czy zdrowy styl życia. Jakie środki są używane do promowania produktów bezglutenowych jako leku, a jakie do promowania ich jako mody. Zakończenie jest podsumowaniem i zwieńczeniem całej pracy, wraz z wnioskami wynikającymi z badań. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Lisowska-Magdziarz, Małgorzata - 129991 | pl |
dc.contributor.author | Michaliszyn, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Lisowska-Magdziarz, Małgorzata - 129991 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nowina Konopka, Maria | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T21:55:06Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T21:55:06Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-02 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-130018-193482 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233207 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | gluten-free diet, celiac disease, contemporary consumer society, promotion in social media | pl |
dc.subject.pl | Dieta bezglutenowa, celiakia, współczesne społeczeństwo konsumpcyjne, promocja w mediach społecznościowych | pl |
dc.title | Dieta bezglutenowa: lekarstwo czy moda? Wizerunek i promocja diety bezglutenowej w mediach społecznościowych | pl |
dc.title.alternative | Gluten-free diet: medicine or fashion? Image and promotion of a gluten-free diet in social media | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |